معرفی و دانلود کتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی

عکس جلد کتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی
قیمت:
۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی

راهنمایی بی‌نظیر و گره‌گشا برای زوج‌هایی که می‌خواهند زندگی زناشویی خود را احیا کرده یا از بروز مشکلات احتمالی در آن پیش‌گیری کنند. کتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی، به قلم لقمان ابراهیمی و عباس نجفی پور تابستانق، وجوه گوناگون مشکلات زندگی مشترک و دخالت عوامل شناختی را در پدید آمدن این مشکلات بررسی کرده و راه‌کارهایی را برای بهبود مهارت‌های شناختی زوجین ارائه کرده است. داشتن یک زندگی زناشویی موفق، ثمره‌ی مطالعه‌ی این کتاب روان‌شناختی است.

درباره‌ی کتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی

پیوسته شاهد طلاق و جدایی زوج‌هایی هستیم که ابتدا زندگی خود را با عشق فراوان آغاز کرده‌اند اما در نیمه‌های راه دچار مشکل شده و جدایی را به ادامه‌ی زندگی مشترک ترجیح داده‌اند. بدتر از آن، بارها زوج‌هایی را دیده‌ایم که اگرچه همچنان به‌عنوان زن و شوهر، زیر یک سقف زندگی می‌کنند اما سال‌هاست که طلاق عاطفی گرفته‌اند و صرفاً در کنار یکدیگر حضور فیزیکی دارند. در چنین خانواده‌هایی خبری از عشق و محبت نخواهد بود. بدیهی است که چه زوجین رسماً از یکدیگر طلاق بگیرند و چه به لحاظ عاطفی از یکدیگر جدا شوند، هم زن و مرد، و هم فرزند یا فرزندانشان دچار آسیب‌های روحی انکارناپذیری خواهند شد. به دلیل بروز چنین آسیب‌هایی و همچنین به سبب آمار رو‌به‌رشد طلاق‌های عاطفی و رسمی، همواره یکی از گسترده‌ترین بخش‌های مطالعات روان‌شناسی خانواده به این مسئله، منشأ و پیامدهای آن اختصاص پیدا کرده‌ است. کتاب‌های کاربردی و اثربخشی نیز در این حوزه، توسط متخصصان ایرانی و خارجی نوشته شده‌اند که می‌توانند راهنمایی سودمند برای مخاطبان باشند. کتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی، نوشته‌ی لقمان ابراهیمی و عباس نجفی‌پور تابستانق، یکی از موفق‌ترین آثار این‌چنینی به شمار می‌رود.

تحقیقات و آمارهای حوزه‌ی روان‌شناسی نشان می‌دهند، بسیاری از مشکلات زندگی زناشویی نتیجه‌ی مهارت ضعیف طرفین در برقراری ارتباط با یکدیگر هستند. همچنین مغایرت میان انتظارات زن و مرد از زندگی مشترک و به اصطلاح، عدم تفاهم آن‌ها نیز به بروز مسائل و مشکلات زناشویی ایشان دامن می‌زند. چنین عواملی خود ریشه در اختلافات شناختی زوجین دارند. بر این اساس، نتیجه می‌گیریم طلاق شناختی زن و مرد، مقدمه‌ای می‌شود برای طلاق رسمی یا عاطفی ایشان. در صورتی می‌توان زندگی زناشویی موفقی را رقم زد که اختلالات و اختلافات شناختی زن و مرد مرتفع گردند. نویسندگان کتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی، ضمن معرفی طلاق شناختی و شرح چگونگی آن، راهکارهایی را برای جلوگیری از بروز چنین پدیده‌ای در محیط خانوادگی ارائه می‌دهند.

