معرفی و دانلود کتاب چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟

برای دانلود قانونی کتاب چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟

پیر بایار در کتاب چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟ ضمن آشناسازی شما با ابعاد فرهنگی و اجتماعی کتاب‌ها، از فواید کتاب نخواندن و بی‌فایده بودن دقیق خواندن کتاب‌ها سخن خواهد گفت و مهارت‌هایی را به شما خواهد آموخت که از طریق آن‌ها می‌توانید بدون مطالعه‌ی دقیق یک کتاب، به محتوای اصلی آن پی ببرید. اثری که پیش رو دارید از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در کشور فرانسه به شمار می‌رود.

درباره‌ی کتاب چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟

اگر شما هم اهل کتاب‌خوانی باشید یا دورانی از زندگی خود را با پرسه‌ زدن لابه‌لای صفحات کتاب‌ها گذرانده باشید، حتماً از وسواس‌های فکری کتاب‌خوان‌ها هم باخبرید! از آن دسته وسواس‌های فکری که ریشه در کمال‌گرایی دارند و شما را وامی‌دارند تا هر کتابی را که در حال مطالعه‌ی آن هستید، با نهایت دقت بخوانید. گاهی چند بار آن را مرور کنید که ملکه‌ی ذهنتان شود و مدام هر مطلب جدیدی را با مطالبی که قبلاً خوانده‌اید مطابقت دهید. یکی از پیامدهای اینگونه وسواس‌های فکری این است که فرد دیر یا زود از مطالعه دلزده می‌شود و تصمیم می‌گیرد برای همیشه از دنیای کتاب فاصله بگیرد.

حتم داریم بارها با توصیه‌ها یا حتی کتاب‌هایی مواجه شده‌اید که به شما یاد می‌دهند چگونه در کمترین زمان ممکن، بیشترین مطالعه‌ی دقیق را داشته باشید. تکنیک‌هایی نیز در این زمینه وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید حرکات چشم خود را کنترل کرده یا با حدس زدن کلمات بعدی، سرعت مطالعه‌ی خود را به حداکثر برسانید. بااین‌حال، مطمئنیم هرگز تاکنون با کتابی مواجه نشده‌اید که قرار باشد «کتاب نخواندن» یا به عبارت دقیق‌تر «با دقت کتاب نخواندن» را به شما آموزش بدهد! شاید فکر کنید کتاب نخواندن که نیازی به آموزش ندارد و صرفاً دوری از کتاب برای نخواندن آن کافی است. بااین وجود، بی‌شک تعجب خواهید کرد اگر بدانید همین کتاب نخواندن باعث می‌شود اطلاعات خود را در زمینه‌های گوناگون افزایش بدهید و حتی در مورد محتوای کتاب‌هایی اظهارنظر کنید که قبلاً آن‌ها را نخوانده‌اید. ادعای عجیبی به نظر می‌رسد؟ باور نمی‌کنید؟ پس بهتر است همین حالا با پیر بایار (Pierre Bayard) در کتاب چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟ (How to talk about books you haven't read) همراه شوید و مفهوم کتاب‌ نخواندن و انجام آن را از این نویسنده بیاموزید.

مؤلف کتاب حاضر باور دارد که اگر کتاب‌خوانی را به‌صورت «مطالعه‌ی کامل و بادقت یک کتاب و درک مقصود نویسنده» تعریف کنید، باید بپذیرید کتاب خواندن نه فایده‌ای برایتان خواهد داشت و نه اصلاً امکان‌پذیر خواهد بود. طبق دیدگاه پست‌مدرنیستیِ پیر بایار نسبت به موضوع کتاب‌خوانی، حتی ورق زدن یک کتاب، یا شنیدن درباره‌ی آن، برای آگاهی از محتوای کتاب کفایت می‌کند. یکی از مصادیق بارز آن کتاب‌های دینی هستند که ممکن است کمتر کسی تمامی آن‌ها را بادقت خوانده باشد اما تقریباً همه‌ی افراد یک‌سری از آموزه‌های اساسی و مهم آن‌ها را از گوشه و کنار شنیده‌اند و به خاطر سپرده‌اند.

از سوی دیگر، نویسنده مباحث جدیدی را در اثر حاضر مطرح کرده که توجه به آن‌ها می‌تواند دیدگاه شما را نسبت به کتاب خواندن یا نخواندن دگرگون کند؛ مثلاً این‌که جایگاه درون‌مایه‌‌ی کتاب‌ در ضمیر شخصی و جمعی افراد مهم‌تر از درون‌مایه‌‌ی خود کتاب‌ است. همچنین ارتباطی که آن کتاب با سایر نظام‌های فرهنگی یک جامعه برقرار می‌کند، بیش از ایده‌های مطرح‌شده در آن اهمیت دارد. نکته‌ی دیگر این که هر خواننده‌ای می‌تواند رابطه‌ای کاملاً متفاوت با یک کتاب برقرار کند؛ به‌طوری که هیچ شباهتی با برداشت خوانندگان دیگر نسبت به آن کتاب نداشته باشد. در حقیقت مرگ مؤلف اینجا معنا پیدا می‌کند و به مخاطبان اجازه می‌دهد تا تأویلات و تفاسیر متفاوتی از محتوای یک کتاب داشته باشند.

