نقد، بررسی و نظرات کتاب مغازه‌ی خودکشی - ژان تولی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
شایان عبدی بسطامی
۱۴۰۱/۴/۱۵
سلام بنده رمان‌ها و کتاب‌های زیادی رو مطالعه کردم ولی تا به حال چنین امتیازی به هیچ رمانی ندادم
این امتیازم دلایلی داشته که امیدوارم برای کسایی که در خرید کتاب شک دارن موثر باشه
1) جا داره که از مترجم تشکر کنم بابت ترجمه خوبش
2) پیام کلی کتاب بسیار سطحی و مشخصه، پیام کلی کتاب اینه که مثبت اندیشی خوبه و منفی اندیشی بده و اینو تو کل داستان میبینیم، که قطعا یه نویسنده قهار پیام کلی رو در اعماق مخفی میکنه که اثر گذاریش خیلی بیشتر میشه.
2) شخصیت پردازی آلن بسیار ضعیفه، بقیه اعضای خانواده در عین نا امیدی در بعضی قسمت‌های رمان امیدواری از خودشون نشون میدن، ولی آلن از اول تا اخر رمان حتی یکبارم حس نا امیدی نشون نداد و به قول معروف شور خوشبینی رو در آورده بود که ما همچین شخصیتی رو توی دنیای واقعی نمیبینیم، حتی امیدوار‌ترین افراد در جاهایی نا امید میشن
3) اطلاعات نویسنده در خودکشی افراد مهشور کامل بود، اما این اطلاعات سطحی جایگذاری شده بودن، مثلا اینکه اسم بچه هاشو از روی کسایی که خودکشی کردن انتخاب کرده بود.
4) از اول تا آخر داستان کاملا مشخص بود که نویسنده اطلاعات کمی از عوامل خودکشی داره و در واقع درکی از این واقعیت نداره، مثلا توی داستانش علت خودکشی بسیاری از شخصیتا این بود که مسخرشون میکردن، در صورتی که انقدر هم ساده نیست و خودکشی خیلی علت‌های عمیق تری داره، و در وسط‌های داستان هم دیدیم که نویسنده داشت روشی یاد میداد برای افرادی که میخوان خودکشی کنن دیدشون رو به جهان باز کنن (همون قسمت که آلن میخواست ماسک آینه دار رو بفروشه) در صورتی که شخصیتی که توی این قسمت بود تنها دلیلش برای خودکشی این بود که فکر میکرد زشته و نویسنده از آوردن یه مثال سخت تر (مثل فقر) طفره رفته بود.
سولماز ابومحبوب
۱۴۰۲/۹/۱۲
نظر بیشتر دوستان و خوندم اکثرا گفتن که سطحی بودا ولی به نظرمن موضوع جالبی بوده کل داستان که نگاه کنیم افسردگی بوده و اینکه در تاریکی و بدبینی کسی پیداشده که به نیمه پر لیوان نگاه میکنه و همه رو و شور و هیجان زندکی دعوت میکنه. حالا ممکنه قالب داستان سطحی باشه و هیجان خاصی نداشته باشه ولی مفهوم کامل و میرسونه و میتونیم درسو ازش بگیریم ولی اخر داستان برام نامفهومه
اگه رسالت آلن این بوده که همه رو از اون دنیای وحشتناک نا امیدی بیرون بیاره خودش چرا باید به اون کار دست بزنه؟
یعنی خودش نا امید بوده؟ اگه خودش نا امید بوده چطور با افسردگی قادر بوده با ماسکی از نا امیدی بخنده و کارهایی انجام بده بر خلاف میلش؟ این یکمی در تناقض هست اگر کسی میدونه لطفا پاسخ بده
با اینکه فقط برای جذابیت داستان بوده که خواننده رو بیشتر جذب کنه؟
اخر داستان و دوست نداشتم.