کتاب حاضر شامل ده فصل است و عناوین و مباحث متنوعی را شامل می‌شود. فصل اول آن، ازدواج را به‌طور مفصل تشریح کرده؛ به این صورت که ابتدا مخاطبان را با مفهوم آن آشنا می‌سازد، سپس مباحثی همچون ارزش‌های ازدواج، باورها و انتظاراتی را که پیرامون آن وجود دارند، انواع انتظارات واقع‌بینانه، ایده‌آل‌گرایانه و بدبینانه، همین‌طور شناخت زوجین نسبت به مسائل زندگی، اهداف و اعتقاداتی که بدان‌ها باور دارند و تفاهم ایشان در مورد مسائل اقتصادی، در همین بخش مورد بررسی قرار می‌گیرند. لقمان ابراهیمی و عباس نجفی‌پور تابستانق در این فصل، مباحث مفیدی را نیز در زمینه‌ی درک متقابل روحیات زن و مرد و شناخت آن‌ها از نگرش یکدیگر بیان کرده‌اند.

فصل دوم به دلزدگی‌های معمول میان زوجین اشاره دارد. ماهیت این پدیده، عوامل به وجود آورنده‌ی آن، نظریه‌هایی که در این زمینه از سوی صاحب‌نظران مطرح شده‌اند و عواملی که موجب شدیدتر شدن دلزدگی می‌شوند یا عواملی که می‌توانند از شدت آن بکاهند، موضوعات اصلی این فصل هستند. سومین فصل کتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی به چگونگی طلاق اختصاص پیدا کرده. مفهوم طلاق، آسیب‌هایی که با خود به دنبال می‌آورد، عوامل پدیدآورنده‌ی طلاق که خود می‌توانند ریشه در عوامل اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی، روان‌شناختی، جنسی و... داشته باشند، در این فصل مورد واکاوی قرار می‌گیرند. نویسندگان همچنین گریزی به پژوهش‌های انجام‌شده در زمینه‌ی عوامل شناختی اثرگذار بر طلاق می‌زنند و یافته‌های محققان حوزه‌ی روان‌شناسی خانواده را با خوانندگان به اشتراک می‌گذارند.

مخاطبان در فصل چهارم کتاب، دیدگاه‌هایی را خواهند شناخت که در زمینه‌ی طلاق مطرح شده‌اند. دیدگاه‌هایی از جمله: همسان همسری، سیبرنتیک و نظریه‌های مثلث عشق استنبرگ، بوون و... موضوعات محوری چهارمین فصل این کتاب را تشکیل می‌دهند. در فصل پنجم، مطالب ارزشمندی در مورد مفاهیم شناختی مرتبط با زندگی زناشویی بازگو می‌شود. مفاهیمی از قبیل: انتظارات زناشویی، سواد عاطفی زوجین، هوش هیجانی و عاطفی زن و مرد، انعطاف‌پذیری هر کدام از زوجین در مقابل مسائل شناختی و... در این فصل تشریح خواهند شد.

فصل ششم کتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی، انواع طلاق شناختی، توافقی و عاطفی را بررسی کرده است. لقمان ابراهیمی و عباس نجفی‌پور تابستانق ارتباط میان این طلاق‌ها را نیز مورد واکاوی قرار داده‌اند. در هفتمین فصل، استرس‌ها و عواملی که با طلاق شناختی ارتباط دارند، موضوع بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. شروط ضمن عقد، تأثیر طلاق والدین، استقلال و خودکفایی مالی بانوان، اختلاف سنی‌ موجود میان زوجین، همین‌طور اختلافات ایشان در سطح تحصیلاتشان، در فصل هفتم شناسایی خواهند شد. خوانندگان پس از مطالعه‌ی فصل حاضر، با انواع تفکراتی که می‌توانند یک زندگی زناشویی را به مخاطره بیندازند، آشنا خواهند شد؛ مانند تفکرات ایده‌آلیستی و اعتقاد به کامل بودن همسر. فصل هشتم مطالبی را دربرگرفته که به زوج‌درمانی و طیف متنوع آن اشاره دارند. زوج‌درمانی سیستماتیک، شناختی-رفتاری، راه‌حل‌محور و هیجان‌محور، گوشه‌ای از موضوعات مورد بحث این فصل به شمار می‌روند. فصل نهم یادآور می‌شود که جلسات مشاوره‌ی قبل از ازدواج تا چه حد ضرورت دارند و چگونه می‌توانند از بروز مشکلات آتی جلوگیری کنند.

