معرفی و دانلود کتاب تاب آوری و نقش آن در ارتقای سلامت روان

عکس جلد کتاب تاب آوری و نقش آن در ارتقای سلامت روان
قیمت:
۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاب آوری و نقش آن در ارتقای سلامت روان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاب آوری و نقش آن در ارتقای سلامت روان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاب آوری و نقش آن در ارتقای سلامت روان

کتاب تاب آوری و نقش آن در ارتقای سلامت روان به قلم اسماعیل عباسی زاغه و مریم لطیفیان شرح جامعی از مفهومِ مهم تاب‌آوری در حوزه‌ی روان‌شناسی و جامعه‌شناسی است. آن‌ها در این کتاب ضمن پرداختن به تاریخچه و تعریف تاب‌آوری، راهکارهای افزایش آن را معرفی می‌کنند.

درباره‌ی کتاب تاب‌آوری و نقش آن در ارتقای سلامت روان

در دنیایی زندگی می‌کنیم که هرروز با چالش‌های گوناگونی مواجه می‌شویم. زنده بودن یعنی توانایی روبه‌رو شدن با چالش‌ها و حلِ آن‌ها. جیم هولینگ در سال 1973، برای اولین بار واژه‌ای خلق کرد که به این توانایی انسانی اطلاق می‌شود. این واژه «تاب‌آوری» بود. انسان‌ها نسبت به اتفاقات مشابه، واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. برخی درهم می‌شکنند و برخی بزرگ‌ترین ناکامی‌ها را نیز تاب می‌آورند.

کتاب تاب‌آوری و نقش آن در ارتقای سلامت روان نوشته‌ی اسماعیل عباسی زاغه و مریم لطیفیان، به مفهوم تاب‌آوری، راه‌های افزایش آن و تأثیرش بر سلامت روان اختصاص دارد. تاب‌آوری مؤلفه‌ای است که به‌زعم روان‌شناسان، انسان‌های آسیب‌پذیر را از انسان‌های مقاوم جدا می‌کند؛ اما نباید دچار این اشتباه شد که تاب‌آوری اضطراب را از بین می‌برد یا جلوی اتفاقات ناگوار را می‌گیرد. این مؤلفه فقط قدرت کافی برای مقابله‌ی سالم با چالش‌ها را به انسان می‌دهد. متخصصین این کلمه را بیشتر در شرایط خطرناک و ناگوار به کار می‌برند.

در کتاب تاب‌آوری و نقش آن در ارتقای سلامت روان می‌خوانیم که تاب‌آوری بر رشد زیست‌شناختی و فطری برای پرورش و ارتقا تأکید می‌ورزد. انسان برای زنده ماندن ناچار است که با محیط سازگار شود. هرچه در حل مشکلات توانمندتر شود، موفقیت‌های بیشتری پیش رویش قرار می‌گیرد. نویسندگان در کتاب تاب‌آوری و نقش آن در ارتقای سلامت روان، عواملی را که موجب انعطاف‌پذیری می‌شود، نام می‌برند: روابط نزدیک با خانواده و دوستان، اعتمادبه‌نفس، توانایی مدیریت هیجان‌ها، مقابله با استرس از راه سالم، کمک به دیگران، یافتن معنایی مثبت در زندگی و...

تاب‌آوری شامل سه خرده‌مقیاس می‌شود: کنترل استرس، تحمل عاطفی منفی و پذیرش مثبت تغییر. خرده‌مقیاس کنترل استرس مربوط به توانایی‌های ذهنی و روان‌شناختی هر فرد است. تحمل بار عاطفی منفی به مدیریت رفتار و زبان بدن اشاره دارد. سومین مقیاس همواره مقاومتِ غریزی در برابر تغییر را نشان می‌دهد. بالا بردن قدرت انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات، آرامش ذهنی بیشتری برای افراد در پی دارد.

