معرفی و دانلود کتاب صوتی تجدد آمرانه: جامعه و دولت در عصر رضاشاه

عکس جلد کتاب صوتی تجدد آمرانه: جامعه و دولت در عصر رضاشاه
قیمت:
۸۲۰۰۰ ۵۷,۴۰۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تجدد آمرانه: جامعه و دولت در عصر رضاشاه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تجدد آمرانه: جامعه و دولت در عصر رضاشاه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی تجدد آمرانه: جامعه و دولت در عصر رضاشاه

کتاب صوتی تجدد آمرانه: جامعه و دولت در عصر رضاشاه نوشته‌ی تورج اتابکی، به تاریخ پهلوی اول و ارتباط رضاخان و آتاتورک می‌پردازد و تغییر و تحولاتی را که در دوره پهلوی در ایران و ترکیه رخ داد، مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد.

کتاب پیش رو برای نخستین بار به بررسی برخورد سنت و مدرنیته از زاویه دید جدید می‌پردازد و ریشه‌های تجدد آمرانه یا مدرنیت از بالا را موشکافی می‌کند.

بعد از به قدرت رسیدن رضاشاه، او برخلاف پادشاهان گذشته تصمیم گرفت در سراسر کشور تغییرات و اصلاحاتی را اعمال کند. وی بعد از سفری که به ترکیه داشت، به شدت تحت تأثیر آتاتورک رهبر این کشور قرار گرفت که تلاش کرده بود کشور و مردمش را متجدد کند. از این رو بعد از بازگشت به ایران، شروع به ایجاد اصلاحاتی در کشور کرد که برخی از آن‌ها خشم و نفرت مردم را برانگیخت.

رضاخان نه فقط در حوزه‌ی اقتصاد بلکه در عرصه فرهنگ و آیین و باور مردم، با متوسل شدن به زور دست به اعمال تغییراتی زد. او درست مثل ترکیه، الگوی خود را اروپا قرار داد و سعی کرد تحولات اساسی را با تهدید و زور بر مردم خود اعمال کند.

این کتاب مجموعه مقالاتی است که در سمینار تجدد آمرانه در ترکیه و ایران در بهار سال 1399 در پژوهشکده‌ی بین‌المللی تاریخ اجتماعی و با تلاش تورج اتابکی جمع‌آوری شده است. موضوع این سمینار، مطالعه‌ی تاریخ تطبیقی، سنجشی و جامع در مورد مدرن‌سازی در ترکیه و ایران بعد از جنگ جهانی اول بود.

در این مجموعه مقالات که با قصد ارزیابی و تحلیل الگوی راهبرد توسعه‌ی آمرانه آتاتورک و رضاخان گردآوری شده‌اند، برای شما این امکان فراهم شده است که تغییرات و تحولات ترکیه و ایران را بعد از جنگ جهانی اول با یکدیگر مقایسه کرده و بسنجید.

در مقاله‌ی اول با عنوان «دولت و جامعه در دوره‌ی رضاشاه» به بررسی تغییرات آهسته در روش فرمانروایی رضاخان از دیکتاتوری به حکومت استبدادی پرداخته می‌شود. در مقاله‌ی «خلافت، روحانیت و جمهوریت در ترکیه و ایران» موانعی که دو فرمانروای دیکتاتور در ایران و ترکیه برای تحکیم حکومتشان با آن مواجه شدند را بررسی می‌کند.

در مقاله‌ی «اصلاح زبان در ترکیه و ایران» تلاش‌های مصطفی کمال و رضاخان در عرصه تغییر خط و اصلاح زبان مورد مقایسه قرار گرفته است. در مقاله‌ی «ایران نو و زوال سیاست‌های حزبی در دوره‌ی رضاشاه»، احزاب سیاسی و سیاست‌های حزبی ایران با تأکید بر حزب ایران نو مورد مطالعه قرار می‌گیرد. مقاله‌ی «مقررات لباس پوشیدن برای مردان در ترکیه و ایران» به مقایسه نگرش حکومت ترکیه و ایران در پذیرفتن سنن و قوانین اروپایی می‌پردازد.

فراهم کردن نهادهای اجتماعی نو مانند ارتش و سازگار کردن آن در ترکیه و ایران در مقاله‌ی «ارتش، جامعه‌ی مدنی و دولت در ایران» مورد بررسی قرار گرفته است. در مقاله‌ی پایانی با عنوان «رفع ابهام: سیاست خارجی وثوق‌الدوله در 98 - 1297» نیز به گذشته و سابقه‌ی سیاست خارجی ایران در دوران بعد از جنگ جهانی اول پرداخته می‌شود.

