معرفی و دانلود کتاب صوتی نقطه مطلوب: لذت‌های رنج و جستجوی معنا

عکس جلد کتاب صوتی نقطه مطلوب: لذت‌های رنج و جستجوی معنا
قیمت:
۴۹,۹۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی نقطه مطلوب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی نقطه مطلوب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی نقطه مطلوب: لذت‌های رنج و جستجوی معنا

چرا گاهی از اینکه خودمان را در موقعیتی ناراحت‌کننده یا دردناک قرار بدهیم لذت می‌بریم؟ پل بلوم در کتاب صوتی نقطه مطلوب شما را با سؤالاتی از این دست به چالش می‌کشد. اگر تابه‌حال تصور می‌کردید که همه‌ی انسان‌ها به‌دنبال تجربه کردن میزان هرچه‌بیشتری از لذت هستند، با گوش سپردن به این کتاب صوتی نظرتان تغییر خواهد کرد. نقطه‌ی مطلوب در سال 2021 به‌عنوان کتاب برگزیده‌ی رفتارشناسان انتخاب شده است.

درباره‌ی کتاب صوتی نقطه‌ی مطلوب

هر نوع تمایلی به رنج کشیدن و تجربه کردن درد را نمی‌توان به‌راحتی مازوخیسم نامید و انگ ناهنجاری و بیماری به آن زد. انسان‌های نرمال هم گاهی به دلایلی، از تجربیات دردناک لذت می‌برند. پل بلوم (Paul Bloom) در کتاب صوتی نقطه‌ی مطلوب (The Sweet Spot) به ما نشان می‌دهد که این دلایل تا چه حد هوشمندانه و منطقی هستند.

چندسالی می‌شود که بازار تولیدات علمی و فرهنگی از کتاب‌ها و سخنرانی‌های چگونه موفق شویم و رویکردهای انگیزشی، اشباع شده است. رویکردهایی که هر نوع رنج کشیدنی را به باورهای ذهنی غلط ما مربوط می‌دانند و راهکارهایی را ارائه می‌دهند که به کمک آن‌ها از دست تمام این موانع موفقیت خلاص شویم. اما نگاه پل بلوم به‌عنوان یک متخصص در حوزه‌ی روان‌شناسی و کارکردهای ذهن انسان، مغایر با این برداشت است. کتاب صوتی نقطه‌ی مطلوب، رنج و درد را نه‌تنها مانع پیشرفت انسان نمی‌داند، بلکه آن را راهی برای ارتقا و تعالی او می‌داند.

کتاب صوتی نقطه‌ی مطلوب، ذهن ما را هوشمندتر از این‌ها می‌داند که مدام با باورهای غلطی که موجب بدبختی می‌شوند، انباشته شود. احساسات منفی کارکردهای خود را دارند. یک تجربه‌ی سخت و غم‌انگیز می‌تواند موجب شود که ما قوی‌تر بشویم و در آینده لذت و پاداش بیشتری دریافت کنیم. به همین صورت تلخی‌ها نیز می‌توانند زندگی ما را ارزشمندتر کنند. ذهن ما با استقبال از سختی‌ها یک گام به پس می‌رود تا در آینده با بالابردن تجربه‌ی لذت یک گام و بلکه چند گام به پیش بگذارد. درواقع انسان، گونه‌ای منحصربه‌فرد با تمایلات مازوخیستی است که از این طریق امکان تجربه‌ی لذت‌هایی فراتر از همه‌ی موجودات را دارد.

در کتاب صوتی نقطه‌ی مطلوب، نکته‌ی مهم از نظر پل بلوم این است که یاد بگیریم رنج‌ها را بپذیریم و به این طریق کمترین میزان آسیب را از آن‌ها ببینیم؛ نه اینکه به‌صورت کامل آن‌ها را انکار کنیم و در پی حذف کردنشان از زندگی خود باشیم. در غیر این صورت ما دو دروغ را باور کرده‌ایم. اول اینکه، می‌توان در جهانی زندگی کرد که درد و رنج وجود ندارد و دوم اینکه، این سختی‌ها صرفاً به زندگی ما آسیب وارد می‌کنند.

