نقد، بررسی و نظرات کتاب واژه‌های نقاشی شده (فریب هنر) - تام ولف

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
sara
۱۴۰۲/۱۱/۲۶
تام ولف نویسنده کتاب زبان پر از استعاره؛ کنایه‌آمیز و نقادانه‌ای داره با این وجود جذاب و گیرا هم هست. این کتاب به قدری زیباست و خواندنش لذت داره که حیف‌تون میاد وقتی تموم میشه. البته در کنار دانشی که در مورد سیر تحول تاریخ نقاشی به شما میده جملاتی پرمعناش هم مخاطب رو میخکوب می‌کنه. اما اینکه چرا اسم کتاب شده "واژه‌های نقاشی شده" یه علت واضح داره. به قول خود تام ولف «تمام یک نسل از هنرمندان خود را و هنرشان را وقف رسیدن به واژه‌ها کردند و خود را وقف وظیفه نابودسازی خویش.» یعنی نقاشان به جای خلق یه اثر هنری خلاقانه واژه‌های داخل اشعار و متون ادبی رو به تصویر کشیدن و این خودش یه نوع انحطاط هنری به شمار می‌رفت.
اون معتقده هنر خلاق و واقعی فقط باید برای هنر باشه:
_ هنر ممکن است هر چیزی باشد اما هنرهای متعالی فقط درباره خود هنر هستند.
ولف به برهه‌ای اشاره می‌کنه که معاصرانش دیگه خواهان هنر انتزاعی نیستن و به پاپ آرت علاقه نشون میدن:
_ هنر پاپ آرت نیویورک را بار دیگر مطبوعات هنری و دستمزده صحنه هنر نیویورک را بار دیگر جوان کرد پاپ آرت همان کاری را برای گالری‌ها مجموعه داران گالری روها مطبوعات هنری و دستمزدهای هنرمندان انجام داد که گروه بیتلز در همان دوران برای موسیقی. یخا آب شدند دوباره بهار شد مطبوعات با شهوتی بی مثال آن را در آغوش می‌کشیدند.
کتاب جذابی هست توصیه می‌کنم بخونید.
مارینا ورزی
۱۴۰۱/۴/۱۷
به عنوان یک نقاش، از خواندن کتاب لذت بردم و از نقد هنر مدرن وتوصیف حال وهوای هنری قرن بیستم از دیدگاهی بسیار متفاوت و مخالف برایم جالب و آموزنده بود ممنون از مترجم