معرفی و دانلود کتاب فرایندهای پروژه‌های عمرانی: از تهیه طرح تا بهره برداری

برای دانلود قانونی کتاب فرایندهای پروژه‌های عمرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فرایندهای پروژه‌های عمرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فرایندهای پروژه‌های عمرانی: از تهیه طرح تا بهره برداری

کتاب فرایندهای پروژه‌های عمرانی، تدوین و تألیف سیامک قطبی، تمام مراحل انجام یک پروژه‌ی عمرانی، از مرحله‌ی تهیه‌ی طرح تا زمان بهره‌برداری را به تفصیل مرور و بررسی می‌کند. این کتاب راهنما و کاربردی، می‌کوشد وظایف و اختیارات عوامل اصلی هر پروژه، یعنی کارفرما، مدیر طرح، مشاور و پیمانکار را شرح دهد.

درباره‌ی کتاب فرایندهای پروژه‌های عمرانی

پروژه‌های عمرانی طیف وسیعی از پروژه‌های ساخت‌وساز را شامل می‌شوند؛ از ساختمان‌های مسکونی و تجاری تا پروژه‌های عظیم راه‌سازی، سدسازی، راه‌آهن و... . اساساً به طرح‌هایی که بخشی از بودجه‌‌ی آن‌ها از محل اعتبارات عمرانی دولت تأمین شود، پروژه‌ی عمرانی اطلاق می‌گردد. این طرح‌ها نقش پررنگی در زیرساخت‌های کشور دارند و از عوامل رشد و توسعه‌ی اقتصادی محسوب می‌شوند. همه‌ی این پروژه‌ها عموماً چند مرحله را طی می‌کنند: فاز طراحی، فاز تصویب و برنامه و درنهایت مرحله‌ی پیاده‌سازی و اجرا. به خاطر بزرگ بودن طرح، تعداد افراد دخیل در انجام آن و میزان بودجه، مدیریت کردن پروژه‌های عمرانی کار بسیار دشواری است. هر پروژه باید مطابق برنامه‌ریزی پیش برود و هر تأخیری که رخ بدهد، می‌تواند از لحاظ مادی و معنوی خسارت‌بار باشد. به‌طورکلی در این پروژه‌ها چهار عامل تأثیرگذار وجود دارد: کارفرما، مدیر طرح، مشاور و پیمانکار. همه در کنار یکدیگر فعالیت دارند و هر یک بخشی از پروژه را پیش می‌برند. اگر وظایف آن‌ها به درستی مشخص نباشد یا با هم تداخل پیدا کند، آسیب جدی به پروژه وارد می‌شود. کتاب فرایندهای پروژه‌های عمرانی، نوشته‌ی سیامک قطبی می‌کوشد وظایف و اختیارات هر کدام از این عوامل را به‌طور کامل شرح و توضیح دهد.

کارفرمای پروژه‌های عمرانی به‌نوعی صاحب‌کار محسوب می‌شود و کسی است که با پیمانکار و مشاور قرارداد می‌بندد. او در قبال پروژه مسئول است و وظیفه دارد نیروی انسانی و منابع مالی را تأمین کند. پیمانکار موظف است تمام آنچه در قراردادش با کارفرما ذکر شده را به بهترین شکل پیاده و اجرا نماید. او پس از مطالعه‌ی طرح، باید برنامه‌ی زمان‌بندی و شیوه‌ی اجرای پروژه را تهیه کرده و ارائه دهد. پس‌ از آن، اجرای کار را بر عهده می‌گیرد و به کارفرما گزارش پیشرفت می‌دهد.

فرد یا تیم دیگری که در کنار پیمانکار حضور دارد، مشاور است که وظیفه‌ی مشاوره دادن را بر عهده می‌گیرد. پیمانکار پس از مشورت با آن‌ها و رسیدن به اتفاق‌نظر، هر مرحله از کار را پیش می‌برد. این مشاوره‌ها می‌توانند در زمینه‌ی مهندسی، مدیریت و یا کارشناسی باشند. گاهی در پروژه‌های بسیار بزرگ و پیچیده، کارفرما ترجیح می‌دهد به‌جای اینکه خود وارد پروژه شود با فرد (یا تیم) متخصص قرارداد ببندد تا او مدیریت تخصصی را بر عهده بگیرد. این فرد که مدیر طرح یا مدیر پروژه نامیده می‌شود، از طرف کارفرما با پیمانکار و مشاور، قرارداد را امضا کرده و بر اجرای کار نظارت می‌کند.

