معرفی و دانلود کتاب زنبورهای خاکستری

عکس جلد کتاب زنبورهای خاکستری
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زنبورهای خاکستری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زنبورهای خاکستری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زنبورهای خاکستری

در کتاب زنبورهای خاکستری، به قلم آندری کورکف، داستان زندگی مردی را خواهید خواند که در میان هیاهوی جنگ، به‌جای آن‌که به مبارزه مشغول شود یا حتی برای حفظ جان خود، روستایش را ترک کند، صرفاً دل‌بسته‌ی زنبورهایش شده و می‌خواهد به هر روش ممکن، آن‌ها را از خطرات جنگ نجات دهد! این داستان خواندنی که جنگ و جنگ‌طلبان را به چالش می‌کشد، توانسته در سال 2022، جایزه‌ی حلقه‌ی ملی منتقدان کتاب را از آن خود کند.

درباره‌ی کتاب زنبورهای خاکستری

سرگی سرگئیچ قهرمان اصلی کتاب زنبورهای خاکستری (Gray bees) است که در بحبوحه‌ی بحران شبه‌جزیره‌ی کریمه و مبارزات گروه‌های سیاسی اوکراین، در یکی از روستاهای این کشور زندگی می‌کند. در این روستا که جزء مناطق خاکستری به شمار می‌آید و به هیچ‌یک از طرفین جنگ تعلق ندارد، همه‌ی مردم مهاجرت کرده‌اند و تنها دو نفر باقی مانده‌اند که یکی از آن‌ها همین سرگی است. او تعدادی کندوی زنبور عسل در خانه‌اش نگه‌داری می‌کند و برای نجات زنبورهایش ناچار شده در روستا بماند. بااین‌حال، به نظر می‌رسد چهره‌ی سیاه جنگ این زنبورها را هم به‌زودی درگیر خود می‌کند. جنگ بیش از حد تصور مردم طولانی شده و گویا قرار است تا فصل بهار هم ادامه پیدا کند. در بهار زنبورها باید در دشت‌های فراخ به دنبال گَرده‌ی گل‌ها باشند تا عسل تولید کنند اما جنگ در دشت‌های اطراف روستا، چیزی جز مین و خمپاره باقی نگذاشته. سرگی که بی‌اعتنا به خرابی‌های جنگ، دل‌بسته‌ی زنبورهایش شده، باید هرچه زودتر فکری به حالشان بکند تا قبل از این‌که جنگ آن‌ها را نیز به کام مرگ بکشاند.

معرفی و دانلود کتاب زنبورهای خاکستری

آندری کورکف (Andrey Kurkov) در این رمان ضدجنگ، پیوند ناگسستنی انسان با طبیعت را به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که حتی خطرات جنگ نیز نمی‌توانند این پیوند را از هم بگسلند. «پاشکا» روستایی دیگری است که مانند سرگی حاضر نشده خانه‌اش را ترک کند. آن‌ها از دوران کودکی با هم دشمنی داشته‌اند و حتی در مورد بحران‌های اخیر اوکراین هم نظراتی مخالف یکدیگر دارند. بااین‌وجود، سرگی به این اختلاف اهمیتی نمی‌دهد، زیرا تمام دل‌مشغولی او زنبورهایش هستند و هر طور شده باید آن‌ها را نجات بدهد. به همین خاطر تصمیم می‌گیرد قبل از فرارسیدن بهار عازم شبه‌جزیره‌ی کریمه شود و خودش را به منزل دوستش، «تاتارش آختم» برساند. با توجه به این‌که درگیری‌های اوکراین با روسیه بر سر همین شبه‌جزیره‌ است، تصمیم سرگی به نظر منطقی و عاقلانه نمی‌آید اما او بدون توجه به جنگ، مصمم است تا به هر روش ممکن، زنبورهایش را از خطرات احتمالی حفظ کند.

