نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی داستان‌های کوتاه هرتا مولر - هرتا مولر

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
📚الناز محمدی📚
۱۴۰۲/۲/۱۷
🍁از اونجایی که اولین کتاب از این نویسنده بود که میخوندم، و همینطور اولین نظر رو زیر این کتاب میخوام بنویسم، احساس میکنم یه رسالت مهم بر دوشمه که باید درست انجامش بدم. اول بگم که؛ هرتا مولر کیه؟ اون همسر ریچارد واگنر، نویسنده است. مولر توی دانشگاه رومانی علاوه بر رشته مطالعات آلمانی در رشته ادبیات رومانیایی هم تحصیل کرده. اون توی سال 1987 همراه با همسرش ریچارد واگنر کشورشو به مقصد آلمان ترک کرد و برای همیشه مقیم برلین شد و توی سال 1995 به عضویت آکادمی شعر و ادبیات آلمان درآمد.
نوشته هاش توی المان بسیار معروف و‌پرطرفداره.
و حالا بریم سراغ این کتاب. به عنوان کسی که ادبیات المان رو میشناسه، و مدرس زبان المانی هست، میخوام چندتا نکته کوچیک بگم؛
1. کتاب برخلاف حجمش اصلا کتاب راحتی نیست که بشه بدون تمرکز گوش داد، پس اعتراف میکنم که بغض داستا‌ها رو دو یا سه بار گوش کردم.
2. کلا کتاب‌های مجموعه داستان دقت زیادی برای خوندن میخوان، تا میای به فضای داستان اشراف داشته باشی تموم میشه و فضای جدیدی برات رو‌میشه!
درمورد این کتاب همه داستان‌ها خوب بود، و موضوع کلیشون، مثل کتابهای دیگه آلمانی، حول محور جنگ ‌و‌مشکلاتشون میچرخه! و‌تلخی اون روزا توی‌کل کتاب مشهوده! توی داستان وقایع یک روستا که جز داستانای طولانی این کتاب بود، به طرز زیبایی به فرهنگ، جنگ، سیاست، ازدواج و‌ آموزش افراد پرداخته و‌ به نحوی ماهرانه این موارد رو‌به هم ربط داده که خلا‌ای توی ذهن ما ایجاد نمیشه. کتاب خوبی بود و به دوستان پیشنهاد میکنم. ممنون دوست عزیزم کتابراه…