نقد، بررسی و نظرات کتاب زنبورهای خاکستری - آندری کورکف

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
هنری جود
۱۴۰۳/۲/۸
کتاب جالبی نبود. در مورد جنگ نوشته شده بود ولی اصلا هیجان داستانهای جنگی رو نداشت. حس میکنم کتاب یکم بی هدف پیش رفته بود. و دارای هیچ اتفاق و رویداد مهمی نبود. پر از جزئیات بود و همین آدم رو خسته می‌کرد و هی حوصله‌ام وسطش سر می‌رفت و می‌خواستم خوندن کتاب رو متوقف کنم اما گفتم شاید تهش یک اتفاق خاصی بیفته و پایان جالبی داشته باشه اما اینطوری نبود و آخرش هم چیز خاصی نبود. خیلی وقت آدم رو می‌گیره و هیچ لذتی هم نمی‌بری. خیلی هم موضوعات غیر مهم رو کش و قوس دار نوشته بود. شخصیت داستان همش از یک جا به جایی سفر می‌کرد و تنها مورد خاص داستان فکر کنم همین بود. من که دوست نداشتم و حس میکنم بیشتر وقتم گرفته شد. سعی می‌کنم از این به بعد کتابهای مفید تری بخونم تا اینطوری اعصابم خورد نشه. خیلی حوصله سر بر بود و آدم رو خسته می‌کرد، چرت و پرت هم زیاد داشت. بهتون توصیش نمی‌کنم و اگر کتاب جنگی دوست داشتین کتابهای دیگه‌ای رو انتخاب کنید.
ترنج
۱۴۰۲/۱۲/۱۹
داستان توی اسم کتاب خلاصه شده زنبورداری که در منطقه بی طرف با عنوان خاکستری زندگی آرامی داره البته در روستایی که به جز خودش و دوستی که زمانی دشمن هم بودن و حالا هم گاهی رفتارشون خیلی دوستانه نیست کس دیگه‌ای زندگی نمیکنه. قهرمان داستان زنبورهاش رو از هر چیزی بیشتر دوست داره حتی ان ها رو مثل خانواده خودش میدونه به خاطر ان ها به سفر میره یا از منطقه‌ای به منطقه دیگه جابه جا میشه او یک بار به منطقه‌ای در اوکراین و یک بار به منطقه‌ای تحت حاکمیت روسیه میره و در نهایت به این نتیجه میرسه که روستای تقریبا خالی از سکنه خودش که منطقه خاکستری جنگ است بهتر از جاهای دیگه است. کتاب روسی نیست ولی مثل رمانهای روسی با اسامی مشکل داشتم البته بیشتر اسامی مکانها و شهرها. پانویسها خوب بودند و ترجمه هم عالی بود.
احسان سلیمانی
۱۴۰۲/۱۱/۱۷
اهل رمان خواندن نیستم، قسمت شد. برای رمان پسندها زندگی مرد میان‌سال و شرایط جنگی و آسودگی فراق در زندگی! جالب بود. دوست داشتم آخر داستان بالاخره به یک سمت جمع بشه برگشت به زندگی قدیمی یا زندگی جدید یا حتی مرگ ولی خورد در ذوقم. خیلی دوست دارم بدونم اگر داستان واقعی هست الان چه وضعیتی دارند؟ سر آخر دقت میکنم مردی که خانواده‌اش رو به خاطر زنبورهایش ول کرد چه طور به خاطر خیال خیانت یا آلودگی زنبورهای که قبلش در کریمه بودند (خوب زنبورهای روسی هم آلوده می شدند) حاضر به نابودی آن‌ها میشه! یک جور ضد روسی نوشته شده، زنبورهای خاکستری که به اتهام واهی مستحق مرگ شدند! و حتی تنها باز مانده هم محکوم به طرد شدن و نابودی شد.
سهیل قهرمانی
۱۴۰۲/۹/۲
نقد کتاب
"زنبورهای خاکستری" اثری است از آندری کورکف که به عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات روسیه شناخته می‌شود. در این داستان تلخ و زیبا، نویسنده با شأن و ارتباطات انسانی در معرض خطر و فشارهای اجتماعی می‌پردازد. زنبورهای خاکستری نماد انسان‌هایی هستند که در موقعیت‌های ناسازگار جان سالم به در برده‌اند. آندری کورکف با زبان شاعرانه و عمیق خود، عشق و انسانیت را در محیطی از بی‌اعتمادی و تبعیض نشان می‌دهد. این اثر برای علاقمندان به ادبیات روسیه و داستان‌های متافیزیکال پیشنهاد می‌شود.
