نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی تجدد آمرانه: جامعه و دولت در عصر رضاشاه - تورج اتابکی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
Behzad
۱۴۰۱/۶/۱
در کنار انتظاری که از جرح و تعدیل تاریخ در اینگونه کتابها توسط ناشر و مترجم وجود دارد مطالب پراکنده و جستار گسیخته بخصوص انفکاک غیر قابل استفاده بخش آخر کتاب با مطالب اصلی که به بررسی فعالیت هیات نمایندگان و نخست وزیر دهه قبل میپردازد، رفتارهای اجتماعی و حرکتهای عادی، سطح پایین فرد مورد نظر کتاب آگراندیسمان شده و به فعالیتهای نامتعارف عده‌ای از سران ارتش بسیار بها داده شده. از نظر منی که هیچ از تاریخ نمیدانم شایسته بود در کنار اجبار موضوع کلاه مردان و کارمندان که اینقدر در بحث تجدد آمرانه بزرگنمایی شده گوشه چشمی به کارهای زیر بنایی آن دوران می‌شد. آنچه نویسنده فرهیخته! کتاب نشان میدهد وی خائن به وطن و ملت است و امور را بخاطر مطامع بیگانه و مصلحت شخصی خود انجام میدهد و از ملی گرایی کوچکترین بویی نبرده. صرفا سربازی دست نشانده و بیسواد و امی است. مدیریت و اصول آنرا نمی‌داند. سخنرانی بلد نیست آداب معاشرت نمیداند، همواره زیر دستان را با حرکت ارتشی قزاقی خرد میکند و فردی ساده اندیش با برداشتهای سطحی از فعالیت همزمان آتاتورک و صرفا کپی بردار کارهای وی است. هر چند در ابتدای کتاب اشاره‌ای کوچک به تحولات رو به توسعه ایران و ترکیه جهان سومی به عنوان نمونه‌های بارز در جهان میشود ولی در ادامه کتاب با چرخشی ۱۸۰ درجه موضوع ادامه می‌یابد. کتاب به فرهنگستان فارسی با وجود قویترین اندیشمندان و اساتید و نویسندگان و دانشمندان کشور در کلیه اعصار معاصر وقعی نمی‌نهد. در حالیکه بخش زیادی از کتاب صرف اشارات بی ارزش و سطحی کلمات میشود. دور از انصاف است اگر به ذکر کوتاه نویسنده در ایجاد امنیت تجار و بازرگانان از دست دزدان و راهزنان اشاره نشود. نگارش کتاب کاملا سطحی و مطلب قابل استفاده نیست.
محمدعلی کلوندی
۱۴۰۰/۱۲/۲۷
فصل اول کتاب دوتناقض دارد: ۱-نویسنده می‌گویددر به قدرت رسیدن رضاشاه انگلیس نقشی ندارد ودرنقض این حرف خود حرف رضاشاه را می‌آورد که رضا شاه می‌گوید من را انگلیسی‌ها به قدرت رساندند
۲-کتاب می‌گوید مردم از به قدرت رسیدن رضاشاه خوشحال نشدندوازطرفی می‌گوید رضاشاه به اندازه آتاتورک پایگاه اجتماعی دارد، درصورت که آتاتورک درزمان حکومت عثمانی برای عملیات‌های نظامی که انجام داده بود محبوبیت به دست آورد وبعداز حمایت کنگره ارزروم از او پایگاه اجتماعی لازم برای به قدرت رسیدن راکسب کرد وبعداز نبرد استقلال تبدیل به تنها فردی می‌شود که می‌تواند قدرت را به دست بگیرد درصورتی که اگر کتاب راخوب بشنوید کتاب می‌گوید رضا شاه برای حفظ وتثبیت قدرت دوبار حکومت نظامی برقرار می‌کند وازکمترین پایگاه اجتماعی ممکن برخوردار بود.
شماکتاب بعد از اتمام کتاب به خوبی متوجه خواهید شدکه بعداز تصویب قانون برای لباس برای آقایان وکشف حجاب برای خانم‌ها ‌وشخصیت خود رضا شاه نتوانست به پایگاه اجتماعی مناسبی دست پیداکند وبه چرایی توسعه اقتصادی ضعیف واندک زمان رضاشاه پی می‌بریدوهمچنین باعوامل توسعه کژدارومریض ترکیه دراقتصاد وسیاست پی خواهید بردکه بخشی از این ناتوانی برای توسعه سیاسی واقتصادی زمینه در حکومت چند صد ساله عثمانی دارد؛ واگر درمورد ترکیه میخواهید مطالعه بیشتری داشته باشید کتاب تاریخ مختصر ترکیه نوشته کمال هاشم کارپات را مطالعه کنید که به صورت مفصلتری نسبت به این کتاب درمورد ترکیه به بحث می‌پردازد
bizhan kouchaki
۱۴۰۰/۳/۲۱
این روزها روایت تاریخ بسیار اسیر مطامع سیاسی می‌شود. روایت این کتاب از دوران پهلوی را روایتی واقع بینانه یافتم، هر چند ممکن است به مذاق برخی که این روزها سعی دارند پهلوی را در حد قدیس بالا ببرند خوش نیاید. در عین حال کتاب درجای خود به کارهای مثبتی هم که در این دوره از تاریخ انجام شده پرداخته است. مقایسه رضاشاه و آتاترک نیز به گمانم مقایسه جالب و واجد نکات حایز اهمیت بود.