نویسنده‌ی کتاب زنبورهای خاکستری قصد داشته زندگی انسان‌هایی را نشان بدهد که بدون توجه به جنگ و بحران‌های سیاسی، صرفاً به روال عادی زندگی خود ادامه می‌دهند. افرادی که با جریان جنگ همراه نمی‌شوند و حتی درصدد شعارگویی هم برنمی‌آیند. انسان‌هایی که می‌توانند از ترکش‌های ایدئولوژیکی جنگ در امان بمانند و به زندگی معمول خود ادامه بدهند، به این امید که جنگ روزی پایان می‌یابد و دنیا رنگ‌و‌بوی سابق را به خود می‌گیرد. در این بین، نکته‌ای هست که در مورد بسیاری از جنگ‌ها و نبردها صدق می‌کند و اتفاقاً در داستان حاضر نیز مورد توجه آندری کورکف قرار گرفته است. تمام افرادی که در جنگ مداخله می‌کنند و در جبهه‌ی دوست یا دشمن قرار می‌گیرند، در دل باور دارند که برای نجات جان دیگران در حال نبرد هستند اما کسی که زندگی را به شکل متفاوتی ببیند، درست مانند سرگی، به‌خوبی متوجه می‌شود که چنین افرادی نه به دنبال نجات انسان‌ها، بلکه در پی نابودی آن‌ها هستند. هیچ جنگی پایان خوشی نخواهد داشت و هیچ‌کسی نمی‌تواند ادعا کند که با جنگیدن قصد حفط جان دیگران را داشته.

به‌طور کلی، کتاب زنبورهای خاکستری از شاهکارهای ادبیات جهان به حساب می‌آید که با مفاهیم ژرف انسانی‌اش توانسته توجه بسیاری از مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند و جوایز قابل‌توجهی را برای نویسنده‌اش به ارمغان بیاورد. مطابق با گفته‌های کورکف در یکی از مصاحبه‌هایش، کتاب پیش‌رو اثری نیست که درباره‌ی جنگ نوشته شده باشد، بلکه داستانی را روایت می‌کند که زندگی مردمان رنج‌کشیده از جنگ را نشان می‌دهد.

برگردان این رمان جنگی و تحسین‌شده را آبتین گلکار به عهده داشته و نشر افق نیز آن را به علاقه‌مندان رمان‌هایی با مضامین صلح‌طلبانه ارائه کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب زنبورهای خاکستری

  • دریافت جایزه‌ی Prix ​​Médicis Etranger در سال 2022
  • جایزه‌ی حلقه‌ی ملی منتقدان کتاب در 2022
  • جایزه کتاب سال INDIES
  • و...

نکوداشت‌های کتاب زنبورهای خاکستری

  • کورکف با نثر ساده و فریبنده‌ی خود ما را به دنیایی پیچیده و مملو از شخصیت‌های شگفت‌انگیز می‌کشاند. (مایکل پیلین)
  • آندری کورکف در کتاب زنبورهای خاکستری یک ادیسه‌ی مدرن نوشته است! (هند لوئیس)
  • کتابی شگفت‌انگیز از بزرگترین رمان‌نویس زنده‌ی اوکراین. (چارلی کانلی)
  • داستانی عجیب و مسحورکننده! مشهورترین رمان‌نویس اوکراینی، بی‌توجهی به آشفتگی‌های دوران مدرن را در کتاب زنبورهای خاکستری به نمایش می‌گذارد. (جان تورنهیل، فایننشال تایمز)

کتاب زنبورهای خاکستری برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما هم از طرفداران داستان‌های تاریخی و ضدجنگ و علاقه‌مندان ادبیات اوکراین باشید، دیگر حرفی نمی‌ماند جز این‌که کتاب زنبورهای خاکستری قطعاً بهترین انتخاب شما برای مطالعه خواهد بود.

