نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی کافه‌ای بر لبه جهان - جان پی. استرلکی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
مهتا بیاتی
۱۴۰۲/۱/۱۸
سلام، درابتدا برای دوستانی که حوصله ندارن کامل بخونن عرض کنم بسیار کتاب خوب و روانی هست، اگر از صدای اطراف و... خوشتون نمیاد، این کتاب مناسب شماست!
نه اهنگ هاش طولانی و رومخه و نه چند صدا است،
گویندگی راوی بسیار مسلط و دلنشین هست و خستتون نمیکنه!
برداشت از متن کتاب بنظرم کاملا به شرایط و روحیات شخص بستگی داره، ولی مطمنم برای من الان وقتش بوده که بشنوم!
درابتدای کتاب توقع ندارید به این سمت پیش بره ولی خیلی نرم و ساده به سراغ خودشناسی میره! سوالی که شاید هزار بار از خودمون پرسیدیم
چرا اینجا هستیم؟ تهش چی اینهمه دوویدن؟ و و و
اون بخشش که راجه به تبلیغات هست واقعا خوبه
خیلی موافقم که همیشه حس نا امنی و نارضایتی بهمون القا شده
و این حد از استرس و نا امیدی طبیعی نیست،
و نکته بعد ساده‌ترین لذت هارو هم از دست دادیم و همش دنبال شرایط ایده الیم
لذت بردن از غروب خورشید، خانواده حتی صبحانه خوردن کنار هم،
واقعا زندگی کردن رو فراموش کردیم، زندگی همین چیزاس 🤌🏻
Sadaf Akhlaghi
۱۴۰۲/۱/۱۳
کتاب فوق العاده بود از هر خطش لذت بردم. نویسنده مفهوم خودشناسی و درک مفهموم زندگی در شفاف‌ترین و جذاب‌ترین حالت بیان کرده بود. محور کلی روی سه سوال اصلی مطرح می‌شد: چرا اینجایی؟ آیا از مرگ میترسی؟ آیا حس رضایت داری؟
این سوالات به ترتیب به هدف خلقت شخص، میزان و علل حسرت هاش در نتیجه تعلل در تحقق اهدافش، حس رضایت و کفایت از خودش در برابر انتخاب هاش اشاره میکنه.
سوالاتی که کمتر کسی از خودش میپرسه و تعداد محدودی به جوابش میرسن‌.
کتاب در اوج سادگی به فلسفه و چرایی وجود شخص تو این دنیای بزرگ اشاره داره دنیایی که ما کوچیکترین ذره اون محسوب میشیم و چه باشیم و چه نه لحظه‌ها از پس هم رد میشن پس چرا لحظه هامونو اونجور که میخوایم نسازیم
هیچ کس و هیچ چیز جز خودمون عامل موفقیت یا شکست ما نیست پس چرا موفقیت رو انتخاب نکنیم.
درست وسط هیاهوی این زندگی، ذهن سرگردون ما فقط به یه چیز نیاز داره تا به اوجش برسه
فقط یه جواب
چرا اینجاییم؟؟؟
کتاب رو بخونید و هر لحظش رو با تمام وجود نفس بکشید.
نرگس اخلاقی‌نیا
۱۴۰۲/۱۰/۸
من کتابهای دیگر این نویسنده را هم شنیده‌ام البته با صداگذاری شادن پژواک. چون کتاب‌ها به هم وابسته‌اند و شادن پژواک به صورت چندصدایی کتاب‌ها را منتشر کرده است، همراه شدن با این کتاب که تک صدا بود و لحن آن‌ها را نداشت برایم کمی سخت بود. این کتاب با نامه‌های «کافه چرا» و «کافه‌ای به نام چرا» هم در کتابراه موجود است که اولی را شادن پژواک و دومی را ماه‌آوا منتشر کرده است. به دلیل نبود قانون کپی‌رایت در ایران این اتفاق زیاد می‌افتد که یک کتاب را با چند ترجمه و صداگذاری ببینیم و بشنویم. درباره خود داستان، نویسنده در کتاب‌ سفر زندگی، پنج بزرگ زندگی رو معرفی می‌کند و در کتاب حاضر و کتاب بازگشت به کافه چرا مفهموم دلیل زندگی را توضیح می‌دهد و در کتاب پنج‌بزرگ زندگی (بزرگترین راز رهبری) از این دو مفهموم استفاده می‌کند و خصوصیات یک رهبر خوب را معرفی می‌کند. به نظرم هر چهار کتاب ارزش شنیدن و خواندن را دارند.
رامین یزدانی
۱۴۰۲/۷/۲۳
عرض ادب عزیزان
قبل از صحبت در مورد خود کتاب باید تشکر کنیم از گوینده عزیز آقای اعتمادی که صدای دلنشینی دارن و لذت گوش دادن به کتاب رو بیشتر میکنن...
از ابتدای کتاب هرچه جلوتر میریم معنی و مفهوم کتاب به سمت خودشناسی و درک حضور کوتاهی که در این دنیای فانی قراره داشته باشیم پیش میره..
به شکلی که با طرح سوالات اساسی مثل چرایی این دنیا و نقش هریک از ما در این دنیا و کیفیت حضور و هدف از حضور در این دنیارو بیشتر و بهتر در موردش بحث میکنه که پاسخ مناسب به هرکدوم از سوالات قطعا در روند کیفیت زندگی و رشد مسائل مربوط به معنویات روحی و روانی تأثیر مثبت بسازیی داره...
در نهایت دو سه مورد بنظر شخصی بنده میتونه بعنوان نیمچه کلید راه رسیدن به آرامش درونی و سبکی روح کمک کنه؛
- تلاش بدون توقع برای بهتر شدن خود و در حد توان دنیای اطراف
- لذت بردن از تلاش بدون وابستگی به نتیجه
- دنیا و چالش‌های کوچک و بزرگی که در همه مسیر عمر پیش رو داریم رو خیلی سخت و پیچیده نکنیم و بدونیم در بیشتر مواقع با گذشت و یک لبخند ساده میتوان به راحتی از مشکلات آزاد شد
- زندگی کردن و لذت بردن از زمان حال و درک این موضوع که به آینده میتوان امیدوار بود ولی اینکه قطعا اتفاق خاهد افتاد کمی اشتباه است..
