معرفی و دانلود کتاب آروسیاک بازمانده خوی

عکس جلد کتاب آروسیاک بازمانده خوی
قیمت:
۳۸,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آروسیاک بازمانده خوی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آروسیاک بازمانده خوی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آروسیاک بازمانده خوی

کتاب آروسیاک بازمانده خوی در قالب زندگینامه، به شرح سرگذشت یکی از بازماندگانِ ارمنیِ نبرد شهر خوی می‌پردازد. رزمری هارطونیان خاطرات مادربزرگ خود، آروسیاک، را از دوران جنگ جهانی اول و حمله‌ی عثمانی‌ها و ارمنی‌ها به آذربایجان غربی بازگو می‌کند و این‌گونه در احیای بخش مهمی از تاریخ سهیم می‌شود.

درباره‌ی کتاب آروسیاک بازمانده‌ خوی

ارامنه در ادوار مختلف تاریخی، آماج حمله‌ی ملل مختلفی از جمله آلمان‌ها و عثمانی‌ها قرار گرفته‌اند. اما کشتار ارامنه کمتر در کتب تاریخی مورد توجه قرار گرفته و به بخش مغفول‌مانده‌ی تاریخ بدل شده است. رزمری هارطونیان (RoseMary H. Cohen) یکی از ارمنی‌های زاده‌ی تبریز است که سرگذشت تلخ مادربزرگ خود را در کتاب آروسیاک بازمانده‌ی‌ خوی (The Survivor) شرح می‌دهد. او مادربزرگش، آروسیاک، را به عنوان الگویی از شجاعت، صبر و مقاومت به جهانیان معرفی می‌کند و درصدد است با بیانِ قصه‌ی او از فراموشی فاجعه‌ای مرگ‌بار و غیرانسانی جلوگیری کند. نویسنده این کتاب را پس از مهاجرت به آمریکا، به زبان انگلیسی نگاشته و قصه را از زاویه دید اول شخص (آروسیاک) روایت می‌کند.

سال 1297، مصادف با 1918 میلادی، نیروهای آندرانیک اوزانیان، ژنرال ارمنی و قهرمان ملی ارمنیان، به قصد تصرفِ برخی ولایاتِ ایران، به خوی، شهرستانی در آذربایجان غربی حمله‌ور شدند. این حمله که توسط نیروهای عثمانی پیشتیبانی می‌شد، سبب کشتار ایرانی‌ها و ارمنی‌های زیادی شد. در این بحبوحه‌ی ناآرامی‌های سیاسی، دختری جوان به نام آروسیاک تسلیمِ سنت‌های خانوادگی می‌شود، بر رویای درس خواندن سرپوش می‌گذارد و ازدواج می‌کند. او به عنوان یک تازه‌عروس از ازدواج با مردی فداکار و زندگیِ غرق در تجملش خوشنود است، اما جنگ و تبعات آن زندگی آروسیاک را نابود می‌سازد. پس از مرگ شوهرش، با اینکه دیگر توانی برایش باقی نمانده، تلاش برای ساختن آینده‌ی دخترش او را سر پا نگه می‌دارد؛ دختری که یادآور عشق او و گذشته‌ی پرافتخارش است. رزمری هارطونیان‌، آروسیاک را به‌ عنوان مادری شجاع و مادربزرگی فداکار در تاریخِ جنگی خونبار، سرمشقی برای خود و دیگران قرار می‌دهد. نویسنده این کتاب را به امید ریشه‌کن شدن چنین فجایع خونینی نگاشته است.

معرفی و دانلود کتاب آروسیاک بازمانده خوی

اگرچه وقایع کتاب آروسیاک بازمانده‌ی‌ خوی مربوط به سده‌ی گذشته است، اما جنگ و خشونت هنوز وجود دارد و در نتیجه، احساسات عمیق انسانی و مسائل جامعه‌شناختی مطرح‌شده در کتاب برای این برهه‌ی زمانی نیز صدق می‌کنند. انتشارات افکار این کتاب را با ترجمه‌ی زهره باوندی در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

نکوداشت‌‎های کتاب آروسیاک بازمانده‌‌ خوی

  • گزارشی واقعی از جنگ و تأثیرات وحشتناک آن. منبعی غنی برای متخصصین مطالعات زنان و مهاجرت. (George A. Bournoutian، نویسنده و استاد تاریخ)
  • کتاب آروسیاک بازمانده‌ی‌‌ خوی داستانی جذاب و استادانه از تاریخ است که در عصر بحرانی امروز نیز کاربرد دارد. (پرویز ناظریان، نویسنده و مقاله‌نویس)
  • اثر رزمری هارطونیان سرگذشت خونین یک خانواده را در دل رویدادی تاریخی بیان می‌کند. (آری نونان، روزنامه‌نگار)

کتاب آروسیاک بازمانده‌‌ خوی برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب آروسیاک بازمانده‌ خوی منبع موثقی پیرامون کشتار ارامنه و ساکنین ایرانی خوی در سال 1297 هجری خورشیدی به حساب می‌آید.