کتاب صوتی نقطه‌ی مطلوب را اندیشه آگاه با صدای علیرضا مبین و براساس ترجمه‌ای از دکتر میلاد سبزه‌آرای لنگرودی منتشر کرده است. نسخه‌ی متنی این کتاب هم توسط همین انتشارات به چاپ رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب صوتی نقطه‌ی مطلوب

  • این کتاب شما را به چالش بررسی مجدد تصورتان از زندگی خوب دعوت می‌کند. پل بلوم با نثری روان و دیدگاهی دقیق، یک تئوری جذاب را مطرح می‌کند: رنج و درد از مقتضیات شادی هستند. کتاب نقطه‌ی مطلوب پادزهری شفابخش در برابر تمام زهرهایی است که تحت عنوان مثبت‌اندیشی به خورد ما می‌دهند. (آدام گرانت، نویسنده‌ی کتاب پرفروش دوباره فکر کن)

  • استعداد منحصربه‌فرد پل بلوم به او اجازه می‌دهد که دست روی نقاط متناقض سرشت انسان بگذارد و با توضیحات عمیق و مناسبش آن‌ها را حل کند. (استیون پینکر، استاد روان‌شناسی دانشگاه هاروارد)

  • یک تحقیق علمی جالب توجه در باب اینکه چرا رنج (و بی.دی.اس.ام به‌عنوان قله‌ی آن) در خیلی از موارد به رضایت خاطر منتهی می‌شود. آثار پل بلوم چنان سبک لذت‌بخشی دارند که محال است آن‌ها را دوست نداشته باشید. (گاردین)

کتاب صوتی نقطه‌ی مطلوب برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما هم ازجمله افرادی هستید که از محتوا و پیام‌های کلیشه‌ای کتاب‌های مثبت‌اندیشی و برنامه‌های انگیزشی فراری هستید، بدون شک از شنیدن کتاب صوتی نقطه‌ی مطلوب لذت خواهید برد. این کتاب به تمام علاقه‌مندان مباحث روان‌شناسی توصیه می‌شود.

با پل بلوم بیشتر آشنا شویم

دکتر پل بلوم، از روان‌شناسان مشهور کانادایی - آمریکایی است. او سال 1963 در مونترال متولد شد. پل بلوم استاد روان‌شناسی دانشگاه ییل و تورنتو و فارغ‌التحصیل رشته‌ی روان‌شناسی شناختی از دانشگاه ام.آی.تی و مک‌گیل است. روان‌شناسی اخلاق، هویت و لذت از حوزه‌های تخصصی کار او هستند. مقالات او در نشریه‌هایی مثل ساینس، نیچر، نیویورک تایمز و نیویورکر منتشر می‌شوند. او برای تحقیقاتش جوایز مختلفی دریافت کرده و مقام‌های افتخاری زیادی از دانشگاه‌های معتبر جهان دریافت کرده است. تحقیقات او در زمینه‌ی بررسی درک کودکان و بزرگ‌سالان از جهان طبیعی و اجتماعی، با تمرکز بر زبان، اخلاق، مذهب، داستان و هنر است.

«علیه همدلی» و «مدیریت عصبانیت» از دیگر کتاب‌های منتشرشده‌ی پل بلوم هستند.

