معرفی و دانلود کتاب پساحقیقت

عکس جلد کتاب پساحقیقت
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پساحقیقت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پساحقیقت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پساحقیقت

کتاب پساحقیقت، اثری است با خمیرمایه‌ای فلسفی که خواننده را به تفکر درباره‌ی مفهوم واقعی حقیقت وامی‌دارد. لی مک اینتایر، نویسنده‌ی کتاب، حقیقتی که اینترنت، مجله‌ها و اخبار پیش روی مخاطب قرار می‌دهند را جهت‌گیری‌شده می‌داند. گفتنی است که این کتاب یکی از عناوین منتخب سی. ان. ان بوده است.

درباره‌ی کتاب پسا‌حقیقت

کتاب پسا‌حقیقت (Post Truth)، نوشته‌ی لی مک‌اینتایر (Lee Mcintyre)، مجموعه‌ای است از دیدگاه‌های این فیلسوفِ علم درباره‌ی حقیقت‌. نویسنده در این کتاب ابتدا مخاطب را با مفهوم پساحقیقت آشنا می‌کند. به گفته‌ی لی مک‌اینتایر، منظور او از پساحقیقت، ادعایی است که سلاطین انتشار اخبار در سطح بین‌المللی برای اثبات برتری ایدئولوژیک خود دارند. به زبان ساده‌تر، اصحاب رسانه‌های بین‌المللی، مطالب را به گونه‌ای آماده می‌کنند تا مخاطب بدون هیچ چون‌و‌چرایی، این مطالب را باور کند. نویسنده بر این باور است که در این شرایط، مخاطب شواهد را نادیده می‌گیرد و اخبار منتشر‌شده را قبول می‌کند. نویسنده‌ی کتاب در این اثر، خواننده را با این واقعیت آشنا می‌کند که ما اکنون در دنیای پساحقیقت زندگی می‌کنیم. به گفته مک‌اینتایر، حقایق دستکاری‌شده و جایگزین، جای حقیقت‌های واقعی را گرفته‌اند. در این شرایط، احساسات ارزش بیشتری از شواهد پیدا کرده‌اند. نویسنده در ادامه‌ی کتاب، مسیر رسیدن انسان به چنین شرایطی را بررسی می‌کند.

نویسنده به مطرح کردن نظریه‌های خود در این اثر بسنده نمی‌کند. در کتاب پساحقیقت، مثال‌های مختلفی از نمونه‌های دستکاری اخبار در جوامع بین‌المللی مطرح شده است.

معرفی و دانلود کتاب پساحقیقت

در این کتاب توضیح داده می‌شود که پساحقیقت‌، پدیده‌ی چندان جدیدی نیست. این واقعیت قبل از انتخابات 2016 آمریکا آغاز شده است. نویسنده در ادامه‌ی کتاب پساحقیقت، به انکار حقایق علمی درباره‌ی آمار سیگار کشیدن، تکامل، واکسن‌ها و تغییرات آب‌و‌هوایی در رسانه‌های بین‌المللی اشاره می‌کند. به گفته‌ی نویسنده، رسانه‌ها با انکار این واقعیت‌ها، راه را برای دروغ‌های بزرگِ بعدی آماده می‌کنند. لی مک‌ اینتایر، سوگیری‌های شناختی را نیز به رویکرد فریب‌دهنده رسانه‌‌های بین‌المللی اضافه می‌کند. وی در کتاب پساحقیقت به این نکته اشاره می‌کند که سوگیری‌های شناختی، راه را برای نتیجه‌گیری‌های مبتنی بر استدال درست، می‌بندد.

خواننده با مطالعه‌ی کتاب پساحقیقت، با این واقعیت آشنا می‌شود که ظهور اخبار جعلی به عنوان ابزاری سیاسی، راه را برای پسا حقیقت باز کرده است. نویسنده در قسمتی از این کتاب به مطرح‌کردن دیدگاه‌های سیاسی خود می‌پردازد. به گفته‌ی وی، جناح راستِ آمریکا، حمله‌های پنهانی با استفاده از پساحقیقت به علم و حقایق آن دارد! به هر رو، در نهایت نویسنده در این کتاب استدلال می‌کند که هنوز جای امیدواری برای مبارزه با پساحقیقت وجود دارد. این نظریه‌پرداز بین‌المللی، اولین قدم برای مبارزه با پساحقیقت را درک آن می‌داند.

کتاب پساحقیقت اثری از مجموعه‌ی استخوان‌های روح نشر نیماژ است.