طاهره حق شناس
۱۴۰۲/۱۲/۱۵
سلام زنبورهای خاکستری به حق بهترین داستان روسیه نام گرفته.
تو سالی که گذشت، به جرئت میتونم بگم بهترین کتابی که خوندم، زنبورهای خاکستری بوده. نویسنده این قدر خوب نوشته که تو تک تک ثانیه‌ها میتونیم خودمون رو جای نقش اصلی بزاریم و جنگ زده بشیم و سفر رو آغاز کنیم.این داستان زیبا و تلخ، روایتی متفاوت از مردم جنگ زده‌ و دغدغه هاییه که دچارش میشن.ارزش‌هایی که تغییر میکنن و انسانیتی که به طرز متفاوتی معنا پیدا میکنه..به نظر من، همه باید این کتاب رو بخونن.
نیکتوم نینوایی
۱۴۰۲/۱۱/۱۱
اوایل داستان حیرت انگیز بود که داستانی که در آن فقط ۲ نفر در دهکده هستند چه طور داستان با وجود فقط دو شخصیت تا این اندازه کشش و جذابیت داشت و نشان از قدرت نویسنده بود که به میزان خوبی به عمق و وجود شخصیت اصلی داستان شناخت داشته است. سرگی شخصیتی است مهربان و از خود گذشته و در عین حال به طور حرص درآوری لجباز و مغرور و وطن دوست است. این یکی از کتاب‌های بیاد ماندنی برای من خواهد بود. با تشکر از کتابراه
اعظم رمضانی
۱۴۰۲/۹/۵
یک رمان رئالیستی جذاب، پرکشش و جون دار...
کورکف به معرفی نیاز نداره و همه رمان خوان‌ها می‌دونن چقدر خوب می‌نویسه.
ترجمه جناب آبتین گلکار هم که دیگه جای بحث نداره؛ بی نظیر...
فقط درد اینجاست: این رمان رو سیاستمدارها و جنگ افروزهای عالم باید بخونن که نمی‌خونن!!
دورد بر کتابراه.
Yalda B
۱۴۰۳/۱/۷
داستان یک نقطه‌ی جغرافیایی درگیر جنگ واقعی و با به تصویر کشیدن خصایص انسانی حتی در وضعیت غیر عادی را به تصویر می‌کشد، حکایت در عین این که از واقعیت و وقایع متفاوت می‌گه، از مضرات وتخریب جنگ به خاطر زیاده‌خواهی‌های سیاسی میگه که چه طور علاوه بر زندگی انسان‌ها طبیعت رو هم به نیستی می‌کشونه.
Fatemeh.M
۱۴۰۲/۹/۶
داستان درباره مردی است که در زمان جنگ به جای فرار و تلاش برای نجات خود، سعی دارد زنبورهایش را از خطرات احتمالی نجات دهد. به نظر من سعی شده مثبت اندیشی نشان داده شود. کسی که معتقد است جنگ به زودی تمام می‌شود و زندگی را به روال عادی خویش ادامه می‌دهد.
Vahid amroudi
۱۴۰۲/۱۲/۱۲
با کمی اسپویل: زنبورهای خاکستری، تلفیق انسان، طبیعت و جنگ، کورکف در این اثر، مردی را به تصویر میکشد که در گیردار حمله روسیه به اکراین در مناطق خاکستری به زنبورداری مشغول است.. به دنیای وز وز زنبورها و گلوله‌ها خوش آمدید.
Morteza Nasiri
۱۴۰۲/۸/۲۹
یک رمان و داستان جذاب و خواندنی که در مورد مردی است که به جای اینکه در بحبوحه جنگ روستایش را رها کند و به فکر نجات جان خودش باشد، به فکر نجات جان زنبورهایش است.
