معرفی و دانلود کتاب معادله خدا: در جستجوی نظریه‌ همه چیز

عکس جلد کتاب معادله خدا: در جستجوی نظریه‌ همه چیز
قیمت:
۳۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب معادله خدا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب معادله خدا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب معادله خدا: در جستجوی نظریه‌ همه چیز

میچیو کاکو در کتاب معادله خدا، نظریه‌ای را به شما معرفی می‌کند که می‌تواند پاسخگوی تمام پرسش‌ها، ابهامات و نقاط تاریک علوم فیزیک و کیهان‌شناسی باشد. معادله‌ای که تمام تاریخ هستی را از نخستین جرقه‌های مهبانگ تا لحظه‌ی کنونی، در خود جای می‌دهد. نویسنده در این کتاب علمی و پرفروش نیویورک تایمز، چگونگی نظریه‌ی ریسمان و نقش آن را در مطالعات فیزیک کیهانی بررسی و آن را به زبان ساده برای مخاطبان خود تشریح می‌نماید.

درباره‌ی کتاب معادله‌ی خدا

ثمره‌ی دوهزار سال کندوکاو علمی، رویای اندیشمندان برجسته‌ای چون انیشتین و فرمولی که بتواند کل ساختار هستی را در چیزی حدود یک سطر جای بدهد، همه‌و‌همه هم‌اکنون روبه‌روی شما قرار گرفته. کتاب معادله‌ی خدا (The God equation) می‌کوشد با بهره‌گیری از نظریه‌ی ریسمان، چهارچوبی را در اختیار مخاطبان قرار بدهد که به گمان نویسنده، میچیو کاکو (Michio Kaku)، نقطه‌ی پایان کنکاش‌های علم فیزیک است. تئوری ریسمان را می‌توان جام مقدس فیزیک دانست که پیشینه و سازوکار خلقت را به‌صورت موجز و خطاناپذیر در اختیارمان قرار می‌دهد و با وجود آن دیگر نیازی به فرمول‌های ریزودرشت و گیج‌کننده‌ی پیشین نخواهیم داشت.

بر اساس نظریه‌ی ریسمان، جهان نه از ذرات نقطه‌ای، بلکه از ریسمان‌های ریز مرتعش ساخته شده. همه‌ی قوانین فیزیک در همین ریسمان‌ها خلاصه می‌شوند. تلاش‌های نیوتون، انیشتین، شرودینگر، هایزنبرگ و... را ذیل همبن نظریه می‌شود جای داد. تئوری ریسمان که می‌توان آن را نظریه‌ی وحدت‌یافته نیز نامید، به بسیاری از سؤالات اساسی ما، مبنی بر زمان رخداد مهبانگ، ماهیت سیاه‌چاله‌ها، وجود یا عدم وجود جهان‌های موازی و... پاسخی جامع خواهد داد. نویسنده می‌کوشد در کتاب معادله‌ی خدا، مروری داشته باشد بر انقلاب‌های علمی گذشته و دستاوردهای آن‌ها و در ادامه موضع آن‌ها را در رابطه با تئوری ریسمان روشن نماید.

میچیو کاکو ضمن شرح نظریه‌ی ریسمان از بازگویی و تشریح انتقادات وارده بر آن نیز غافل نمی‌شود. اگرچه طرح اولیه‌ی این تئوری با شوق و هیجان بسیاری از سوی دانشمندان همراه بود اما بی‌شک با نواقصی مواجه است که جبران و رفع آن‌ها ضرورت دارد. اثر حاضر تاریخچه‌ای است برای بازنمایی تلاش‌های چندهزارساله‌ی غول‌های علم و اندیشه که از دوران باستان با آراء فلاسفه‌ی یونانی آغاز می‌شود تا به دوران معاصر و عصر طلایی علم کیهان‌شناسی برسد و با معرفی تئوری ریسمان خاتمه یابد. آنچه که این تلاش‌های گسترده را در طول زمان به هم پیوند می‌زند، هدف اصلی آن‌ها، یعنی دست‌یابی به نظریه‌ای واحد برای تبیین کل هستی بوده است.

