معرفی و دانلود کتاب صوتی استبداد در ایران

عکس جلد کتاب صوتی استبداد در ایران
قیمت:
۱۲۵,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی استبداد در ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی استبداد در ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی استبداد در ایران

در تاریخ چندصدساله‌ی ایران از زمان هخامنشیان و دوران باستان گرفته تا دوران معاصر، همیشه استبداد بر مردمان این سرزمین حکومت داشته است. حسن قاضی مرادی در کتاب صوتی استبداد در ایران چگونگی اِعمال استبداد طولانی بر این مردم را بررسی کرده است؛ از بررسی توجیه‌های فراوان برای الزامی و منطقی بودن استبداد و خشونت گرفته، تا ابزارهایی که مستبدان در سلطه‌ی خود بر مردم از آن‌ها استفاده می‌کردند.

درباره‌ی کتاب صوتی استبداد در ایران

«زورمداری و تغلب سیاسی برای مدتی بیش از دوهزاروپانصد سال، نخستین تأثیری که بر ایرانیان داشت (دست‌کم تا آستانه‌ی انقلاب مشروطیت)، پذیرش این نکته بود که حقیقت حاکمیت سیاسی، همانا سیطره‌ی زور و تغلب است و جز این نیست.» حسن قاضی مرادی در کتاب صوتی استبداد در ایران، ریشه‌های عمیق استبداد در ایران و ذهن ایرانیان را بررسی می‌کند. این تأثیرات تا جایی بوده است که تعداد زیادی از ابزارهای سرکوب و توجیه‌های لازم برای اِعمال زور را خود مردم در اختیار حکومت قرار می‌داده‌اند.

بنابر بررسی‌های حسن قاضی مرادی در کتاب صوتی استبداد در ایران، تجربیات نسل‌اندرنسل ایرانیان نسبت به شیوه‌ی حاکمیت، که تنها به‌صورت استبدادی بوده است، باعث شده بسیاری از آن‌ها نه‌تنها قادر نباشند حکومت دیگری را تصور کنند، بلکه تبدیل به حافظان این نظم شوند. آن‌ها از ایجاد خلل در این نظام می‌ترسند، چراکه تصور می‌کنند بدون این اقتدار، نظمی هم در کار نخواهد بود و جامعه دچار هرج‌ومرجی افسارگسیخته خواهد شد.

معرفی و دانلود کتاب صوتی استبداد در ایران

حسن قاضی مرادی تلاش کرده است تا در کتاب صوتی استبداد در ایران، پررنگ‌ترین ویژگی‌ها و نکات مربوط به استبداد در تاریخ ایران را گردآوری کند و تحلیل منسجمی از آن‌ها ارائه دهد. نویسنده در ابتدای این کتاب، امکان پرسش‌گری را در تقابل با وضعیت استبدادی می‌داند و تلاش می‌کند تا معنای واقعی پرسش‌گری را نشان دهد. در فصل‌های بعدی کتاب صوتی استبداد در ایران، با انواع توجیه‌هایی که حاکمان مستبد و دستیارانشان (که گاه در دربار بوده و گاه از خود مردم بوده‌اند) برای تقویت بنیان‌های یک حکومت استبدادی می‌آوردند روبه‌رو می‌شویم. پس از این موضوع، حسن قاضی مرادی، ابزارهای اِعمال زور را تشریح کرده و در نهایت، بعد از بررسی جنبه‌های اجتماعی استبداد، این مفهوم را در متن نظریه‌ی ابن خلدون و به‌خصوص مفهوم عصبیت می‌سنجد.

اگر می‌خواهید یک منبع کامل درباره‌ی پیشینه‌ی استبداد در اختیار داشته باشید و با نگاهی به این موضوع بخشی از تاریخ قدیم و معاصر ایران را بررسی کنید، فرصت شنیدن اثر حاضر را از دست ندهید.

کتاب صوتی استبداد در ایران را نشر صوتی آوانامه با صدای تایماز رضوانی و براساس نسخه‌ی متنی انتشارات اختران، منتشر کرده است.

کتاب صوتی استبداد در ایران برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب صوتی استبداد در ایران برای علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی سیاسی ایران و مباحث مربوط به تاریخ سیاسی ایران مناسب است.

با حسن قاضی مرادی بیشتر آشنا شویم

حسن قاضی مرادی یکی از پژوهشگران و نویسندگان فعال ایرانی در حوزه‌ی جامعه‌شناسی شناخته می‌شود. او متولد سال 1332 در تهران است و در رشته‌ی مکانیک تحصیل کرده. حسن قاضی مرادی پس از فارغ‌التحصیلی، به بررسی‌های اجتماعی و سیاسی در حوزه‌ی تاریخ معاصر ایران روی آورده است. او، کتاب‌های متعددی را در حوزه‌ی تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران، جامعه‌شناسی سیاسی ایران و بالاخص روان‌شناسی اجتماعی ایران ترجمه و تألیف کرده است. کتاب‌های «در پیرامون خودمداری ایرانیان»، «در ستایش شرم»، «تأملی بر عقب‌ماندگی ما» و «درآمدی بر تفکر انتقادی» ازجمله آثار منتشرشده‌ی حسن قاضی مرادی هستند.

