معرفی و دانلود کتاب آب‌های معدنی (آب‌های بطری شده)

عکس جلد کتاب آب‌های معدنی (آب‌های بطری شده)
قیمت:
10000 تومان - 1.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آب‌های معدنی (آب‌های بطری شده) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آب‌های معدنی (آب‌های بطری شده) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آب‌های معدنی (آب‌های بطری شده)

در کتاب آب‌های معدنی (آب‌های بطری شده) نوشتۀ محمود رعیتی سعی شده در مورد تاریخچه، تعاریف آب‌های معدنی، انواع آن، منابع، کیفیت آب‌ها، استانداردها، فرآیند تولید آب‌های بسته‌بندی و روش‌های تصفیه آب مطالبی ارائه گردد.

صنعت بسته‌بندی آب بنا به دلایل گوناگون در دهه‌های اخیر در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه گسترش فراوانی یافته و در دیگر کشورها نیز کم و بیش در حال گسترش است. این صنعت در ایران نوپا بوده و منابع مکتوب در این زمینه برای مطالعه عموم بسیار کم می‌باشد. از طرفی با گسترش مصرف آب‌های بطری شده آشنایی مردم با فرایند تولید، تصفیه و بسته‌بندی آن ضروری به نظر می‌رسد. در کتاب آب‌های معدنی (آب‌های بطری شده)، اطلاعات مختصری در مورد آب‌های بطری شده به زبان ساده گردآوری شده تا در اختیار علاقمندان قرار گیرد. برای این منظور در بخش‌های تاریخچه، تعاریف و دسته‌بندی و استانداردهای آب‌های بسته‌بندی از اطلاعات موجود در سایت‌های اینترنتی انجمن آب اروپا، آمریکا و انجمن بین‌الملی آب‌های بطری شده و همچنین انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران استفاده شده است.

بشر از دیرباز برای رفع پاره‌ای از مشکلات جسمی و روحی خود به آب‌های معدنی متوسل شده و بدین منظور به دنبال شناسایی چشمه‌هایی با شرایط ویژه بوده است. به همین دلیل چشمه‌های آب گرم، ترش، شور و مشابه آن همواره توجه او را جلب کرده است. گمان می‌رود به دلیل گسترش شهرها، معضل تامین آب سالم این جوامع و از طرف دیگر محدودیت دسترسی عموم مردم به این چشمه‌ها، ایده بسته‌بندی و عرضه این اکسیر شفابخش را به ذهن انسان‌ها متصور ساخته و این ایده آغازی بر تامین آب شرب جوامع شهری و حتی روستایی در عصر حاضر بوده است.

آمارهای ارائه شده توسط مراجع ذیصلاح حاکی از آن است که در سال‌های اخیر تامین آب شرب توسط آب‌های بطری شده در کشورهای پیشرفته به بالاتر از 75 درصد رسیده است. در کشورهای در حال توسعه نیز این درصد از 25 تا 70 درصد می‌باشد. هر چند این عدد در کشورهای کمتر توسعه یافته و یا به عبارتی جهان سوم به کمتر از 10 درصد می‌رسد، ولی آمار و ارقام بیانگر رشد چشمگیر تامین آب شرب توسط آب‌های بطری شده در این جوامع می‌باشد.

از دلایل این گسترش می‌توان به تمایل حکومت‌ها به تامین آب شرب توسط آب‌های بطری شده در جهت حذف هزینه‌های تامین و تصفیه آب لوله‌کشی، مشکلات فراوان برای تامین امنیت سلامت آب شرب توسط لوله کشی شهری، اعتماد بیشتر مردم به سلامتی آب‌های بسته‌بندی، داشتن وجهه (پرستیژ)، قابل حمل بودن، استفاده راحت در مسافرت‌ها و ورزش و تفریحات، همچنین حق انتخاب در نوع آب و تامین آب در حوادث طبیعی و جنگ‌ها با ایمنی بیشتر را نام برد.

در کشور ما برای نخستین بار در سال 1345 توسط شرکت آملو، آب معدنی بسته‌بندی و در بطری‌های شیشه‌ای به بازار عرضه شد. سال‌های سال استقبالی از این نوع آب صورت نگرفت ولی در سال‌های اخیر مصرف آب‌های بطری شده بیشتر شده به گونه‌ای که از 10 سال پیش تا کنون مصرف کنندگان آب بسته‌بندی شده از 2 درصد به 5 درصد افزایش پیدا کرده‌اند. کارشناسان، کیفیت نامناسب آب‌های لوله‌کشی، توسعه صنعتی، اقتصادی و فرهنگی، بالا رفتن آمار مسافرت‌ها و افزایش نسبی سطح درآمد و رفاه مردم را باعث این رشد می‌دانند.