در بخشی از کتاب آروسیاک بازمانده خوی می‌خوانیم

محراب با صدها رُز رنگارنگ تزیین شده بود. عطر گل‌ها و بوی عود با هم آمیخته شده و فضا را آکنده بود. هنگامی که من و یپرم به همراه ساقدوشمان در مقابل کشیش ایستادیم، او شروع به خواندن دعا نمود. در پایان دعا از ما پرسید که آیا حاضریم در غم و شادی، در خوشی و ناخوشی و در هر شرایط دیگر در کنار هم بمانیم و یک‌دیگر را دوست بداریم و احترام بگذاریم و یک خانواده‌ی سنتی ارمنی با فرزندان زیاد تشکیل دهیم یا خیر؟ هر دوی ما پاسخ دادیم بله و حلقه‌هایمان را برای دومین بار رد و بدل کردیم. این بار همان حلقه‌ها را از انگشت دست راست به انگشت دست چپ کردیم که نشانه‌ی ازدواج بود.

کشیش ما را خانم و آقای یپرم‌ هایراپتیان نامید و به یپرم گفت که می‌تواند عروس را ببوسد و او با خجالت گونه‌ی مرا بوسید. لب‌های گرم یپرم را روی گونه‌ام احساس کردم و سر تا پا لرزیدم. هنگامی که از مقابل محراب رو به سمت خانواده‌هایمان کردیم، یپرم خیلی آهسته پای مرا لگد کرد. این یک رسم ارمنی است تا نشان دهد که در زندگی شوهر رئیس خانواده است. وقتی صلیب طلایی را می‌بوسیدیم همه با شادی می‌خندیدند. اعضای خانواده، همگی ما را بوسیدند و دعا کردند. مادرهایمان اشک شوق و غم می‌ریختند. من سعی داشتم جلوی ریزش اشک‌هایم را بگیرم و نگاهم فقط به جلو بود و پشت سرم را نگاه نمی‌کردم. همگی یک‌دیگر را در آغوش گرفته و می‌بوسیدیم و باران نقل و سکه بود که بر سر ما می‌بارید. من به عمرم آن همه نقل ندیده بودم.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
گفتار مترجم
سخنی در آغاز
بخش یکم: کودکی 1917 – 1899 میلادی
بخش دوم: عروس جوان
بخش سوم: سفر خارجه
بخش چهارم: بیوه‌ی جوان
بخش پنجم: درس‌هایی از طبیعت
بخش ششم: تولدی دوباره از میان خاکستر
بخش هفتم: زن نان‌آور
بخش هشتم: تجربه‌ای تازه و تلخ
بخش نهم: ازدواج مجدد
بخش دهم: زنده، اما تا ابد مرده
بخش یازدهم: جنگ جهانی دوم
سخنی در پایان
و در انتها …
زندگی‌نامه‌ی کوتاهی از شادوران حکیم علی نقی ‌خان افتخار
پی‌نوشت
کتاب‌شناسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آروسیاک بازمانده خوی
نویسنده
مترجمزهره باوندی
ناشر چاپینشر افکار
سال انتشار۱۳۸۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات161
زبانفارسی
شابک978-964-8910-97-1
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آروسیاک بازمانده خوی

mitra.mh. 46
۱۴۰۲/۱۰/۱۵
بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم، خیلی ناراحت شده ام، ما انسانها آمده ایم که آفریننده باشیم نه عزراییل، این نسل کشی‌ها تا کی؟ چرا باید ادامه داشته باشد؟ چرا تحمل عقاید مخالف و ادیان مخالف هم را نداریم؟ چرا دولت وقت ایران در برابر توحش عثمانی ساکت ماند؟ چرا دولت عثمانی با ارامنه دشمن خونی است؟ کره‌ی زمین با اینهمه گستردگی مگر جا برای زندگی کم است؟ مگر معادن و ثروت به اندازه‌ی همه‌ی بشریت وجود ندارد؟ آخر چطور می‌توان اینهمه بی رحم بود و قساوت قلب داشت؟ این حکومت چند روزه‌ی دنیا همانطور که به اسکندر مقدونی، هیتلر، موسولینی، استالین ووو وفا نکرد و نماند به شما هم وفا نمیکند، بس کنید دست از ستمکاری بکشید. لعنت به خداوندان زر، زور و تزویر
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب آروسیاک بازمانده خوی

برای دریافت کتاب آروسیاک بازمانده خوی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.