sara
۱۴۰۲/۱/۳
خیلی عجیب بود برام: نیاز داشتم تا توضیحات بیشتری کتاب ارائه بده تا بتونم کارشون رو هضم بکنم ولی این اتفاق نیفتاد به نظرم نمیشه گفت این کتاب باعث ترغیب آدم به زندگی میشه هرچند بعد از خوندنش آدم به این فکر میفته که خودکشی مزخرفه شخصیت پردازی آلن رو دوست داشتم گسترده تر باشه، میتونم قبول کنم که اوکی افسرده بود و بعد از دیدن حال خوب خانوادش تصمیم گرفت دیگه نباشه ولی خب چرا؟ یه جورایی تمام حال خوبی رو که براشون ایجاد کرده بود پس گرفتمن واقعا پیام این کتاب رو درک نکردم اینکه اول اونقدر با اعتماد به نفس و مصمم نسبت به کارشون بودند و اینکه انقدر زود تغییر رویه دادند/شخصیت خواهر و برادر الن خوب به تصویر کشیده بود و روند تغییرشون معقولانه تر به نظر می‌رسید به نظرم اگه عمیق تر و طولانی تر بود و اینکه داستان هارو گسترده تر میکردن خیلی بهتر میشد
پری پارسا
۱۴۰۱/۴/۲۹
پیام این کتاب خیلی واضح بود و به عقیده من، برخلاف نظر برخی دوستان، نمیتونه نقطه ضعف کتاب باشه. لزومی نداره مفاهیم مهم و تاثیر گذار در یه کتاب با پیچیدگی بیان بشه.
این کتاب برخلاف اسمش برای من سراسر امید بود.
پایان کتاب غم انگیز بود اما بهمون رسالت هر آدمی رو یادآور میشد.
شاید میشد کتاب قوی تر اینها باشه، ولی این به معنی نیست که این کتاب ارزش خوندن نداشته باشه.
وقتی به این خانواده فکر میکنی، تو ذهنت میگی امکان نداره چنین خانواده‌ای وجود داشته باشه، این اصلا موجودیت بیرونی نداره اما وقتی دقیق تر نگاه میکنیم، میبینیم گاهی ما خودمون ناخواسته اطرافیان خودمون رو به همین مسیر سوق میدیم و چه بسا خیلی هامون توسط خانواده هامون به این مسیر کشیده شده باشیم!
نه دقیقا به این شدتی که تو این کتاب بیان شده، ولی میتونیم نمود واقعی اونو ببینیم.
حامی هدایت
۱۴۰۰/۱۰/۱۵
خطر اسپویل (!)
اگر هدف نویسنده تشدیدِ میل به خودکشی و ناامیدی در خواننده بوده است، باید گفت بسیار موفق بوده اند! از میانه‌ی داستان‌ و با توجه به توضیحات مکرر مربوط به اسم بچه‌ها، حدس پایان داستانِ آن‌ها دور از ذهن نبود و اولین چیزی که بعد از پایان داستان به ذهنم رسید، این بود که الن از همه افسرده تر بود و فقط به خاطر بهتر کردن حال خوانواده‌اش خودش رو شاد نشون میداد و با اینکه می‌دونست ممکنه بعد از مرگش، سرنوشت خوانواده‌اش هم مثل خودش بشه اما دیگه بیشتر از این تحمل حفظ ظاهر رو نداشت! البته قطعا نویسنده (با توجه به تاکید موکد بر ناخواسته بودن تولد کودک سوم و توصیفات مثبت در خصوص او) قصدِ القای نجات دهنده بودن الن رو به مخاطب داشته اما موفق نبوده!
