معرفی و دانلود کتاب ناجی العلی: تراژدی تلخ و کمدی شگفت؛ نقد و نظری بر زندگی و آثار ناجی العلی

عکس جلد کتاب ناجی العلی: تراژدی تلخ و کمدی شگفت؛ نقد و نظری بر زندگی و آثار ناجی العلی
قیمت:
۳۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ناجی العلی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ناجی العلی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ناجی العلی: تراژدی تلخ و کمدی شگفت؛ نقد و نظری بر زندگی و آثار ناجی العلی

کتاب ناجی العلی نوشته‌ی ماهر الیوسفی، شرح تراژدی تلخ زندگی ناجی سلیم حسین العلی کاریکاتوریست فلسطینی است که در طول زندگی خود آثار زیادی در انتقاد سیاسی از رژیم‌های عرب و اسرائیل خلق کرد. وی از شناخته‌شده‌ترین کاریکاتوریست‌ها در جهان عرب بود، و از او به عنوان بزرگترین کاریکاتوریست فلسطینی یاد می‌شود.

درباره‌ی کتاب ناجی العلی

ماهر الیوسفی (Mahir Yusufi) در کتاب ناجی العلی (Nājī al-‘Alī)، زندگی و نگرش ناجی‌العلی، کاریکاتوریست نامدار جهان عرب را برای علاقه‌مندان بازگو می‌کند. وی با بررسی برخی از معروف‌ترین آثار این هنرمند کوشیده زوایای شخصیتی و دیگاه‌های سیاسی او را برای خوانندگان شرح دهد. خود نویسنده از طرفداران ناجی‌العلی است و رد پای عواطف و احساسات او در جای جای کتاب قابل مشاهده است، از این رو نقد ماهر الیوسفی در این کتاب بی‌طرفانه نیست و کارش بیشتر به یک رمزگشایی از آثار هنرمند و شرح و تفسیر آن‌ها شباهت دارد.

جاذبه‌ی بسیار زیاد موجود در آثار ناجی‌العلی، به راستی مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد و خواندن این کتاب از ماهر الیوسفی که علاوه بر شیفتگی‌اش نسبت به آثار هنرمند، با خود او نیز از نزدیک در ارتباط بوده، قطعاً باعث ایجاد علاقه در خواننده خواهد شد. ناجی‌العلی بیش از 40000 کاریکاتور داشت که اغلب منعکس‌کننده‌ی افکار عمومی فلسطین و عرب بود و بیان‌کننده‌ی نظرات انتقادی شدیدی در مورد رهبران سیاسی عرب. ناجی حقیقتاً هنرمندی متعهد بود و علت جاودانگی هنرش نیز همین است؛ آمیختگی‌اش با تعهد.

ماهر الیوسفی در کتاب ناجی العلی: تراژدی تلخ و کمدی شگفت؛ نقد و نظری بر زندگی و آثار ناجی العلی، به بررسی مواردی چون زندگی خود هنرمند، زیبایی هنری در کاریکاتورهای ناجی، دموکراسی و روشن‌فکری از نظر ناجی‌العلی، حقوق بشر در کاریکاتورهای ناجی، دیدگاه‌های ناجی درباره‌ی کاریکاتور و... پرداخته است.

این کتاب را حجت یوسفی به فارسی برگردانده و انتشارات سوره مهر آن را در اختیار خوانندگان علاقه‌مند قرار داده است.

کتاب ناجی العلی برای چه کسانی مناسب است؟

چنانچه به زندگی‌نامه‌ی هنرمندان علاقه دارید، خواندن این کتاب را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

در بخشی از کتاب ناجی العلی: تراژدی تلخ و کمدی شگفت؛ نقد و نظری بر زندگی و آثار ناجی العلی می‌خوانیم

ناجی نه‌تنها به زندگی و مصائب مردم نزدیک بود؛ بلکه چنان با آن مأنوس بود که هرگز نمی‌خواست از آن جدا گردد. او با روان‌کاوی اقشار مختلف اجتماع می‌کوشید مسائل درونی آنان را کشف نماید؛ از این رو گاهی تصویر انسانی را می‌کشید که نسبت به آینده و سرنوشت نامعلوم خویش نگران است. باید گفت که توجه به نوع‌دوستی در کاریکاتورهای ناجی از ویژگی‌های ارزشمند او به شمار می‌آید که بر محور شگفتی و حیرت دور می‌زند.