(با آینده مخالف نیستم ولی بیشتر با زمان حال موافقم)
حدیث قربانی
۱۴۰۲/۴/۲۴
درود به دوستان عزیز
کتاب بسیار خوبی هست گویندگی راوی بسیار روان و دل نشین، موزیک متن کم و به‌موقع، خلاصه خستتون نمیکنه. در مورد کتاب، از هر قسمت بسیار لذت بردم بسیار ساده و روان مطرح شده. در قالب داستان به مواردی اشاره می‌ کنه که خیلی هامون در زندگی درگیر هستیم. خودشناسی و درک مفهوم زندگی خیلی شفاف بیان میکنه در این کتاب این سوالات پرسیده میشه چرا اینجایی؟ آیا از مرگ می‌ترسی؟ آیا حس رضایت داری؟ هیچ وقت این سوالات را از خودمان نپرسیدم یا اگر هم بوده خیلی گذرا رد شدیم. با طرح این سوالات ما را دچار چالش میکنه بعد از کلی کلنجار رفتن به این نتیجه می‌رسیم که چرا اونجور دلمون میخواد زندگی نکنیم زندگی همونجور که دوست داریم بسازیم منتطر چی هستیم همه چیز به خودمان بستگی داره، موفقیت یا شکست و جازدن؟ قطعا موفقیت پس سعی کنیم از نظر خودمون و در زندگی خودمون بریم سراغ چیزایی که دوست داریم و موفق بشیم دنبال زندگی ایده آل که الان یه قانون شده نباشیم زندگی ایده آل خودت چیه از چی احساس رضایت داری و... امیدوارم این کتاب بخونید و لذت ببرید.
باتشکر از کتابراه
Mohammad Gholami
۱۴۰۲/۴/۲۱
سلام
کتاب قشنگی بود؛ حس خوبی داشت.
چرا اینجا هستیم؟
از مرگ می‌ترسیم؟
احساس رضایت داریم؟
واقعا پاسخ دادن به این سه سوال، زندگی هر فردی را ممکن است تغییر دهد. بله زندگی، داستان شگفت‌انگیزی است که خودمان نویسنده آن هستیم. این سه سوال به هم وابسته‌اند و به نظر من احساس رضایت در زندگی چیزی بسیار مهم‌تر از داشتن درآمد زیاد یا رفاه زیاد است. احساس رضایت ناشی از یک حس درونی است که بر‌می‌گردد به اشتیاق درونی ما نسبت به انجام کاری خاص که با انجام دادنش راضی و خوشحال می‌شویم. شاید این بیت شعر از حضرت مولانا بی‌ربط به این موضوع نباشد؛
این طلب در تو گروگان خداست
زان که هر طالب به مطلوبی سزاست
این اشتیاق درونی ما نسبت به انجام کارها در واقع هدیه‌ای از جانب خداست که باید قدردان آن باشیم چرا که سبب احساس رضایت در ما می‌شود و برخلاف آن عمل کردن شاید خوشایند نباشد.
نباید از انجام کاری که دوست داریم بترسیم یا بخاطر مواردی همچون پول از آن دست بکشیم چرا که به نظر من یکی از دلایل اینجا بودن هر کداممان انجام دادن همان کاری است که دوست داریم و به آن عشق می‌ورزیم و این شعر مولانا مؤید همین امر است. ضمن اینکه وقتی کسی خوشحال و راضی باشد مطمئننا ترسی از مرگ ندارد چون پشیمان نیست.
با تشکر از برنامه خوب کتابراه و گویندگی زیبا که زیبایی کتاب و همچنین حس خوب آن را دو برابر کرده بود.
یاسمین بنیاد
۱۴۰۲/۴/۱
یک کتاب کوتاه در قالب داستان که به سوالات جالبی در رابطه با خودشناسی و زندگی و معنای اون اشاره میکنه. متن، بسیار روان و صدای خواننده بسیار مناسب بود. آهنگ‌های ابتدایی و انتهایی فایل‌ها می‌تونست کوتاه تر باشه اما با گذاشتن سرعت روی ۱. ۵، برطرف می‌شد و حتی برای متن هم اینجوری خوب بود. (تقریبا مثل سرعت عادی یک کتاب صوتی).
شروع جذابی داشت و ایده‌ی کافه و جَوِش برای من الهام بخش و به یاد موندنی بود. میشه گفت برای افرادی که کتاب‌های کمتری در این باره خوانده‌اند مناسب تر بود و برای کتابخوان‌های حرفه‌ای تر در این زمینه که کتاب‌های سنگین تر خوانده‌اند می‌تونست تا حدی نکته‌ی خاصی نداشته باشه اما باز هم یک بار گوش دادن بهش خالی از لطف نیست... میشد ازش یه نکته‌هایی برداشت کرد یا مثل یک تلنگرِ شیرین، تاثیر یادآوری بعضی چیز‌ها رو داشته باشه...
قسمتی که آنا راجع به محصولات و تبلیغات صحبت می‌کنه و بخش‌های آخرِ صحبت مایک و جان رو دوست داشتم.
Zohreh Rakh
۱۴۰۲/۳/۲۱
این کتاب "جان" قهرمان قصه در کافه‌ای با سه پرسش چرا اینجا هستی؟ از مرگ می‌هراسی؟ و احساس رضایت داری؟ مواجه میشه که مجبور به تفکر برای پیدا کردن پاسخ اونها میشه.
وقتی هدف از زندگی رو پیدا کنی و برای محقق شدن اون تلاش کنی هم میفهمی که چرا به این دنیا اومدی و هم از مرگ نمی‌ترسی و اگر تلاشت رو کرده باشی قطعا احساس رضایت هم پیدا میکنی.
برای من اون بخش لاک پشت سبز خیلی آموزنده بود که میگفت اگه میخوای مثل لاک پشت دریایی خوب شنا کنی و راحت پیش بری، باید با موج‌های ورودی که از روبه روی تو میان و منظور همون آدمها و فعالیتهای بیهوده‌ای هستند که میخوان انرژی ما رو صرف خودشون کنن و از رسیدن به هدف زندگی دورمون کنن خیلی درگیر نشی و از موج‌های خروجی که از پشت عبور میکنن و همون فرصتهای خوب هستن و ما رو در تحقق رویاهامون کمک میکنن استفاده کنیم و سریع تر باله بزنیم تا از حرکات آب به نفع خودمون استفاده کنیم.