کتاب تاب‌آوری و نقش آن در ارتقای سلامت روان در ادامه، تاب‌آوری را در ابعاد فردی و خانوادگی، اکتسابی و ذاتی بررسی می‌کند. نکته‌ی مهم دیگری که در این اثر مورد بررسی قرار می‌گیرد، تأثیر تاب‌آوری بر سلامت روان است. در روان‌شناسی تاب‌آوری سه نوع پدیده توصیف می‌شود: پیامدهای رشدی مناسب، حفظ صلاحیت و شایستگی در شرایط تهدیدآمیز و بازگشت به حالت اولیه پس از تجربه‌ی ضربه‌ی روانی. اسماعیل عباسی زاغه و مریم لطیفیان همچنین مجموعه‌ای از راهنماها برای آموزش تاب‌آوری به فرزندان، در اختیار والدین قرار می‌دهند.

کتاب تاب‌آوری و نقش آن در ارتقای سلامت روان برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای تمام کسانی که از بهبود و توسعه‌ی فردی در جهت توانمند شدن در حلِ چالش‌ها استقبال می‌کنند، مناسب خواهد بود.

در بخشی از کتاب تاب آوری و نقش آن در ارتقای سلامت روان می‌خوانیم

مراقب یک تله باشید. حواستان باشد سراغ کسانی نروید که نه‌تنها حضورشان کمک کننده نیست بلکه با نقد و سرزنش شما اوضاع را خراب‌تر می‌کنند. توصیه می‌شود به تقویت روابط قدیمی و دوستانه‌ی قبلی خود بپردازید اما اگر در شرایطی بودید که دسترسی به کسی نداشتید یا ذاتاً به‌خاطر شرایطتان روابط امن و قوی ندارید، اگر شروع به ساختن روابط جدید نمودید، سعی کنید دوستی را انتخاب کنید که همراه و حامی خوبی برایتان باشد و ارزش و اهداف نزدیک به شما داشته باشد. به فراخور شخصیت و ارزش‌هایتان می­‌توانید به عضویت گروه‌های ورزشی، گروه‌های خیریه و... در بیایید. در روابطتان سعی کنید توجه همراه با احترام به دوستانتان داشته باشید، حمایتگر باشید، منتظر نتیجه نباشید، بی چشم‌داشت محبت و معاشرت کنید. اگر وقتتان صرف بازسازی و تقویت رابطه‌­­های قدیمی شود بهتر نتیجه خواهید گرفت تا اینکه از نو بخواهید رابطه‌سازی کنید.

چرا روابط باعث تقویت تاب‌آوری می شوند؟ در زمان بروز مشکل یا حادثه وجود دیگران و حمایت‌هایشان اولاً باعث می‌شود احساس تنهایی نکنید، ثانیاً می‌توانند در پیدا کردن راه‌حل به شما کمک کنند، ثالثاً گاهاً تجربیات زیسته‌ای دارند که باعث می‌شود از بزرگ‌نمایی مشکل برای خودتان خودداری کنید. اگر احساس تنهایی و بی‌کسی دارید، قلم و کاغذ را بردارید و لیست افرادی که در دایره‌ی ارتباطات شما هستند را بنویسید. اگر هم قصد ارتباط‌سازی دارید لیست فضاهایی که می‌توانید افراد هم‌فرکانس با خودتان را در آنجا پیدا کنید بنویسید و سریعاً اقدام کنید. مثلاً اگر به‌تازگی به شهر جدیدی نقل‌مکان کرده­‌اید و از دوستان و خانواده‌یتان دور هستید، سعی کنید ارتباط خود را با دوستان و خانواده‌یتان حفظ کنید ولی به ارتباط با دوستان جدید در شهر جدید نیز فکر کنید.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: مفهوم تاب‌آوری
فصل دوم: تاب‌آوری فردی، خانوادگی و اجتماعی
فصل سوم: تاب‌آوری آموختنی، اکتسابی یا ذاتی (ویژگی افراد تاب‌آور)
فصل چهارم: مبانی نظری تاب‌آوری
فصل پنجم: نقش تاب‌آوری در ارتقاء سلامت روان
فصل ششم: بررسی مولفه‌ی تاب‌آوری در بیماران دارای اختلال روانپزشکی و خانواده‌های آن‌ها
فصل هفتم: راهنمای والدین برای افزایش تاب‌آوری فرزندان
پیوست
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاب آوری و نقش آن در ارتقای سلامت روان
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات آوای نور
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات200
زبانفارسی
شابک978-600-309-954-8
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاب آوری و نقش آن در ارتقای سلامت روان

برای دریافت کتاب تاب آوری و نقش آن در ارتقای سلامت روان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.