نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی خشم شهری - مصطفی دیکچ

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
فوآد شبانی
۱۴۰۱/۱۰/۸
کتاب ارزشمند خشم شهری آیینه تمام نمای تداوم بروز فاصله طبقاتی و عمیق تر شدن شکاف میان افراد جامعه نه صرفا مبتنی بر میزان دارایی‌های ایشان، که ورای آن بر مبنای نژاد، قومیت و حتی مذهب آنهاست. تلاش ارزشمند نویسنده در مطالعه تطبیقی این کتاب در چند کشور دنیا تلاش دارد تا با روشنگری نسبت به شفاف سازی آسیبهای جداسازی افراد فرا دست و فرو دست جامعه و همچنین یکدست سازی شهرک‌ها بر مبنای طبقات اجتماعی انها بر اساس سازماندهی محل سکونت ایشان میتواند آسیب جبران ناپذیر را رقم بزند که بروز خشم شهری در بلند مدت یکی از عواقب مهلک آن است. خشم شهری فریاد نابرابری است، به شما توصیه میکنم کتاب ارزشمند تاوان نابرابری را هم که با این مساله مرتبط است و میتواند برای شما به عنوان فردی علاقه مند در حوزه جامعه شناسی سیاسی مفید باشد مطالعه کنید. کاش میشد در کتاب خشم شهری فصلی با عنوان راهکارهای برون رفت از خشم شهری نیز افزوده میگشت. شاید این میتواند یک ایده باشد برای آنهایی که میخواهند پایان نامه‌ای مرتبط با جامعه شناسی سیاسی بنویسند.
امروز دنیا بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند نسخه شفاء دهنده در این خصوص میباشد.
somayeh tohidlou
۱۴۰۱/۹/۲۵
این کتاب را دیکچ استاد برنامه‌ریزی منطقه‌ای ساکن پاریس و اصالتا ترک از شورش‌های شهری ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ در کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، سوئد، یونان و ترکیه نوشته است. ایده محوری کتاب مبتنیست بر لزوم اهمیت دادن به تغییرات شهری که مبدع نابرابری‌های اجتماعیند.
او با مطالعه انطباقی خود نشان می‌دهد که اغلب این شورش‌ها از دخالت و خشونت پلیس آغاز شده است، اما نباید آن را محدود به آسیب‌های خرد دانست و می‌بایست برنامه‌های توسعه و جابجایی‌های شهری و همینطور قوانین نابرابری افزا را در زمان مدنظر قرار داد.
باور دارد که تنها سرکوب شورش‌ها و یا حتی همراهی و پذیرش آنچه نقطه شروع این اتفاقات بوده برای همراهی با مطرودین شهری کافی نیست. برای فهم بهتر آن باید به سیاست‌های شهری توجه بیشتری داشت.
حسن صفره
۱۴۰۲/۶/۳
این کتاب نشان میده که اکثر کشورهای دنیا در برهه‌های زمانی مختلف به دلایل پیچیده و اکثرا سیاست‌های غلط دچار اغتشاش و ناآرامی میشوند
احمد متقی
۱۴۰۲/۱۲/۲۴
به کسانی که به مسائل سیاسی اجتماعی علاقه مندند پیشنهاد می‌کنم