نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی معنای زندگی‌ام - رومن گاری

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
📚الناز محمدی📚
۱۴۰۱/۸/۲۲
🍁یه مسئولیت مهم به عنوان اولین نظر…گردآوری بینظیری از یه گفتگوی رادیویی یه اسطوره، اونم روزای آخر عمرش! میدونید احساس می‌کنم به جورایی جان کلام، صفر تا صد، یه زندگی با شکوه و پر داستان رو توی این کتاب خوندم. به نظرم خیلی خوب میشه که آدم قبل از همه آثارش اینو بخونه تا به درستی به تفکر و قلم رومن گاری واقف بشه. همه زندگینامش، کتاب هاش، سفرهاش، ازدواج هاش، موقعیتهای کاریش همه و همه خیلی جالب بود. اگه بخوام چند تا مورد روی توی بالت لیست بیارم: - اولین مستی اون توی جشن که ندونسته سوپ دوستانش رو خورده بود و مقر فرماندهی رو به توپ بسته بود!! و باعث شد تنزل درجه پیدا کنه! - اینکه ۳۰ سال تونسته بود آزمایشات سلامت جسم رو با به دوست راننده‌ای که شبیش بود دور بزنه و تاییده سلامت بگیره! - اینکه یه آدم لیتوانی به دنیا بیاد، فرانسه بزرگ بشه، حقوق بخونه، خلبان بشه، توی جنگ جهانی دوم بجنگه، نویسندگی کنه، سیاستمداری کنه، به عنوان سفیر فرانسه توی سازمان ملل باشه و یا حتی کارگردانی کنه، حتما پای حرفاش نشتن بسیار مهیج و زیباست. - از افراد نزدیک به ژنرال شارل دوگل بوده. - سه سال بوده مادرش فوت کرده بوده، ولی قبل از فوتش نامه‌هایی رو براش نوشته بوده و توسط فردی پست میشده تا نفهمه که مادرش رو از دست داده! - اون جوایز متعددی رو در ارتش و جوایز نوبل ادبی دریافت کرده! - اون تنها نویسنده جهانه که دو بار جایزه گنکور به اون اهدا شده! - جمله اندری مالرو هم باارزش بود که گاری از اون نقل قول کرد؛ “جنگهای عادلانه‌ای وجود دارد، اما ارتش بی گناه وجود ندارد. ”- بعد از مرگ همسرش با شلیک گلوله خودشو میکشه و مینویسه؛ “به خاطر همسرم نبود، دیگر کاری نداشتم! واقعاً به من خوش گذشت، متشکرم و خداحافظ!
هانیه هژبرالساداتی
۱۴۰۱/۱۰/۱۶
بر خلاف نظر آخرین کامنت زمان دریافت و شنیدن کتاب، انتظارم از مطلبی تحت عنوان "معنای زندگی" آن هم مطلبی که نام رومن گاری رو یدک می‌کشد، بیشتر بود… صدای زیبای راوی تنها بخش صد در صد مثبت این متن بود. هر چند دوباره یادم آورد: نویسنده‌ها هم آدمهایی معمولی‌اند که تحت مغزشویی‌های نظامهای سیاسی و آموزشی قرار دارند: /
برای زنده کردن وقتهای مرده، وقتی دنبال یک کتاب کم حجم دو سه ساعته می‌گردید بد نیست؛ هر چند به شخصه کپسول یا داستان کوتاه را مفیدتر تلقی می‌کنم…
آنا دال
۱۴۰۱/۱۱/۲۲
این نویسنده شاهکاره، یک دیوانه تمام عیار، با زندگی پر ماجرا که خود داستان زندگیش و صحبت‌هایی که می‌کنه و فلسفه این آدم به طور کلی شنیدنی و بسیار نغزه‌.
معصومه فرزانه
۱۴۰۲/۲/۸
باشنیدن این کتاب شناخت بیشتری نسبت به رومن گاری پیدا میکنیم. همزاد پنداری ضمن گوش کردن به کتاب به همراه جملات خاص حس خوبی بهم داد.