در بخشی از کتاب صوتی استبداد در ایران می‌شنویم

نگاهی عمومی به حکومت استبدادی در ایران پیش و پس از اسلام و نیز به تلاش متفکرین در توجیه آن، مبین محور قرار گرفتن زورمداری و تغلب در حکومت استبدادی و پذیرش و حتی لازم شمردن آن از طرف این متفکرین است. تلاش برای توجیه استبداد به بهانه‌ی تباه‌کار دانستن مردم و یا مقابله با هرج‌ومرج، به‌خودی خود شامل الزام حکومت استبدادی به کاربرد ابزار زور و خشونت می‌شده است. به‌طور مثال در توجیه استبداد به بهانه‌ی تباه‌کار دانستن مردم، عنصر اساسی تباه‌کاری مردم، آزمندی ذاتی آنان دانسته می‌شده است. مقدمه‌ی لازم برای مبارزه با آزمندی مردم نیز قدرت‌گیری پادشاهانی بوده است که با قهر و خشونت، مردمان را به روی‌گردانی از آن وادار کنند.

به‌طور مثال داریوش اول در کتیبه‌ی بیستون، همه‌ی دشمنان خود را که مجبور به سرکوب خشونت‌بار آنان شده، به آز و دروج (یعنی دروغ) متهم می‌کند. تَنسَر نیز قهر و خشونت و سرکوب مردم را ازآن‌روی لازم می‌شمرد که مردم آزمند شده‌اند و شاهان می‌باید به سرکوب خونین این خصلتشان بپردازند. پس از اسلام نیز همین عامل در توجیه اِعمال خشونت و زور از سوی حکومت به‌کار گرفته شد. در تمام سیاست‌نامه‌های دوران اسلامی، ظلم و تعدی مردم به یکدیگر، به‌‎واسطه‌ی آزمندی ذاتی‌شان، عامل اصلی توسل حکومت به زور و خشونت در نظر گرفته شده است.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
31 دقیقه
شناسنامه - به‌جای مقدمه: پرسش‌گری و موانع آن در جامعه‌ی ما
31 دقیقه
فصل اول: توجیه حکومت استبدادی - بخش اول: تباه‌کار دانستن مردم
26 دقیقه
بخش دوم: مقابله با هرج‌ومرج - قسمت اول
33 دقیقه
بخش دوم: مقابله با هرج‌ومرج - قسمت دوم
40 دقیقه
بخش سوم: تقدیس پادشاهان - قسمت اول
30 دقیقه
بخش سوم: تقدیس پادشاهان - قسمت دوم
34 دقیقه
بخش سوم: تقدیس پادشاهان - قسمت سوم
26 دقیقه
بخش چهارم: تفوق اخلاق بر سیاست - قسمت اول
31 دقیقه
بخش چهارم: تفوق اخلاق بر سیاست - قسمت دوم
32 دقیقه
بخش چهارم: تفوق اخلاق بر سیاست - قسمت سوم
28 دقیقه
فصل دوم: ابزارهای سلطه‌ی استبدادی - بخش اول: زورمداری و غلبه - قسمت اول
31 دقیقه
بخش اول: زورمداری و غلبه - قسمت دوم
12 دقیقه
بخش اول: زورمداری و غلبه - قسمت سوم
23 دقیقه
بخش دوم: اتکا به نیروی مزدوران - قسمت اول
29 دقیقه
بخش دوم: اتکا به نیروی مزدوران - قسمت دوم
25 دقیقه
بخش دوم: اتکا به نیروی مزدوران - قسمت سوم
21 دقیقه
بخش دوم: اتکا به نیروی مزدوران - قسمت چهارم
28 دقیقه
بخش سوم: توطئه‌گری - قسمت اول
35 دقیقه
بخش سوم: توطئه‌گری - قسمت دوم
38 دقیقه
بخش سوم: توطئه‌گری - قسمت سوم
30 دقیقه
بخش سوم: توطئه‌گری - قسمت چهارم
31 دقیقه
بخش چهارم: تک‌گویی - قسمت اول
35 دقیقه
بخش چهارم: تک‌گویی - قسمت دوم
28 دقیقه
فصل سوم: جنبه‌های اجتماعی استبداد - بخش اول: زندگی در قلمروی تصادف - قسمت اول
24 دقیقه
بخش اول: زندگی در قلمروی تصادف - قسمت دوم
29 دقیقه
بخش اول: زندگی در قلمروی تصادف - قسمت سوم
34 دقیقه
بخش دوم: امنیت ما در گذشته و حال - قسمت اول
23 دقیقه
بخش دوم: امنیت ما در گذشته و حال - قسمت دوم
45 دقیقه
بخش سوم: وابستگی مردم به حکومت - قسمت اول
20 دقیقه
بخش سوم: وابستگی مردم به حکومت - قسمت دوم
35 دقیقه
فصل چهارم: جنبه‌های تاریخی استبداد - عصبیت نوین - قسمت اول
22 دقیقه
عصبیت نوین - قسمت دوم
28 دقیقه
عصبیت نوین - قسمت سوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی استبداد در ایران
نویسنده
راویتایماز رضوانی
ناشر چاپیانتشارات اختران
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۶ ساعت و ۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی استبداد در ایران

