نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی استبداد در ایران - حسن قاضی مرادی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
maryam mafakheri
۱۴۰۲/۹/۲۱
با تشکر از پدیدآورندگان آورندگان این کتاب شنیداری خوب و کتابراه عزیز، نویسنده کتاب استبداد در ایران، آقای حسن قاضی مرادی مثل جناب مندلیوف که عناصر و خصوصیات شان را طبقه بندی کرد، خصوصیت مشترک حکومت‌های استبدادی کشورمان را خیلی خوب و با ذکر مثالهای از آغاز (زمان هخامنشیان، غزنوییان، خوارزمشاهیان، سامانیان...) بیرون کشیده‌اند. این کتاب بعلاوه خصوصیت مردم و حاکمان را نیز بررسی می‌کند. چه هوشمندانه پدیده "وابستگی و گسستگی به حکومت‌ها " را در بین گروه‌های مختلف مردم و پدیده شناختنی نبودن حکومت‌ها برای مردم و مردم برای حکومت را (به دلیل دیگرنمایی) روشن می‌کنند.
در طول مطالعه کتاب از قابلیت نشان گذاری کتابراه خیلی استفاده کردم. چند تا از‌ عبارتهای نشان کرده کتاب را در زیر می‌نویسم: از قول کنت دوگوبینو می‌نویسند هیچ چیز ایرانیان را شگفت زده نمی‌سازد. جای دیگر از قول آلتوسر می‌نویسند "مستبد حتی نمی‌تواند جاه و مقامی را تحمل کند که خود به اتباع‌اش بخشیده گرچه به وزیر پاشاها و قضات نیاز دارد اما این مقام‌ها صرفا تصادفی‌اند و لحظه‌ای که این کسان باید از مقام خود خلع شوند فرا خواهد رسید. " و جای دیگر: " حکومت استبدادی به قانون‌های نه حتی اساسی که خود تصویب کرده پایبند نمی‌ماند و نمی‌تواند پایبند بماند...... هر تصمیمی که امروز اتخاذ شده فردا لغو می‌گردد و محتمل است که به تصادف تصمیم ضد آن جایگزین تصمیم قبل شود. "
خوانش استاد تایماز رضوانی فوق العاده بود و لطفا سلوکیان را هم با سین کسره دار بخوانید تا یادآور سرسلسله آن‌ها سلوکس باشد.
فوآد شبانی
۱۴۰۲/۹/۲۰
مطالعه این کتاب ارزشمند را به تمامی علاقه مندان کتابهای حوزه جامعه شناسی سیاسی توصیه میکنم. اما در خصوص مقوله گذار از وضعیت کنونی جامعه ایران امروز به ایران متجدد باید پذیرفت این اتفاق محقق نخواهد گردید جز در سایه تغییر وضعیت معیشتی عموم مردم جامعه، یا به بیان دیگر تا زمانی که ریشه فساد سیاسی و پولی مالی سایه فکنده بر ارکان نهاد حاکمیت از بنیان منقطع نگردد، نمی‌توانیم امیدوار باشیم فرد ایرانی مقتدر بتواند در لباس فردی متجدددنیایی متفاوت را درک و تجربه نماید. دنیایی که در آن خبری از اختلاس، پولشویی، تبانی، ترور شخصیت و زندانی سیاسی نیست. فراموش نکنیم فروپاشی پولی مالی اقتصاد یک کشور مستقل از فعالیت‌های بیگانگان در قالب جنگ ارزی میتواند یک علت محکم داشته باشد و آن مفساد بیشمار افراد حاکم است. تا زمانی که از این مفساد عبور نکرده ایم نمی‌توانیم به دیدن رخ ایران متجدد امیدوار باشیم! و در صورت کاهلی بیش از این باید هر روز منتظر خبرهای ناگوار تری در خصوص آسیب‌های سیاسی اجتماعی جامعه شناختی مفساد اقتصادی جاری در حکومت باشیم. به امید آنروز.
حسن ناصری
۱۴۰۲/۵/۲۴
درود و سلام. از جمله کتابهای بسیار آموزنده‌ای که خواندم این کتابست. که ضمن تشریح ساده و روان اصول جامعه شناسی و روان شناسی تفحص جامعه رابامثالهای جالب توجه شکافته واستبداد راتشریح وبررسی کرده. ازداشتن اینچنین متفکرانی درکشورم خرسندوشادمان ومفتخرم سعی دارم سایر آثار ایشان رابعنوان یک درس آموخته و به دیگران توصیه نمایم. باسپاس از شما و تشکر ویژه از مجری توانا آقای رضوانی