حسین طوّافی
۱۴۰۱/۲/۲۵
از آثار بسیار خوبی که با اجرای بسیار خوب خانم پریمون واقعا شنیدنی است. نکته‌ی قابل تامل در این اثر شم مقایسه‌ای این مجموعه بین دو سرزمین با زیست فرهنگی به نسبت مشابه اما تاریخ سیاسی متفاوت است. درواقع تجدد آمرانه بخش قابل اعتنایی از تاریخ سیاسی ایران و ترکیه در عصر مدرن است و مولفان این کتاب به خوبی به نکاتی ارزشمند و قابل پیگیری اشاره داشته ان...
هانیه هژبرالساداتی
۱۴۰۲/۶/۱۴
کیفیت صدا و ضبط و بیان عالی.
محتوا: مجموعه مقالاتی از چند نویسنده ایرانی و غیرایرانی راجع به تجدد در دوره رضا شاه و آتاتورک در ایران و ترکیه است. اطلاعات تاریخی جالب و خوبی دارد (البته بسته به پیش زمینه ذهنی و پیشفرضهای نظری برداشتها از کیفیت محتوای متن میتواند متفاوت باشد).
در هر صورت قطعا ارزش گوش دادن دارد.
رضابهرامی
۱۴۰۲/۲/۱۶
چیزی که در این کتاب برای من جالب بود، با اینکه دو امپراتوری روسیه و عثمانی از بیو رفته بودند، باز این انگلیس بود که نگذاشت ما زمینهای خود را پس بگیریم، کاش روزی این روباه برای همیشه به زیر اب برود، بزرگترین دشمن فارسی زبانان و ایرانیان میباشد.
Behrouz Por
۱۴۰۰/۵/۲۷
با سلام، این کتاب مغرضانه با حکومت پهلوی برخورد کرده، تا تونسته دست روی نکات ضعف گذاشته. کافیه ایران در دوره قاجار مطالعه کنید، بعد ایران در 50 سال حکومت پهلوی مرور کنید، یا حتی حکومت شاهنشاهی با حکومت جمهوری اسلامی مقایسه کنید، حقایق گواه همه چیز است.
سلمان بهمن دار
۱۴۰۰/۸/۳۰
کتاب خیلی خوبی بود و خوشحالم از اینکه این کتاب رو انتخاب کردم، خیلی خوب به ابعاد مختلف اون دوران و شخصیت رضا شاه پرداخته شده و تا حد زیادی شرایط رو به خوبی به تصویر کشیده و میشه اون زمان رو لمس کرد...
Masoum Ghafari
۱۴۰۱/۹/۲۲
کتاب خوبی بود... تمرکزش بر عصر رضاخان و اتفاقات و رویدادها و شخصیت‌های سیاسی مرتبط با آن دوره است و البته به طور موازی اقدامات رضاخان را با آتاتورک در ترکیه مقایسه و ارزیابی می‌کند.
Mosayeb Torabi
۱۴۰۰/۵/۱۰
کتاب خوبی بود.
از قبل یکی دو تا کتاب دیگه در مورد این دوران خونده بشه و بعد این کتاب خونده بشه بهتره ‌
زهرا بابایی
۱۴۰۰/۱/۹
عالی به تمام ایرانیان پیشنهاد میشود مطالعه کنند و بدانیم اگه قاجار سقوط نمی‌کرد چه بلایی سر مملکت میومد
صادق ازوجی
۱۳۹۹/۱۲/۱۹
کلا نظریه تخریبی لحاظ شده و ابعاد منفی سلطنت ذکر شده و این واقعیت که در آن دوران گریزی جز تجدد دیکتاتوری نبود پنهان است
Hossein932
۱۴۰۳/۱/۱۷
از مقایسه ترکیه و ایران کلی مطلب دستم اومد
تشابهات دو فرهنگ و حتی تفاوتاشون واسم بسیار جالب بود
امید
۱۴۰۲/۳/۳۱
جزئیات رویدادهای اوایل حکومت رضاشاه و اتاتورک را بطور همزمان و بطور مقایسه‌ای بازگو می‌کند.
نریمان نوروزی
۱۴۰۰/۱/۸
سلام بسیاربرنامه جالب وعالی میباشدازدست دراندکاران این برنامه سپاسگذارم
محمد شهرستانی
۱۳۹۹/۶/۳۰
بسیار عالی و کامل دو روز تموش کردم پیشنهاد میکنم گوش بدید
eshagh
۱۴۰۱/۹/۱۳
خواندنش خالی از لطف نیست
امین مشایخی
۱۴۰۰/۹/۶
جالب بود ولی نگران خوبی نداشت
پیمان اسحاقی
۱۴۰۰/۶/۷
تطبیقی و قابل استفاده
ghasem narang
۱۴۰۰/۲/۲۰
فقط نکات منفی لحاظ شده در این کتاب
علی چگنی
۱۳۹۹/۸/۶
بسیار خوب.. کتابهای صوتی عالین
Reza Saremi
۱۳۹۹/۱۲/۳
بسیار مفید و عالی