شنیدن کتاب صوتی تجدد آمرانه به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

این کتاب به علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران به‌خصوص تاریخ پهلوی توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب صوتی تجدد آمرانه می‌شنویم:

باید همواره به یاد داشت که نباید از کلاه با بی‌قیدی سخن گفت. غالباً به همانندی‌های سیاست‌های مدرن‌سازی فرهنگی مصطفی کمال آتاتورک و رضاشاه اشاره شده اما به ندرت تحلیل تطبیقی صورت گفته است. این فصل به بررسی یکی از آشکارترین جنبه‌های تلاش‌های مدرن‌سازی دو دولت در دهه‌های 1300 و 1310 یعنی غربی‌سازی لباس مردانه می‌پردازد که بین سال‌های 1304 و 1314 در یک رشته مقررات لباس پوشیدن متجلی شد.

مقررات لباس پوشیدن یک ویژگی خاص جامعه‌های در حال مدرن شدن نیست، در واقع بیشتر مشخصه‌ جامعه‌های سنتی است. اما هدف از آن در جامعه‌های سنتی حفظ تمایزها میان گروه‌هاست و به مثابه نشانه‌های ظاهری هویت قومی، ایلاتی، طبقاتی یا مذهبی به کار می‌رود. در حالی که سیاست‌هایی که در خصوص لباس پوشیدن در ترکیه و ایران در فاصله دو جنگ جهانی در پیش گرفته شد در پی همانندسازی ظاهر مردم و هماهنگ کردن آن با روال معمول اروپا بود، تا حدودی شبیه اصلاحات پتر کبیر در ظاهر مردم در روسیه.

پس از معرفی سیاست‌های لباس پوشیدن به ترتیب توالی زمانی به جای از یک کشور به کشور دیگر که به برجسته کردن تأثیرات متقابل کمک می‌کند، در این باره بحث خواهد شد که سبب سیاست‌های مشابه لباس پوشیدن در ترکیه و ایران دل‌مشغولی‌های مشابه در خصوص ملت‌سازی و جایگاه دو کشور در جامعه بین‌المللی بود.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
23 دقیقه
پیشگفتار - قسمت اول
17 دقیقه
پیشگفتار - قسمت دوم
30 دقیقه
فصل اول: جامعه و دولت در دوره‌ی رضا شاه - قسمت اول
24 دقیقه
فصل اول - قسمت دوم
32 دقیقه
فصل اول - قسمت سوم
28 دقیقه
فصل دوم: خلافت، روحانیت و جمهوریت در ترکیه و ایران - قسمت اول
28 دقیقه
فصل دوم - قسمت دوم
20 دقیقه
فصل سوم: ایران نو و زوال سیاست‌های حزبی در دوره‌ی رضا شاه - قسمت اول
21 دقیقه
فصل سوم - قسمت دوم
24 دقیقه
فصل سوم - قسمت سوم
14 دقیقه
فصل چهارم: ارتش، جامعه‌ی مدنی و دولت در ایران 1305 - 1300 - قسمت اول
18 دقیقه
فصل چهارم - قسمت دوم
26 دقیقه
فصل چهارم - قسمت سوم
34 دقیقه
فصل چهارم - قسمت چهارم
13 دقیقه
فصل چهارم - قسمت پنجم
27 دقیقه
فصل پنجم: مقررات لباس پوشیدن برای مردان در ترکیه و ایران - قسمت اول
26 دقیقه
فصل پنجم - قسمت دوم
20 دقیقه
فصل پنجم - قسمت سوم
33 دقیقه
فصل ششم: اصلاح زبان در ترکیه و ایران - قسمت اول
35 دقیقه
فصل ششم - قسمت دوم
22 دقیقه
فصل هفتم: رفع ابهام، سیاست خارجی وثوق‌الدوله در 98 - 1297 - قسمت اول
30 دقیقه
فصل هفتم - قسمت دوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی تجدد آمرانه: جامعه و دولت در عصر رضاشاه
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
راویاکرم پریمون
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابMP3
مدت۹ ساعت و ۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه صوتی
۸۲۰۰۰ ۵۷,۴۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی تجدد آمرانه: جامعه و دولت در عصر رضاشاه