در بخشی از کتاب زنبورهای خاکستری می‌خوانیم

سرگئیچ خمیازه‌کشان مقداری زغال شعله‌بلند در بخاری خالی کرد. شمع زرد کلیسا را با دو انگشت خاموش کرد. انگار همه‌ی کارهایی را که پیش از خواب باید انجام می‌داد، انجام داده بود. فقط مانده بود که پتو را تا روی گوش‌ها بالا بکشد و تا صبح بخوابد، یا تا زمانی که سرما بیدارش کند. ولی به علت بارش برف انگار سکوت کامل نبود. و وقتی سکوت کامل نیست، خواهی‌نخواهی این تمایل به وجود می‌آید که کاری بکنی تا سکوت کامل شود. ولی چطور؟ سرگئیچ از مدت‌ها پیش به شلیک‌های دوردست توپ عادت کرده بود و به همین علت آن‌ها به بخش مهمی از سکوت تبدیل شده بودند. ولی بارش برف مهمانِ بسیار نادرتری است: حالا آمده و با خش‌خش پشت‌ پنجره‌اش شلیک‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

سکوت از آن چیزهاست که به هر رنگی درمی‌آید و هر کسی آن را، همانند یک پدیده‌ی صوتیِ شخصی، در پیرامون خود می‌سازد و وفق می‌دهد. سکوت سرگئیچ هم پیش‌ترها مانند سکوت بقیه بود. وِزوِز هواپیما در آسمان یا آواز جیرجیرک که هنگام شب از پنجره به گوش می‌رسید، به‌آسانی به بخشی از سکوت او تبدیل می‌شد. هر صدای آهسته‌ای که آدم را نیازارد و وادارش نکند سر به سوی صدا برگرداند، سرانجام به بخشی از سکوت تبدیل می‌شود. این مربوط به قبل بود، مربوط به سکوتِ صلح. در سکوتِ جنگ هم همین اتفاق افتاد. در سکوتِ جنگ، صداهای جنگ صداهای صلح را تحت‌الشعاع قرار دادند، جا را بر صداهای طبیعت تنگ کردند، ولی کمی که جا افتادند و عادی شدند، انگار باز زیر بال‌ و پر سکوت رفتند و دیگر توجه کسی را به خودشان جلب نمی‌کردند. و حالا سرگئیچ دراز کشیده و به دلیل صدای بارش برفی که به نظرش بیش از حد بلند می‌آمد، به دلهره‌ای عجیب دچار شده بود. دراز کشیده بود و به جای آنکه به خواب برود، فکر می‌کرد. باز مرده‌ای که در دشت افتاده بود، به یادش آمد. ولی این بار فکرش می‌خواست سرگئیچ را خوشحال کند و درِ گوشش بگوید که جسد دیگر دیده نخواهد شد! چون چنین برفی حتماً همه چیز را می‌پوشاند، تا بهار، تا زمان آب شدن برف‌ها! بهار هم همه چیز تغییر خواهد کرد، طبیعت برمی‌خیزد، پرنده‌ها بلندتر از شلیک توپ‌ها خواهند خواند، چون پرنده‌ها نزدیک‌ترند و توپ‌ها همان جا در دوردست‌ها می‌مانند.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زنبورهای خاکستری
نویسنده
مترجمآبتین گلکار
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات464
زبانفارسی
شابک978-600-353-460-5
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زنبورهای خاکستری

