معرفی و دانلود کتاب مادر عزیزم، دوست من: شامل 34 نامه از نیما یوشیج به دوستان و خانواده‌اش

عکس جلد کتاب مادر عزیزم، دوست من: شامل 34 نامه از نیما یوشیج به دوستان و خانواده‌اش
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مادر عزیزم، دوست من و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مادر عزیزم، دوست من و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مادر عزیزم، دوست من: شامل 34 نامه از نیما یوشیج به دوستان و خانواده‌اش

کتاب مادر عزیزم، دوست من، نوشته‌ی نیما یوشیج، مجموعه‌‌‌ای از نامه‌های اوست که برای مادر و دوستانش نوشته است. او در این نامه‌ها، به شرح اتفاقات و رخدادهای روزمره، افکار و احساسات شخصی و نقدهایی که به جریان ادبی حاکم در آن دوران داشته، پرداخته و تصویر جامعی از دیدگاه‌اش نسبت به زندگی ارائه کرده است.

درباره‌ی کتاب مادر عزیزم، دوست من

نامه‌نگاری، یکی از قدیمی‌ترین روش‌های برقراری ارتباطات انسانی است که اطلاعات ارزنده و جزئیات قابل‌توجهی از زندگی نگارنده در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. نامه‌ها معمولاً شرحی از وقایع روزمره و زوایای پنهان افکار و احساسات نویسنده‌اند که لایه‌های زندگی اجتماعی را کنار می‌زنند و به ابعاد جدیدی از زندگی او دست می‌یابد. مطالعه‌ی نامه‌هایی که توسط چهره‌های شناخته‌شده نوشته شده، جذابیت‌های بسیاری دارد و به افشای حقایقی تازه درباره‌ی زندگی و نگرش فرد می‌پردازد. نیما یوشیج هم به‌عنوان یکی از اهالی صاحب سبک ادب فارسی، از این قالب نوشتاری برای بیان احساسات و رخدادهای روزمره استفاده کرده که شماری از این نامه‌ها، در کتاب مادر عزیزم، دوست من منتشر شده‌اند.

این کتاب، متشکل از 34 نامه است که نیما یوشیج خطاب به دوستان‌ و مادرش نوشته. با مطالعه‌ی این نوشته‌ها، می‌توان به فضای ذهنی شاعر وارد شد و احساسات و افکار او را از نزدیک لمس کرد. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، نامه‌ها حامل اطلاعات ارزنده‌ای درباره‌ی نویسنده‌اند. کتاب پیش رو هم از این قاعده مستثنی نیست و از خلال جملات آن می‌توان به دیدگاه‌های اجتماعی و سیاسی نیما پی بُرد و با کمک توصیفات او، اوضاع و احوال جامعه‌‌ی آن دوران را دریافت. در برخی از این نامه‌ها، نویسنده به شرح احساسات و عواطف‌اش پرداخته و در این اثنا، از توصیفات دقیقی من‌باب طبیعت بهره برده که خواننده را از فضای نامه‌نگاری به دنیای داستان وارد می‌کند. این مسئله، از شاعرانگی قلم نیما ناشی می‌شود که در مکاتبات روزمره‌اش هم قابل مشاهده است.

تشریح و ثبت جریان ادبی حاکم در دوران نگارش نامه‌ها و وضعیت شاعران و نویسندگان زمانه، از دیگر دغدغه‌های نویسنده است. او در چندین قسمت، نارضایتی‌ خود را از فضای شعر و ادبیات ابراز کرده و در طولانی‌ترین نامه‌ی کتاب، ویژگی‌های شاعر بودن و راه‌حل خروج از وضعیت حاضر را شرح داده است.

انتشارات امید فردا این نامه‌ها را گردآوری کرده و درنهایت در قالب مجموعه‌ی پیش رو منتشر کرده است.

کتاب مادر عزیزم، دوست من برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به ادبیات نامه‌نگاری و طرفداران هنر و ادب فارسی، از مطالعه‌ی این کتاب لذت خواهند برد.

