معرفی و دانلود کتاب چمن سرخ

عکس جلد کتاب چمن سرخ
قیمت:
۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چمن سرخ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چمن سرخ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چمن سرخ

بوریس ویان با نگارش کتاب چمن سرخ، علاوه‌بر انتقاد از پوچی و انحراف جامعه‌ی معاصر خود، نشان می‌دهد چطور انسان‌های عصر جدید با آشفتگی‌های روحی و ذهنی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. این رمان کلاسیک تخیلی ماجراهای مردی را روایت می‌کند که برای گریز از گذشته، ماشینی اختراع کرده که بتواند به کمک آن به زمان و جهانی دیگر سفر کند. نسخه‌ی فرانسوی این اثر، در سال 2014، عنوان نامزدی جایزه‌ی بهترین کتاب ترجمه‌ شده‌ی BTBA را از آن خود کرده است.

درباره‌ی کتاب چمن سرخ

«ولف»، «سافیر»، «لیل» و «فولاوریل» شخصیت‌های اصلی و قهرمانانی هستند که در نخستین مواجهه‌ی خود با ماجراهای کتاب چمن سرخ (The Red Grass)، با آن‌ها روبه‌رو خواهید شد. ولف و سافیر دوستانی‌اند که مدت‌هاست روی یک ماشین عجیب با ساختاری پیچیده کار می‌کنند. لیل همسر زیبا و موطلایی ولف است. با این‌که لیل به همسرش عشق می‌ورزد، به خاطر مشغله‌های کاری ولف، فرصت چندانی برای وقت‌‌گذرانی با او ندارد. از طرف دیگر، سافیر و فولاویل هم عاشق و معشوقی هستند که سعی می‌کنند از کوچک‌ترین فرصتی برای در کنار هم بودن استفاده کنند. اگرچه به نظر می‌رسد هر دو زوج زندگی مطلوب و خوبی دارند اما در این بین، انگار چیزی وجود دارد که ولف را از درون شکنجه می‌دهد. همین پدیده‌ی ناشناخته، موجب می‌شود رفتارهای عجیبی از او سر بزند که نه برای خواننده‌ی داستان قابل درک خواهند بود و نه برای دیگر شخصیت‌های کتاب. گویا ولف در حال فرار از چیزی است که در گذشته اتفاق افتاده. بااین‌حال، گذشته مثل سایه به دنبال او می‌آید و راه گریزی برایش باقی نمی‌گذارد جز این‌که سفر خود را با ماشین زمان آغاز کند!

بوریس ویان (Boris Vian)، در این داستان خیالی، مانند سایر آثار خود از ماشین‌های شگفت‌انگیزی برایتان می‌گوید که کارهای خارق‌العاده‌ای از آن‌ها برمی‌آید. شاید این نوع نگاه ویان ریشه در تغییراتی داشته که به‌طور پیوسته در جهان معاصرش مشاهده می‌کرده؛ تحولاتی که با رشد و گسترش فناوری شکل می‌گرفتند و ظاهراً قرار بود موجب ماشینی شدن زندگی انسان‌ها بشوند. همین ماشینی‌شدگی را در رمان چمن سرخ نیز می‌توانید به‌خوبی مشاهده کنید. در این داستان، نه شخصیت‌ها، بلکه ماشینی که به دست آن‌ها ساخته می‌شود در محوریت ماجراها قرار دارد. این نکته، در مورد علایق قهرمانان داستان هم صدق می‌کند. با همه‌ی اشتیاقی که ولف نسبت به همسرش دارد، از قرار معلوم، دغدغه‌‌ی اصلی او ماشینی است که قصد دارد آن را تکمیل کند، نه همسری که با تمام وجود انتظار آغوش او را می‌کشد.

از همان ابتدای کتاب، پدیده‌ها و اتفاقات عجیبی نشان داده می‌شوند که درک و هضم همه‌ی آن‌ها ممکن است برای خوانندگان دشوار باشد. البته آن‌ها به رازی پنهانی اشاره می‌کنند که اگر کمی صبور باشید و تا انتها با نویسنده پیش بروید، برایتان آشکار خواهد شد. استفاده از اسم‌های ناآشنا، ترسیم روان‌پریشی‌های شخصیت‌ها، درآمیختن اتفاقات غیرواقعی با رخدادهای معمول زندگی روزمره، از ویژگی‌های بارز این داستان تخیلی به‌شمار می‌روند. اگرچه کتاب چمن سرخ را نمی‌توان نوعی رمان عاشقانه دانست، اما حضور پررنگ عشق نیز در آن انکارناپذیر. بوریس ویان در این اثر خود، هنگام بازنمایی روابط عاشقانه‌ی شخصیت‌ها و نحوه‌ی ابزار عشقشان بسیار بی‌پروا و صریح است.

معرفی و دانلود کتاب چمن سرخ

نویسنده در عین حال که جریان رویدادهای زندگی شخصیت‌ها را برایتان روایت می‌کند، گریزی هم به دنیای ذهنی ایشان می‌زند و می‌کوشد تا جلوه‌ای از تلاطم‌های دنیای درون آن‌ها را برایتان ترسیم کند. البته درک جهان ذهنی قهرمانان کتاب اصلاً آسان نیست اما به هر حال، موجب می‌شود به آشفتگی‌های روحی و روانی آن‌ها پی ببرید.