آیدا رها
۱۴۰۱/۶/۲۸
اگر به پیشنهاد یکی از دوستانم نبود این کتاب رو انتخاب نمی‌کردم، به نظرم یکم سطحی بود و فاقد مفاهیم عمیقی بود که بتونه تو فکر انسان ریشه بدوونه! نویسنده می‌خواست یک مفهومی رو انتقال بده و اون رو به ساده‌ترین شکل ممکن به رشته تحریر درآورده.. انسان در واقعیت نه صددرصد خوشبینه نه صددرصد بدبین، بلکه از هر دو به قدری داره، و فقط درصدش تو افراد مختلف متفاوته… و کلا در طول داستان بدبینی این خانواده به همون اندازه سطحی و مسخره بود که خوشبینی‌شون در آخر! ولی اینکه از این کتاب خوشتون بیاد یا نه به سلیقه شخصی‌تون در کتاب خوندن بستگی داره🌱
Melina
۱۴۰۱/۵/۲۵
(❌️خطر اسپویل/ لورفتن داستان❌️)
یه چیزی ک به هیچ عنوان تو کتاب بهش اشاره نشده بود و باید کسی ک کتاب رو میخوند میفهمید این بود ک آلن از همه افسرده تر بود و بنظر من پایان کتاب به بهترین نحو بود من خودم وقتی ک کتاب رو تموم کردم یه جورایی انتظار داشتم ک کتاب ادامه داشته باشه ولی بنظرم آلن یه فردی بود ک داشت از افسردگی رنج میبرد و نمیخواست کس دیگه‌ای از این بیماری رنج ببره پس سعی کرد ک حالشون رو خوب کنه و وقتی دید ک تونسته خانوادش رو خوشحال کنه خودش رو از رنج افسردگی خلاص کرد.
📔📘📗📕Sogol📕📗📘📔
۱۴۰۱/۱/۴
این کتاب داره میگه آلن به دنیا اومد و یه فرستاده بود و رسالتی به گردنش بود وبه خوبی رسالتش رو پایان رسوند و خانواده و مردم محل زندگیش رو از یه عالمه خاکستری به یه عالمه رنگارنگ دعوت کرد اما آخرش واقعا دردناک بود آلن خودش ازاینکه یه نقاب رو صورتش بود تا نشون نده خودش چقدر افسردس خسته شده بودودیگه طاقت نداشت به زندگی ادامه بده شاید میخواست بگه ادما به اصل خودشون برمیگردن وآلن هم به همین شکل اما واقعا دردناک بود من خیلی اشک ریختم نسخه چاپیشم تهیه کردم تا بقیه هم مطالعه کنند.
Raziyeh .Hashemi
۱۴۰۱/۱۰/۲۳
کتاب مغازه خودکشی رو به توصیه‌ی یکی از پیجهای کتابخوانی دانلود کردم. اما از نظر من نوع داستان نویسی کتاب سطحی و گذرا بود؛ گرچه که مفهوم و مقصود اصلی داستان بسیار بحث برانگیز و قابل پرداخت بود اما نویسنده میتونست با ادبیاتی خیلی بهتر و عمقی تر کردن شخصیتهای داستان، خواننده رو به چالش بکشه. اگر خواننده‌ی باهوشی باشید از ابتدای داستان میتونید انتهای اون رو حدس بزنید. برای کسایی که دنبال داستان مهیج و چالش برانگیز هستن توصیه نمیکنم کتاب رو.
Amirreza Dehghan
۱۴۰۱/۳/۲۴
کتاب بسیار ضعیف، سطحی و به شدت overrated هست
مناسب هیچ رده‌ی سنی نیست
برای فرد بزرگسال بیش از اندازه قلم خام و کودکانه‌ای داره و برای یه کودک هم محتوای تاریک و به شدت نامناسبی داره
برخلاف نظر اکثر دوستان من اصلا با پایانش ارتباط نگرفتم و به نظرم نویسنده فقط میخواست پایان داستانو غیر منتظره کنه و از فضای آبگوشتی و سطحی اواخر داستان نجات بده
ترجمه هم بی ایراد نبود ولی درمجموع قابل تحمل بود
نهایتا اگه ذره‌ای واسه وقتتون ارزش قائلید این کتابو نخونید 👎
کتاب خوان
۱۳۹۹/۱۰/۱۸
نحوه بیان و به تصویر کشیدن موارد مختلف در داستان من را شگفت زده کرد. با زبان طنز, حقایق تلخ را بیان میکند. روند داستان جذاب هست ولی انتهای ان رو دوست نداشتم. احساس میکنم اگر طرفدار کتاب‌های خیلی عمیق نباشید احتمالا از این کتاب لذت ببرید. هر چند کتاب کوتاه و مختصری است که وقت زیادی از شما نمیگیرد.
من نسخه صوتی کتاب رو شنیدم و متاسفانه اسم گوینده رو به خاطر ندارم ولی بسیار عالی بود.