با نیما یوشیج بیشتر آشنا شویم

علی اسفندیاری، معروف به نیما یوشیج، شاعر معاصر فارسی است. او در سال 1276 در دهکده‌ی یوش متولد شد و سال 1338 در اثر ابتلا به ذات‌الریه درگذشت. او به یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین چهره‌های ادب فارسی بدل شده است. نیما یوشیج، بنیان‌گذار شعر نو است و از او با عنوان «پدر شعر نو فارسی» یاد می‌شود. شعر «افسانه»، موفق شد در زمان انتشار، فضای راکد شعر ایران را منقلب کند و آن را به سمت‌وسوی تازه‌ای ببرد.

بااین‌حال پس از انتشار اولین منظومه‌ی او تحت‌عنوان «قصه‌ی رنگ‌پریده»، سیلی از مخالفت‌ها از جانب شاعران سنتی به راه افتاد، اما نیما در نهایت توانست با انتشار اشعار «ققنوس» و «غراب» انقلابی در این عرصه به پا کند. شایان ذکر است که نیما یوشیج، برخی از اشعارش را به زبان مازنی سروده و استفاده از نماد و نشانه، ویژگی بارز آثارش است.

در بخشی از کتاب مادر عزیزم، دوست من: شامل 34 نامه از نیما یوشیج به دوستان و خانواده‌اش می‌خوانیم

در مذهب من که خود من واضع آن هستم و ابداً از فاش ساختن آن برای حفظ مقام خود نمی‌ترسم و آن را وسیله‌ی تقلب خود نمی‌سازم، نجیب به کسی می‌گویم که مطابق با قوانین و تأثیرات طبیعت عمل می‌کند پس از آن میزانی برای تجدید عمل خود دارد. برای اینکه به دیگران تعدی بکنند.

با این میزان می‌توانیم اندازه‌ی نجابت اشخاص را تخمین بزنیم که نسبت به عهده خود با مردم معتقد و درست باشند برخلاف واقع و برخلاف آنچه نجابت را حفظ می‌کند نجابت اشخاص را تمیز می‌دهد مگر اینکه خود را از قسمتی از حقوق طبیعی خود محروم بدارند یا اینکه خوش‌خلق، باشند به اصطلاح عمومی به این معنی که هر قدر با آن‌ها تندی کنند و به سرشان بکوبند فروتنی و سکوت نشان بدهند. من از این نجیب‌ها می‌ترسم برای اینکه آن‌ها مردمان ظالم، یعنی نانجیب را جری می‌کنند.

ولی سرگذشت «آیدین» مطلقاً خیرات را لازمه‌ی نجابت ندانسته‌ام. یک فصل از این کتاب را دو سه سال قبل به پاورقی «شفق» دادم. اشکالی که تازه به وجود می‌آید این است که چه چیزها را در انظار مردم درخور خیرات قرار بدهیم. چیزهایی که سایر خیرات را که از بیکران به آن‌ها با یکسان آن‌ها می‌رسد، محو نکند. این کتاب مطلقاً برای ترمیم خرابی‌هاست. هم مطابق با آنچه طبیعت تعیین کرده است. هم مطابق با قیدهای غلطی که با آن‌ها زندگی می‌کنیم و اتفاقاً مخالف با اصول تربیت کنونی ما می‌توانیم اطفال را بدون حفظ موازنه‌ی معرفت‌های مختلفه‌ی آن‌ها نسبت به بعضی اشیاء به این مطلب آشنا کنیم.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مادر عزیزم، دوست من: شامل 34 نامه از نیما یوشیج به دوستان و خانواده‌اش
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات امید فردا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات184
زبانفارسی
شابک978-622-739829-8
موضوع کتابکتاب‌های ادبیات پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مادر عزیزم، دوست من

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مادر عزیزم، دوست من

برای دریافت کتاب مادر عزیزم، دوست من و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.