معرفی و دانلود کتاب دفتر تنظیمات (کتابچه غیبی) و چند رساله دیگر

عکس جلد کتاب دفتر تنظیمات (کتابچه غیبی) و چند رساله دیگر
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دفتر تنظیمات (کتابچه غیبی) و چند رساله دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دفتر تنظیمات (کتابچه غیبی) و چند رساله دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دفتر تنظیمات (کتابچه غیبی) و چند رساله دیگر

کتاب دفتر تنظیمات (کتابچه غیبی) و چند رساله دیگر، شامل مجموعه‌ای از اصول مملکت‌داری است که توسط میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله تألیف شده. این کتاب که در زمان انتشارش به دربار تقدیم شده بود، دربرگیرنده‌ی اندیشه‌های سیاسی مدرن نویسنده نسبت به شرایط اجتماعی ایران و سیاست‌های کشورهای اروپایی است که با هدف آگاه‌سازی ملت نوشته شده و در به ثمر نشستن نهضت آزادی، نقش مهمی ایفا کرده است.

درباره‌ی کتاب دفتر تنظیمات (کتابچه غیبی) و چند رساله دیگر

میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله (Mirza Malkam Khan)، یکی از اندیشمندان سیاسی دوران مشروطه بود که در کتاب دفتر تنظیمات (کتابچه غیبی) و چند رساله دیگر، توصیه‌های خود را درباره‌ی اصول مملکت‌داری منتشر کرد. او در کتاب پیش رو، وضعیت جامعه‌ی ایران و سیاست‌های کشورهای اروپایی را زیر ذره‌بین قرار داده و سعی دارد با نگاهی انتقادی، به قاعده‌ای برای بهبود شرایط دست یابد.

این کتاب حامل اندیشه‌های مدرن نویسنده نسبت به اوضاع سیاسی و اجتماعی است که با هدف آگاه‌سازی ملت ایران نوشته شده و در طول تاریخ همواره، منبع الهامی برای آزادی‌خواهان، صاحبان اندیشه و نویسندگان بوده است. میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله پس از اتمام نگارش کتاب دفتر تنظیمات (کتابچه غیبی) و چند رساله دیگر، آن را به دربار تقدیم کرد و موفق شد بر اساس اصول پیشنهادی ذکرشده در آن، محفلی تحت‌عنوان «فراموش‌خانه» تأسیس کند. موضوع این محفل که در خانه‌ی پسر فتحعلی‌شاه برگزار می‌شد، اصلاح بشریت با تمرکز بر جامعه‌ی ایران بود.

«دفتر تنظیمات»، «رفیق و وزیر»، «ندای عدالت»، «مدنیّت ایران»، «پلتیکای دولتی»، «فراموش‌خانه»، «اصول آدمیت»، «حجت»، «مفتاح»، «توفیق امانت»، «شیخ و وزیر» و «ترجمه‌ی مصیت‌نامه‌ی فواد پاشا»، سرفصل‌های این کتاب‌اند که توسط انتشارات امید فردا منتشر شده است.

کتاب دفتر تنظیمات (کتابچه غیبی) و چند رساله دیگر برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به حوزه‌های تاریخ و سیاست، مخاطبان اصلی کتاب پیش رو هستند.

با میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله بیشتر آشنا شویم

میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله، زاده‌ی سال 1249، اندیشمند دوران مشروطیت بود. او در ده سالگی عازم فرانسه شد و در کنار تحصیل در رشته‌ی حکمت طبیعی و مهندسی، حقوق سیاسی را هم پیش گرفت. پس از اتمام تحصیل‌اش به ایران بازگشت. همزمان با بازگشت او، دارالفنون تأسیس شد و بستری فراهم کرد که میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله، به‌عنوان مترجم آموزگاران اتریشی مشغول به کار شود. او بعدها مترجم مخصوص سفارت‌خانه‌ی ایران در استانبول شد و مسئولیت مترجمی و نمایندگی ایران در دربار ناپلئون سوم را بر عهده گرفت.

