معرفی و دانلود کتاب مورچه عاشق 2

عکس جلد کتاب مورچه عاشق 2
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مورچه عاشق 2 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مورچه عاشق 2 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مورچه عاشق 2

کتاب مورچه عاشق 2 اثری ماندگار از نویسنده‌ی ترکیه‌ای، فقیر بایکورت است. این اثر از میان مجموعه‌ داستان‌های کوتاه این نویسنده به نام ده‌ها هزار ارابه‌ی گاوی، ترجمه شده است. داستان‌ها با محوریت زندگی مردم روستایی در منطقه‌ی آناتولی ترکیه نوشته شده‌اند و به رنج طبقه‌ی کارگر و روستایی، فقر، جهل و خرافات و پیامدهای منفی این مسائل می‌پردازند.

درباره‌ی کتاب مورچه عاشق 2

رسالت یک نویسنده چیست؟ آیا تنها وظیفه‌ی او، آفرینش یک اثر زیبا از منظر فرم و محتوا است؟ یانویسنده‌ی ادبی وظیفه‌ی دیگری همچون بازتاب مسائل اجتماعی و سیاسی- به ضرورت شرایط جامعه- را نیز برعهده دارد؟ پاسخ به این سوال همچنان محل بحث است؛ اما به هر صورت، ژانر ادبیات کارگری و داستان‌هایی که به زندگی توده‌ی مردم توجه دارند، واکنش ادبیات به مسائل و مشکلات مردم در جامعه است.

ده‌ها هزار ارابه‌ی گاوی، (On Binlerce Kağnı) عنوان مجموعه داستانی از فقیر بایکورت (Fakir Baykurt) نویسنده‌ی ترک‌تبار است. 55 داستانی که در این مجموعه گردآوری شده‌اند، آثار بایکورت در طی سال‌های 1970 تا 1980 میلادی هستند.

فقیر بایکورت در داستان‌هایش به مشکلاتی مانند خشن بودن زندگی روستایی، فقر، جهل، خرافات و استثمار می‌پردازد و دنیای مادی و معنوی دهقان را از دیدگاهی سوسیالیستی و واقع‌بینانه پردازش می‌کند. این نویسنده، که افکارش در حمایت از طبقه‌ی کارگر روی کاغذ مکتوب شده است، در داستان‌های خود، مشکلاتی را که مردم ساکن مناطق روستایی ترکیه با آن مواجه هستند، بدون اغراق و به زبان ساده به خوانندگان خود منتقل می‌کند. کتاب مورچه عاشق 2، که مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه است، اساساً انتقادی از ناآگاهی و فقر مردم آناتولی و مشکلات و دردسرهای ناشی از این امر است.

نحوه‌ی پردازش فقیر بایکورت نسبت به داستان‌های کتاب مورچه عاشق 2، همراه با توصیفات بسیار دقیق و شخصیت‌پردازی‌های واقع‌گرایانه است. شخصیت‌های خلق‌‌شده توسط او، به حدی واقعی هستند که خواننده احساس می‌کند در هر روز از زندگی‌اش با یکی از این شخصیت‌ها سروکار دارد. او از طنزپردازی نیز برای بیان انتقادات تیز و تلخ خود بهره می‌گیرد. مضامین به‌کار گرفته‌شده در این داستان‌ها، قلم بایکورت را تا حد زیادی به قلم یاشار کمال، نویسنده‌ی ‌شهیر ترکی، نزدیک می‌کند. منطقه‌ی آناتولی ترکیه، الهام بخش هر دو نویسنده در نوشتن آثارشان بوده است.

لازم به ذکر است که شهرام دشتی ترجمه‌ی این اثر را برعهده داشته. او در ابتدا کتاب ده‌ها هزار ارابه‌ی گاوی از این نویسنده را به فارسی برگردندانده و حذف برخی داستان‌ها با اضافه کردن چند داستان دیگر از آثار فقیر بایکورت آن را به چاپ رسانده. پس از سال‌ها، مترجم با تجدیدنظر دیگری بر کتاب مورچه عاشق، نسخه‌ی اصلاح‌شده و جدیدتری را از آن به‌چاپ رسانیده که با نام مورچه عاشق 2 اکنون در دست شماست.

کتاب مورچه عاشق 2، از یک پیشگفتار و 23 داستان کوتاه تشکیل می‌شود که انتشارات رسپینا در سال 1401آن را به چاپ رسانده است.

کتاب مورچه عاشق 2 مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ادبیات داستانی، به‌ویژه ادبیات ترکی استانبولی و همینطور کسانی که به ادبیات کارگری علاقه‌مند هستند، از جمله مخاطبان این اثر خواهند بود.

با فقیر بایکورت بیشتر آشنا شویم

فقیر (طاهر) بایکورت، در سال 1929 در آکساخوی- از ناحیه‌ی ییسیلووا در بوردر- ترکیه به دنیا آمد. بایکورت در ابتدای جوانی خود را به عنوان یک شاعر شناخت و آثاری را نیز در مجلات مختلف زمان خود به چاپ رساند. در همین روزها بود که نام مستعار « فقیر» را برای خود برگزید. بایکورت در پایان تحصیلات، به عنوان معلم ابتدایی در مدارس روستاهای مختلف ترکیه شروع به فعالیت کرد. سپس چندین سال به عنوان بازرس آموزش و پرورش فعالیت داشت.

