معرفی و دانلود رایگان کتاب شرح شمع شدن

عکس جلد کتاب شرح شمع شدن
قیمت:
رایگان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شرح شمع شدن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شرح شمع شدن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شرح شمع شدن

کتاب شرح شمع شدن مجموعه‌جستاری با هدف جست‌وجوی معانی گوناگون است که احسان اقبال سعیدی ابواسحقی آن را «پنجره‌ای برای دانستن» نامیده است. نویسنده این کتاب را با هدف گشودن گره‌های ذهن و زمانه‌ی خود به نگارش درآورده و کوشیده است با ایجاد بذر تردید در ذهن خواننده او را به بازاندیشی نسبت به مفاهیم مختلف دعوت کند.

درباره‌ی کتاب شرح شمع شدن

امروزه جستار گونه‌ی ادبی پرطرفداری‌ست و به نویسندگان این امکان را می‌دهد که با مفاهیم پیرامون خود مواجه ‌شوند، آن‌ها را مورد ژرف‌نگری و واکاوی قرار دهند و دانش و دریافت‌های خود را درباره‌ی موضوعات مختلف بیان نمایند. به بیان دیگر در این گونه متون دریافت فردی نویسنده و قدرت خیال او به منطق علمی غلبه دارد.

کتاب شرح شمع شدن، نوشته‌ی احسان اقبال سعیدی ابواسحقی شامل جستارهایی با موضوعات مختلف است که با نگاهی ژرف‌ و فلسفی به موضوعات گوناگونی چون مرگ، گناه، انسان و حیوان و ... توجه نشان می‌دهد و رازآمیز بودن و معانی گسترده‌ی این مفاهیم را با سیری بر تاریخ ادیان، اسطوره‌ها و ادبیات فارسی بیان می‌دارد.

سطرهای این کتاب در حکم جریان رودخانه‌ای از معانی‌ست که می‌خواهد راه به دریای مقصود ببرد؛ برای همین سنگ‌ها و موانع را به‌مدد حس جست‌وجوگری و پویایی خود کنار می‌زند تا به‌مدد اندیشه و عواطف خود راهی تازه پیش روی باور خود و خوانندگان آثارش بگشاید. از این نویسنده تاکنون کتاب‌های دیگری چون «مسافر پرواز دمشق و چند روایت دیگر» و «موسم خیام» در دسترس قرار دارد و کتاب «شرح شمع شدن»، ازجمله تازه‌ترین آثار اوست که از سوی انتشارات مهرراوش منتشر شده است. دوستداران ادب فارسی می‌توانند با خواندن این اثر از سفر معنوی خود به جهان کلمات نویسنده لذت ببرند.

کتاب شرح شمع شدن مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به گونه‌ی ادبی جستار می‌توانند از خواندن این اثر لذت ببرند.

در بخشی از کتاب شرح شمع شدن می‌خوانیم

چندی باورمند این معنایند کآدمی یکسر غریزه است و تن، تن بی‌جان، پیکر بی‌سر و به راستی "تن بی‌سرت را که خواهد گریست؟" آدم فتاده در رودخانه‌ی اعتنا به اعتباریات آیا مشام خویش را ز عطر خویش به تمامی سیراب نموده است؟ این جفا بر خویش و دشنه به خطا بر لوح بلورین این سرشته‌ی آه و دم نیست آیا؟ آه و آه... "لیلا دوباره قسمت ابن السلام شد/عشق بزرگم آه چه آسان حرام شد..." آه انگار حکایت حرمت همه خیالات دربند عرف و عادت است و ما حدخوردگان حریم نشکسته‌ایم... آدمی را تعذیر باده‌ی ناخورده می‌کنند این محتسبان بی‌دشنه و پردشنام... این بی‌دندان داوران را کدام تربت در خود خواهد پذیرفت که عفن عمیق این جماعت را خاک پذیرنده نیز تاب نخواهد آورد... "روزگاری‌ست که سودازده‌ی روی توام/خوابگه نیست مگر خاک سر کوی توام"

خاک را غایت پذیرندگی‌ست که "سرش پر زخون سواران بود/پر از تاجداران کیهان بود". خاک بخشنده است و پرمهر، نعت و نعمت می‌دهد به آیندگان و روندگان را در دل نرم و نمین خود جای می‌دهد. به مادر مهر می‌ماند این باران خورده. شنیدم باران بر خاک عاشق شد و بارید... رایحه‌ی خاک باران خورده به چشم‌های زیبای ابلیس می‌ماند پیش از تجاسر... راستی چه شد آن چشم روزهای نجابتت؟ به شرارات شرر در جان افکندی و دیگر هیچ... ابلیس را انگار با آتش میانه است و آتش بی‌مهار را که جان می‌سوزاند و جنگل چشم نیز با شیطان هم آغوشست... گناه زاده می‌شود. خاک انگار واسط ازدواج غریزه و شیطان است... مولود گناه و گناه.... در محکمه لغو و لرزش، امیدوار بر معنای ممکن‌الخطا بودن دیده‌ی بنی‌آدم را بر پیکرتراشی و کالبدشکافی گناه می‌گشایم... تا در مسیر چه پیش آید و رباط‌ها و حرامیان و سرزنش خار مغیلان از صاحب گام‌های اولین چه سازد و کدام نسیم سحرم مگر تا وادی ایمن از چنگال فرعونیان خیالین بسلامت برماند...