افتخارات کتاب پساحقیقت

  • کتاب هفته‌ی سی.‌ان.‌ان
  • یکی از بهترین کتاب‌های سال 2018 در برنامه‌ی خبری پی‌.‌بی‌.اس
  • یکی از کتاب‌‌های برتر فهرست مجله‌ی فوربس

نکوداشت‌های کتاب پساحقیقت

  • کتاب هفته‌ی من، پساحقیقت، اثر لی مک‌اینتایر است. این کتاب به یکی از نگران‌کننده‌ترین رویکردهای عصر ما می‌پردازد: بی‌اعتنایی فزاینده به علم، شواهد، حقایق و خودِ حقیقت. نویسنده در این کتاب، با دیدی هوشمندانه، دلایل وقوع این پدیده را بررسی می‌کند و یادآور می‌شود که همه‌ی ما باید علیه این ایده‌ی خطرناک و پوچ‌گرایانه مبارزه کنیم. (فرید زکریا، سی.‌ان.‌ان)
  • کتاب پساحقیقت، گوهر گران‌بهایی است. این اثر، پاسخی بی‌نقص به مشکلی است که در هوشیاری ملی ما ریشه دوانده است: حقایق جایگزین. ایده‌های مک‌اینتایر درباره‌ی اینکه چگونه در عصر پساحقیقت، باید خودمان به راستی‌آزماییِ حقایق بپردازیم، باید پیش از انتخابات بعدی، به صفحه‌کلید کامپیوترِ هر روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار و خواننده‌ای در آمریکا چسبانده شود. (مایکل شِرمِر، مجله‌ی اسکِپتیک)

کتاب پساحقیقت برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب پساحقیقت برای تمامی افرادی که به دنبال روش‌هایی برای تشخیص راست از دروغ در روزگار مدرنِ امروزی می‌گردند، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب پساحقیقت می‌خوانیم

عده‌ای تلاش در راه تغییر باورهای آشکارا نادرست سیاسی با شواهد واقعی را «تلاش برای فرونشاندن آتش روغن با آب» توصیف می‌کنند. دست‌کم درباره‌ی اغلب طرفداران محافظه‌کار چنین است. نیهان و رایفلر در پژوهش خود اشاره می‌کنند این مورد نمی‌تواند درست باشد که سرسخت‌ترین ایدئولوگ‌ها - از هر جناح سیاسی - با وجود شواهد واقعی هرگز باورهای خود را تغییر نخواهند داد. آن‌ها با اشاره به کارهای پیشین در این مورد و براساس یک نتیجه‌ی فرعی از پژوهش خود معتقدند اگر طرفداران بارها و بارها در معرض اطلاعات بی‌اعتبارکننده‌ی مشابه قرار بگیرند، باید نسبت به اطلاعات صحیح، بیش از گذشته رواداری نشان بدهند. در یک مطالعه‌ی مشابه، دیوید ردلاوسک و همکارانش نیز این موضوع را بررسی می‌کنند که آیا «دلیل‌آورندگان انگیزشی» سرانجام تغییر عقیده می‌دهند یا همچنان به انکار واقعیت ادامه می‌دهند. نتیجه‌ی آن‌ها نیز با نیهان و رایفلر مطابقت دارد: حتی سخت‌گیرترین طرفداران نیز سرانجام به «نقطه‌ی برگشت‌ناپذیر» می‌رسند و پس از اینکه پیوسته در معرض شواهد صحیح قرار گرفتند باورهایشان را تغییر می‌دهند.

اثر دانینگ-کروگر (که گاهی اثر «احمق‌تر از آن است که بفهمد احمق است» نامیده می‌شود) یک سوگیری شناختی در این باره است که چگونه افرادی با توانایی کم اغلب در تشخیص بی‌عرضگی خود عاجز می‌مانند. به یاد داشته باشید که ما نیز، مگر اینکه در تمام زمینه‌ها متخصص باشیم، با درجات متفاوت مستعد این ویژگی هستیم. کانمن و تورسکی در پژوهش خود به کاوش پیامدهای گاه ترسناک «سوگیری اعتمادبه‌نفس بیش‌ازحد» پرداختند. چرا زمانی که برای تعطیلات در برمودا به سر می‌بریم، با وجود پذیرش نصفه‌نیمه‌ی محدودیت‌هایمان که کاملاً قابل پیش‌بینی است، تصمیم می‌گیریم یک موتور وسپا اجاره کنیم یا به‌عنوان یک نمونه‌ی مشهورتر - فکر می‌کنیم از تجربه‌ی کافی برای هدایت هواپیمای کوچک در شرایط خطرناک و رفتن به مراسم عروسی در بندر هیانیس برخورداریم، با اینکه مربی پروازمان التماس می‌کند روی زمین بمانیم؟ اثر دانینگ-کروگر برخی از این موارد را بازگو می‌کند، اما از طرفی موضوع را بسط می‌دهد و نه تنها درباره‌ی دشواری وظیفه‌ی موجود، بلکه درباره‌ی ویژگی‌های شخصی که دست به تخمین می‌زند نیز سؤال می‌پرسد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
1. پساحقیقت چیست؟
2. انکار علمی: نقشه‌ی راهی برای درک پساحقیقت
3. ریشه‌های سوگیری شناختی
4. افول رسانه‌های سنتی
5. ظهور رسانه‌های اجتماعی و معضل اخبار جعلی
6. آیا پسامدرنیسم به ظهور پساحقیقت منجر شده است؟
7. مبارزه با پساحقیقت
واژه‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پساحقیقت
نویسنده
مترجمنگار صابرآرا
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-600-367-736-4
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پساحقیقت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پساحقیقت

برای دریافت کتاب پساحقیقت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.