Behzad
۱۴۰۱/۶/۱
در کنار انتظاری که از جرح و تعدیل تاریخ در اینگونه کتابها توسط ناشر و مترجم وجود دارد مطالب پراکنده و جستار گسیخته بخصوص انفکاک غیر قابل استفاده بخش آخر کتاب با مطالب اصلی که به بررسی فعالیت هیات نمایندگان و نخست وزیر دهه قبل میپردازد، رفتارهای اجتماعی و حرکتهای عادی، سطح پایین فرد مورد نظر کتاب و آگراندیسمان شده به فعالیتهای نامتعارف عده‌ای از سران ارتش بسیار بها داده شده. از نظر منی که هیچ از تاریخ نمیدانم شایسته بود در کنار اجبار موضوع کلاه مردان و کارمندان که اینقدر در بحث تجدد آمرانه بزرگنمایی شده گوشه چشمی به کارهای زیر بنایی آن دوران می‌شد. آنچه نویسنده فرهیخته! کتاب نشان میدهد وی خائن به وطن و ملت است و امور را بخاطر مطامع بیگانه و مصلحت شخصی خود انجام میدهد و از ملی گرایی کوچکترین بویی نبرده. صرفا سربازی دست نشانده و بیسواد و امی است. مدیریت و اصول آنرا نمی‌داند. سخنرانی بلد نیست آداب معاشرت نمیداند، همواره زیر دستان را با حرکت ارتشی قزاقی خرد میکند و فردی ساده اندیش با برداشتهای سطحی از فعالیت همزمان آتاتورک و صرفا کپی بردار کارهای وی است. هر چند در ابتدای کتاب اشاره‌ای کوچک به تحولات رو به توسعه ایران و ترکیه جهان سومی به عنوان نمونه‌های بارز در جهان میشود ولی در ادامه کتاب با چرخشی ۱۸۰ درجه موضوع ادامه می‌یابد. کتاب به فرهنگستان فارسی با وجود قویترین اندیشمندان و اساتید و نویسندگان و دانشمندان کشور در کلیه اعصار معاصر وقعی نمی‌نهد. در حالیکه بخش زیادی از کتاب صرف اشارات بی ارزش و سطحی کلمات میشود. دور از انصاف است اگر به ذکر کوتاه نویسنده در ایجاد امنیت تجار و بازرگانان از دست دزدان و راهزنان اشاره نشود. نگارش کتاب کاملا سطحی و مطلب قابل استفاده نیست.
محمدعلی کلوندی
۱۴۰۰/۱۲/۲۷
فصل اول کتاب دوتناقض دارد: ۱-نویسنده می‌گویددر به قدرت رسیدن رضاشاه انگلیس نقشی ندارد ودرنقض این حرف خود حرف رضاشاه را می‌آورد که رضا شاه می‌گوید من را انگلیسی‌ها به قدرت رساندند
۲-کتاب می‌گوید مردم از به قدرت رسیدن رضاشاه خوشحال نشدندوازطرفی می‌گوید رضاشاه به اندازه آتاتورک پایگاه اجتماعی دارد،
درصورت که آتاتورک درزمان حکومت عثمانی برای عملیات‌های نظامی که انجام داده بود محبوبیت به دست آورد وبعداز حمایت کنگره ارزروم از او پایگاه اجتماعی لازم برای به قدرت رسیدن راکسب کرد وبعداز نبرد استقلال تبدیل به تنها فردی می‌شود که می‌تواند قدرت را به دست بگیرد درصورتی که اگر کتاب راخوب بشنوید کتاب می‌گوید رضا شاه برای حفظ وتثبیت قدرت دوبار حکومت نظامی برقرار می‌کند وازکمترین پایگاه اجتماعی ممکن برخوردار بود.
شماکتاب بعد از اتمام کتاب به خوبی متوجه خواهید شدکه بعداز تصویب قانون برای لباس برای آقایان وکشف حجاب برای خانم‌ها ‌وشخصیت خود رضا شاه نتوانست به پایگاه اجتماعی مناسبی دست پیداکند وبه چرایی توسعه اقتصادی ضعیف واندک زمان رضاشاه پی می‌بریدوهمچنین باعوامل توسعه کژدارومریض ترکیه دراقتصاد وسیاست پی خواهید بردکه بخشی از این ناتوانی برای توسعه سیاسی واقتصادی زمینه در حکومت چند صد ساله عثمانی دارد؛ واگر درمورد ترکیه میخواهید مطالعه بیشتری داشته باشید کتاب تاریخ مختصر ترکیه نوشته کمال هاشم کارپات را مطالعه کنید که به صورت مفصلتری نسبت به این کتاب درمورد ترکیه به بحث می‌پردازد
bizhan kouchaki
۱۴۰۰/۳/۲۱
