معرفی و دانلود کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم

عکس جلد کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم
قیمت:
۹۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم

تورج زاهدی در کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم با بهره‌گیری از اصول علم نشانه‌شناسی، جنبه‌ی موسیقیایی فیلم‌ها را تحلیل کرده و علاوه‌بر آشنا ساختن مخاطبان خود با مفاهیم اصلی و بنیادین این علم، برخی از سازهای اصیل و سنتی ایرانی را نیز از منظر نشانه‌شناسی بررسی کرده است. مطالعه‌ی این کتاب حوزه‌ی هنر هم برای فعالان حیطه‌ی سینما و هم برای دوستداران هنر موسیقی لذت‌بخش خواهد بود.

درباره‌ی کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم

اگرچه امروزه شاهد کاربرد و گسترش «نشانه‌شناسی» در شاخه‌های متنوع علوم انسانی و گرایش‌های هنر هستیم اما به نظر می رسد صاحب‌نظران ایرانی آن‌‌گونه که لازم بوده به تأثیر نشانه‌شناسی در زمینه‌ی موسیقی توجه نداشته‌اند. کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم، نخستین اثری است که به زبان فارسی و با به‌کارگیری دانش نشانه‌ها در زمینه‌ی موسیقی و موسیقی فیلم به نگارش درآمده است. هرچند تمرکز تورج زاهدی در این کتاب بیشتر بر موسیقی فیلم‌ها بوده اما از آن‌جایی که اثر دیگری در این زمینه به فارسی منتشر نشده، لاجرم مطالب ابتدایی این اثر را به نشانه‌شناسی موسیقی، اختصاص داده است تا مخاطبان بتوانند درک بهتری از مطالب ارائه‌شده داشته باشند.

مطالب اثر حاضر در شش فصل تدوین شده‌اند. نویسنده پیش از آغاز فصل نخست، مطالب مقدماتی را پیرامون جایگاه سوسور و پیرس در زمینه‌ی نشانه‌شناسی مطرح کرده و از کمبود کتاب‌های مرتبط با این حوزه میان ایرانیان سخن گفته است. در عین حال، به برخی از منابع معتبر خارجی اشاره کرده که مخاطبان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در حیطه‌ی نشانه‌شناسی به آن‌ها مراجعه کنند. تورج زاهدی در همین بخش کتاب یادآور شده که موسیقی دنیای شرق غالباً در موسیقی غربی مستحیل شده اما خوشبختانه موسیقی غنی ایرانی توانسته همچنان اصالت خود را حفظ کند و بیانگر فرهنگ و هنر بومی ایرانیان باشد. مؤلف همچنین توصیفی کلی از محتوای هر فصل و مطالب بیان‌شده در پیوست کتاب و ساختار اصلی این اثر ارائه کرده که خواندن آن می‌تواند مخاطبان را برای فراگیری مطالب اصلی آماده کند. در ادامه، تمامی فصول کتاب به‌طور خلاصه معرفی خواهند شد.

معرفی و دانلود کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم

فصل اول کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم، مفهوم نشانه‌شناسی، تعریف و کارکرد آن را برای آن دسته از مخاطبانی که با این موضوع آشنایی ندارند، تشریح می‌کند. البته خوانندگانی هم که پیش از این با نشانه‌شناسی و ماهیت آن آشنا شده‌اند، بد نیست مطالب این فصل را بادقت مطالعه کنند و به نقطه‌نظرات نویسنده‌ی آن در این مورد پی ببرند. لازم است همین‌جا یک نکته را یادآوری کنیم. در انتهای تمامی فصول، مآخذ فارسی و انگلیسی آن‌ها نیز ارائه شده‌اند و مخاطبان برای گسترش سطح معلومات خود می‌توانند بعدها به سراغ این مآخذ بروند. در فصل دوم کتاب، نشانه‌شناسی موسیقی مورد توجه بوده و مبانی آن برای مخاطبان شرح داده شده است. توجه داشته باشید برای درک بهتر مطالب مرتبط با نشانه‌شناسی موسیقی فیلم، ابتدا لازم است تاحدودی اطلاعات خود را در رابطه با نشانه‌شناسی موسیقی بالا ببرید.

فصل سوم کتاب به سراغ مباحث اصلی رفته و نشانه‌شناسی موسیقی فیلم را برایتان توضیح می‌دهد. نویسنده در فصل چهارم تلاش کرده کاربرد سازهای اصیل ایرانی را در موسیقی فیلم‌ها، به لحاظ نشانه‌شناختی بررسی کند. این فصل خود به چند بخش مجزا تقسیم شده که در هر کدام از آن‌ها یکی از سازها مورد توجه قرار گرفته‌اند. بخش اول این فصل به نشانه‌شناسی ویلن پرداخته است. در بخش دوم جنبه‌های نشانه‌شناختی کمانچه بررسی شده و نی و نشانه‌شناسی آن در بخش سوم تحلیل شده‌اند. در بخش چهارم، نشانه‌شناسی سنتور مورد موشکافی قرار گرفته و تار در بخش پنجم و سه‌تار در بخش ششم از منظر نشانه‌شناسی واکاوی شده‌اند.

چنان‌چه در زمینه‌ی موسیقی فعالیت دارید و می‌خواهید با اثرگذاری این هنر بر صنعت سینما آشنا شوید، یا اگر در حیطه‌ی سینما مشغول‌ به کار شده‌اید و قصد دارید جنبه‌ی موسیقایی فیلم‌ها را بیشتر بشناسید، در هر صورت، کتاب مناسبی را انتخاب کرده‌اید. تورج زاهدی تا پایان کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم در کنارتان خواهد بود تا زوایای گوناگون موسیقی را در فیلم‌ها به بحث و بررسی بگذارید. چاپ و انتشار این اثر را نشر سوره‌ی مهر به انجام رسانده است.

کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم برای چه کسانی مناسب است؟

اهالی موسیقی و سینما، چه افرادی که به‌طور حرفه‌ای در این حوزه‌ها به فعالیت مشغول‌اند و چه افراد تازه‌کاری که اخیرا پا به این عرصه گذاشته‌اند، هر دو گروه از مطالعه‌ی کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم بهره‌ی زیادی خواهند برد.

در بخشی از کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم می‌خوانیم

در متون نشانه‌شناختى موسیقى، بتهوون آهنگسازى است که بیش از سایر همتایان خود، در مقامى همتا و همپا با یک متفکر، مورد ستایش واقع مى‌شود. اگرچه این افتخار به اکثریت قریب به اتفاق آثار بتهوون تعلق مى‌گیرد، اما سمفونى پنجم او در do مینور، از این نظر با بیشترین شهرت و افتخار همراه شده است.

موسیقى سمفونیک، هنر نخبه‌گرایانه‌اى است که براى عامه مردم در شمار دشوارترین هنرهاى امروز بشر به حساب مى‌آید. اما سمفونى پنجم بتهوون، آن‌قدر در سطح جهانى به اجرا درآمده، و از طریق رسانه‌هاى مختلف به سمع مردم رسیده، و در موارد متعدد و مختلفى شنیده شده است که حتى عامى‌ترین مردم هم امروزه آن را مى‌شناسند.

اگر مایلید که صدق این ادعا بر شما اثبات شود، فقط چهار نت اولیه آن را، که بر وزن «دا، دا، دا، دام» اجرا مى‌شود، براى اقشار و افراد مختلفى از مردم معمولى زمزمه کنید، و از آن‌ها بپرسید آیا مى‌دانند که این تم متعلق به چه اثرى است؟ خواهید دید که قریب به نود درصد از آن‌ها، به شما پاسخ صحیح خواهند داد.

از آنجا که این تم، شهرت جهانى دارد، نت آن را در اینجا مى‌آوریم؛ که می‌توانید به نت «الف» در بخش ضمیمه مراجعه فرمایید.

اولین ظهور این جمله، که تم اصلى سمفونى را تشکیل مى‌دهد و به نحو مداومى در کل سمفونى جریان مى‌یابد، درست در آغاز سمفونى روى مى‌دهد.

در این ظهور آغازین، تم چهار نتى مزبور، توسط دو کلارینت (کلارینت در si)، گروه ویلن اول‌ها، گروه ویلن دوم‌ها، ویلن‌سل‌ها، و کنترباس‌ها، به طور دقیق دوبار اجرا مى‌شود؛ هرچند که در بار دوم، هر چهار نت این جمله، از نظر فواصل موسیقایى، هر کدام یک پرده پایین مى‌آیند: (بخش ضمیمه، نت «ب») و بلافاصله در ادامه، با چنین هماهنگى خیره‌کننده‌اى ادامه یافته؛ و کمال آنچه را که در نظام آفرینش موسیقایى مقصود است، پدید مى‌آورند؛ لحنى به غایت شکوهمند.

فهرست مطالب کتاب

درآمد
فصل اول: نشانه‌شناسى چیست؟
متون اصلى و ترجمان آن‌ها
مآخذ فصل اول: نشانه‌شناسى چیست؟
الف‌‌- مآخذ انگلیسى
ب‌‌- مآخذ فارسى
ج‌‌- مقالات
فصل دوم: نشانه‌شناسى موسیقى
تعریف موسیقى
مآخذ فصل دوم: نشانه‌شناسى موسیقى
الف‌‌- مآخذ انگلیسى
ب‌‌- مآخذ فارسى
ج‌‌- مقالات
فصل سوم: نشانه‌شناسى موسیقى فیلم
مجموعه هفت هنر
پى‌نوشت‌ها
مآخذ فصل سوم: نشانه‌شناسى موسیقى فیلم
الف‌‌- مآخذ انگلیسى
ب‌‌- مآخذ فارسى
فصل چهارم: نشانه‌شناسى سازهاى اصیل ایرانى در موسیقى فیلم
بخش اول: نشانه‌شناسی ویلن
ویلن و ربع پرده
بخش دوم: نشانه‌شناسی کمانچه
ویلن و کمانچه و ذوات‌الاوتار
بخش سوم: نشانه‌شناسى نى
«نى» و ذوات النفخ
بخش چهارم: نشانه‌شناسى سنتور
ساختمان سنتور
بخش پنجم: نشانه‌شناسى تار
اصیل‌ترین ساز
بخش ششم: نشانه‌شناسى سه‌تار
ساختمان سه‌تار
پى‌نوشت‌ها
مآخذ فصل چهارم: نشانه‌شناسى سازهاى اصیل ایرانى، در موسیقى فیلم
الف‌‌- کتاب‌ها
ب‌‌- مقالات
پیوست‌ها
الف‌‌- فیلم‌های ایرانی
ب‌‌- فیلم‌های خارجی
ج‌‌- قطعات بدون کلام و آزاد موسیقی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۸۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات328
زبانفارسی
شابک978-964-506-687-9
موضوع کتابکتاب‌های آموزش موسیقی، کتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم

برای دریافت کتاب نشانه شناسی موسیقی فیلم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.