چون اگه با آنچه که میخوای انجام بدی هماهنگ نباشی اونوقت انرژیت با خیلی چیزای دیگه تلف میشه و بعد وقتی فرصت‌های خوبی سر راهت قرار میگیره دیگه انرژی نداری که از فرصت هات استفاده کنی، بنابراین ما نباید با موجها بجنگیم بلکه باید از آن‌ها سود ببریم.
فقط یه مشکل فنی در اول فصل ۴ وجود داشت که آحتمالا یه بخشی از ابتدای این فصل حذف شده بود.
سپاس از همه‌ی افرادی که برای تهیه و نشر این مجموعه زحمت کشیدند.
نسیم افتخار
۱۴۰۲/۲/۱
سلام به دوستان کتاب خونم🍀
به نظر من کتاب فوق العاده‌ای بود، بازبان ساده و روان سه سوال اصلی زندگی رو مطرح کرد و مخاطب رو به چالش کشید. به قول یکی از دوستان، کتابش فلسفی نرم بود و می‌تونستی خیلی راحت باهاش ارتباط برقرارکنی. موسیقی متن عالی بود و صدای گوینده عزیز گیرا و دلنشین بود از طرف دیگه اسم کتاب و طرح جلدش جذابیتش رو بیشتر می‌کرد. کجا می‌تونه بهترازیه کافه دنج باشه بافضای آروم، بوی قهوه و موسیقی ملایم تا بتونی به عمق دنیای درونت بری و هرازگاهی برگردی عقب و به راهی که اومدی یه نگاه بندازی و نویسنده کتاب با مهارت بالا تمام این فضا و حسش رو به خواننده منتقل کرد.
به نظرم قشنگ‌ترین جمله کتاب این بود: خودت زندگیتو انتخاب کن چون در غیر این صورت دیگران برات انتخاب خواهند کرد و تو مجبور میشی همه عمرت رو با انتخاب دیگران زندگی کنی.
ممنون از کتابراه عزیز
الهه حسین زاده
۱۴۰۲/۱/۱۲
کتاب جالبی بود، موقع شنیدن کتاب حس خوبی داشتم، از اول داستان تا قسمت دیدن منوی کافه برام خیلی جالب بود واقعا حس مثبتی گرفتم بعد از اون قسمت حس کنجکاوی برای جواب سوال‌ها داشتم ٫ درکل کتاب خوبیه مختصر این کتاب یعنی خودتون باید سرنوشت رو بسازید و بدونید کارها و رفتارهاتون برای چیست؟ کار کردن در کاری که دوست ندارید برای گرفتن حقوق و خرید وسایلی که تبلیغشو دیدید و وقت نمیکنید ازش استفاده کنید؟ و در آخر کلی بدهکار میشید!! یه زندگی ساده تر رو ترجیح نمیدید یا حداقل دنبال این باشید که کاری انجام بدید که دوس دارید. از خودتون درباره‌ی کارهای که انجام میدید سوال کنید مثل سوال چرا اینجا (کافه‌ی لبه جهان) هستی؟ کتاب فلسفی و عرفانی (شناخت خود) بود.
ن د ا ز ر ن د ی
۱۴۰۲/۷/۱۷
جاذبه داستان‌سرایی کتاب با پرسش و پاسخ کاراکترهای آن در باب رسالت و مفهوم زندگی و زیست این بار دستخوش جان پی استرلکی در کتاب کافه‌ای بر لبه جهان می‌شود و کتاب با خودش مخاطب را می‌برد و همراه می‌سازد اما کتاب در رده کتابهای خودشناسی محسوب نمی‌شود.
ترجمه کتاب به نظرم ضعیف است و شاید کسی دیگر آن را به گونه‌ای دیگر از خانم زهرا شکوهی فر ترجمه کند و جذبه دیگری بیافریند!
میعادگاه و کافه‌ای که شاید وجود نداشته باشد اما برای خلوت و در خود فرورفتن هر فردی باید از این طبیعت‌های دنج داشته باشد تا تعمقی و تاملی بر خود و خدا و دنیا داشته باشد.
کشمکش انسانهای هادی و مرید برای رسیدن به دروی قابل قبول از تکامل و توسعه در کافه‌ای بر لبه جهان دیده می‌شود که اگر از این لبه عبور نباشد انسانیت دچار روزمرگی می‌شود.
معصومه مولایی
۱۴۰۲/۴/۶
کتاب خوبی بود خلاصه و مطالب کمی داشت روی مطالب اصلی خودش پا فشاری میکرد معنای زندگی
زندگی را طوری نگذرانیم که از تمام شدنش بترسیم ما وقتی می‌ترسیم که از آن لذت برده باشیم وقتی غذای خوشمزه‌ای مثل چلو کباب را داریم می‌خوریم پلو را خالی خالی میخوریم تا در آخر کباب را بخوریم اگر بعد از خوردن پلو کباب را نتوانیم بخوریم خیلی ناراحت میشویم
اگر همه سختی‌های زندگی را به دوش بکشیم تا در دوران بازنشستگی از زندگی لذت ببریم شاید تا بازنشستگی زنده نباشیم پس هر لحظه از مرگ می‌ترسیم
فکر می‌کنم این کتاب همین را داشت میگفت می‌خواست ما بفهمیم در کنار همه کارهایمان لحظاتی به خواست دلمان زندگی کنیم لحظاتی لذت ببریم مثلا روزی یک ساعت برای خودمان برای خواسته هایمان وقت بگذاریم. فکر بدی نیست
امید صدهزاری
۱۴۰۲/۱/۱۲
این کتاب روایت زندگی مردی به نام جان است که برای کشف مفهوم زندگی و دوری از روزمرگی راهی سفری دور و دراز می‌شود. جان، نماد مردمانی است که در تب و تاب ظواهر زندگی غرق شده‌اند و هرگز در جستجوی معنای اصیل وجودی خویشتن نبوده اند؛ اما شاید یک شب، در اوج ناباوری، در مکانی غریب، با سؤالاتی روبه رو شوند که به سادگی نمی‌توانند از کنارش بگذرند.