اگر قصد دارید زندگی زناشویی خود را از بحران نجات دهید یا از پدید آمدن تنش و درگیری در زندگی مشترکتان جلوگیری کنید، می‌توانید کتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی را راهنمایی جامع، صمیمانه و کاربردی بدانید که از بیان هیچ نکته‌ی ضروری‌ای دریغ نکرده است. نشر آوای نور این کتاب را چاپ و به بازار کتاب عرضه کرده است.

کتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی برای چه کسانی مناسب است؟

در صورتی که در زندگی زناشویی خود به بن‌بست رسیده‌اید، یا این‌که در کنار همسر خود زندگی خوبی دارید اما می‌خواهید از بروز مسائل و مشکلات آینده در روابط خود جلوگیری کنید مطالعه‌ی کتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی برایتان مفید و راه‌گشا خواهد بود. همچنین اگر هنوز ازدواج نکرده‌اید اما قصد دارید به‌زودی وارد یک زندگی مشترک شوید، می‌توانید از مطالعه‌ی این اثر بهره‌مند شوید.

در بخشی از کتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی می‌خوانیم

با توجه به این‌که در حقوق ایران حق طلاق با مرد است، زن در موارد محدودی از جمله استنکاف شوهر از پرداخت نفقه، غیبت شوهر، شروط ضمن عقد و عسر و حرج می‌تواند تقاضای طلاق کند. با وجود مواد فوق، در قانون مدنی زوجه می‌تواند با اثبات تحقق شرایط از حق طلاق قضایی بهره‌مند شود. شواهد حاکی از آن است که زنان در چنین مواردی به جای استفاده از طلاق قضایی، متقاضی طلاق توافقی هستند. از طرفی به دلیل ذینفع بودن مردان در طلاق توافقی در واقع این مرد است که اقدام به طلاق زن می‌نماید، چرا که اگر مردی بخواهد زن خود را طلاق دهد باید تمام حقوق قانونی او را پرداخت کند و مردان به دلیل ترس از پرداخت حقوق قانونی زوجه تن به جدایی نمی‌دهند. لیکن با راضی نمودن زوجه به طلاق توافقی از عمل به وظایف قانونی خویش سرباز می‌زنند و این‌چنین صورت قضیه و محکمه متفاوت شده و توجه به دلایل مختلفی از جمله اطاله‌ی دادرسی در طلاق قضایی و دشواری اثبات وقوع شرایط عسر و حرج ترجیح به طلاق توافقی دارد. پس در ظاهر، جامعه با زوج‌هایی سر و کار دارند که ترجیح می‌دهند با تفاهم و به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند که البته در واقعیت امر چنین نمی‌باشد.

