معرفی و دانلود کتاب منشور شعر حکمت

عکس جلد کتاب منشور شعر حکمت
قیمت:
۲۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب منشور شعر حکمت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب منشور شعر حکمت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب منشور شعر حکمت

این کتاب همان‌طور که از عنوانش پیداست، در حکم بیانیه‌ی سید علی صالحی در زمینه‌ی شعر معاصر است. در کتاب منشور شعر حکمت نگاه آسیب‌شناسانه‌ی این شاعر را به‌عنوان کسی که دهه‌های متوالی فعالیت ادبی داشته نسبت به شعر امروز می‌خوانید.

درباره‌ی کتاب منشور شعر حکمت

از معضلات شعر امروز می‌توان به تکرار مکررات و عدم فردیت در سبک و زبان شاعران اشاره کرد؛ موضوعی که سبب شده بسیاری از آثار در این حوزه کمترین ارتباط را با زندگی شاعرانشان داشته باشد و به سمت نمایش و چیدن کلمات در کنار هم یا به قول سید علی صالحی سوپرمارکتی شدن تنزل پیدا کنند. کتاب منشور شعر حکمت فرصت تأملی‌ست برای اندیشیدن به وضعیت فعلی شعر معاصر و یافتن کاستی‌ها و دلایل آفت معیارهای آن. این اثر خواندنی در قالب 7 مقاله‌ بیان شده است و در هر یک از آن‌ها به موضوعی جدید در باب نقد شعر امروز می‌پردازد.

سید علی صالحی مخاطبان این اثر را به حکمتی دعوت می‌کند که معتقد است در گذشته شاعران برجسته‌ای چون مولوی در شعر و سخن خود از آن بهره برده‌اند. این حکمت با فلسفه تعریفی متفاوت دارد و منظور شاعر از آن دانشی شهودی‌ست که به مدد آن بتوان بر چگونه دیدن و چگونه گفتن دریچه‌ای تازه گشود. او در این اثر شاعران را به داشتن شهود، تخیل و رؤیا دعوت می‌کند تا از این طریق در آثار خود به جوهره‌ی شعری دست پیدا کنند و این را تنها راه نجات شعر معاصر از ورطه‌ی تکرار و ابتذال می‌داند.

در پایان باید گفت کتاب حاضر حکم بیانیه‌ای را ندارد که در خلأ صادر شده باشد و مخاطبان با پیروی از اصول آن تحت عنوان جریان خاصی قرار بگیرند؛ بلکه سید علی صالحی معتقد است شعر خوب ویژگی هایی دارد که حکیمانه است و تنها از این حکمت و چیستی آن پرده بر می‌دارد؛ حکمتی که عمر آن به بلندای تاریخ شعر است و به زمان و مکان خاصی تعلق ندارد.

کتاب منشور شعر حکمت از سوی نشر چشمه منتشر شده و در دسترس دوستداران شعر فارسی قرار دارد.

کتاب منشور شعر حکمت مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به جریان‌های شعر معاصر فارسی و آرای سید علی صالحی می‌توانند از این کتاب بهره ببرند.

با سید علی صالحی بیشتر آشنا شویم

سید علی صالحی در سال 1334 در مرغابِ استان خوزستان متولد شد. او از شاعران و نویسندگان معاصر ایرانی است. صالحی به همراه چند تن از شعرای هم‌نسل خود جریان موج ناب را در شعر سپید فارسی پایه‌گذاری کرد. از این شاعر برجسته ده‌ها دفتر شعر منتشر شده است که برخی از آن‌ها عبارتند از: «لهجه آوریل در دست نوشته‌های امیلی»، «عاشق شدن در دی ماه مُردن به وقت شهریور»، «آسمانی‌ها»، «آخرین عاشقانه‌های ری را»، «به تو فکر می‌کنم»، «راه دور»، «گل رُز در سفر به ستاره‌ی شمالی»، «پرده را کنار بزن در پایان عشق پیروز است»، «شبانه‌ها در غیاب احمد شاملو» و «زن در سایه چهر‌اش را نشان می‌دهد».

این شاعر محبوب ایرانی توانسته جوایز زیر را از آن خود کند:

  • جایزه‌ی طلایی اقلیم کردستان در بیست‌ویکمین جشنواره‌ی گلاویژ
  • جایزه‌ی شعر نیما برای مجموعه شعر «انیس آخر همین هفته می‌آید»

در بخشی از کتاب منشور شعر حکمت می‌خوانیم

شعر حکمت یک پروسه است، غیرممکن است شاعری پیش از رسیدن به درک رَمزیتِ درونی این راز، به شعر حکمت برسد. شعر حکمت ارمغانی عظیم برای همه است، درحالی‌که خود مولودِ توافق با تنهایی است. رسیدن به این عطیه‌ی ابدی... چه می‌خواهد؟! هیچ! تنها مراقبت از ارتباطِ عمیقِ خویش با روحِ هستی، وگرنه ضمیر ناخودآگاه تو را از دعوت به شهود شعله‌ور محروم می‌کند، و بسا همه‌ی عمر! تنها تمرکز بر لذتِ کشف... موجب یکی‌ شدن و یگانه ‌شدنِ آن تثلیت عهدشده ‌شود، یعنی شعر به‌علاوه‌ی شاعر، به‌علاوه‌ی مخاطب. مزمورِ موحد و وحدتِ حضور همین است. شعر پارسی سرشار از پیشنهادات خارق‌العاده است. «کاشفانِ فروتنِ شوکران» باید بیایند و خبر باران بیاورند.

جامعه و ملتی که کاشفانِ خود را دیر کشف کند، محکوم است به حداقل‌ها قناعت کند. خام‌زایی‌های سردستی و شِبه‌فلسفی که خود سرریزِ خودشیفتگی عوامانه است، عنصر و اتفاقِ فریب‌کار و کاهل و خوش‌ظاهری است (در وهله‌ی نخست دیدن و شنیدن) اما با مرور چندباره‌ی آن متوجه می‌شویم هیچ ربطی به «شعر حکمت» نداشته است. مراقب این معناهای موذی باشید، خلطِ مبحث نشود. مواجهه‌ی عوامانه با شعر حکمت، عین انحراف است. فلسفه ایجاد سؤال می‌کند، اما حکمت همان ظرفیتِ پاسخ است. کار فلسفه نشان‌ دادنِ ظرفیت‌های موجود است، اما دستاورد حکمت ظرفیت‌سازی است.

فهرست مطالب کتاب

شرحِ تشخیصِ توتیا
منشور شعر حکمت
گفت‌وگوها
ادامه‌ی آخرین عبارت
حضور حکمت
شعر حکمت؛ خاکستر یا توتیا
درباره‌ی شعر حکمت

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب منشور شعر حکمت
نویسنده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۵
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات105
زبانفارسی
شابک978-600-229-717-4
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب منشور شعر حکمت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب منشور شعر حکمت

برای دریافت کتاب منشور شعر حکمت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.