نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی تاریخ مختصر به گند کشیدن جهان - تام فیلیپس

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
ترانه کمالی
۱۴۰۲/۱۱/۱۲
کتاب، در ده فصل سعی دارد به نوعی پوشش چند جانبه‌ی تاریخ اشتباهات سرنوشت‌ساز انسان باشد: چه در فصل اول که از الگوها و سوگیری‌های مغز می‌گوید و توهم باهوشی و بی‌خطا بودن انسان‌های باهوش را زیر سوال می‌برد؛ چه در فصل دوم که به بررسی تاثیرات تخریب اقلیم می‌پردازد و در فصل سه وارد جزییات آن‌ها می‌شود و بسط پیدا می‌کند به مثال‌های تاریخی و ملموس. نویسنده جاهایی کلی حرف زده است و جاهایی هم فقط سرنخ‌هایی داده برای جستجوی بیشتر (اما ناگفته نماند یک فصل تمام، فصل هفتم را به اقدامات و تاثیر ویلیام پترسونِ اسکاتلندی اختصاص داده است) در ادامه، در فصل نهم نکته‌ی جالب برای من این بود که گویا بI سادگی می‌توان تمام نظرات یک دانشمند یا محقق را زیر سوال برد: اگر در راستای نفع قدرت‌های دنیا نباشد، به راحتی و با نادیده گرفتن شعور عامه‌ی مردم ادعای او‌ را مبنی بر کشف جدید باطل می‌کنند! (حتی اگر این کشف باطل جایزه هم گرفته باشد. موردی که در کتاب اشاره شده: رنه پراسپر بلاندلات ۱۸۴۹-۱۹۳۰)
این موارد نادر و جزئی نیستند. بزرگ تر از این رسوایی، کشف پلی‌واتر (آب غیر عادی که در سطح ماه پیدا کرده بودند) بود که در آخر به طرز بدی لاپوشانی شد چون گویا آن موقع زمان درستی برای مطرح شدنش نبوده و ترس کاربرد نظامی وجود داشته است. من لحن طنز نویسنده را دوست نداشتم (که مشخصه‌ی بارز این کتاب هست) شخصا مستندات را به شکل جدی می‌پسندم. متن، ساده و بسیار راحت‌خوان است. شبیه مقاله‌های سرگرم‌کننده‌ی مجلاتی است که مخاطب عام داره. کتاب برای علاقمندان به اطلاعات عمومی مفید خواهد بود.
ali bakhtiari
۱۴۰۲/۵/۱۰
کتاب جالبی است و ما را به این فکر وا می‌دارد که تا کنون برای چه کنش‌ها، موضع گیری‌ها و حرف هایمان اندیشه کرده ایم و برای چه کارهایی بدون توجه به تبعات آن بدون فکر کاری را انجام داده یا سخنی بر زبان جاری کرده ایم. با تشکر از کتاب راه 🌹
وحید فرشیدپور
۱۴۰۲/۵/۱۷
وقتی این کتاب رو گوش دادم به این رسیدم که الانم تا اندازه تحت تاثیر گنداییه که گذشتگانم زدن و آینده چقد تحت تاثیر گنداییه که الان ما داریم به تاریخ بشریت می‌زنیم و نه گذشتگانمون و نه ما متوجهش نیستیم. لذت بردم.
هانیه هژبرالساداتی
۱۴۰۲/۶/۱۴
نحوه بیان و کیفیت ضبط و صدا عالی محتوا میتواند تکراری باشد؛ اما طنز جالبی دارد. - ترجمه ایرادهایی دارد اما بیان گوینده آنقدر جذاب است که کاملا آن را می‌پوشاند.
امیر بیشه
۱۴۰۲/۱۰/۳
لذتی گه در این کتاب تجربه کردم وصف ناپذیره. از طرفی لحن درست در خوانش و جذابیت احساسی که راوی داشت، این لذت رو چندبرابر کرد.
محمد سلیمانی
۱۴۰۲/۸/۲۷
کتاب عالی و خوبیه، با حماقت بشر در تاریخ آشنا میشید و متوجه میشید که توی یه دیوانه خونه‌ای به اسم کره‌ی زمین گیر افتادید
Saleh Siamaki
۱۴۰۲/۶/۱۱
کتاب جالبیه. به حق یکی از پر فروش‌های جهان شده. منو به فکر وا داشت تا خیلی از کارهای اشتباهمو ترک کنم. در قبال کره زمین خیلی بی تفاوت بودم.
عزیز افراسبی
۱۴۰۲/۵/۱۲
کتابی که نویسنده بازحمت وتلاش وبا مطالعه بسیار آنرا تآلیف ونوشته ودارای محتویات مفید وپخش عالی.
Ehsan Jalili
۱۴۰۲/۱۰/۲۳
برای علاقه‌مندان به جامعه شناسی و روانشناسی خوب هست. مورد پسند و سلیقه من نبود.
مینا رفیعی
۱۴۰۲/۱۰/۲۰
خیلی بنظرم جالب نبود البته ٩٠ درصد بعلت گویندگی بسیار یکنواخت و خواب آور
شهریار ناصح
۱۴۰۲/۵/۱۶
طنز جالبی در مشکلاتی که اروپاییان آفریدند دارد