این کتاب رو به علاقه‌مندان به آثاری با درونمایه‌های عمیق عرفانی و فلسفی پیشنهاد میکنم.
ممنون از کتابراه
Mohsen Masoud
۱۴۰۲/۵/۷
در این کتاب، مطالبی درباره بهتر شدن روش فکر کردن به فرایندهای زندگی ارایه میشود. مهمترین نکته آموزشی اش، این است که باید به زندگی فکر کرد و صرفا ناراضی بودن راه بجایی نمیبرد.
منتهی ماجرای طولانی شدن ترافیک که دلیلی بر راهیابی به کافه شد، نامفهوم است و تا آخر داستان منتظر بودیم که ربطی به ترافیک پیدا کند که ارتباطی پیدا نشد.
بعد اینکه، سن و سال شخص و متاهل/مجرد بودنش اصلا مطرح نمیشود. واقعیت این است که بعد از ازدواج (چه خانم و چه آقا) محدودیتهای فراوانی برای انسان ایجاد میشود که میتواند تسریع کننده و یا کند کننده حرکت انسان در مسیری که مد نظرش است باشد. بهرحال، سن و شغل و تاهل، در بهترین حالت، محدودیتهایی ایجاد میکند که میتواند کمک کننده و یا مخرب افکار انسان باشد.
مژده
۱۴۰۲/۱/۱۸
واقعیت این کتابو من تجربه کردم
من کاری که عاشقشمو داشتم توی خونه جوری که هم تفریحم به جاش بود هم هروقت که دوس داشتم میتونستم درآمدمو بیشتر کنم و هروقت از لحاظ روحی تفریح میخواستم میتونستم خودمو تعطیل کنم و حتی حین کار کتابهای صوتیمو گوش کنم ولی همش انتظار یک تغییر بزرگ داشتم که بتونم پول زیاد در بیارم.
در نهایت رفتم سر کار. کاری که واقعا روح و روانمو خسته میکرد و حتی تایمی برای تفریح و خرج کردن پولهایی که در میوردمو نداشتم.
بعد حدود یک سال از کار اومدم بیرون و برگشتم به کاری که عاشقشم و دارم کلی تلاش میکنم که به جایگاه قبلم برگردم.
هیچوقت تنها دغدغتون پول نباشه با عشق و علاقه به کارتون به وقتش پول هم میاد حتی خیلی بیشتر از تصورتون🌱
سمانه فیاضی
۱۴۰۲/۱/۲۱
سلام و احترام وقت بخیر
کتاب خوبی بود. صدا گذاری خوبی داشت. روان بود. روند داستان رو دوست داشتم. فکر می‌کنم نیاز داریم کتاب‌های بسیاری از این دست بخوانیم تا هر چه بیشتر به جزییات این نگاه به زندگی دست پیدا کنیم. یک نکته جالبی که در کتاب دنبالش می‌گشتم و اگر تحلیل دست یافتن به معنای زندگی با توجه به آن پنجره انجام می‌شد فکر می‌کنم خروجی بهتر و جامع تری از کتاب حاصل می‌شد، خدا بود. صرفاً رضایت شخصی از انجام کاری که دوست داری انجام دهی برای پیشگیری از حسرت در آینده و زمان مرگ، به نظرم نگاه جامعی به معنای زندگی نیست. دوست داشتم رد پای خدا را در معنای زندگی انسان پر رنگ تر ببینم. رد پای خالق در زندگی مخلوق... اما کتاب به این بعد نپرداخته بود.
tokhs_divoneh
۱۴۰۲/۱/۱۳
کسی که چرایی زندگی خود را بیابد با هر چگونه‌ای خواهد زیست.
رمان شیرین و کوتاهیه برای یافتن هدف زندگی.
محور داستان تو کافه‌ای در یک جای خیلی پرت از رفت و آمد ماشین هاست‌ و سوالات اساسی زندگی مثل: چرا اینجا هستیم؟
مطرح هست و درمودش بحث و نظره که در نوع خودش تلنگره نه روانشناسی زرد!
صدای راوی به شدت دوست داشتنی و آرومه و گوش رو اذیت نمیکنه
اما یک مشکلی هم که این کتاب داشت:
یهو میره فصل سه بدون اینکه بگه چطور اون کافه رو دیده و این رشته داستان رو میپرونه؛
دو اینکه فصل‌ها به شدت کوتاهن حتی بعضی یک دقیقه این و از اونجایی که داستان خیلی دلنشینه و روش دقت و تمرکز داری چون سریع تموم میشه یجورایی میخوره تو‌ ذوقت و باید فصل بعدی رو بزنی.
فاطمه فلاح
۱۴۰۲/۶/۲۸
به نظرم عالیه راضیم از خوندنش. ممنون از بهترین دوستم کتابراهه نازنین و مهربان که این کتابو برای هدیه گذاشت. داستانی فلسفی طوره که به سوالهای فلسفی چرا هستم؟ چرا از مرگ میترسم و چرا رضایت ندارم پاسخ میده در قالبی داستانی. ممکنه گاه گاهی شعاری به نظر برسه برخی چیزها اما شیرینی داستان و فضای کافه باعث میشه ادم ادامه بده....
ایده جالی از یک کافه و کافه دارانش داره!!! اصلا یه پا فیلسوفن نه کافه دار.... بخش مربوط به تبلیغات سرمایه داری و فریب انسانها برای خرید بیشتر خیلی جالب بود... شخصا خود را در مرداب خرید و ارزوهای رسیدن به بیشتر و بیشتر در حال دست و پا زدن دیدم و هشیار شدم.... خیلی استفاده کردم.... توصیه میکنم جوانها خصوصا حتما بخونن
آیدین قصبه
۱۴۰۲/۶/۳
داستان این کتاب صوتی واقعا جذاب و گیرا بود صدای گوینده خوب و موزیک متن هم به اندازه بود. این کتاب شما رو با سه سوال اصلی ۱. چرا اینجا هستی؟ ۲. آیا از مرگ میترسی؟ ۳. و آیا احساس رضایتمندی میکنی؟ درگیر میکنه. این کتاب بهتون یادآوری میکنه که به هدف زندگیتون فکر کنید به این که برای انجام دادن چه کاری به دنیا امدین و بهتون نشون میده که باید همون کاری که ازش لذت میبرید بدون ترس از مسائل مالی و... بهتون یادآوری میکنه که از زمان حال لذت ببرید و در لحظه زندگی کنید، نه این که تمام عمر سخت تلاش کنید تا در پیری یا بازنشستگی که دیگه جوونی براتون نمونده تازه بخواین زندگی کنید. بهتون پیشنهاد میدم حتما کتاب رو گوش کنید و از شنیدنش لذت ببرید.