اولین کتاب داستان او به نام «کک و مک دار» در سال 1955 منتشر شد. بایکورت به خاطر نوشتن رمان‌های «مرده در مرز» و «داس» برنده‌ی جایزه TRT یا جایزه‌‌ی رادیو و تلویزیون ترکیه شد. همچنین به خاطر کتاب «حماسه‌ی احمد سیاه»، جایزه اورهان کمال را از آن خود کرد. او داستان‌های کوتاه و یادداشت‌های خود را با رویکردی رئالیستی- اجتماعی می‌نوشت. علاوه بر داستان مورچه عاشق، اثر دیگر او، کتاب «خداحافظ پدر» نیز به فارسی ترجمه شده است. در ادامه به برخی از بهترین کتاب‌های فقیر بایکورت اشاره خواهیم کرد: «انتقام مارها»، «گاراژ آنادولو»، «سیم خاردار»، «قطار دویسبورگ» و «لاک‌پشت‌ها». باین نویسنده در سال 1999 درگذشت.

در بخشی از کتاب مورچه‌ عاشق 2 می‌خوانیم

من یک سپیدار بلند هستم. سرنوشتم را بنگرید؛ در مرکز آناتولی و در عمق دره‌ای قرار گرفته‌ام روی یک قطعه زمین، تنهای تنها و باریک و کهنسال مانده‌ام. تا اندازه‌ای سبز و تا حدی زرد شده‌ام. از زمانی که خود را شناختم همین جا بودم؛ خیلی قدیمی هستم. جایی که من قرار دارم سابق بر این یک کشتزار پهناور بود. در هر طرفش سنگ چین گذاشتند و زمین را قطعه قطعه کردند. پنج قطعه و بعد ده قطعه شد؛ من در سهم شخصی به نام مولود ماندم. درست از زیر پای من چینه کشیدند. نمی‌دانم در آینده از آن چه کسی خواهم بود. در هر صورت چون من یک سپیدارم چیزی به من نمی‌گویند.

شب‌ها هزار و یک بلای سخت و دلتنگی غیرقابل تحملی وجود مرا در برمی گیرد. تا بامداد با وزش‌های باد دست و پنجه نرم می‌کنم. شاخه‌های عریانم در هوا سوت می‌کشند. بعضی شب‌ها هزاران ستاره در آسمان می‌بینم. زرد و خال خالی هستند. وقتی شفق سرخ می‌دمد یک ستاره‌ی زرد پژمرده به تنهایی می‌ماند. در شب‌های پُر ستاره ملالم کاهش می‌یابد. اندکی آسوده و کمی آرام می‌گیرم.

هر بهار سر و شاخه‌ام را می‌بُرند. قامت بلندم داخل پوست چین خورده‌ام می‌ماند؛ انگار دارم خفه می‌شوم. زخم هایم چهار پنج فصل التیام نمی‌یابند. کسانی که معتاد شکنجه کردن من هستند راه رسیدن به ارتفاعات را پیدا می‌کنند. آه چقدر آرزو داشتم درختی می‌شدم که می‌توانست راه برود! دلم می‌خواهد از قله‌ی صخره‌های دوردست بالا بروم و از آن جا به شکنجه گران خود نگریسته و کوچکی آن‌ها را می‌دیدم. میخکوب شدن به یک جا و وابسته بودن به یکی، سرنوشت تلخی در دنیاست. آن طورهم که می‌گویند گویا تغییر سرنوشت دشوار است! من شاهد هر چیزی هستم که در عمق این دره روی می‌دهد؛ همه‌ی رویدادهای طبیعت را زیرنظردارم. تخم گذاری مورچه و بره زاییدن گوسفند سیاه را می‌بینم. همه‌ی وقایع روستای «اُولانک» را، که بالای سرم قرار گرفته است، می‌دانم. بله می‌دانم ولی کاری از دستم ساخته نیست.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مورچه‌ی عاشق
سپیدار بلند
چشمه‌های زلال
دارواش
روستازاده و دختر شهری
اگر حیوان هم باشیم
ده‌ها هزار ارابه گاوی!
سرزمین نابینایان
خرس‌ها
حاکم شهر اُوستاجِک
مگر می‌شود فحش نداد
الاغ‌های کاواکلی
رفاقت کج و نادرست نمی‌خواهم
آدم نمی‌شوی
سالخوردگان
جگر
برایش مقرری تعیین شد
مأمور [روستای] سُوگُوزی
تعجب می‌کنم... تعجب می‌کنم
حسین اُردک
شیخ نمی‌گیرد... این ما هستیم که می‌دهیم
خوکی در مزرعه‌ی ذرت
گوشت بفروشیم یا سگ برانیم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مورچه عاشق 2
نویسنده
مترجمشهرام دشتی
ناشر چاپیانتشارات رسپینا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-964-8559-20-0
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مورچه عاشق 2

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مورچه عاشق 2

برای دریافت کتاب مورچه عاشق 2 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.