سادگی زبان و بیان میچیو کاکو، کتاب معادله‌ی خدا را به انتخابی ایده‌آل برای مخاطبانی تبدیل کرده که بدون کوچکترین آشنایی با مباحث فیزیک و کیهان‌شناسی، قصد شناخت مهم‌ترین تئوری‌های این حوزه‌ها را دارند. برگردان این کتاب خواندنی را جمیل آریایی به عهده داشته و نشر مازیار نیز آن را در ذیل مجموعه کتاب‌های قلمرو علم به مخاطبان فارسی‌زبان ارائه کرده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌ قلمرو علم

قلمرو علم عنوان مجموعه‌ای است که آثاری را در زمینه‌ی علوم گوناگون، اعم از ریاضی، نجوم، فلسفه، علوم سیاسی و... در بر می‌گیرد. سادگی زبان و بیان از مهم‌ترین ویژگی‌های سری کتاب‌های قلمرو علم به شمار می‌آید. نگاهی اجمالی به نویسندگان این آثار، به‌خوبی نشان می‌دهد که با مجموعه‌ای خواندنی از پژوهش‌ها و یافته‌های برترین دانشمندان و متفکران بین‌المللی روبه‌رو هستیم. نشر مازیار چاپ و انتشار این مجموعه را به عهده داشته است.

«آب در گیتی»، «آچار سیاست»، «نظریه‌ی ریسمان»، «آچار فلسفه»، «آونگ گالیله»، «آینده‌ی انسان» و «آینده‌ی ذهن» برخی از عناوین مجموعه کتاب‌های قلمرو علم محسوب می‌شوند.

جوایز و افتخارات کتاب معادله‌ی خدا

  • پرفروش‌ترین عنوان نیویورک تایمز
  • بهترین کتاب علمی سال از سوی مجله‌ی Smithsonian

نکوداشت‌های کتاب معادله‌ی خدا

  • کتابی فوق‌العاده که به قلم نویسنده‌ای بی‌نظیر نوشته شده است. کاکو در جستجوی یک تئوری یکپارچه درباره‌ی هستی، گره‌های کور و پرسش‌های بی‌پاسخ را به‌طور روشن و ساده شرح می‌دهد. کتاب معادله‌ی خدا مجذوب‌کننده است. کاکو، یک داستان بی‌نقص و روایتی خیره‌کننده را ارائه کرده. این کتاب ایده‌های تازه‌ای را در حوزه‌ی فیزیک نظری بیان کرده و به خوانندگان کمک می‌کند تا زمانی که پیشرفت‌های بزرگ بعدی سر برسند، آماده باشند. (وال استریت ژورنال)

  • کاکو در ساده‌سازی مفاهیم دشوار ذهنی تبحر بالایی دارد. (پابلیشرز ویکلی)

  • کتابی درباره‌ی علم، مختصر و به زبانی ساده! داستانی روشنگر و خیره‌کننده که حاصل یک جستجوی علمی دشوار است. (مجله‌ی Smithsonian)

  • معتبر و قابل‌درک. (Nature)

  • میچیو کاکو به‌‌خوبی ساختار جهان را برای مخاطبانش بررسی می‌نماید و داستان‌هایی را از تلاش‌های شاخص‌ترین دانشمندان و غول‌های علمی دنیا ارائه می‌کند. تازه‌ترین کتاب کاکو، جهان شگفت‌انگیز ما و جایگاهی را که در آن داریم برایمان تشریح می‌کند. کتاب معادله‌ی خدا برای هر کسی که جهان هستی و آفرینش از دغدغه‌های فکری اوست، مجذوب‌کننده خواهد بود. (بوک‌لیست)

  • یک گزارش تخصصی از جستجو در علم فیزیک، روشنگر و بسیار مهم. (Kirkus Reviews)

کتاب معادله‌ی خدا برای چه کسانی مناسب است؟

چنانچه به دنبال کتابی علمی در زمینه‌ی فیزیک نظری و کیهان‌شناسی، به زبانی بسیار ساده و زودیاب هستید، ما به شما مطالعه‌ی کتاب معادله‌ی خدا را پیشنهاد می‌کنیم.