Elhaam Tavallaa
۱۴۰۲/۳/۷
درست در روزهایی که من هم به این فکر افتادم که چرا باید یک عمر کارمندی و پله شدن برای بالا رفتن صاحبان کار رو تحمل کرد،، این کتاب سر راهم قرار گرفت تا بمن این پیغام رو بده که انتخاب جدیدم و مسیری که میخوام در اون قرار بگیرم،، و با مسیر یکنواخت وسرد و بی روح کارمندی،، کاملا متفاوت هست،،، درسته!
نویسنده به شکل هنرمندانه‌ای در قالب داستان به موضوع چرایی و چیستی زندگی پرداخته،، و مثل کتابهای انگیزشی نیست که یک‌راست سراغ اصل مطلب بره وهمین باعث میشه که تا آخر کتاب باهاش پیش بری،،، صدای گوینده گرم و توانایی شون در داستان سرایی خیلی خوب بود،،، اگر به هر دلیلی از زندگی الانت و شغلت و شرایطت راضی نیستی،، بهت این کتابو توصیه میکنم
وکیل اکرمی
۱۴۰۲/۱/۱۳
قبل از اینکه نسخه‌ای صوتی این کتاب را داشته باشم یکبار توانستم نسخه‌ای خطی کتاب را به صورت رایگان در کتابراه مطالعه کنم کتاب خیلی خوبیه،
وقتی شروع به مطالعه کنی البته حالا که میتونی صوتی هم گوش کنی ولی من نسخه‌ای خطی را دوست دارم چون وقتی مطالعه میکنم برایم یک حس خیلی خوبی دست میده. بطور خلاصه از این کتاب میفهمی که باید خودت زندگی تو بسازی، خودت باید تلاش کنی و خودت از پرسیدن از سوالات ما چرا این چنین و آن چنان هستیم دست بکشی باید اول از خودت سوال کنی آنوقت است که میفهمی واقعا تا به اکنون به جاده‌ای اشتباه‌ای سفر کرده بودی حالا میتونی مسیر خودت را تعغیر بدی و زندگی خودت را بسازی.
ندا پارسایی
۱۴۰۲/۲/۱۶
کتابی بسیار عالی بود. درست زمانی به این کتاب گوش دادم که توی یه دوراهی گیر کرده بودم و من از این طریق تونستم انتخاب درستی داشته باشم. ممنون از کتابراه عزیز یابت کتاب‌های عالی و خوبشون و همچنین تخفیف هاشون و کتاب‌های رایگان بی نظیرشون
در واقع این کتاب ایده‌های جالبی در رابطه با انتخاب هامون بر اساس علاقه‌ی شخصی ارائه میکنه در صورتی که شاید این جملاتو توی کتاب‌های دیگه هم شنیده باشیم ولی اینجا خیلی تاثیر گذار تر همراه با مثال بیان شده بود که خود من متحول شدم با مطالعه این کتاب و در واقع پاسخ خیلی از سوالاتمو که مدت‌ها درگیرش بودم دریافتم
سمیه شهالویی
۱۴۰۲/۱/۱۸
کتابی که امید به زندگی را ایجاد می‌کند ولی به نظر من نگرشی که این کتاب دارد به صورت ایده آل هست و زندگی واقعی را در نظر نمی‌گیرد چرا که رسیدن به پاسخ چرا اینجا هستی نیازمند گذشتن از مسئولیت‌های خود در برابر دیگران نیز هست به عنوان مثال چگونه مادری می‌تواند فرزندان خود را رها کرده و مدتی را در تنهایی و برای رسیدن به پاسخ این سوال ش بگذراند و یا این که عنوان شده است سرنوشت انسان بدست خودش رقم میخورد ولی در جوامعی که فقر و نداری مانع از برآورده شدن کوچکترین نیازهای انسانی مانند خوراک و بهداشت است چگونه شخصی می‌تواند به فکر هدف والاتری باشد
ALI REZAEI
۱۴۰۲/۳/۶
یک کتاب همه چی تموم بود
این کتاب جز اون کتابایی که فقط‌ی کتاب برات نمیشه بلکه ب عنوان یک دوست میشه بهش نگام کرد البته این قضیه رو آخرای کتاب متوجه میشین...
کتاب از نگارش خوبی برخورداره طوری که به شدت انسجام بین متن‌ها حفظ شده یعنی کلمات هم رو تایید و تکمیل میکنند
همچنین از داستانک‌های خوب و خلاقانه‌ای تشکیل شده که به فهم خواننده خیلی کمک میکنه.
پردازش به شخصیت‌ها هم از نکته مثبت این کتابه
و اما گوینده که با لحن و صدای خوبش تونست مارو ب بهترین شکل از این کتاب برخوردار کنه
نکات مثبت
انسجام
داستان جذاب
گویندگی
دکتر فاطمی‌نسب
۱۴۰۲/۱/۱۴
کتاب بسیار خوبی بود. این کتاب را قبلا با نام کافه چرا گوش داده بودم.
واقعا خوبه وقتی از همه جا بریدی، یک چنین جایی برات پیدا بشه..
به نظر من جان، نماد ما ادمهایی هستیم که روزمون را با روزمرگیهای بسیار زیاد پر کردیم و یک وقت میبینیم چرا زندگی نکردیم.. دوست داریم در دنیا بدرخشیم.. کاری متفاوت کنیم بعد مدتی به افسردگی میرسیم..
کافه، در وسط ناکجا آباد، نماد یک تلنگری هست که جان خورد و بیدار شد.