پیر بایار که ید طولایی در نقد ادبی دارد، طی هر یک از فصول دوازده‌گانه‌ی کتاب چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟ از کتاب‌های داستانی، رمان‌ها، فیلم‌های شناخته‌شده و همچنین شخصیت‌های برجسته‌‌ی دنیای ادب، هنر و فلسفه، نمونه‌های فراوانی را بیان می‌کند و از این طریق، مفاهیم و مباحث انتزاعی مورد نظرش را به زبانی ساده، برای مخاطب عام شرح می‌دهد.

توجه داشته باشید امروزه در زمینه‌ی جزئی‌ترین مباحث نیز کتاب‌های بی‌شماری تألیف شده و حتی اگر تمام ساعات عمرتان را نیز صرف مطالعه‌ی دقیق آن‌ها کنید، بازهم در خوانش تمامی آن‌ها ناکام خواهید ماند. پس چه بهتر که با راهنمایی‌های پیر بایار در اثر پیش‌رو مهارت‌هایی را بیاموزید که به شما کمک می‌کنند بدون تعمق در یک کتاب، از درون‌مایه‌ی آن سر دربیاورید؛ تا جایی که بتوانید در مورد آن با دیگران به بحث بپردازید.

این کتاب ارزشمند را می‌توانید با برگردان محمد معماریان و مینا زرعه فراهانی تهیه کنید. نشر ترجمان علوم انسانی چاپ و انتشار این اثر را به عهده داشته است.

جوایز و افتخارات کتاب چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟

  • نامزد جایزه‌ی ترجمه‌ی بنیاد فرانسوی-آمریکایی برای آثار غیرداستانی (2007)
  • کتاب پرفروش در کشور فرانسه

نکوداشت‌های کتاب چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟

  • ‌‌اثری درخشان! یک کتاب طنزآمیز و مفید در حیطه‌ی جامعه‌شناسی ادبی. (بررسی کتاب لندن)

  • کتاب پیر بایار را خواندم و به آن علاقه‌مند شدم. کتابی مفرح و هوشمندانه. ترکیبی شگفت‌انگیز از فلسفه‌پردازی به سبک فرانسوی و شوخ‌طبعی. (کلر ام. اِسود، نویسنده)

کتاب چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان آثار نقد ادبی یا کتاب‌دوستانی که قصد دارند در زمینه‌ی بررسی و خوانش کتاب، مهارت‌های خود را افزایش دهند، مخاطبان اصلی کتاب چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟ خواهند بود.

با پیر بایار بیشتر آشنا شویم

پیر بایار (متولد 1954) استاد رشته‌ی ادبیات در دانشگاه پاریس 8 و یک روانکاو است. او همچنین شیوه‌ی «نقد مداخله‌گرایانه» را بنا نهاده و از مخالفان نقد بی‌طرفانه و بی‌تعهد آثار ادبی بوده است. طنز و طنزپردازی از عناصر اصلی کتاب‌های بایار محسوب می‌شوند. «رمزپرداری آتش» عنوان دیگر اثر اوست که به فارسی نیز ترجمه شده.

در بخشی از کتاب چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟ می‌خوانیم

هیچ خواننده‌ای، حتی سیری‌ناپذیرترین کتاب‌خوانان، در برابر این فرایند فراموشی در امان نیست. مونتِنی نیز این‌گونه است: کسی که ریشه در فرهنگ و کتابخانه‌های باستان دارد و همچنان با همان بی‌پرواییِ یادآور والری، خود را به‌عنوان یک خواننده‌ی آشکارا فراموش‌کار مطرح می‌کند.

سستی حافظه، اگر نگوییم شناخته‌شده‌ترین مضمون، اما مضمونِ همیشگی کتاب جستارها است. مونتِنی بی‌وقفه از مشکلات حافظه‌اش و ناخشنودی‌اش از این موضوع گله‌مند است. مثلاً می‌گوید هرگاه برای یافتن اطلاعاتی به کتابخانه‌اش می‌رود، در میانه‌ی راه فراموش می‌کند که در پی چه بوده است. هنگام سخنرانی ناچار است برای آنکه رشته‌ی اندیشه از دستش نرود گفتاری بسیار منظم را پی بگیرد. او نمی‌تواند حتی نام‌هایی را که خود بر اساس شغل یا موطن خدمت‌کاران به آن‌ها نسبت داده است به یاد آورد.

این مشکل تا بدانجا وخیم می‌شود که مونتنی، که همیشه در آستانه‌ی بحران هویت است، گاهی می‌ترسد مبادا نام خود را هم فراموش کند. پس حتی به این نیز می‌اندیشد که در آن روزی که این بلا ناگزیر بر سرش نازل می‌شودچگونه زندگی روزانه‌اش را سامان دهد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
سرآغاز
بخش اول: روش‌های نخواندن
1: کتاب‌هایی که نمی‌شناسید
2: کتاب‌هایی که تورق کرده‌اید
3: کتاب‌هایی که درباره‌شان شنیده‌اید
4: کتاب‌هایی که فراموش کرده‌اید
بخش دوم: برخوردهای ادبی
5: برخورد در جامعه
6: برخورد با استادان
7: برخورد با نویسنده
8: رودرروی معشوق
بخش سوم: روش‌های رفتاری
9: شرمنده نباشید
10: ایده‌هایتان را تحمیل کنید
11: کتاب خودتان را بسازید
12: درباره‌ی خودتان بگویید
ختم کلام

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟
نویسنده
مترجممحمد معماریان، مینا مزرعه فراهانی
ناشر چاپیانتشارات ترجمان علوم انسانی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-600-809178-3
موضوع کتابکتاب‌های عمومی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟

برای دریافت کتاب چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.