در بخشی از کتاب آب‌های معدنی (آب‌های بطری شده) می‌خوانیم:

آبی که برای آشامیدن انتخاب می‌شود باید بدون بو باشد. بو و طعم یکی از پارامترهای حساس بوده و معمولا بیشترین شکایت از کیفیت آب‌ها به دلیل وجود بو و طعم در آن است. بو در آب‌ها بیشتر به دلیل وجود مواد عالی، جلبک‌ها، فاضلاب‌های انسانی، صنعتی و کشاورزی و یا استفاده از ظروف پلاستکی نامرغوب ناشی می‌شود. به هر حال بو در آب، هر منشائی که داشته باشد مطلوب نبوده و علاوه بر ناخوشایندی در بیشتر موارد حاکی از ناسالم بودن آن نیز می‌باشد. معمولا برای حذف بو، آب را از فیلترهای کربن اکتیو و یا فیلترهای نانو و نانو سرامیکی مناسب عبور می‌دهند. البته با اضافه کردن مواد شیمیایی و بعضی از گندزداها مانند پرمنگنات پتاسیم می‌توان بوی نامطبوع را از بین برد ولی در این صورت علاوه بر اینکه آب کیفیت طبیعی خود را از دست می‌دهد، بر اساس تعاریف درصورت بسته‌بندی، این آب بایستی در رده آب‌های آشامیدنی دسته‌بندی گردد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
فصل اول: آب‌های بطری شده
تاریخچه آب‌های بطری شده
تاریخچه آب‌های بطری شده در ایران
تعاریف آب‌های معدنی و آشامیدنی
تعریف فراگیر آب معدنی (بطری شده)
آب چشمه
تعریف آب آشامیدنی (فرامعدنی)
طبقه‌بندی آب‌های معدنی
منابع تامین آب‌های بطری شده
مشخصات فیزیکی و شیمیایی آب‌های بطری شده
سختی آب
کدورت و رنگ آب
اسیدیته یا قلیائیت
بو و مزه (طعم)
کل مواد جامد محلول در آب (TDS)
هدایت الکتریکی (EC)
انحلال پذیری گازها در آب
بررسی ترکیبات آب‌های معدنی و فرا معدنی
مزایا و معایب آب‌های بطری شده
مزایای آب‌های بطری شده
معایب آب‌های بطری شده
اقتصاد آب‌های بطری شده
اقتصاد آب‌های بطری شده در اروپا
اقتصاد آب‌های بطری شده در آمریکا
اقتصاد آب‌های بطری شده در چین
اقتصاد آب‌های بطری شده در هند
اقتصاد آب‌های بطری شده در ایران
فصل دوم: تصفیه آب‌های معدنی و آشامیدنی بطری شده
روش‌های فیزیکی تصفیه آب‌های بطری شده
رسوب گذاری
هیدروسیکلون
فیلتراسیون
فیلتر شنی
فیلترهای کربن فعال (ذغال اکتیو)
فیلتر‌های زئولیتی
فیلترهای پلیمری (میکرونی)
اولترا فیلتر (UF)
اسمز معکوس
فناوری نانو در تصفیه آب
نانو فیلترها
نانو مواد
تصفیه و گند زدائی به روش یونی (الکتریکی)
گندزدایی و تصفیه الکتریکی آب
تصفیه با اشعه ماورای بنفش (uv)
روش‌های شیمیایی تصفیه آب
مکانیسم عملکرد ضد عفونی کننده‌ها
عوامل موثر بر عملکرد ضد عفونی کننده‌ها
انواع ضد عفونی کننده‌های شیمیایی
فصل سوم: کارخانه‌های تولید آب بطری شده
عوامل موثر در طراحی و ساخت کارخانه‌های آب بطری شده
عوامل منطقه‌ای
مشخصات آب و منبع آن
شناخت تجهیزات کارخانه‌های آب بطری شده
مراحل تولید آب بطری شده
منابع
واژگان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آب‌های معدنی (آب‌های بطری شده)
نویسنده
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات155
زبانفارسی
شابک978-600-04-9745-3
موضوع کتابکتاب‌های زیست شناسی
قیمت نسخه الکترونیک
10000 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب آب‌های معدنی (آب‌های بطری شده)

برای دریافت کتاب آب‌های معدنی (آب‌های بطری شده) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.