کتاب با متنی بسیار سیال و نوان نگاشته شده و نویسنده با دیدی بسیار عمیق به خود، و وجود انسان کتاب را نوشته.. در مجموع خوامش خوبی هم داشت.
Sepid Mmm
۱۴۰۲/۱/۱۶
کتاب عالی بود و منو واقعا مجذوب خودش کرد گویندگی خانم شکوهی فرد واقعا عالی و به همراه‌موسیقی پس زمینه ترکیب زیبایی از فضای داستان ایجاد کرده بوون
کتاب بسیار روانی است که سبک نگارش ساده و قابل تفهیمی را نیز دارد
این کتاب به سوال‌هایی می‌پردازد که سوال‌های اصلی زندگی هر فرد هستند چرا در این دنیا وجود دارند با چه هدفی آمده‌اند در اینجا چه هدفی دارند به کجا می‌روند سرنوشت آن‌ها چیست اینها تمام آن چیزهایی است که شاید کمترین فردی به آن‌ها فکر کند ولی پاسخ دادن به آن‌ها لازم است تا هدف زندگی را بفهمیم
آناهیتا
۱۴۰۲/۲/۱۸
چیزی که میتونه نقطه قوت یه کتاب باشه اینه که نسبت به شخصیت اصلی کتاب احساس نزدیکی داشته باشی یعنی یسری ویژگی‌های خودتو توی اون شخصیت ببینی. این کتاب طوری نوشته شده که خیلیا حس میکنن توی شرایطی هستن که برای قهرمان داستان پیش اومده، خیلیا نیاز دارن بجای اینکه مدام با هیاهوهای بیرونی، مسائل درسی و کاری یا اینجور چیزا دسته و پنجه نرم کنن، یه نگاه دقیق تر بندازن به مسائل اساسی تر و اصلی تر که حلش زندگی رو شیرین تر و آسون تر کنه و امیدواری و خوشبختی رو تشدید کنه.
minoo
۱۴۰۲/۱/۲۸
کتاب بسیار زیبا و پر معنایی بود
بسیاری از ما مسیر خودمون رو گم کردیم و تنها روز هایمان رو میگذرانیم این گذران روز‌ها میتونه تلاش زیادی در جهت موفقیتی باشه که دیگران و اطرافیانمان بر ما تحمیل کرده‌اند چه بسا انسان‌های زیادی موفقیت‌های شغلی و... زیادی رو کسب کردن اما در آخر احساس رضایت درونی نداشته و بعد از چندین سال احساس سردرگمی و بیحوصلگی و از دست دادن علایق و عواطف شان رو میکنند
امروز از خود بپرسیم، چرا این جا هستم؟ از مرگ میترسم؟ و آیا از زندگی خود رضایت داریم؟
عزیزی
۱۴۰۲/۱/۲۰
کتاب فوق العاده ایه و به مفهوم عمیق زندگی میپردازه که چرا اینجایی؟؟ این کتاب تلنگری هست که به این سوال فکر کنی و دلیل بودنت رو پیدا کنی.... گوینده بسیار کتاب رو خوب و روان خوانش کرده ممنون از اقای اعتمادی و نشرفلسفه و مترجم برای دراختیار گذاشتن این کتاب
و مرسی از کتابراه بابت هدیه خوبش. انتخاب هاتون در کتاب‌ها فوق العادست، کتاب‌هایی که شاید براحتی شناخته و دیده نشه اما عمیقه و ارزش داره...
توصیه میکنم کتاب سفر زندگی از همین نویسنده جان پی استرلکی رو هم مطالعه کنید...
مرضیه دردشتی
۱۴۰۲/۱/۱۷
سلام. خیلی ممنون از کتاب خوبتون. کتاب کافه‌ای بر لبه جهان خیلی عالی بود. میشه گفته کتاب، عارفانه بود که کمتر در کتاب‌های خارجی پیدا میشه و نمونه بارز شعر مولانا که میگه: از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود می‌باشد. توی این کتاب با لحن بسیار زیبا و دلنشین و به صورت داستانی سوالات بسیار مهم و عرفانی را مطرح کرده بود و انسان رو به فکر فرو میبرد. البته ممکنه در جواب سوال کمی با فلسفه و عرفان اسلامی متفاوت باشه ولی مهم اینه که این سوال مطرح شده و انسان را به فکر فرو میبره.
محمد شمس الدین
۱۴۰۳/۱/۹
سلام کتاب خوب، روان و کوتاهی بود، با توجه به داستانی بودن و توجه به موارد محدود به مکالمه چند نفر آدم، نویسنده مسیر پررنگی برای بیان حرفهایش در اختیار داشت، کتاب خوبی در زمینه توجه به نقطه ای که هستیم و اینکه به کجا میخواهیم بریم هست البته باید بگم اگر به صحبت در خصوص این موضوعات به صورت عمیق تر و کامل تر هستید باید بگم کتابهای مناسب تری هم نوشته شده و شاید بتونه کمک بیشتری بکنه. با سپاس از عوامل برنامه کتابراه و تهیه کنندگان این اثر لطیف.