مهسا محمدی
۱۴۰۰/۱۰/۱۵
اسپویل!
کتاب جالبی بود و اینکه این موضوع حس میشد که با وجود تلاش زیاد این خانواده برای افسرده و ناراحت بودن بازهم به سمت شادی و امید سوق داده شدن اونم از سمت کورسوی شادی از طرف کوچکترین عضو خانواده حس خوبی به آدم میداد و امید میداد ولی از سمتی هم اینکه در آخر آلن ماموریتش که به پایان رسید خودکشی کرد نشونه‌ی این بود که خودش درواقعیت شاد نبود و فقط به عنوان یک ماموریت به قضیه نگاه میکرد.
منیره غنی زاده
۱۴۰۰/۴/۲۶
کتاب خوبی بود و تاثیرگذار نمیدونم واقعا چی بگم در مورد هدف نویسنده از اخر داستان فقط اینکه واقعا مغازه خودکشی خودکشیه پر از حس و انرژی بد نشون میده تو جو بد قرار گرفتن پایان تلخی داره من اصلا موافق نیستم که آلن برای نجات اومده بود چون رها شدنش پایان ماجرا نیست و اینکه نشون نمیدن خانواده دیدشون عوض شده بلکه بالعکس ممکنه تک تک خانواده با رها شدن اون دست به خودکشی بزنن
در کل میتونست پایان خوبی رقم بزنه
امیر قنبری پریخانی
۱۴۰۱/۱/۲۳
اسپویل!
شاید به نوعی اتفاقی که در آخر کتاب واسه آلن رخ میده در دنیای پیرامون ما هم رخ میده بدین شکل که مثلا اساتید موفقیت و روحانیون و قدیسین و غیره هم مارو تشویق به زندگی کردن می‌کنن و بهمون انگیزه میدن و معنایی برای زندگی کردن بهمون میدن ولی در پشت پرده اونها خودشون بی معنا تر و افسرده تر از همه هست و فقط به جای این که خودکشی کنن منتظر مرگ طبیعی می‌مونن.
jess passion
۱۴۰۱/۶/۱۲
شخصا از این کتاب خوشم اومد. شاید بعضی‌ها از سطحی بودن مفاهیم داستان حرف بزنن ولی من با این مورد مشکلی نداشتم و به نظرم خیلی جالب بود که همه در دنیای این کتاب، به جای مخفی کردن احساسات بدشون و سعی در خوب به نظر رسیدن، با صدای بلند از ناراحتی هاشون حرف میزدند و یه دنیای خاکستری برای خودشون ساخته بودند ولی جو جامعه به نظر هیچ کدومشون عجیب نمیومد.
h. tehrani
۱۳۹۹/۱۰/۶
قسمتهایی که درباره چگونگی عملکرد ابزارهای خودکشی توضیح میده، قلب آدم رو به درد میاره.. اینکه نویسنده چنین چیزهایی به ذهنش رسیده، جای شک ایجاد میکنه که شاید قبلا به این مسائل فکر کرده یا به نوعی سادیسم داشته
کتاب واقعا اونقدری که بعضیا تعریف کرده بودن، جذاب نبود، شاید برای نوجوانها جالب باشد.. اما پشیمانم از اینکه وقتم رو صرف خوندنش کردم..
narges moradi
۱۴۰۲/۹/۲۵
علت دادن این همه نظر و پربحث بودن آن فقط شاید موضوع بکری بود که نویسنده به رشته تحریر دراورده بود اوایلش جذاب وگیرا بود واینکه ادم بتواند درهر شرایطی اینقدر مثبت باشد برایم جذاب بود ولی از اواسط داستان کتاب روندی معکوس میگیره و نویسنده خیلی جاها را بدون اینکه علت خاصی پشت حوادث پیشرو داشته باشه فقط میخواهد بخورد خواننده‌اش بدهد و تمام
samira pourmozaffar
۱۴۰۰/۱/۲۷
از نظر من، حقایق تلخ رو به خوبى با طنز بیان کرده. ولى آخر داستان، با هدفى که کتاب دنبال میکرد، همخونى نداشت و عجیب بود که فقط سعى کرده پایانش غیر قابل پیش بینى باشه! و البته به هیچ وجه کتاب عمیقى نبود. در کل از خوندنش پشیمون نیستم. ولى به کسى هم پیشنهاد نمیکنم که بخونه.