اقدامات و نوشته‌های او، به‌عنوان یکی از رهبران سرشناس نهضت آزادی، نقش مهمی در حرکت جامعه‌ی ایران به سوی مدرنیته ایفا کرد و موفق شد در آگاه‌سازی ملت مؤثر واقع شود. ازاین‌رو ناظم الاسلام کرمانی او را «بیدارکننده‌ی ایران» نامید. همچنین جایگاه او را به ولتر، ژان ژاک روسو و ویکتور هوگو در جامعه‌ی فرانسه تشبیه کرد. شماری از صاحب‌نظران نیز در طول تاریخ این اندیشمند شرقی را با افلاطون و ارسطو، در یک رده قرار داده‌اند.

میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله در نهایت، در سال 1326 در سوئیس درگذشت.

در بخشی از کتاب دفتر تنظیمات (کتابچه غیبی) و چند رساله دیگر می‌خوانیم

با وصف همه خبط‌های گذشته ابواب فضل الهی هنوز برای ایران باز است هیچ حق مایوسی نداریم همین قدر باید معتقد باشیم که به اقتضای حکمت، ربانی نجات ما در دست خود ماست و آن چه از ترحم دیگران می‌خواهیم باید از شعور و آدمیت خود بخواهیم آن چه در اثبات تقصیر دیگران فصاحت به کار بردیم و آن چه از برای خلاصی خود طرح‌های خیالی ریختیم بس است. حال وقت عمل و نوبت کار خود ماست. جمیع اسباب کار در میان ملت فراهم است. علمای ما هر قدر در حفظ حقوق ما کوتاهی کرده باشند، مشعل هدایت ایران هنوز در سینه ایشان روشن است. ما همه می‌دانیم به چه خونین جگری بر مصایب ایران می‌نالند و به چه عزم جانفشانی در صدد نجات ملت هستند. باید بلاتامل بر آستان مقدس ایشان جمع بشویم و طرح عمل و راه اجتهاد عامه را به انوار فضایل ایشان مقرر نماییم. دیگر وقت آن نیست که مثل ایام جهالت‌های سابق امید خود را به تغییر اشخاص قرار بدهیم تاریخ ایران شاهد است که تغییر اشخاص هیچ فایده نیست وقت است که ما همگی اعتراف نماییم که بعد از این انصاف درستکاری اولیا را باید بر حسن ترتیبات عملی قرار بدهیم، نه بر توقعات صفات شخصی.

علمای اسلام فروعات این مسائل را تا به حال به قدر کفایت شکافته‌اند. حالا نوبت اصول تمدن است و هیچ شکی نیست که بعد از این به اقتضای ضروریات، زمان پایۀ معارف خود را تا به اعلی درجۀ فنون دولتی بالا خواهند برد و به قدرت کمالات محیطۀ خود، مراحل و موکب ترقی ایران را بر اصولی که باید مرتب و مهیا خواهند ساخت و از برای ظهور چنان، نصرت به هیچ‌وجه جای این توقع نیست که آحاد صنوف ایران را جامع کمالات دولتی بسازند چیزی که لازم است این است که شعور مردم را همین‌قدر بیدار بکنند که بتوانند بگویند:

«ما آدم هستیم و ما هم می‌خواهیم عدالت داشته باشیم».

فهرست مطالب کتاب

زندگی‌نامه میرزا ملکم خان ناظم الدوله
دفتر تنظیمات (کتابچۀ غیبی)
رفیق و وزیر
ندای عدالت
مدنیت ایرانی
پلتیکای دولتی
فراموش‌خانه
اصول آدمیّت
حجّت
مفتاح
توفیق امانت
شیخ و وزیر
ترجمۀ وصیت‌نامۀ فؤاد پاشا

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دفتر تنظیمات (کتابچه غیبی) و چند رساله دیگر
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات امید فردا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات255
زبانفارسی
شابک978-622-7398-31-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب دفتر تنظیمات (کتابچه غیبی) و چند رساله دیگر

برای دریافت کتاب دفتر تنظیمات (کتابچه غیبی) و چند رساله دیگر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.