با میچیو کاکو بیشتر آشنا شویم

میچیو کاکو، متولد 1947 در کالیفرنیای آمریکا، نویسنده و فیزیکدان پرآوازه‌ی آمریکایی-ژاپنی است که می‌توان او را از بزرگ‌ترین نظریه‌پردازان حال حاضر فیزیک نظری دانست. طرح نظریه‌ی ریسمان از افتخارات وی در دنیای علم محسوب می‌شود. آثاری که کاکو در حوزه‌ی فیزیک و کیهان‌شناسی به انتشار رسانده، همواره در زمره‌ی پرفروش‌ترین کتاب‌های علمی قرار داشته‌اند. در ادامه، عنوان برخی از آثار میچیو کاکو را می‌بینید:

«فیزیک ناممکن‌ها»، «چشم‌اندازها، انقلاب‌های علم در قرن بیست‌و‌یکم»، «کیهان انیشتین: چگونه دیدگاه آلبرت انیشتین، درک ما از فضا و زمان را تغییر داد» و «فراسوی انیشتین».

کاکو علاوه‌بر تألیف کتاب‌های علمی، در برنامه‌های رادیویی نیز به‌عنوان کارشناس حضور پررنگی دارد.

در بخشی از کتاب معادله خدا: در جستجوی نظریه‌ همه چیز می‌خوانیم

آنگاه که فضانوردان ما در فضا، روی صفحه‌ی تلویزیون بی‌وزن به نظر می‌رسند، دلیلش این نیست که گرانش از فضا حذف شده است. همه‌جای منظومه‌ی شمسی گرانش هست. دلیل آن این است که فضاپیما دقیقاً با همان آهنگی سقوط می‌کند که فضانوردان سقوط می‌کنند. مثل گلوله‌ی توپ خیالی نیوتون که از قله‌ی کوه شلیک می‌شد، فضانوردان و سفینه‌ی آن‌ها هر دو در حال حرکت سقوط آزاد به سوی زمین هستند. بنابراین در درون سفینه، نوعی توهم بصری است که فضانوردان بی‌وزن هستند، چون همه‌چیز، از جمله فضانوردان و خود سفینه با آهنگ یکسانی سقوط می‌کنند.

اینشتین این آزمایش را با چرخ‌فلک بچه‌ها انجام داد. بر طبق نسبیت، هر چه سریع‌تر حرکت کنید، تخت‌تر می‌شوید، چون فضا فشرده می‌شود. چرخ‌فلک که می‌چرخد، لبه‌ی خارجی آن سریع‌تر از درون آن حرکت می‌کند. نسبیت بر فضا-زمان تأثیر می‌گذارد و لبه‌ی چرخ‌فلک بیش از دورن آن فشرده می‌شود چون لبه سریع‌تر‌ حرکت می‌کند. حال اگر چرخ‌فلک با سرعتی نزدیک به سرعت نور بچرخد، کف آن خم برمی‌دارد و دیگر تخت نخواهد بود. لبه‌ی چرخ‌فلک فشرده‌تر می‌شود، اما مرکز آن تغییر نمی‌کند و در نتیجه کف خمیده می‌شود و کاسه‌ای را می‌ماند که وارونه‌اش کرده باشند.

حالا فرض کنید که بخواهید روی کف خمیده‌ی این چرخ‌فلک راه بروید. نخواهید توانست روی خط راست راه بروید. در آغاز فکر می‌کنید که نیرویی نامرئی سعی می‌کند شما را به بیرون پرت کند چون کف چرخ‌فلک خمیده شده است. بنابراین کسی که درون چرخ‌فلک ایستاده باشد می‌گوید که نیروی مرکزگریزی می‌خواهد همه‌چیز را به بیرون پرت کند. حال از دیدگاه ناظری که خارج چرخ‌فلک ایستاده است، هیچ نیروی خارجی‌ای وجود ندارد و فقط کف چرخ فلک است که خم برداشته است.

