نقد، بررسی و نظرات کتاب شرح شمع شدن - احسان اقبال سعیدی ابواسحقی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
ح طالبی
۱۴۰۱/۱۰/۱۹
نقدی بر کتاب شرح شمع شدن
حسین طالبی
نویسنده و منتقد ادبی
«حکایت حرمت همه خیالات دربند عرف و عادت است و ما حدخوردگان حریم نشکسته ایم... آدمی را تعزیر باده‌ی ناخورده می‌کنند این محتسبان بی دشنه و پردشنام»
این بخشی از کتاب شرح شمع شدن از انتشارات مهر راوش است که ذوق و شاعرانگی نویسنده جوان آن احسان اقبال سعید را بخوبی آشکار می‌سازد. این کتاب که در 76 صفحه و با بهای 300 هزارریال وارد بازار نشر گردیده است نظریات نویسنده در باب انسان، گناه، رنج، مرگ،، پوشش آدمیان و انسانهای ایثارگر را باز تعریف می‌کند. نویسنده در حقیقت از منظر خویش به مفاهیم فوق نگریسته و آن را با استفاده از ادبیات فاخری به نمایش می‌گذارد. نویسنده در حکایت آه وگناه به مضمون گناه وخطا می‌پردازد و به نظر می‌رسد خطا و گناه را ویژگی خصلت طبیعی انسان برمی شمارد زیرا خداوند توبه همه گنهکاران را می‌پذیرد. در این مقاله می‌خوانیم که «اخلاق دینی در گذر زمان توسط عاملان و اثرگذاران راه به یک حریم معمول و معقول در ثروت، قدرت و شهوت می‌برد و برای جلوگیری از تخطی و لگام بر "جستن لذت فزون " آن گونه که در سطور بالا رفت نیازمند وضع قانون است. پس تخطی و انحراف از قانون می‌شود خطا و آدم می‌داند حکم تنها مختص به خداست»
البته دراین مسیر نقش انسان را نادیده می‌انگارد که انسان خلیفه و جانشین خدا بر روی زمین است و بنابراین انسان نیز می‌تواند حکم براند مشروط بر آنکه بر مبنای احکام الهی و به نفع اعتلای بشر باشد.
نویسنده سپس در مقاله جستاری در باب مرگ به تاکید انسان بر جستجوی جاودانگی و آب حیات پرداخته و معتقد است "اسکندر مقدونی هفت دریا را گشت و حریق کام تائیس را برجان تخت جمشید و دیگر اقصی ریخت تا مگر آب جاودانگی بیابد.
فاطمه
۱۴۰۲/۵/۱۰
برای درک این کتاب باید چشمهاتون رو بارها بشورید و با نگاه فلسفی بهش نگاه کنید، تک تک کلمات این کتاب عمق داره و نیاز به بارها و بار‌ها تکرار داره به هرحال اگر از کتاب‌های فلسفی خوشتون میاد شرح شمع شدن‌رو هم امتحان کنید
akbar doosti
۱۴۰۱/۱۲/۸
کتابی بسیار با معنا، شاعرانه و فلسفی با جملات و ایده‌هایی که از ذهن خلاق یک شاعر و عارف با نگاه فلسفی نوشته شده است، ادبیات کتاب سنگین و درک مطالب آن آسان نیست
سارینا حسینی
۱۴۰۲/۱/۷
کتابی با معنا و مفهوم که از وقتی که براش میذارید اصلا پشیمون نخواهید شد! سپاس بیکران از کتابراه عزیز
رویا
۱۴۰۲/۷/۱
جذابیت و کاربرد چندانی نداشت چون اندک افرادی هستند که علاقمند به نقد‌ها باشن به هر حال ممنون از نویسنده.
فاطمه مالکی
۱۴۰۲/۳/۲۲
سلام کتابی است ادبی و فلسفی، درک مطالب آن بایک با مطالعه میسرنیست ممنون از نویسنده وکتابراه
جواد محمدزاده
۱۴۰۲/۳/۱۷
جالب بود اما پیشنهاد می‌کنم برای درک بیشتر حداقل دو بار مطالعه کنین
عرفان شرقی
۱۴۰۱/۱۱/۱۳
چقدر این کتاب فلسفی سنگین و عمیق و ادیبانه بود.
M k
۱۴۰۳/۱/۱۱
بی نظیر بود. واقعا فلسفه و انسان شناسی با کلماتی از دل ادبیات کهن....
🍂
۱۴۰۲/۴/۱۷
کتاب فوق العاده‌ای است
ارزش چند بار خواندن رو هم داره
امیرحسین علیپور
۱۴۰۲/۱۰/۱۶
اگر میخوای هدف تعیین کنی بخون
صالحی
۱۴۰۲/۲/۳۰
چیزی ازش نفهمیدم خیلی متن سنگین و لغات سختی داشت واسه کم سواد‌ها نیست