ناجی به عنوان یک انسان از سوسی اندیشه و از سویی دیگر احساس خویش را برای تصویر آلام انسانی به خدمت می‌گیرد و انفعالات او در این زمینه آشکارا جنبه عقلانی دارد. هنر ناجی از نوع درام است و حوادثی که خود کمدی سیاه است موضوع آن قرار می‌گیرد؛ زیرا حوادث دراماتیک از این نوع همه روزه در زندگی اجتماعی فلسطینیان و در اردوگاه‌ها مشاهده می‌شود. قهرمان کاریکاتورهای ناجی در نمادی به نام «حنظله» ظاهر می‌گردد. شخصیت حنظله بسیار جدی و روحیات او بیشتر قهرمانی تراژیک را ترسیم می‌کند و موجب می‌گردد که عمق فنی تراژیک کاریکاتورهای ناجی از جنبه کمدی آن قوی‌تر باشد. بیان تراژدی در قالب کاریکاتور، جاذبه کم‌نظیری را در عالم هنر و ابداع برای ناجی موجب گردید و بدین‌سان وی توانست احساس وطن‌خواهی را در ملت خویش و مخاطبان خود برانگیزد و در دل میلیون‌ها نفر نفوذ نماید. نقش و تاثیر او در مردم جهان به مراتب مؤثرتر از رهبران سیاسی اجتماعی بود. ناجی در استفاده از طنز نقاد و گزنده در تراژدی و کمدی از جرئت و قدرت ابداع بی‌نظیری برخوردار بود. نمادهایی که ناجی در کاریکاتورهایش به کار می‌گیرد، ثابت است؛ ولی شرایط پی‌درپی تغییر می‌کند. چنان که حنظله به عنوان نمادی ثابت همواره کودکی کم سن و سال و البته آگاه و مقاوم و بی‌باک و شاکی و گریان و مجروح و دردمند ظاهر می‌گردد؛ ولی شرایط، میان انتظار و سفر، بازگشت و پناهندگی، ناله و رویاهای زیبا، غم و شادی و سرانجام میان جریان اشک‌ها و لحظه‌های خونین در تغییر و تحول است. در نتیجه حنظله با وجود شخصیت ثابت، بسته به شرایط گوناگون، در حالات مختلفی پدیدار می‌گردد و البته این امر تنها یکی از ویژگی‌های هنری ناجی است و به تنهایی نمی‌تواند اوج اهداف او را در کشف و نمایاندن فجایع نشان دهد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار مترجم
پیش‌گفتار مؤلف
ناجی‌العلی در چند سطر
ناجی‌العلی میان شگفتی کمدی و اندوه تراژدی
حنظله از نگاه ناجی‌العلی
زیبایی‌های هنری در کاریکاتورهای ناجی
تابوتی که مرده و زنده را یک‌جا جمع کرده
ناجی و فاصله میان تناقضات
هنر کاریکاتور، سخن آشنا و تعبیر انسانی
سفید و سیاه نشانی از همه رنگ‌ها
دموکراسی و روشن‌فکری از نظر ناجی‌العلی
روشن‌فکران
انتفاضه آخرین راه نجات
حقوق بشر در کاریکاتور‌های ناجی
معیارهای نقد در کاریکاتور
کاریکاتور نمایشی بدون سن نمایش
ناجی در جست‌وجوی معنای زندگی
تبعیدگاه و اشتیاق و آرزوی وطن
حنظله از زبان ناجی
دیدگاه‌های ناجی درباره کاریکاتور
ماجرای ترور دوباره ناجی‌العلی/ از زبان شربل فارس، هنرمند لبنانی!

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ناجی العلی: تراژدی تلخ و کمدی شگفت؛ نقد و نظری بر زندگی و آثار ناجی العلی
نویسنده
مترجمحجت رسولی
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۸۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات103
زبانفارسی
شابک978-964-506-262-4
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های آموزش نقاشی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ناجی العلی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ناجی العلی

برای دریافت کتاب ناجی العلی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.