هنری جود
۱۴۰۳/۲/۸
کتاب جالبی نبود. در مورد جنگ نوشته شده بود ولی اصلا هیجان داستانهای جنگی رو نداشت. حس میکنم کتاب یکم بی هدف پیش رفته بود. و دارای هیچ اتفاق و رویداد مهمی نبود. پر از جزئیات بود و همین آدم رو خسته می‌کرد و هی حوصله‌ام وسطش سر می‌رفت و می‌خواستم خوندن کتاب رو متوقف کنم اما گفتم شاید تهش یک اتفاق خاصی بیفته و پایان جالبی داشته باشه اما اینطوری نبود و آخرش هم چیز خاصی نبود. خیلی وقت آدم رو می‌گیره و هیچ لذتی هم نمی‌بری. خیلی هم موضوعات غیر مهم رو کش و قوس دار نوشته بود. شخصیت داستان همش از یک جا به جایی سفر می‌کرد و تنها مورد خاص داستان فکر کنم همین بود. من که دوست نداشتم و حس میکنم بیشتر وقتم گرفته شد. سعی می‌کنم از این به بعد کتابهای مفید تری بخونم تا اینطوری اعصابم خورد نشه. خیلی حوصله سر بر بود و آدم رو خسته می‌کرد، چرت و پرت هم زیاد داشت. بهتون توصیش نمی‌کنم و اگر کتاب جنگی دوست داشتین کتابهای دیگه‌ای رو انتخاب کنید.
ترنج
۱۴۰۲/۱۲/۱۹
داستان توی اسم کتاب خلاصه شده زنبورداری که در منطقه بی طرف با عنوان خاکستری زندگی آرامی داره البته در روستایی که به جز خودش و دوستی که زمانی دشمن هم بودن و حالا هم گاهی رفتارشون خیلی دوستانه نیست کس دیگه‌ای زندگی نمیکنه. قهرمان داستان زنبورهاش رو از هر چیزی بیشتر دوست داره حتی ان ها رو مثل خانواده خودش میدونه به خاطر ان ها به سفر میره یا از منطقه‌ای به منطقه دیگه جابه جا میشه او یک بار به منطقه‌ای در اوکراین و یک بار به منطقه‌ای تحت حاکمیت روسیه میره و در نهایت به این نتیجه میرسه که روستای تقریبا خالی از سکنه خودش که منطقه خاکستری جنگ است بهتر از جاهای دیگه است. کتاب روسی نیست ولی مثل رمانهای روسی با اسامی مشکل داشتم البته بیشتر اسامی مکانها و شهرها. پانویسها خوب بودند و ترجمه هم عالی بود.
احسان سلیمانی
۱۴۰۲/۱۱/۱۷
اهل رمان خواندن نیستم، قسمت شد. برای رمان پسندها زندگی مرد میان‌سال و شرایط جنگی و آسودگی فراق در زندگی! جالب بود. دوست داشتم آخر داستان بالاخره به یک سمت جمع بشه برگشت به زندگی قدیمی یا زندگی جدید یا حتی مرگ ولی خورد در ذوقم. خیلی دوست دارم بدونم اگر داستان واقعی هست الان چه وضعیتی دارند؟ سر آخر دقت میکنم مردی که خانواده‌اش رو به خاطر زنبورهایش ول کرد چه طور به خاطر خیال خیانت یا آلودگی زنبورهای که قبلش در کریمه بودند (خوب زنبورهای روسی هم آلوده می شدند) حاضر به نابودی آن‌ها میشه! یک جور ضد روسی نوشته شده، زنبورهای خاکستری که به اتهام واهی مستحق مرگ شدند! و حتی تنها باز مانده هم محکوم به طرد شدن و نابودی شد.
سهیل قهرمانی
۱۴۰۲/۹/۲
نقد کتاب
"زنبورهای خاکستری" اثری است از آندری کورکف که به عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات روسیه شناخته می‌شود. در این داستان تلخ و زیبا، نویسنده با شأن و ارتباطات انسانی در معرض خطر و فشارهای اجتماعی می‌پردازد. زنبورهای خاکستری نماد انسان‌هایی هستند که در موقعیت‌های ناسازگار جان سالم به در برده‌اند.
آندری کورکف با زبان شاعرانه و عمیق خود، عشق و انسانیت را در محیطی از بی‌اعتمادی و تبعیض نشان می‌دهد. این اثر برای علاقمندان به ادبیات روسیه و داستان‌های متافیزیکال پیشنهاد می‌شود.
طاهره حق شناس
۱۴۰۲/۱۲/۱۵
سلام زنبورهای خاکستری به حق بهترین داستان روسیه نام گرفته.