عسل
۱۴۰۲/۵/۲۵
داستانی با محوریت معنا و مفهوم و اهداف زندگی است؛ شخصیت اصلی داستان فردی افسرده بی هدف و مایوس که کاملا درگیر زندگی کسالت بارش شده، خیلی اتفاقی وارد کافه‌ای کاملا متفاوت میشه که باعث میشه مسیر زندگیش دچار تغییر بشه کتاب حول محور سوالات و اهداف در حوزه‌ی زندگی می‌چرخد در کل برای یک‌بار خوندن و برای کسانی که می‌خوان مطالعه رو شروع کنن، کتاب خوبیه سوالات و افکاری که همیشه در ذهن داریم؛
پیشنهاد میکنم اگر در سنین جوانی قرار دارید این کتاب را بخوانید
سپیده کهنمویی
۱۴۰۲/۱/۱۵
کتاب بدی نیست ولی چندان دلچسب و تاثیرگذار هم نیست. مطلب تازه ایی هم ندارد. کم و بیش همه نکات آنرا همه میدانیم. فصل ۴ و ۱۹ در آغاز مشکل دارند بخصوص ۴ گویا چندین جمله از ابتدای فصل افتاده است. موسیقی ابتدا و انتهای فصلها با اینکه به خودی خود خوشنواز است ولی چون مدام تکرار میشود اعصاب خردکن میشود! بسیاری از فصلها در واقع هیچ موردی برای تفکیک از فصل قبلی و بعدی ندارند. کمی حس سریالهایی که برای پولسازی کشدار ساخته میشوند را به شنونده میدهد. در کل باید بگویم اگر این کتاب گوش ندهید چیزی از دست نداده اید😕
هادی کرمانیان
۱۴۰۲/۱/۱۳
سلام به همه دوستان
این کتاب و به آدمهایی معرفی میکنم که دنبال معنای واقعی زندگی و زنده بودن و شناخت خود میگردن، تو این کتاب بهت نشون میده که چجوری یه جایی که اصلاً فکرشو نمیکنین یه سؤال یا یه جمله یا یه حرف و مطلب مسیر زندگی انسان رو عوض میکنه حتی حال و هوای زندگیتو عوض میکنه،
ممنونم و سپاسگزار از تمامیه دوستانی که در کتابراه زحمت می‌کشند تا افرادی مثل من که از مسیر درست زندگی خارج شده‌اند دوباره به راه درست برگردند، خیلی خیلی خیلی ممنون 🙏 🙏 🙏
pardis snb
۱۴۰۲/۸/۱۳
بسیار کتاب عمیق و لذتبخشیه. به زیبایی مسیر زندگی رو در تعابیر ساده جای داده. راوی درحالی که برای رفتن به مقصد مسیر رو گم میکنه سر از مسیر دیگری در میاره که اونجا جواب سوالاتشو پیدا میکنه. درحالیکه به دنبال رفع نیازهای پیش پا افتاده ست متوجه نیازهای عمیق درونی میشه و در معنایزندگی تامل میکنه.. و افرادی که تو این مسیر سر راهش قرار گرفتن تا کمکش کنن همه و همه نمادهایی در زندگی هر انسانی که در جستجوی معناست. فوق العاده بود ممنونم
فاطمه نجفی
۱۴۰۲/۶/۱۸
کتاب جالب و قابل تأملی است. راستش اول داستان از اینکه جان گم شده بود و وارد کافه‌ای عجیب شده شده، توقع داشتم مرده باشه و کافه فضایی باشه برای آماده کردن افراد برای دنیای بعدی، که خب اینطور نبود!!! در واقع نویسنده به دنبال آگاه کردن شنونده از هدف زندگی و رضایت از اون هستش. لحن گوینده روان و رسا هستش اما گاهی اوقات حالت یکنواختی داشت و متن داستان از دست خارج میشد. در کل ارزش شنیدن و وقت گذاشتن داره. مرسی از کتابراه عزیز
Hengameh Raeisi
۱۴۰۲/۲/۲۷
کتابی هست که حتما ارزش خوندن داره. میشه گفت پیام اصلی کتاب این هست که بهتره چشممون را باز کنیم ببینیم کجا میریم و چیکار میکنیم. مخصوصا توی دوران مدرن که همگی توسط اطلاعات و تبلیغات محاصره شدیم. اکثر ما بدون اینکه بدونیم داریم چیکار میکنیم صبح را به شب میرسونم و فقط داریم تلاش می‌کنیم پول بیشتری در بیاریم تا بیشتر خرج کنیم. بدون اینکه بدونیم چی خوشحالمون میکنه. خوشحالی را توی خریدن چیزهای گرونتر، سفرهای لوکس و از این قبیل چیزها میدونیم.
Ylda Hm
۱۴۰۲/۳/۲۸
کتاب به شدت جالی برام بود... این کتاب راجب زندگی چرایی زندگی و اینکه ایا واقعا اون چیزی که ما به عنوان موفقیت و حتی خوشحالی تعریفش میکنیم واقعا چیزیه که تو ذهن ماست و ما میخوایمش یا تحت تاثیر حرفها و تبلیغاتها و توصیفات جامعه و دنیا از اونهاست که اونارو میخوایم؟ واقعا داریم به سمتی که میخوایم پیش میریم، در جهتی که برامون جالبه؟ کتابش جالب بود و حال خوبی داشت... واقعا ازش خوشم اومد... پیشنهادش میکنم به شدت...
ترانه کمالی
۱۴۰۲/۱/۲۳
داستان کوتاه درباره پیدا کردن هدف
درباره اینکه چگونه در جهت خواسته خود بین هم‌همه و شلوغی و سیل خواسته‌های اطرافیان (خانواده، دوستان، رئیس و..) حرکت کنیم
درباره نوشتن افکار که به منزله‌ی پیدا کردن موفقیت‌آمیز سوزن در انبار کاه روشنگر خواهد بود….
کنترل آگاهانه‌ی و برقراری تعادل بین کار و لذت
و چیزهایی از این دست.
نکته منفی: مقدمه‌چینی زیادی طولانی نویسنده.
نکته مثبت: مثال‌های ساده برای تفهیم مسائل عمیق.
تاربارا اودین
۱۴۰۲/۱/۲۰
عالی که نه، چون کتابهای خیلی بهتری در این زمینه هست که شاید سطح توقعمون رو بالا برده اما راستش متن ساده و روانش رو دوست داشتم و البته صدای رسای گوینده
و اینکه برای خودم این اتفاق افتاده (نوعی استیصال موقت) و یکی از همکاران پزشک که علیرغم شرایط به ظاهر عالی در زندگی اما به دام اعتیاد گرفتار بود و قویا تاکید داشت تا قبل از درک معنای زندگیش _یا سوال اول منو کافه _ تمام پیشرفت هاش و حتی زندگیش کلا از آن خودش نبوده!!!
Mostafa Arshad Ebi
۱۴۰۲/۱/۱۶
همونطور که از اسم کتاب مشخصه، داستانی با محوریت معنای زندگی تعریف می‌شه؛ سیرِ داستان تو کافه‌ای دنبال می‌شه و سوالات و جملات مهمی در حوزه‌ی زندگی مطرح میشه که در نوع خودش تلنگره، نه روان‌شناسی زرد! در کل برای یک‌بار خوندن و برای کسانی که می‌خوان مطالعه رو شروع کنن، کتاب خوبیه.