ولف برای رسیدن به آرامش و عبور از گذشته‌ی آزاردهنده‌اش، تصمیم دارد ماشینی اختراع کند که بتواند از طریق آن سفر در زمان را محقق کند. البته سافیر هم در این راه به او کمک می‌کند. چنین ماشینی می‌تواند مسافرانش را به جهان‌های موازی ببرد و امکان مکالمه با شخصیت‌های خیالی را فراهم کند.

به گفته‌ی صاحب‌نظران، بوریس ویان در این رمان کلاسیک تمامی مضامین مورد توجه خود را به‌صورت یک‌جا مطرح کرده است؛ مضامینی مثل پوچ شدن روابط میان انسان‌ها، مسیری که انسان عصر کنونی پیش گرفته و در نهایت به نابودی انسانیت ختم می‌شود، نفوذ ماشین‌ها به زندگی انسان‌ها و موضوعاتی از این قبیل. بدبینی‌‌ای که نویسنده نسبت به جهان مدرن داشته، در نگاه شخصیت‌های این داستان نسبت به زندگی نیز دیده می‌شود. مؤلف به‌عنوان یک اندیشمند اگزیستانسیالیست، گوشه‌هایی از دیدگاه خود را نیز به قلمرو داستانش وارد کرده است. کتاب چمن سرخ در عین حال که یکی از مشهورترین کتاب‌های نویسنده‌اش به حساب می‌آید، ناشناخته‌ترین اثر او نیز محسوب می‌شود. رمانی چندلایه که بخشی از آن در دنیای ذهنی شخصیت‌ها می‌گذرد.

خواندن این رمان کلاسیک برای تمامی طرفداران ادبیات فرانسوی، همچنین دوستداران رمان‌هایی با وقایع خیالی تجربه‌ی لذت‌بخشی خواهد بود. اثری که با برگردان ناهید صادقی و به همت نشر مروارید به شما عرضه شده است.

اقتباس سینمایی از کتاب چمن سرخ

پیر کَست در سال 1985 فیلمی را تولید کرد که سناریوی آن اقتباسی بود از کتاب چمن سرخ. ژان سورل، فرانکا گونلا و ایو رابرت از هنرپیشگانی بودند که در آن به ایفای نقش پرداختند.

کتاب چمن سرخ برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب چمن سرخ را به تمامی علاقه‌مندان ادبیات فرانسه و دنبال‌کنندگان رمان‌های تخیلی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب چمن سرخ می‌خوانیم

سناتور دوپن بر سرعت گام‌هایش افزود، چراکه ولف سریع راه می‌رفت. سناتور چهار پا داشت، ولف دو پا کمتر داشت. اما هر کدام از گام‌هایش سه برابر بزرگ‌تر بودند. تا جایی که سناتور مجبور به درآوردن زبان و هن‌هن کردن شد تا خستگی خود را نشان دهد.

حالا خاک، صخره‌ای و سخت شده و پوشیده از خزه‌های سفت با گل‌های کوچک بود که همانند گلوله‌های معطر بودند. حشره‌های اطراف ساقه‌ها می‌پریدند و برای نوشیدن مایع داخل گل‌ها با فک خود به آن‌ها ضربه می‌زدند و سناتور پرش‌کنان، هر بار که به هوا می‌جهیدند، آن‌ها را می‌بلعید. ولف با چوب گلف در دست و با گام‌های بلند و با چشمانی مراقب اطراف که گویی سعی در رمزگشایی کلمه‌ای پیچیده داشتند، به پیش می‌رفت. آنچه می‌دید، با آنچه در ذهنش داشت در هم می‌آمیخت و در پی یافتن جایی بود که چهره‌ی زیبای لیل را در بهترین حالت ممکن آن‌جا دیده بود. یکی دو بار سعی کرده بود چهره‌ی او را با چهره‌ی فولاوریل ترکیب کند، اما هر بار شرم او را از این ترکیب بازمی‌داشت. سرانجام با تلاشی مضاعف، موفق به انجام این کار بیهوده شد.

با یافتن سرنخ‌های مختلف، از جمله فضولات مارپیچی یک حیوان، که همانند حروف بدتایپ‌شده‌ی ماشین‌تحریر می‌نمود، نزدیکی حیوان را حس کرد و به سناتور دستور داد آرام باشد.

سناتور نفس‌زنان گفت: «بالاخره یکی پیدا می‌شه؟»

ولف با صدایی کاملاً آهسته گفت: «البته، حرف نباشه.»

و هر دو روی شکم خزیدند.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چمن سرخ
نویسنده
مترجمناهید صادقی
ناشر چاپیانتشارات مروارید
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات142
زبانفارسی
شابک978-964-191-994-0
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چمن سرخ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب چمن سرخ

برای دریافت کتاب چمن سرخ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.