در بخشی از کتاب صوتی نقطه مطلوب: لذت‌های رنج و جستجوی معنا می‌شنویم

هرکسی ذائقه‌ی خاص خود را درباره‌ی تجربیات آزاردهنده دارد. من خودم از تماشای برخی سریال‌های تلویزیونی مانند سوپرانوز، بریکینگ بد و بازی تاج‌وتخت لذت می‌برم. همه‌ی این سریال‌ها خشن بودند؛ همراه با تجاوز، قتل و شکنجه و شامل انواع صحنه‌های رنج و قفدان هستند. اما کنترل مرا تحت‌اختیار خود دارند و من شرط می‌بندم که چیزی مشابه، شاید غم به‌جای خشونت، نقطه‌ی مطلوب شما را مورد هدف قرار می‌دهد و رگ خواب شما را در دست دارد. اینکه چه نوع خاصی از رنج را بر خود روا می‌داریم و می‌خواهیم شدتش چقدر باشد از فردی به فرد دیگر متفاوت است... درحالیکه بین افراد مختلف، تفاوت‌های جالبی در این خصوص وجود دارد، اما هیچ‌کس از تطمیع و اغوای رنج در امان نیست.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
39 دقیقه
شناسنامه - درباره نویسنده - پیشگفتار، زندگی خوب
80 دقیقه
فصل اول - رنج
72 دقیقه
فصل دوم - مازوخیسم خوش‌خیم
81 دقیقه
فصل سوم - لذتی غیرقابل وصف
58 دقیقه
فصل چهارم - تلاش
62 دقیقه
فصل پنجم - معنا
64 دقیقه
فصل ششم - ایثار
44 دقیقه
فصل هفتم - زهر شیرین

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی نقطه مطلوب: لذت‌های رنج و جستجوی معنا
نویسنده
مترجممیلاد سبزه آرای لنگرودی
راویعلیرضا مبین
ناشر صوتیانتشارات اندیشه آگاه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۸ ساعت و ۱۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی روانشناسی و موفقیت، کتاب‌های روانشناسی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی نقطه مطلوب

مجتبی م
۱۴۰۲/۸/۲۷
داستان کتاب درباره یک مازوخیسم خوش خیم (رنج خودخواسته) هست که معنای خاصی به فرد رنج کشنده میدهد و لذتش در امید و انتظار برای رهایی از آن رنج یا همدردی با سایر رنج برنده‌ها است.
پل بلوم از دیدگاه روانشناسی این موضوع را بررسی کرده که گروهی از انسانها، از همیشه لذت بردن و بودن در بهشت خسته میشوند و
به خودشان سختی در حد تحمل میدهند تا از رهایی، از سختی بعد از رنج، لذت ببرند.
خوردن غذای تند که میدانیم میسوزیم اما انتظار خوردن آب یا نوشابه بعد از آن و لذت از بین بردن درد، ما را ترغیب به درد کشیدن تا حد تحمل میکند یا رفتن به سونای داغ و بعد رفتن داخل استخر آب یخ. این درباره خیلی موارد دیگه هم صادقه و البته در مواردی مثل کوه نوردی و رفتن به قطب و دیدن فیلمهای وحشتناک و انجام کارهای خیر همراه با سختی و... نویسنده دنبال دلایل لذت خودآزاری میگردد. در نهایت نویسنده به مفید بودن رنج در زندگی میرسه 😐.
من قبلا کتاب دوپامین از لیبرمن را گوش کرده بودم که همین موضوع از دیدگاه زیستی و هورمون دوپامین بررسی شده بود که مکمل خوبی برای این کتابه. همچنین کتاب تفکر سریع و کند از دنیل کانمن هم شاید برای درک این کتاب خوب باشه.
Simin Moradmand
۱۴۰۲/۷/۲۹
کتاب خوبی نبود، نویسنده مشخص نیست که در مورد چه چیزی در هر فصل حرف میزند، نوشته‌ها پیوستگی ندارد و نمی‌شود چیز جدید از کتاب یاد گرفت. در مورد هر موضوعی فقط مثال‌های مختلف میزند بدون اینکه توضیحی در مورد هدف اصلی و موضوع اصلی گفته شود. کتابی بر اساس نظریه‌های عقلانی و منطق نیست.
مثلا در یک مورد و
نویسنده مثال زده گفته که دلیل اصلی اینکه انسان‌ها بچه دار میشن این هست که چون ذات انسان درد کشیدن دوست دارد با آنکه میداند که نگهداری از بچه سخت و دشوار هست، باز هم بچه دار می‌شود که اصلا بنظرم دلیل درست و منطقی نیست.
پیشنهاد نمیکنم این کتاب.
فراز
۱۴۰۲/۳/۱۳
کتاب بسیار عالی و پر بار
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب صوتی نقطه مطلوب

برای دریافت کتاب صوتی نقطه مطلوب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.