فهرست مطالب کتاب

قدردانی‌ها
آشنایی با نظریه‌ی نهایی
1. وحدت: این رؤیای باستانی
2. اینشتین در جستجوی وحدت
3. پیدایش مکانیک کوانتومی
4. نظریه‌ی تقریباً همه‌چیز
5. جهان تاریک
6. پیدایش نظریه‌ی ریسمان: نویدها و مشکل‌ها
7. یافتن معنی در جهان هستی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب معادله خدا: در جستجوی نظریه‌ همه چیز
نویسنده
مترجمجمیل آریایی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-622-7061-15-4
موضوع کتابکتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب معادله خدا

امیرمحمد رضائیان
۱۴۰۲/۷/۲۵
کتاب خوبیه برای درکش به اندکی تخصص در زمینه‌های فیزیکی نیاز داریملکن به درد عموم مردم نمیخورهترجمه تقریبا خوبی داشت که جا داشت روون تر بشه! اگه راجب نسخه چاپی این کتاب هم بخوام نظر بدم باید بگم که بعضی صفحه‌ها جا با جا یا برعکس بود برای من و بعد از مدتی هم صفحه‌ها از جلد جدا شدن که مجبور شدم با منگنه کردن کتاب ادامشو بخونم
محمدصادق لطیفی
۱۴۰۳/۱/۲۲
کتاب جامع از ابتدای نظریه ها تا رسیدن به نظریه ریسمان و توضیحات کامل آن بسیاری از سوالات رو پاسخ داده به نظرم. البته لازم به ذکره بعضی قسمتهاش برای من که زیاد فیزیک نمیدونم نامفهوم بود ولی چون علاقه به فضا دارم خیلی جذاب بود برام
محمد اردمه
۱۴۰۲/۵/۳۱
آقا من اینو خریدم فقط یه نگاه بندازم وللی با اینکه حتی تو فیزیک سر رشته‌ای ندارم بدجور مجذوبش شدم حتما پیشنهاد میدم بخونید البته خیلی جاهاش یه ذره برای عموم فهمش سخته
حسین آزادمهر
۱۴۰۳/۱/۲
میچیو کاکو علاوه بر اینکه یه مجری توانمنده و برنامه‌های جذابی داره یه نویسنده توانا هم هست که سعی می‌کنه مسائل فیزیک رو به سادگی بیان کنه ولی بازم پشتوانه علمی و شور اشتیاق میخواد
زهرا غ
۱۴۰۲/۱۰/۲۶
عالی بود به نظرم. اگر فقط کمی درباره فیزیک مدرن مطالعه داشته باشید خیلی جذاب و گیراتر هم میشه براتون. نویسنده سعی کرده خیلی روان و ساده مطالب رو توضیح بده و ترجمه‌اش هم خوب بود.
علی قزل ایاق
۱۴۰۲/۵/۳۱
دیدگاه چندتا دانشمند. دراین راستا خوب است ولی همه اینها نظریه است. و خوب نظریه تا رسیدن به نتیجه فقط میتواند سرگرم کننده باشد.
hossain ansari
۱۴۰۲/۵/۲۴
بسیار عالی و تکان دهنده بود. ادم با خواندن این کتاب مدتی هنگ میکنه و در حیرت فرو میره
سالار هلاکوئی
۱۴۰۲/۱۲/۲۶
برای کسایی که میخوان از فیزیک کوانتم کمی سر در بیارن بسیار مفیده
رقیه
۱۴۰۲/۱۲/۱۹
عالی این کتاب درباره به وجود آمدن دنیا و دانشمندان و مثل البرت انیشتن
عباسعلی قناعت دوست
۱۴۰۲/۱۱/۲۴
کتاب بسیار خوبه و آدم واقعا احساس میکنه در کهکشان ها میگرده واقعا لذت بخشه
علی موحدی
۱۴۰۲/۸/۳
روی ذهنیت من نسبت به خدا و جهان هستی خیلی تاثیر گذار بود.
S Hatami
۱۴۰۲/۷/۲۴
من خیلی مجذوب نشدم بعد از چند صفحه به صفحات دیگه رفتم و کلا از تکمیلش منصرف شدم
pa ri
۱۴۰۲/۱۰/۳۰
از خوندنش خیلی لذت بردم، خیلی ساده و روان بود، عالیه
هانیه هژبرالساداتی
۱۴۰۳/۱/۲۳
خلاصه و جمع بندی ۴ کتاب قبلی کاکو.
Negine Yousefi
۱۴۰۲/۸/۳۰
حقیقتا عالی بود واقعا لذت بردم
مشاهده همه نظرات 16

راهنمای مطالعه کتاب معادله خدا

برای دریافت کتاب معادله خدا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.