معرفی و دانلود کتاب کاربرد GIS در شهرسازی

عکس جلد کتاب کاربرد GIS در شهرسازی
قیمت:
۵۵۰۰۰ ۴۹,۵۰۰ تومان ۱۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کاربرد GIS در شهرسازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کاربرد GIS در شهرسازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کاربرد GIS در شهرسازی

کتاب کاربرد GIS در شهرسازی نوشته‌ی حسن حسن‌دوست، نرم‌افزار آرجی‌آی‌اس 10 را معرفی می‌کند، شیوه‌ی کار با دستورهای کاربردی آن را می‌آموزد و چگونگی ایجاد فیلدها و بانک‌های اطلاعاتی در آن را توضیح می‌دهد. این کتاب کاربردی تلاش دارد نحوه‌ی مکان‌یابی کاربری اراضی شهری با این سیستم را تشریح کند و نشان ‌دهد که چطور می‌توان گوگل ارث را به جی‌آی‌اس مرتبط کرد و داده‌ها را بین آن دو انتقال داد.

درباره‌ی کتاب کاربرد GIS در شهرسازی

محققان سال‌هاست که برای کسب اطلاعات جغرافیایی یک منطقه از سیستم‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها جی‌آی‌اس (GIS) است که امروزه کاربردی گسترده و فراگیر دارد. جی‌آی‌اس اساساً اطلاعات یک منطقه را به‌صورت لایه‌لایه و مجزا تهیه می‌کند و این امکان را می‌دهد تا هر سطح را بتوان به‌صورت جداگانه تحلیل و بررسی کرد. این سیستم در نهایت، اطلاعات توصیفی و مکانی دقیقی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. جی‌آی‌اس کاربردهای زیادی دارد؛ از تهیه‌ی نقشه‌های پایه تا مطالعه‌ی جمعیت، مدیریت ترافیک، بررسی وضعیت محیط‌زیست و برنامه‌ریزی شهری.

در چند دهه‌ی اخیر که کامپیوترها توسعه پیدا کرده‌اند، این سامانه کاملاً رایانه‌ای شده و به شکل نرم‌افزاری انجام می‌گیرد. حالا نرم‌افزارهای متعددی در دسترس هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان این فرآیند را اجرا کرد. یکی از این نرم‌افزارها، آرک جی‌آی‌اس است که معمولاً در شهرسازی از آن استفاده می‌شود. کتاب کاربرد GIS در شهرسازی نوشته‌ی حسن حسن‌دوست بر روی همین نرم‌افزار متمرکز شده و کوشیده آن را معرفی کند. این کتاب راهنما که کاربردهای این سیستم در مهندسی شهرسازی را مدنظر قرار داده، ابزارها و دستورات مهم ArcGIS 10 را توضیح می‌دهد و به مخاطبش می‌آموزد که چطور فیلدها و بانک‌های اطلاعاتی را در آن ایجاد نماید.

سیستم اطلاعات جغرافیایی یا جی‌آی‌اس، حدوداً پنجاه سال پیش شکل گرفت. این سامانه در واقع مجموعه‌ای از ابزارها و شیوه‌های آماری و نقشه‌برداری بود که امکان تحلیل یک موقعیت جغرافیایی را فراهم می‌کرد. امروزه اعتقاد بر این است که جی‌آی‌اس چهار فاکتور مهم دارد؛ سخت‌افزار، نرم‌افزار، اطلاعات و نیروی انسانی. در واقع این عناصر در کنار همدیگر این سیستم کارآمد را خلق می‌کنند. به این صورت که نیروهای انسانی داده‌های محیطی را جمع‌آوری کرده و با کمک نرم‌افزارها آن‌ها را پردازش و آنالیز می‌کنند تا از درون آن‌ها اطلاعات به دست آید. خروجی این اطلاعات به کاربر فرصت می‌دهد تا تصمیم بگیرد و استراتژی‌ها را تعیین نماید. حسن حسن‌دوست در کتاب کاربرد GIS در شهرسازی، پس‌ از این‌که محیط نرم‌افزار را توضیح داد، به خواننده می‌آموزد که چطور گوگل ارث را به جی‌آی‌اس ارتباط دهد تا بتواند داده‌های آن را به شکل مستقیم وارد آرک جی‌آی‌اس کند. همین‌طور نحوه‌ی مکان‌یابی کاربری اراضی شهری را هم شرح می‌دهد.

کتاب کاربرد GIS در شهرسازی را مؤسسه‌ی فرهنگی هنری دیباگران تهران منتشر کرده است.

کتاب کاربرد GIS در شهرسازی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به مهندسان شهرسازی و دانشجویان این رشته پیشنهاد می‌شود. همین‌طور اگر به سیستم جی‌آی‌اس علاقه دارید و می‌خواهید با آن بیشتر آشنا شوید، این منبع می‌تواند کمکتان کند.

در بخشی از کتاب کاربرد GIS در شهرسازی می‌خوانیم

در بحث شناخت فضاهای شهری همه عارضه‌های شهری یا داده‌های برداری به سه دسته‌ی نقطه‌ای، خطی و پلیگونی تقسیم‌بندی می‌شود. منظور از عارضه‌های نقطه‌ای اطلاعاتی هستند، که به صورت یک نقطه در نقشه یا در زمین از ارتفاع دور دیده می‌شود و شامل کلیه موضوعات مبلمان شهری؛ مانند تیر چراق برق، نیمکت، درخت، سطل زباله شهری و... است.

اما از اتصال دو یا چند نقطه یک خط تشکیل می‌شود و شامل رودخانه‌ها، مسیرها یا شریانی‌ها در شهرسازی و جداول و خطوط لوله و... می‌باشد.
عناصر پلیگونی از اتصال چند خط به هم و ساخت یک محیط بسته تشکیل می‌شود و شامل ساختمان‌ها یا عرصه و اعیان پارسل‌ها در شهرسازی است.
نکته: در شهرسازی به کل محدوده ساختمان عرصه گفته می‌شود که؛ هم شامل حیاط و هم شامل سطح اشغال ساختمان است؛ اما قسمت اعیانی ساختمان دقیقاً به سطح زیربنای ساختمان یا سطح پر گفته می‌شود. در شهرسازی منظور از یک پارسل شهری یک قطعه از ساختمان به صورت محیط بسته یا پلیگون است و مجموعه‌ای از چندین پارسل شهری، که به صورت واحد در کنار همدیگر قرار می‌گیرند و تشکیل کوچه و خیابان می‌دهند، را یک بلوک شهری می‌نامند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: نحوه‌ٔ نصب نرم‌افزار GIS10 و تصحیح مشکلات در خصوص نرم‌افزار GIS
فصل دوم: چگونگی ایجاد فیلد و بانک اطلاعاتی و طبقهبندی اطلاعات
فصل سوم: تبدیل فایل‌های vector به raster و تفاوت آن‌ها با هم
فصل چهارم: نحوه‌ٔ مکان‌یابی کاربری اراضی شهری با GIS
فصل پنجم: نحوه‌ٔ ساختن لایه‌های سه‌بعدی در Arc Scene ،Google Earth

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کاربرد GIS در شهرسازی
نویسنده
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات222
زبانفارسی
شابک978-600-124-539-8
موضوع کتابکتاب‌های جغرافیا و زمین شناسی، کتاب‌های مهندسی عمران
قیمت نسخه الکترونیک
۵۵۰۰۰ ۴۹,۵۰۰ ت ۱۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کاربرد GIS در شهرسازی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کاربرد GIS در شهرسازی

برای دریافت کتاب کاربرد GIS در شهرسازی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.