زوج‌ها در آستانه طلاق به دلیل اختلافات شدید و افکار و هیجانات منفی‌ای که دارند در پی فرار از این موقعیت به سهل‌ترین راه یعنی طلاق توافقی رو می‌آورند. بنابراین در تعارضات خانوادگی و دادخواست‌های طلاق توافقی مداخله‌های درمانی‌ که به جنبه‌های مختلف تعارضات و مشکلات زناشویی توجه می‌نماید، می‌تواند مؤثر بوده و تصمیم به طلاق را کاهش دهد. همچنین مشاوران و درمانگران خانواده باید سعی کنند که در تعارضات زناشویی شدید با استفاده از رویکردهای یکپارچه که با فرهنگ بومی مراجعان همخوانی دارد، مداخله کنند و تصمیم به طلاق را کاهش نمایند.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: ازدواج
مقدمه
مفهوم ازدواج
ارزش‌های ازدواج
باورها و انتظارات ازدواج
ابعاد انتظار از ازدواج
1) انتظار واقع‌بینانه
2) انتظارات ایده‌آل‌گرایانه
3) انتظارات بدبینانه
شناخت همسر و عوامل مرتبط با ابعاد آن
- اهداف، ارزش‌ها و اعتقادات
- تفاهم اقتصادی
- شناخت خانواده و اطرافیان
- شناخت خصیصه‌های شخصیتی و رفتاری
- درک روحیات و کفویت
انواع شناخت همسران از همدیگر
- توجه انتخابی
- اسنادها
- پیش‌گویی
- فرض‌ها و استانداردها
منابع
فصل 2: دلزدگی زناشویی
مقدمه
دلزدگی زناشویی
چگونگی پدیدآیی دلزدگی
نظریه‌های مرتبط با دلزدگی زناشویی
عوامل تشدیدکننده دلزدگی زناشویی
عوامل کاهش‌دهنده دلزدگی زناشویی
منابع
فصل 3: طلاق
مقدمه
مفهوم‌شناسی طلاق
آسیب‌شناسی طلاق
عوامل مؤثر در پیدایش طلاق
- عوامل فرهنگی و اجتماعی
- مسائل روانشناختی
- مسائل اقتصادی
- مسائل جنسی
- فضای مجازی
عوامل شناختی مؤثر در طلاق براساس پژوهش‌ها
منابع
فصل 4: دیدگاه‌های مرتبط با طلاق
مقدمه
نظریه بوون
نظریه شناختی و رفتاری
دیدگاه همسان همسری
دیدگاه سیستمی خانواده
دیدگاه سیبرنتیک
دوگانگی عاطفی-شناختی
نظریه انصاف
نظریه مثلث عشق استرنبرگ
نظریه تعارض
نظریه طلاق روانی
منابع
فصل 5: تعریف مفاهیم شناختی مؤثر و مرتبط با روابط زناشویی
مقدمه
تحریف‌های شناختی
طرحواره‌های ناسازگار
هوش عاطفی-‌هیجانی
انتظارات زناشویی
سواد عاطفی
انعطاف‌پذیری شناختی
منابع
فصل 6: طلاق شناختی، طلاق عاطفی و طلاق توافقی
مقدمه
طلاق شناختی
طلاق عاطفی
طلاق توافقی
ارتباط طلاق شناختی و طلاق عاطفی
منابع
فصل 7: استرس‌ها و مؤلفه‌های مرتبط با طلاق شناختی
مقدمه
استرس‌های زندگی زناشویی مرتبط با شناخت
- شروط ضمن عقد
- سابقه طلاق والدین
- اشتغال و استقلال مالی زنان
- اختلاف سنی ازدواج
- اختلاف سطح تحصیلات
- باور به کامل بودن همسر
مؤلفه‌های طلاق شناختی
- تفکر ایده‌آلیستی
- نگرش تخریب‌کنندگی
- ذهن‌خوانی
- ادراک وابسته
- عدم بلوغ شناختی
- پاتولوژی هم‌بافته
منابع
فصل 8: نگاهی به زوج‌درمانی مرتبط با عوامل شناختی طلاق
مقدمه
زوج‌درمانی سیستماتیک
زوج‌درمانی شناختی-‌رفتاری
زوج‌درمانی رفتاری-‌ارتباطی
زوج‌درمانی هیجان‌مدار
زوج‌درمانی راه‌حل‌محور
منابع
فصل 9: ضرورت توجه به مشاوره پیش از ازدواج
مقدمه
مشاوره پیش از ازدواج
عوامل مؤثر بر تمایل مشارکت در مشاوره پیش از ازدواج
- باورهای فردی
- خوداتکایی
- دانش و آگاهی
- تجارب قبلی استفاده از مشاوره
- احساس نیاز
- ترغیب دیگران، اطلاع‌رسانی و آگاهی
- اجبار
- نیازسنجی و متناسب بودن
- ویژگی‌های ارائه‌دهنده مشاوره یا کمک
- موضوع و کیفیت
- ترس از خودافشایی و احساس شرم
- انگ و برچسب
- هزینه و زمان و در دسترس بودن
- تعهد
- شیوه اجرای برنامه‌ها
- تفاوت‌های جنسیتی و نژادی
نظریه‌های مرتبط با تمایل به مشاوره
- نظریه آدلر در مورد وظیفه اصلی زندگی برای عشق و صمیمیت
- نظریه راکتانس
- نظریه الیزابت بات
- رویکرد راه‌حل‌محور
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات آوای نور
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات168
زبانفارسی
شابک978-600-309-966-1
موضوع کتابکتاب‌های خانواده و روابط
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی

برای دریافت کتاب طلاق شناختی پیشایندی بر طلاق عاطفی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.