نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی نقطه مطلوب - پل بلوم

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
مجتبی م
۱۴۰۲/۸/۲۷
داستان کتاب درباره یک مازوخیسم خوش خیم (رنج خودخواسته) هست که معنای خاصی به فرد رنج کشنده میدهد و لذتش در امید و انتظار برای رهایی از آن رنج یا همدردی با سایر رنج برنده‌ها است.
پل بلوم از دیدگاه روانشناسی این موضوع را بررسی کرده که گروهی از انسانها، از همیشه لذت بردن و بودن در بهشت خسته میشوند و به خودشان سختی در حد تحمل میدهند تا از رهایی، از سختی بعد از رنج، لذت ببرند.
خوردن غذای تند که میدانیم میسوزیم اما انتظار خوردن آب یا نوشابه بعد از آن و لذت از بین بردن درد، ما را ترغیب به درد کشیدن تا حد تحمل میکند یا رفتن به سونای داغ و بعد رفتن داخل استخر آب یخ. این درباره خیلی موارد دیگه هم صادقه و البته در مواردی مثل کوه نوردی و رفتن به قطب و دیدن فیلمهای وحشتناک و انجام کارهای خیر همراه با سختی و... نویسنده دنبال دلایل لذت خودآزاری میگردد. در نهایت نویسنده به مفید بودن رنج در زندگی میرسه 😐.
من قبلا کتاب دوپامین از لیبرمن را گوش کرده بودم که همین موضوع از دیدگاه زیستی و هورمون دوپامین بررسی شده بود که مکمل خوبی برای این کتابه. همچنین کتاب تفکر سریع و کند از دنیل کانمن هم شاید برای درک این کتاب خوب باشه.
Simin Moradmand
۱۴۰۲/۷/۲۹
کتاب خوبی نبود، نویسنده مشخص نیست که در مورد چه چیزی در هر فصل حرف میزند، نوشته‌ها پیوستگی ندارد و نمی‌شود چیز جدید از کتاب یاد گرفت. در مورد هر موضوعی فقط مثال‌های مختلف میزند بدون اینکه توضیحی در مورد هدف اصلی و موضوع اصلی گفته شود. کتابی بر اساس نظریه‌های عقلانی و منطق نیست.
مثلا در یک مورد نویسنده مثال زده و گفته که دلیل اصلی اینکه انسان‌ها بچه دار میشن این هست که چون ذات انسان درد کشیدن دوست دارد با آنکه میداند که نگهداری از بچه سخت و دشوار هست، باز هم بچه دار می‌شود که اصلا بنظرم دلیل درست و منطقی نیست.
پیشنهاد نمیکنم این کتاب.
فراز
۱۴۰۲/۳/۱۳
کتاب بسیار عالی و پر بار