زینب حیدری
۱۴۰۲/۱۱/۳۰
من کتابش رو دوست داشتم، کتابی نیست که مجبورت کنه تا تمومش نکردی زمین نگذریش ولی مدام پس ذهنت هست که بری ادامه اش رو بخونی، خدا قوت به آقای گلکار برای ترجمه خوبشون
ساناز ملک زاده
۱۴۰۲/۸/۲۹
عاشقتم کتابراه، همه‌ی اپ‌های کتابخونی رو امتحان کردم هیچ کدوم مثل تو نمیشه
Pourya Davoudy
۱۴۰۲/۸/۳۰
سپاس کتابراه عزیز بابت این کتاب فوق العاده، تعریف‌های این کتاب رو در کامنت‌های این کتاب خواندم و مشتاقم بخونم، مطالعه کردم نظرمو میدم
a z
۱۴۰۳/۱/۲۰
کتاب در مورد آدم‌هایی است که از جنگ رنج می‌برند و در جنگ سر گردانند و شخصیت اصلی داستان که برای آسایش زنبور هایش هر کاری انجام می‌دهد
علی دارابی
۱۴۰۳/۱/۲
کتابی درباره مصیبت‌های جنگ و آوارگی است. داستان زنبورداری که دل به زنبورهای بسته و با وجود سختی‌های جنگ از زنبورهایش مراقبت میکند
Dark
۱۴۰۲/۹/۹
کتاب روانی بود بنظرم اولش خیلی بی معنی اومد اما بعد از خوند چند صفحه برام جذاب شد درکل برای پر کردن وقت با یک کتاب خوبی هست
نگار قریشی زاده
۱۴۰۳/۱/۹
کتاب در مورد زبنبوداریه که توی یه روستا زندگی میکنه داستانش قشنگه ‌و نویسنده خوب او و دشمنش توصیف میکنه
بهاره
۱۴۰۲/۱۲/۲۷
یکی از بهترین کتاب‌هایی بود که خوندم، این نویسنده روسی قلم جذابی داره طوریکه آدمو مجبور میکنه تا اخر کتابو سریع بخونیم.
مادر فاطمه دِل سَبُک
۱۴۰۲/۱۱/۹
سپاس از دکتر آبتین گلکار که اخیرا از دانشگاه تربیت مدرس استعفا دادند.
کتاب من رو به زنبورداری علاقمند کرد.
بهروز علامه
۱۴۰۲/۹/۳۰
اندری کورکوف درباره کتابش میگه: رمان من درباره‌ی جنگ نیست، درباره‌ی مردمانی است که از جنگ رنج می‌برند.
فائقه
۱۴۰۲/۹/۲
کتاب زنبورهای خاکستری یه کتاب خوندنی هست پیشنهاد میشه بخونید در مورد جنگ وجدایی اکراین از شوروی میپردازه
احمد زارع
۱۴۰۳/۲/۱۰
یک داستان صمیمی و گرم از روابط آدمها حتی در جنگ
و عشق به طبیعت که زبان بین المللی ما زمینیهاست
🌱Hany Joon🌱
۱۴۰۳/۱/۳
خیلی دوستش نداشتم انزوای مردی از زندگی جمعی ولی چالش هاش زیبا به تصویر کشیده شده بود.
سالارتهاجمی
۱۴۰۲/۹/۱۰
کتابی رمان وجالب برای اوقات فراغت کتابی بسیارعالی وجالب ازرمان وداستانهای زیبامطالعه کنیدولذت ببرید
R.Lotfi
۱۴۰۲/۸/۲۹
ممنون و سپاس از کتابراه بابت این هدیه ارزشمند
amb bbz
۱۴۰۳/۱/۳
وابستگی عمیق انسان و طبیعت مانند آینه‌ای جلوی خورشید بتصویر کشیده شده احسنت
محمد رضا ناصری
۱۴۰۲/۱۱/۲۸
کتاب خوب و جالبی بود من از خواندنش لذت بردم ممنون از کتابراه
📚هستی لک 📚
۱۴۰۲/۱۰/۱۷
کتاب خوب و جالبی بود من از خواندنش لذت بردم ممنون از کتابراه
مانیا اصغری
۱۴۰۳/۱/۸
اسم به دنبال آرامش هم قشنگ میشد برای کتاب
F.H
۱۴۰۲/۹/۲۱
داستان جالبی داره و انگار ازروی واقعیت نوشته شده.
شیرین دهقان
۱۴۰۲/۹/۱۵
جالب بود نویسنده می‌توانست بهتر احساسات را بیان کند
حانیه موسوی
۱۴۰۲/۹/۹
من دوست داشتم وایب مبهم و خاکستری‌ای داشت!
زینب آزادمنش
۱۴۰۲/۸/۳۰
کتاب خیلی خوبی هست. توصیه می‌کنم این کتاب رو بخونید.
M Ta
۱۴۰۲/۸/۲۹
بابت تخفیف هفته کتاب سپاسگزارم استفاده کردم ممنون
Milad Hosseini
۱۴۰۲/۱۲/۲۱
خوب بود و توصیه میشه مطالعه کنید
سارینا حسینی
۱۴۰۲/۱۰/۲۲
سپاس از کتابراه عزیز. کتاب خوبی بود
Alireza Karimia
۱۴۰۲/۹/۱۰
کتاب خوب با نگارش عالی
حسن فرجی
۱۴۰۲/۸/۳۰
عالی و تاثیر گذار بود
Mehdi.M.Sh
۱۴۰۲/۸/۲۹
ممنون از این هدیه جذاب
dr.parsa.babadi
۱۴۰۲/۸/۲۹
فوق العاده بی نظیره