Mohamad Afkhami
۱۳۹۹/۶/۳
بسیار عالی،
به طور خیلی عالی توصیف میکرد که چگونه ادمی یا محیط میتونه بر ما اثر بزاره.
به نظر من همونقدر که خانواده از اون پسر امید و خوشحالی دریافت کردن همونقدرم ناراحتی و غم بر الن اثر کرد و دراخر و اون پایان تلخ..
نیلوفر معتبر
۱۴۰۰/۱/۲
کتابی با شروعی دهشتناک و با پایانی غیر قابل پیش بینی... برام عجیبه که چرا نویسنده از اون مفهومی که مضمون اصلی کتاب بود، در پایان کتاب صرف نظر کرد و ترجیح داد که داستان غیر قابل پیش بینی باشه تا امیدبخش؟!
ترجمه هم کاملاً روان بود و کلیت داستان، به اندازه اسم کتاب، جذابیت داشت...
Freshte Sadati
۱۳۹۹/۱۰/۲۸
خیلی جالب بود. افسردگی و خودکشی توی این خانواده یک امتیاز بود. آلن متفاوت بود و برعکس خیلی از ادما کم که نیاورد هیچ برعکس موفق شد همه رو تغییر بده. فقط اخرش واقعا غیر منتظره بود، اصلا دلیل این که دستش رو رها کرد قابل درک نبود.... شایدم واقعا فقط یک ماموریت داشت و بس
Avin Sharifi
۱۴۰۰/۱۲/۲۴
خیلی خفن عالی بود
ولی خب آخرش یکم شوک کننده تموم شد
نمیدونم بگم آخرش قشنگ بود یا نه
ولی میشه دوتا برداشت کرد که آخرش گند زد به داستان و برداشت دیگه میشه گفت خب داستان خواسته خاص باشه پایان غیرقابل پیش بینی‌ای داشته باشه
ولی خب به نظرم خوب بود
ارزش خوندن واسه یک بار رو داره
ایوب آدینه
۱۴۰۱/۱۲/۵
عالی.. من تا چند روز تحت تاثیرش بودم.. پیشنهاد میدم حداقل دو بار.. ممکنه بعضی جاها احساس کنی کارگردان داره گولت میزنه و میپیچونه و‌حوصلت سر رفته که رفته.. بشین چند ساعت بالای اون کتاب کسل کننده باشه.. اما صبر کنید و به خوندن ادامه ندین
آخرش شگفت انگیزه
Sama R
۱۳۹۹/۶/۲۸
این کتاب از همه نظر عالی بود😍😍 من زیاد به ژانر‌های رمان علاقه ندارم چون نویسنده کتاب رو پیچیده میکنه ولی توی این کتاب اینجوری نبود
پایان غم انگیزی داشت😔نباید دستشو ول میکرد😞
البته وقتی فکرشو میکنی میبینی این بهترین پایان بود⁦☺️⁩
فرزاد احمدیار
۱۴۰۲/۴/۳۰
واقعا رمان خیلی تاثیر گذار و خواندنی!
از اول که شروع به خواندنش میکنید دیگه دلتون نمیاد بزاریدش کنار! من یک روزه تمومش کردم واقعا خیلی خوشم اومد و من عاشق الن کوچولو شدم با اون مثبت بودنش و ذهنیت خوبش. بخونید پیشمون نمیشید.
arezou narouee
۱۴۰۰/۶/۱۹
کتابه جالبی بود و نشون میداد ک چطور میشه در بدترین شرایط نیمه پر لیوانو دید اما پایان داستان با کل داستان درتضاد بود و اصلا انتظار همچین حرکتی و از آلن نداشتم؛ اونکارش همه کارایی که برای شادی خانوادش کرده بود و بی اثر کرد
Sunshine Sunshine
۱۴۰۰/۱/۲
کتاب واقعا جالبی بود. ارزش یکبار خونده شدن رو داره و نکته‌های جذابی را با خودش به همراه داره. وقتی خودمون درون فضای کتاب متصور میشیم خیلی هیجان انگیزه و دنیای متفاوتی رو به تصویر میکشه. کامنت‌ها رو نخونید چون اسپویل کردن متاسفانه.