سیامک قطبی در کتاب فرایندهای پروژه‌های عمرانی، تمام این مراحل را، از تهیه‌ی طرح تا زمان بهره‌برداری، مرور می‌کند. کتاب حاضر خواننده را با مباحث مهمی همچون فرایندهای حوزه‌ی کارفرمایان، نحوه‌ی انتخاب و انعقاد قرارداد با مدیر طرح، شیوه‌ی انتخاب مشاور و قرارداد بستن با او، انتخاب و قرارداد با پیمانکار، انجام تعهدات قراردادها، و آماده‌سازی برای نگهداری و بهره‌برداری از طرح آشنا خواهد کرد.

کتاب فرایندهای پروژه‌های عمرانی، راهنمایی کامل درمورد اجرای طرح‌های عمرانی است و تلاش دارد به ‌کل مباحث این حوزه بپردازد. این منبع کاربردی را مؤسسه‌ی فرهنگی هنری دیباگران تهران چاپ و عرضه کرده.

کتاب فرایندهای پروژه‌های عمرانی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به کارفرمایان، مدیران طرح، مشاوران و پیمانکاران پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب فرایندهای پروژه‌های عمرانی می‌خوانیم

مهندسان مشاور دارای صلاحیت پس از قرار گرفتن در فهرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و اعلام لیست بلند از طریق دفتر امور مشاوران و پیمانکاران که برای طرح‌های استانی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مربوط است، در فرآیند ارجاع کار به واحدهای خدمات مشاور شرکت داده خواهند شد که از طریق فراخوان مشاوره (آگهی یا دعوت‌نامه) صورت می‌پذیرد.

ارجاع کارهای مشاوره در معاملات بزرگ فقط برای مشاورانی مجاز است که شخص حقیقی یا حقوقی دارای گواهی‌نامه صلاحیت برای انجام کار مشاوره باشند و همچنین باید دارای شخصیت حقوقی مستقل نسبت به دستگاه کارفرما باشند. فهرست مشاوران دارای صلاحیت از طریق مراجعه به نشانی الکترونیک بانک اطلاعات و پایگاه ملی اطلاع‌رسانی مناقصات در دسترس عموم است.

فهرست مذکور هر ساله به‌وسیله دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها تهیه و منتشر می‌شود و در آن نکات زیر مشخص می‌شود:
1- فهرست خدمات مشاوره مربوط به هر یک از تخصص‌ها
2- نام و مشخصات هریک از مشاوران ذی‌صلاح در هریک از تخصص‌ها و گروه‌های تخصصی
3- پایه، تخصص، گروه، مبلغ حداکثر حق‌الزحمه مناسب و تعداد کار مجاز برای هر مشاور

فهرست مطالب کتاب

مقدمه ناشر
مقدمه مؤلف
فرایندهای حوزه کارفرمایان
فرایند اول: تهیه طرح
فرایند دوم: انتخاب مدیر طرح
فرایند سوم: انعقاد قرارداد با مدیر طرح
فرایند چهارم: انتخاب مشاور
فرایند پنجم: انعقاد قرارداد با مشاور
فرایند ششم: انتخاب پیمانکار
فرایند هفتم: انعقاد قرارداد با پیمانکار
فرایند هشتم: انجام تعهدات قراردادها
فرایند نهم: آماده‌سازی برای نگهداری و بهره‌برداری از طرح
فرایندهای حوزه مدیران طرح
فرایند اول: شرکت در فرایند ارجاع کار به مدیر طرح
فرایند دوم: انعقاد قرارداد با کارفرما پس از ارجاع کار
فرایند سوم: انجام تعهدات قرارداد با کارفرما
فرایندهای حوزه مشاوران
فرایند اول: شرکت در فرایند ارجاع کار مشاور
فرایند دوم: انعقاد قرارداد با کارفرما
فرایند سوم: انجام تعهدات قرارداد با کارفرما
فرایندهای حوزه پیمانکاران
فرایند اول: شرکت در فرایند ارجاع کار به پیمانکار
فرایند دوم: انعقاد قرارداد با کارفرما
فرایند سوم: انجام تعهدات قرارداد با کارفرما
فهرست منابع
سوابق مؤلف

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فرایندهای پروژه‌های عمرانی: از تهیه طرح تا بهره برداری
نویسنده
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات245
زبانفارسی
شابک978-622-218-112-3
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی عمران
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فرایندهای پروژه‌های عمرانی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فرایندهای پروژه‌های عمرانی

برای دریافت کتاب فرایندهای پروژه‌های عمرانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.