نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی ذهن ملتهب - ادوارد بالمور

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
ترانه کمالی
۱۴۰۱/۱۲/۲۱
موضوع افسردگی در جهان امروز ما و پرداختن به آن چیز جدیدی نیست، اما دیدن آن از منظر دکتر ادوارد بالمور هست.
او فلسفه دکارتی را زیر سوال می‌برد و یا بهتر بگویم به‌کل رد می‌کند. دکارت معتقد بود ذهن و جسم ارتباط معناداری با هم ندارند؛ حال آنکه دکتر بالمور بعد از سالها تحقیق و تجربه داشتن بیماران افسرده، نه تنها معتقد به ارتباط مستقیم و تنگاتنگ ذهن و جسم است بلکه حتی جسم را عامل بیماری ذهن میداند (بیماری خاص باعث بروز واکنش روحی و ذهنی (افسردگی) می‌شود) درحالیکه معمولا عکس آن معمول است…یعنی اغلب ما تصور می‌کردیم ذهن ببماری جسم را ایجاد میکند. مرغ ابتدا آمد یا تخم‌مرغ؟!
متاسفانه پزشک‌ها وقتی برای تشریح بیماری قائل نمی‌شوند و اغلب فرد درگیر با بیماری، در ناآگاهی و تاریکی می‌ماند. در حالیکه آگاهی از فرایند مثل نوری‌ست که برای فرد آرامش‌بخش است: اگر انسان بداند به چه چیز گرفتار شده، «چرا»، «چطور» و نهایتا اینکه «چگونه» می‌تواند در طی این بیماری، راه را بر خود هموارتر کند، بیماری دیگر ترسناک نخواهر بود و مواجهه با آن راحت‌تر خواهد شد.
دکتر بالمور، تحلیل‌های پزشکی را به زبان ساده بیان می‌کند که برای من بسیار کمک‌کننده بود چون هر دو معضل را با هم دارم: بیماری خاص (التهاب که نتیجه اختلال سیستم ایمنی هست) و افسردگی.
علاوه بر همه‌ی اینها، کتاب، اطلاعات بسیار مفیدی درباره تکامل بدن انسان و البته بیماری‌ها دارد که قابل توجه عموم (نه فقط افراد درگیر با التهاب و افسردگی) خواهد بود.
Maziar Mohsenian
۱۴۰۲/۱/۲۹
یک جمله‌ی کوتاه رو به اندازه‌ی یک کتاب طول و تفصیل دادن. کل کتاب:
«التهاب در بدن با پریشانی ذهنی مرتبط است»
عباس نصیری
۱۴۰۱/۱۲/۲۹
به نظر من، اگه افسرده باشی حالت بدتر میکنه، مطالبش برای روانپزشکان خوبه
امیررضا پورقاسم
۱۴۰۱/۱۲/۲۰
بدرد ما ایرانیا میخوره کتاب خوبیه