سالار محب
۱۳۹۹/۱/۲۲
حتما بخونید و کاش انقدر تلخ تموم نمیشد یه لحظه انگار همه چی به پایان رسید ولی بعدا میفهمه ادم بهترین پایان رو داره عالی عالی عالی
مریم چاهی
۱۴۰۲/۶/۲۱
نویسنده‌ی این کتاب یک نابغه است. از پایین کتاب که هرچند غیر منتظره بود، خوشم نیامد. شاید نیاز بود دلیل انتخاب آلن بیشتر توسط نویسنده باز می‌شد‌ ولی واقعا لذت بردم‌. خیلی دوستش داشتم و پیشنهاد می‌کنم از دستش ندید.
محمدحسین حیدری
۱۴۰۱/۱۱/۱۴
من خیلی رمان نمیخونم ولی واقعا این رمان رو دوست داشتم و لذت بردم
الن یه پسر بچه افسرده بود که معلوم بود اخرش خودکشی میکنه و از افسردگی نجات پیدا میکنه
این کتاب مثبت اندیشی به ما یاد میده و تو زندگی خیلی کمکمون میکنه
آذر کوهی
۱۴۰۰/۳/۲۲
چرا پسر ١١ساله پر امید باید در انتها خودش رو بکشه؟؟؟؟؟ فقط برای اینکه پایان تاثرگذاری داشته بشه؟!!!! نپسندیدم، اصصصصلا نپسندیدم کل کتاب رو آخرش دیگه نور الی نور بود👎👎
نگین حسینی
۱۴۰۲/۱۲/۱۳
کتابی فوق العاده بیانگر این که چه قدر دیدگاه خوب داشتن نسبت به اتفاقات کوچیک و بزرگ زندگی میتونه مسیر رو تحت تاثیر قرار بده چه جوری‌ یک کودک با تفاوت دیدگاهی که داشت زندگیه یک خونواده رو تغییر داد
مجید مجید
۱۴۰۲/۷/۱۲
برای یکبار خوندنش خوبه ولی کتاب‌های خیلی قشنگتری نسبت به این کتاب هستند که راجع‌به زیبایی‌های زندگی و خودکشی نکردن نوشتن مثل کتابخانه نیمه شب ولی این کتاب هم برای یکبار خوندن قشنگه
Saharporjafar
۱۴۰۱/۱۱/۲۵
خوب بود پایان داستان ادم رو به فکر فرو میبره
شروع داستان ادمو یاد زندگی تو ایران می‌ندازه و دریاره سطحی بودن داستان باید گفت ساده نوشته شده و این زندگی واقعیه که سطحیه داستان عمق داشت
بهار توسلی
۱۴۰۱/۱/۲۳
رمانی کاملا متفاوت و بسیار جذاب، کتابی که جنبه‌های مختلف طنز و امید به زندگی و حتی مفهوم خانواده رو به زیبایی به تصویر کشیده و در پایان کاملا خواننده رو شوکه میکند، به شدت پیشنهاد میکنم.
Haleh Sadat Ketabchi
۱۴۰۰/۸/۲۴
کتابیه که خوندنش رو توصیه میکنم. از خلاقیت نویسنده خیلی خوشم میاد و خلاقیت‌های شخصیت‌های داستان! گاهی از ابتکاراتشون بلند میخندیدم! یک نکته‌ی مهم: میپردازه به رسالت ما روی کره‌ی زمین 😉
هلیا سنجابی
۱۳۹۹/۳/۲۰
داستان روان و جذابی داره. دوستانی که حوصله خوندن کتاب‌های قطور رو ندارن، به شدت بهشون میشنهاد میکنم. طنزش در عین حال که تلخه ولی دلنشینه و پایان تکان دهنده
پروین رشیدی
۱۴۰۱/۳/۱۹
واقعا کتاب کاملا متفاوتی بود پیشنهاد میکنم تا انتها کتاب رابخوانید تا متوجه منظور نویسنده شوید به شیوه‌ای کاملا متفاوت نقش امید در زندگی ومثبت اندیشی را به تحریر در آورده
بهاره فولادی
۱۴۰۰/۱۲/۱۷
کتاب عجیب، ولی در عین حال جذاب. خانواده‌ای افسرده ولی در عین حال میل به شاد بودن. افکار نویسنده عجیب وپر از تناقض. ولی من از اینکه زمان گذاشتم برای خواندن کتاب پشیمان نیستم.
