نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی تیره‌ بختان - فئودور داستایوفسکی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
رها نادری
۱۴۰۲/۹/۲۶
مگر میشود اسم فئودورداستایوسکی در میان باشد و مناظر معجزه دیگری از خلاقیت ظرافت و زیبایی و خلق یک داستان برجسته و توام با لذت و تخیلات غیر قابل تصور زیبا دلنشین مه به عمق پوست و گوشت و قاب ادمی رسوخ میکنه نداشته باشیم
کتاب صوتی تیره بختان حاصل دل‌مشغولی‌های اجتماعی فئودور داستایوفسکی است. این نویسنده‌ی جوان که می‌بیند چهره‌ی تاریک فقر بسیاری از اطرافیانش را در خود فروبرده، چاره‌ی کار را نوشتن داستانی می‌داند که به دقت اوضاع و احوال جامعه‌اش را توصیف کند. پیکره‌ی اصلی کتاب صوتی تیره بختان را نامه‌هایی می‌سازد که پیرمردی فقیر و کم‌سواد اما شریف برای دختری که در همسایگی او زندگی می‌کند نوشته است. دخترک زیبا هم مانند همسایه‌ی پیرش در فقر و نداری زندگی می‌کند. برای اینکه روسیه‌ی معاصر داستایوسکی را بشناسید، نه به کتاب‌های تاریخ نیاز دارید و نه مستندهای تاریخی چیزی را به شما نشان می‌دهند. همه چیز همین جاست! فئودور داستایوفسکی در توصیف جامعه‌ی طبقاتی روسیه و فشاری که به قشر ضعیف وارد می‌شد، از بازگو کردن هیچ واقعیتی غافل نبوده است. کتاب صوتی تیره بختان بهتر از هر کلاس تاریخی، شما را با گذشته‌ی مردم روسیه آشنا می‌کند.
اگر هرگز از سرزمین روسیه و مردمش دیدن نکرده‌اید و کل آشنایی شما با فرهنگ روسیه به خواندن چند داستان و رمان خلاصه شود، جای نگرانی نیست. فئودور داستایوفسکی در توصیف شخصیت‌ها و زمانه‌ی ایشان آن‌قدر جزئی‌نگر و واقع‌بین است که باوجود‌ اختلاف فرهنگی هم خواننده‌ی فارسی‌زبان می‌تواند با اتفاق‌های داستان و دغدغه‌های شخصیت‌ها به‌خوبی ارتباط برقرار کند.
کتاب صوتی تیره بختان، روایتی خواندنی از نامه‌نگاری‌های دو شخصیت است که نماینده‌ی مردم فقیر روسیه در زمان خود به حساب می‌آیند.
محمد دکتران
۱۴۰۲/۱۱/۴
یک اثر زیبای دیگر و فاخر از داستایوفسکی. چقدر زیبا مشکلات جامعه را به رشته تحریر در می‌آورد؛ نگارشات‌اش طوری است که در زمان حال جاری نیز، صدق می‌کند.
نوید عمادی
۱۴۰۱/۱۲/۳
اثر منظم در سبک نوبسندگی تولستوی که نقاط برجسته زیادی دار