maryam mafakheri
۱۴۰۲/۹/۲۱
با تشکر از پدیدآورندگان آورندگان این کتاب شنیداری خوب و کتابراه عزیز، نویسنده کتاب استبداد در ایران، آقای حسن قاضی مرادی مثل جناب مندلیوف که عناصر و خصوصیات شان را طبقه بندی کرد، خصوصیت مشترک حکومت‌های استبدادی کشورمان را خیلی خوب و با ذکر مثالهای از آغاز (زمان هخامنشیان، غزنوییان، خوارزمشاهیان، و سامانیان...) بیرون کشیده‌اند. این کتاب بعلاوه خصوصیت مردم حاکمان را نیز بررسی می‌کند. چه هوشمندانه پدیده "وابستگی و گسستگی به حکومت‌ها " را در بین گروه‌های مختلف مردم و پدیده شناختنی نبودن حکومت‌ها برای مردم و مردم برای حکومت را (به دلیل دیگرنمایی) روشن می‌کنند.
در طول مطالعه کتاب از قابلیت نشان گذاری کتابراه خیلی استفاده کردم. چند تا از‌ عبارتهای نشان کرده کتاب را در زیر می‌نویسم: از قول کنت دوگوبینو می‌نویسند هیچ چیز ایرانیان را شگفت زده نمی‌سازد. جای دیگر از قول آلتوسر می‌نویسند "مستبد حتی نمی‌تواند جاه و مقامی را تحمل کند که خود به اتباع‌اش بخشیده گرچه به وزیر پاشاها و قضات نیاز دارد اما این مقام‌ها صرفا تصادفی‌اند و لحظه‌ای که این کسان باید از مقام خود خلع شوند فرا خواهد رسید. " و جای دیگر: " حکومت استبدادی به قانون‌های نه حتی اساسی که خود تصویب کرده پایبند نمی‌ماند و نمی‌تواند پایبند بماند...... هر تصمیمی که امروز اتخاذ شده فردا لغو می‌گردد و محتمل است که به تصادف تصمیم ضد آن جایگزین تصمیم قبل شود. "
خوانش استاد تایماز رضوانی فوق العاده بود و لطفا سلوکیان را هم با سین کسره دار بخوانید تا یادآور سرسلسله آن‌ها سلوکس باشد.
فوآد شبانی
۱۴۰۲/۹/۲۰
مطالعه این کتاب ارزشمند را به تمامی علاقه مندان کتابهای حوزه جامعه شناسی سیاسی توصیه میکنم. اما در خصوص مقوله گذار از وضعیت کنونی جامعه ایران امروز به ایران متجدد باید پذیرفت این اتفاق محقق نخواهد گردید جز در سایه تغییر وضعیت معیشتی عموم مردم جامعه، یا به بیان دیگر تا زمانی که ریشه فساد سیاسی و بر پولی مالی سایه فکنده ارکان نهاد حاکمیت از بنیان منقطع نگردد، نمی‌توانیم امیدوار باشیم فرد ایرانی مقتدر بتواند در لباس فردی متجدددنیایی متفاوت را درک و تجربه نماید. دنیایی که در آن خبری از اختلاس، پولشویی، تبانی، ترور شخصیت و زندانی سیاسی نیست. فراموش نکنیم فروپاشی پولی مالی اقتصاد یک کشور مستقل از فعالیت‌های بیگانگان در قالب جنگ ارزی میتواند یک علت محکم داشته باشد و آن مفساد بیشمار افراد حاکم است. تا زمانی که از این مفساد عبور نکرده ایم نمی‌توانیم به دیدن رخ ایران متجدد امیدوار باشیم! و در صورت کاهلی بیش از این باید هر روز منتظر خبرهای ناگوار تری در خصوص آسیب‌های سیاسی اجتماعی جامعه شناختی مفساد اقتصادی جاری در حکومت باشیم. به امید آنروز.
حسن ناصری
۱۴۰۲/۵/۲۴
درود و سلام. از جمله کتابهای بسیار آموزنده‌ای که خواندم این کتابست. که ضمن تشریح ساده و روان اصول جامعه شناسی و روان شناسی تفحص جامعه رابامثالهای جالب توجه شکافته واستبداد راتشریح وبررسی کرده. ازداشتن اینچنین متفکرانی درکشورم خرسندوشادمان ومفتخرم سعی دارم سایر آثار ایشان رابعنوان یک درس آموخته و به دیگران توصیه نمایم. باسپاس از شما و تشکر ویژه از مجری توانا آقای رضوانی
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب صوتی استبداد در ایران

برای دریافت کتاب صوتی استبداد در ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.