Live today
۱۴۰۰/۵/۱۰
سلام کتاب خوب و جالبی بود ولی دید یک فردی ک تمایل ب خودکشی داره رو تغییر نمیده. یکم عمقش کم بود. خودکشی کردن یه چیز مسخره نیست یه چیز عمیقه. ولی در کل کتاب رو دوست داشتم
فاطمه زهرا
۱۴۰۰/۳/۲۰
من از ایک کتاب فهمیدم الن پسر اقای تواچ برای بهبود زندگی تواچ‌ها از طرف خدا امده بود و به خوبی عملیاتش را انجام داد و در اخر داستان خود را خلاص کرد زیرا هدف زندگیش به پایان رسیده بود
در کل کتیاب بسیار مفید و زیبا بود
Javad H
۱۳۹۹/۱۱/۲۱
رمان بسیار قشنگی بود. به خوبی آینده دنیا رو نشون میداد و به بعضی از مسائل روانشناختی اشاره میکرد. چند جای طنز هم داشت. ولی پایانش واقعا شوک آور بود.
Payam Azizi
۱۴۰۱/۱۲/۲۷
کتاب یه جاهایی حوصله سر بر هست و فقط دوست دارید زودتر تمام شود. بنظرم کتاب ضعیفی هست. اواخر کتاب از ریتم میوفته و به سختی میشه اونو تا انتها خواند.
نرگس کاوسی
۱۴۰۱/۵/۱۲
هر دو جنبه مثبت و منفی زندگی رو به آدم نشون میده، اینکه این کتابو سراسر مثبت ببینی یا سراسر منفی بستگی به افکار خودمون داره، من در کل دوسش داشتم👍
parvaz 313
۱۴۰۱/۴/۲۳
من حس خوبی از این کتاب نگرفتم؛ انگار همیشه اونی که میخنده و حال و بقیه رو خوب میکنه ازهمه تنهاتره، به همه کمک میکنه ولی کسی نیست که که به اون کمک کنه.
فریا عزیزی
۱۴۰۰/۵/۲۴
کتاب بدی نبود اما پایان داستان تا حدودی مفاهیمی که کتاب میخواست برسونه رو زیر سوال برد.... انگار که نویسنده فقط یک پایان غیر منتظره رو تحمیل کرده بود
عسل شیرازی
۱۴۰۰/۲/۲۴
خیلی قشنگ بود
خلاف بقیه من اخرش رو دوست داشتم
به نظرم هرکسی برای به انجام رسوندن هدفی تو این دنیاس و آلن به هدفش رسیده بود😄
Harry Tomlinson
۱۳۹۹/۷/۱۶
یکی از بهترین کتاب هاییه ک خوندم بهترین بخشش اینه ک اخرش اصلا قابل پیش بینی نیست و ادم کاملا شوکه میشه پیشنهاد میکنم اصلا ازدستش ندین
ارام خالقی
۱۴۰۱/۱۰/۳
ترجمه روان و داستان متفاوت و جذابی داشت و برای افرادی که در غمگین ماندن خودشان اصرار دارند بسیار مفیده. ارزش یکبار خوندنو داشت
ایمان مرادی
۱۴۰۰/۶/۸
اینقدر کتاب خوبیه که با چند کلمه نمیشه وصفش کرد میتونم بگم بار‌ها تو کتاب یهو خشکم زد از اتفاقی که افتاده به خصوص آخر کتاب واقعا بی نظیر
1 2 3 4 >>