نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا - ویکتور فرانکل

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
s m
۱۴۰۱/۳/۲۱
اگر بخواهم در یم اصطلاح کتاب را خلاصه کنم میشود: معنادرمانی! اگر به دنبال درمان زخمها و گره‌های درونتان هستید با این کتاب میتوانید همراه شوید و شاهد روند بهبودتان باشید.
این کتاب متشکل از دو بخش اصلی است. بخش اول با عنوان «تجاربی از اردوگاه اجباری» شرح حالی از درون اردوگاه‌های کار اجباری است که خود نویسنده آن‌ها را تجربه کرده و دیده است. بخش دوم به معرفی لوگوتراپی (معنادرمانی) می‌پردازد. در این بخش مفاهیمی چون معناجویی، پویایی اندیشه‌ای، خلأ وجودی، جوهر وجود و... مطرح می‌شود.
فرانکل مدت زیادی در اردوگاه کار اجباری اسیر بود و تمام خانواده او به جز خواهرش در این راه قربانی شدند؛ اما چنین فرد باتدبیری چگونه این‌گونه زندگی و محیط سرشار از تنش و آشوبناک را قابل زیستن می‌دانست؟ شاید بهترین جواب را خود او می‌دهد: آنچه انسان‌ها را از پا درمی‌آورد، رنج‌ها و سرنوشت نامطلوب‌شان نیست، بلکه بی‌معنا شدن زندگی است که مصیبت‌بارتر است و معنا تنها در لذت و شادمانی نیست، بلکه در رنج و مرگ هم می‌توان معنایی یافت و در جایی دیگر سخن معروف نیچه یعنی «آنچه را که موجب مرگ من نشود، مرا نیرومندتر می‌کند» نقل قول می‌کند.
Sara Najafi
۱۴۰۱/۱۰/۲۸
کتابیه که خیلی طول کشید تا تمومش کنم برعکس عادتم که کتابهارو دوست دارم زود بخونم و هیجان دارم که به آخرش برسم طول کشید چون دردناکه و با گوش دادنش روحم آزرده میشد با اینکه تازه در این کتاب خیلی کم راجع به مصیبتی که بوده کم گفته شده و خیلی دردناکش نخواسته بکنه ولی بدون شک کتابیست پر از معنا و پر از امید حتی در اون شرایط سخت که حتی فکر کردن بهش آدم رو پیر میکنه چه برسه که بخوای تجربش کنی ولی واقعا انسان‌های عجیبی هستیم ما که هم عادت میکنیم به هر شرایطی و هم سازش پیدا میکنیم با هر شرایطی. اما مهم اینکه باورمون چی باشه و بخوایم چی رو ببینیم و تجربه کنیم که حتی میتونی تو ناریکترین لحظات عمرت نور رو ببینی و معنی بدی به همه چیز.
F L
۱۴۰۲/۶/۲۳
عالی و فوق العاده. پیشنهاد میکنم دوستانی که اهل کتاب خوندن هستن و کمی هم به مسائل روانشناسی علاقه دارند این کتاب زیبا رو از دست ندهند. سپاس.
دریا جهانگیری
۱۴۰۰/۱۲/۹
کتاب بخوانید تا حقیقت را در لا به لای صفحات پیدا کنید
محدثه نصر
۱۴۰۱/۳/۳۰
کتاب خوبیه فقط برای کسی که سطح‌اش مقدماتیه