تو سالی که گذشت، به جرئت میتونم بگم بهترین کتابی که خوندم، زنبورهای خاکستری بوده. نویسنده این قدر خوب نوشته که تو تک تک ثانیه‌ها میتونیم خودمون رو جای نقش اصلی بزاریم و جنگ زده بشیم و سفر رو آغاز کنیم.این داستان زیبا و تلخ، روایتی متفاوت
از مردم جنگ زده‌ و دغدغه هاییه که دچارش میشن.ارزش‌هایی که تغییر میکنن و انسانیتی که به طرز متفاوتی معنا پیدا میکنه..به نظر من، همه باید این کتاب رو بخونن.
نیکتوم نینوایی
۱۴۰۲/۱۱/۱۱
اوایل داستان حیرت انگیز بود که داستانی که در آن فقط ۲ نفر در دهکده هستند چه طور داستان با وجود فقط دو شخصیت تا این اندازه کشش و جذابیت داشت و نشان از قدرت نویسنده بود که به میزان خوبی به عمق و وجود شخصیت اصلی داستان شناخت داشته است. سرگی شخصیتی است مهربان و از خود گذشته و در عین حال به طور حرص و و درآوری لجباز مغرور وطن دوست است. این یکی از کتاب‌های بیاد ماندنی برای من خواهد بود. با تشکر از کتابراه
Yalda B
۱۴۰۳/۱/۷
داستان یک نقطه‌ی جغرافیایی درگیر جنگ واقعی و با به تصویر کشیدن خصایص انسانی حتی در وضعیت غیر عادی را به تصویر می‌کشد، حکایت در عین این که از واقعیت و وقایع متفاوت می‌گه، از مضرات وتخریب جنگ به خاطر زیاده‌خواهی‌های سیاسی میگه که چه طور علاوه بر زندگی انسان‌ها طبیعت رو هم به نیستی می‌کشونه.
اعظم رمضانی
۱۴۰۲/۹/۵
یک رمان رئالیستی جذاب، پرکشش و جون دار...
کورکف به معرفی نیاز نداره و همه رمان خوان‌ها می‌دونن چقدر خوب می‌نویسه.
ترجمه جناب آبتین گلکار هم که دیگه جای بحث نداره؛ بی نظیر...
فقط درد اینجاست: این رمان رو سیاستمدارها و جنگ افروزهای عالم باید بخونن که نمی‌خونن!!
دورد بر کتابراه.
Fatemeh.M
۱۴۰۲/۹/۶
داستان درباره مردی است که در زمان جنگ به جای فرار و تلاش برای نجات خود، سعی دارد زنبورهایش را از خطرات احتمالی نجات دهد. به نظر من سعی شده مثبت اندیشی نشان داده شود. کسی که معتقد است جنگ به زودی تمام می‌شود و زندگی را به روال عادی خویش ادامه می‌دهد.
Vahid amroudi
۱۴۰۲/۱۲/۱۲
با کمی اسپویل: زنبورهای خاکستری، تلفیق انسان، طبیعت و جنگ، کورکف در این اثر، مردی را به تصویر میکشد که در گیردار حمله روسیه به اکراین در مناطق خاکستری به زنبورداری مشغول است.. به دنیای وز وز زنبورها و گلوله‌ها خوش آمدید.
Morteza Nasiri
۱۴۰۲/۸/۲۹
یک رمان و داستان جذاب و خواندنی که در مورد مردی است که به جای اینکه در بحبوحه جنگ روستایش را رها کند و به فکر نجات جان خودش باشد، به فکر نجات جان زنبورهایش است.
ساناز ملک زاده
۱۴۰۲/۸/۲۹
عاشقتم کتابراه، همه‌ی اپ‌های کتابخونی رو امتحان کردم هیچ کدوم مثل تو نمیشه
زینب حیدری
۱۴۰۲/۱۱/۳۰
من کتابش رو دوست داشتم، کتابی نیست که مجبورت کنه تا تمومش نکردی زمین نگذریش ولی مدام پس ذهنت هست که بری ادامه اش رو بخونی، خدا قوت به آقای گلکار برای ترجمه خوبشون
Pourya Davoudy
۱۴۰۲/۸/۳۰
سپاس کتابراه عزیز بابت این کتاب فوق العاده، تعریف‌های این کتاب رو در کامنت‌های این کتاب خواندم و مشتاقم بخونم، مطالعه کردم نظرمو میدم
a z
۱۴۰۳/۱/۲۰
کتاب در مورد آدم‌هایی است که از جنگ رنج می‌برند و در جنگ سر گردانند و شخصیت اصلی داستان که برای آسایش زنبور هایش هر کاری انجام می‌دهد
مشاهده همه نظرات 40

راهنمای مطالعه کتاب زنبورهای خاکستری

برای دریافت کتاب زنبورهای خاکستری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.