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
آه و گناه
مر تو را گر دیرزی زمان ارمغان بودی / جستاری درباب مرگ و متعلقاتش
عده‌ای در این بیابان مثل حیوان می‌چرند / بهرشان با پول این مردم علوفه می‌خرند
نامه را در جامه‌ات پنهان مدار
باید گذاشت و گذشت...
شب
رنج
نمایش، ناآرامی و چیزهای دیگر
ز آدم و بازدم
شمع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شرح شمع شدن
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات مهرراوش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات76
زبانفارسی
شابک978-622-5718-17-3
موضوع کتابکتاب‌های ادبیات پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شرح شمع شدن

ح طالبی
۱۴۰۱/۱۰/۱۹
نقدی بر کتاب شرح شمع شدن
حسین طالبی
نویسنده و منتقد ادبی
«حکایت حرمت همه خیالات دربند عرف و عادت است و ما حدخوردگان حریم نشکسته ایم... آدمی را تعزیر باده‌ی ناخورده می‌کنند این محتسبان بی دشنه و پردشنام»
این بخشی از کتاب شرح شمع شدن از انتشارات مهر راوش است که ذوق و شاعرانگی نویسنده جوان آن را
احسان اقبال سعید بخوبی آشکار می‌سازد. این کتاب که در 76 صفحه و با بهای 300 هزارریال وارد بازار نشر گردیده است نظریات نویسنده در باب انسان، گناه، رنج، مرگ،، پوشش آدمیان و انسانهای ایثارگر را باز تعریف می‌کند. نویسنده در حقیقت از منظر خویش به مفاهیم فوق نگریسته و آن را با استفاده از ادبیات فاخری به نمایش می‌گذارد. نویسنده در حکایت آه وگناه به مضمون گناه وخطا می‌پردازد و به نظر می‌رسد خطا و گناه را ویژگی خصلت طبیعی انسان برمی شمارد زیرا خداوند توبه همه گنهکاران را می‌پذیرد. در این مقاله می‌خوانیم که «اخلاق دینی در گذر زمان توسط عاملان و اثرگذاران راه به یک حریم معمول و معقول در ثروت، قدرت و شهوت می‌برد و برای جلوگیری از تخطی و لگام بر "جستن لذت فزون " آن گونه که در سطور بالا رفت نیازمند وضع قانون است. پس تخطی و انحراف از قانون می‌شود خطا و آدم می‌داند حکم تنها مختص به خداست»
البته دراین مسیر نقش انسان را نادیده می‌انگارد که انسان خلیفه و جانشین خدا بر روی زمین است و بنابراین انسان نیز می‌تواند حکم براند مشروط بر آنکه بر مبنای احکام الهی و به نفع اعتلای بشر باشد.
نویسنده سپس در مقاله جستاری در باب مرگ به تاکید انسان بر جستجوی جاودانگی و آب حیات پرداخته و معتقد است "اسکندر مقدونی هفت دریا را گشت و حریق کام تائیس را برجان تخت جمشید و دیگر اقصی ریخت تا مگر آب جاودانگی بیابد.
فاطمه
۱۴۰۲/۵/۱۰
برای درک این کتاب باید چشمهاتون رو بارها بشورید و با نگاه فلسفی بهش نگاه کنید، تک تک کلمات این کتاب عمق داره و نیاز به بارها و بار‌ها تکرار داره به هرحال اگر از کتاب‌های فلسفی خوشتون میاد شرح شمع شدن‌رو هم امتحان کنید
akbar doosti
۱۴۰۱/۱۲/۸
کتابی بسیار با معنا، شاعرانه و فلسفی با جملات و ایده‌هایی که از ذهن خلاق یک شاعر و عارف با نگاه فلسفی نوشته شده است، ادبیات کتاب سنگین و درک مطالب آن آسان نیست
سارینا حسینی
۱۴۰۲/۱/۷
کتابی با معنا و مفهوم که از وقتی که براش میذارید اصلا پشیمون نخواهید شد! سپاس بیکران از کتابراه عزیز
رویا
۱۴۰۲/۷/۱
جذابیت و کاربرد چندانی نداشت چون اندک افرادی هستند که علاقمند به نقد‌ها باشن به هر حال ممنون از نویسنده.
فاطمه مالکی
۱۴۰۲/۳/۲۲
سلام کتابی است ادبی و فلسفی، درک مطالب آن بایک با مطالعه میسرنیست ممنون از نویسنده وکتابراه
جواد محمدزاده
۱۴۰۲/۳/۱۷
جالب بود اما پیشنهاد می‌کنم برای درک بیشتر حداقل دو بار مطالعه کنین
عرفان شرقی
۱۴۰۱/۱۱/۱۳
چقدر این کتاب فلسفی سنگین و عمیق و ادیبانه بود.
M k
۱۴۰۳/۱/۱۱
بی نظیر بود. واقعا فلسفه و انسان شناسی با کلماتی از دل ادبیات کهن....
🍂
۱۴۰۲/۴/۱۷
کتاب فوق العاده‌ای است
ارزش چند بار خواندن رو هم داره
امیرحسین علیپور
۱۴۰۲/۱۰/۱۶
اگر میخوای هدف تعیین کنی بخون
صالحی
۱۴۰۲/۲/۳۰
چیزی ازش نفهمیدم خیلی متن سنگین و لغات سختی داشت واسه کم سواد‌ها نیست
مشاهده همه نظرات 12

راهنمای مطالعه کتاب شرح شمع شدن

برای دریافت کتاب شرح شمع شدن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.