نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی ایران بر لبه تیغ - محمد فاضلی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
maryam mafakheri
۱۴۰۲/۱۰/۱۱
با تشکر از پدیدآورندگان کتاب شنیداری ارزشمند "ایران بر لبه تیغ " کتابراه عزیز و با تشکر ویژه از نویسنده خوش فکر آقای محمد فاضلی و آقای مهدی صفری برای این اجرای عالی. این کتاب در ضمینه جامعه شناسی وجامعه شناسی سیاسی است. ضمن آشنایی با مفاهیمی مثل "ادبیات خودزنی"، " توهم توسعه "، "دولت ساخت و سازی و دولت ساز و کاری"، " بروکراسی مدرن پروسی "، " اهمیت زیرساخت‌ها در توسعه"، " عمران فیزیکالیستی در برابر توسعه" و تمایز توسعه و ساخت و ساز، می‌نویسند "تعویق در اخذ تصمیمات سخت در چهل سال گذشته کشور را به وضعیت سخت با هم آیند یا با هم آمدن همه دشواری ها" دچار کرده. و در بخش بیم‌ها و بایسته‌های آینده ایران با اشاره بر وقایع دی هزار سیصد ونود و شش، خرداد هزار سیصد ونود و هفت، آبان و دی هزار سیصد ونود و هشت و افزایش فشار‌های معیشتی در سال هزار سیصد ونود و نه، انبوهی از اخبار مربوط به فساد می‌نویسند " فرسایش تمدنی، خدشه دار شدن و از بین رفتن اعتماد اجتماعی که چشم انداز قهقرایی جامعه، اقتصاد و سیاست را در پیش روی ما می‌گذارد، بیم بزرگی که تهدید به بی ثباتی و فروپاشی اجتماعی تا سیاسی را در خود نهفته دارد. " نویسنده، کشور را به آبخوان تشبیه کرده راجع به مدیریت استفاده از اینگونه منابع مشترک با بیان تحقیقات بین المللی راهکار پیشنهاد می‌کنند. در جایی از کتاب ضمن بیان رفتن افلاطون به سیراکیوز برای اینکه حاکم‌اش را قانع کند در در اعمال قدرتش محدودیت ایجاد کند، می‌نویسند "خود آگاهم که این نوشته‌ها از جنس وسوسه رفتن به سیراکیوز است. " به گمان من این طور نیست و اثراتش را می‌بینیم.
رضا افشاری پویا
۱۴۰۲/۱۲/۲۸
بعد از آشنایی با دیدگاه و نوشته‌های جناب دکتر فاضلی و دغدغه مند بودن ایشون برای راحت بیان کردن مسائل جامعه شناسی ایران، شنیدن این کتاب ارزشمند بسیار تاثیر شگرفی در نگرش من به جامعه شناسی ایران و ایرانی داشته
ممنون از جناب دکتر فاضلی و جناب صفری بابت خوانش بسیار خوبشون
ممنون از کتابراه و تیم تولید
Parviz Kamrani
۱۴۰۲/۹/۲۸
عالی بود. به هر کسی که دغدغه ایران داره توصیه می‌کنم حداقل یک بار این کتاب رو بخونه یا بشنوه. برای نسخه صوتی هم نویسنده قسمت مقدمه رو اجرا کرده که این مسئله موجب جذابیت بیشتر اثر شده.
دانیال شفاییان
۱۴۰۲/۱۰/۳
زحمت بسیاری کشیدی دکتر
آرین یزدانی
۱۴۰۳/۱/۱۱
سپاسگزارم از جناب فاضلی.