این روزها روایت تاریخ بسیار اسیر مطامع سیاسی می‌شود. روایت این کتاب از دوران پهلوی را روایتی واقع بینانه یافتم، هر چند ممکن است به مذاق برخی که این روزها سعی دارند پهلوی را در حد قدیس بالا ببرند خوش نیاید. در عین حال کتاب درجای خود به کارهای مثبتی هم که در این دوره از تاریخ انجام شده پرداخته است. مقایسه رضاشاه و آتاترک نیز به گمانم مقایسه جالب و واجد نکات حایز اهمیت بود.
حسین طوّافی
۱۴۰۱/۲/۲۵
از آثار بسیار خوبی که با اجرای بسیار خوب خانم پریمون واقعا شنیدنی است. نکته‌ی قابل تامل در این اثر شم مقایسه‌ای این مجموعه بین دو سرزمین با زیست فرهنگی به نسبت مشابه اما تاریخ سیاسی متفاوت است. درواقع تجدد آمرانه بخش قابل اعتنایی از تاریخ سیاسی ایران و ترکیه در عصر مدرن است و مولفان این کتاب به خوبی به نکاتی ارزشمند و قابل پیگیری اشاره داشته ان...
هانیه هژبرالساداتی
۱۴۰۲/۶/۱۴
کیفیت صدا و ضبط و بیان عالی.
محتوا: مجموعه مقالاتی از چند نویسنده ایرانی و غیرایرانی راجع به تجدد در دوره رضا شاه و آتاتورک در ایران و ترکیه است. اطلاعات تاریخی جالب و خوبی دارد (البته بسته به پیش زمینه ذهنی و پیشفرضهای نظری برداشتها از کیفیت محتوای متن میتواند متفاوت باشد).
در هر صورت قطعا ارزش گوش دادن دارد.
رضابهرامی
۱۴۰۲/۲/۱۶
چیزی که در این کتاب برای من جالب بود، با اینکه دو امپراتوری روسیه و عثمانی از بیو رفته بودند، باز این انگلیس بود که نگذاشت ما زمینهای خود را پس بگیریم، کاش روزی این روباه برای همیشه به زیر اب برود، بزرگترین دشمن فارسی زبانان و ایرانیان میباشد.
Behrouz Por
۱۴۰۰/۵/۲۷
با سلام، این کتاب مغرضانه با حکومت پهلوی برخورد کرده، تا تونسته دست روی نکات ضعف گذاشته. کافیه ایران در دوره قاجار مطالعه کنید، بعد ایران در 50 سال حکومت پهلوی مرور کنید، یا حتی حکومت شاهنشاهی با حکومت جمهوری اسلامی مقایسه کنید، حقایق گواه همه چیز است.
سلمان بهمن دار
۱۴۰۰/۸/۳۰
کتاب خیلی خوبی بود و خوشحالم از اینکه این کتاب رو انتخاب کردم، خیلی خوب به ابعاد مختلف اون دوران و شخصیت رضا شاه پرداخته شده و تا حد زیادی شرایط رو به خوبی به تصویر کشیده و میشه اون زمان رو لمس کرد...
Masoum Ghafari
۱۴۰۱/۹/۲۲
کتاب خوبی بود... تمرکزش بر عصر رضاخان و اتفاقات و رویدادها و شخصیت‌های سیاسی مرتبط با آن دوره است و البته به طور موازی اقدامات رضاخان را با آتاتورک در ترکیه مقایسه و ارزیابی می‌کند.
Mosayeb Torabi
۱۴۰۰/۵/۱۰
کتاب خوبی بود.
از قبل یکی دو تا کتاب دیگه در مورد این دوران خونده بشه و بعد این کتاب خونده بشه بهتره ‌
زهرا بابایی
۱۴۰۰/۱/۹
عالی به تمام ایرانیان پیشنهاد میشود مطالعه کنند و بدانیم اگه قاجار سقوط نمی‌کرد چه بلایی سر مملکت میومد
صادق ازوجی
۱۳۹۹/۱۲/۱۹
کلا نظریه تخریبی لحاظ شده و ابعاد منفی سلطنت ذکر شده و این واقعیت که در آن دوران گریزی جز تجدد دیکتاتوری نبود پنهان است
Hossein932
۱۴۰۳/۱/۱۷
از مقایسه ترکیه و ایران کلی مطلب دستم اومد
تشابهات دو فرهنگ و حتی تفاوتاشون واسم بسیار جالب بود
امید
۱۴۰۲/۳/۳۱
جزئیات رویدادهای اوایل حکومت رضاشاه و اتاتورک را بطور همزمان و بطور مقایسه‌ای بازگو می‌کند.
نریمان نوروزی
۱۴۰۰/۱/۸
سلام بسیاربرنامه جالب وعالی میباشدازدست دراندکاران این برنامه سپاسگذارم
مشاهده همه نظرات 22

راهنمای مطالعه کتاب صوتی تجدد آمرانه: جامعه و دولت در عصر رضاشاه

برای دریافت کتاب صوتی تجدد آمرانه: جامعه و دولت در عصر رضاشاه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.