رمان خوشخوان، کوتاه و شیرینی برای یافتن هدف زندگیه، به قول دکتر فرانکل: کسی که چرایی زندگی خود را بیابد با هر چگونه‌ای خواهد زیست
آرش نباتی
۱۴۰۲/۱/۱۳
کتاب خوبیه منتهی برای افرادی که تازه از سن نوجوانی به جوانی قدم گذاشته و وارد زندگی اجتماعی خود می‌شوند. با خواندن این کتاب می‌توانند افقهای متفاوت زندگی واقعی را درک کنند به شرط اینکه تحت تاثیر احساسات جوانی و هیجانات خود قرار نگیرند. برای رده‌های سنی بالاتر به نظرم حرف تازه و مسیری نو برای گفتن نداره اما خواندنش خالی از لطف نیست و میتونه تلنگری برای بازگشت به مسیر صحیح زندگی باشه.
سیاووش جلالی مهر
۱۴۰۲/۱/۱۲
سرکار خانم هستی صالحی با عرض ادب و احترام، توضیحات جامع شما را تمام خواندم چون من هم مدتی است که کاملا تنها شده‌ام و کسی را در ایران ندارم کاملا به راهکار شما نیاز داشتم و چند بخش از این کتاب را در حال حاضر گوش کردم و تصمیم دارم به توصیه شما عمل کنم.
در ضمن این کتاب صوتی هم به نظرم بسیار شیرین و جالب است.
از شما و از کتابراه تشکر می‌کنم و خود را مدیون شما و کتابراه می‌دانم.
leonardo
۱۴۰۲/۷/۴
هرکس نویسنده داستان زندگی خودشه.. این کتاب به خوبی ذهن آدم رو به وجود خودش وادار به تفکر میکنه.. چرا ینجام؟ سوالیکه بی شک میتونه زندگی یک انسان رو تغییر بدهجوری اهدافت رو برنامه ریزی کن که از تلاش کردن برای رسیدن به اونها احساس رضایت کنی. و هراسی از مرگ نداشته باشی! اثر جان پی. استرلکی پر از مفاهیم عمیق و مختصریه که قطعا میتونه برای مخاطب جذاب و مفید واقع بشه. ممنون از برنامه خوب کتابراه
کتاب خوان
۱۴۰۲/۳/۲
کتاب راجع به هدف زندگی و یافتن آن هست. داستان در یک کافه روایت میشه تا فهم و کشش بیشتری برای خواننده داشته باشه. لحن و صدای راوی هم دلنشین هست و آدم رو خسته نمیکنه. در کل پیشنهاد میکنم که اگر دغدغه هدف از زندگی دارید، یکبار به این کتاب گوش بدید.
نائله پروین
۱۴۰۲/۱/۱۸
بدون هیچ ایده و شناختی از کتاب صرفا چون کتابراه برام اعلان فرستاده بود که رایگان هستش دانلودش کردم و الان با تمام وجودم از گوش کردن بهش حس رضایت دارم خیلی کتاب خوب و کمک کننده‌ای هستش و باعث میشه یأس و نا امیدیت کم بشه و دید بسیار وسیع تر و عمیق تری به زندگی داشته باشی
در طول داستان همش یاد کتاب کیمیاگر میفتادم و برام به قشنگی همون بود خیلی ناراحت شدم از اینکه تموم شدو ممنون از کتابراه🫀✨
مستانه موسوی
۱۴۰۲/۱/۱۳
چند بار باید این کتاب رو شنید و نکته‌های اون رو نوشت و درموردشون عمیق فکر کرد و هر چند وقت یکبار مرورشان کرد
کمک خوبیه این کتاب تا در حین زندگی کردن معنای زندگی رو از دست ندیم و درست زندگی کنیم. از نکته‌ای که از لاک پشت سبز اقیانوسی یادگرفته بود خیلی خوشم اومد و همچنین از داستان ماهیگیر هم با وجود اینکه در کتاب دیگر این داستان را خوانده بود هم خوشم اومد چون کمک کرد بهتر نکته این داستان رو بفهمم
مریم امینی
۱۴۰۲/۹/۱۱
کتابش مفهوم عمیقی داره میگه اگه دنبال اهدافت باشی شغلی که توشی هماهنگ با هدفت باشه از مرگ هراسی نداری و شادو راضی هستی. چرا بایدتا ۶۰ سالگی مثلا کاری رو بکنیم که دوسش نداریم فقط بخاطر پول و به امید روزی که بعدش تازه بریم دنبال چیزایا کارایی که ازش لذت ببریم چرا الان اینکارو نکنیم
ارزش یکبار گوش دادن رو داره خیلی روان و قابل فهمه
ممنون از راوی و کتابراه عزیز
نعیمه طب
۱۴۰۲/۱/۱۸
کتاب بینظیری بود از شنیدن تمام جملاتش لذت بردم، گوش کردنش آرامش بخش بود برام، مهمترین سوال زندگی هرکسی مطرح شده که چرا اینجاییم و هدفمون از زندگی چیه؟ ولی نه اهدافی که اکثرمون انتخاب میکنیم مثل هدف‌های ظاهری؛ خرید ماشین، خونه و....
در این کتاب در می‌یابیم کسانی ترس از مرگ دارن که هنوز به هدفشون نرسیدن و...
از گوشه گوشه این کتاب لذت بردم، ممنون از کتابراه، ممنون از راوی
صادق سلمانی
۱۴۰۲/۱/۱۵
خوندن این کتاب یه تجربه فوق العاده بود، البته با تشکر از کتاب راه که یه فرصت فوق العاده رو تو این تعطیلات نوروز فراهم کرد که بتونم این کتاب رو در کنار کتاب انسان در جستجوی معنا به صورت پشت سر هم بخونم، فکر میکنم برای همه افرادی که به دنبال چرایی زندگی خودشون هستن و یا اونایی که مثل من به راهی که در اون قدم گذاشتن شک کردن، خوندن این دو کتاب بی نهایت ارزشمند باشه.
1 2 3 4 5 6 >>