معرفی و دانلود کتاب آزمایش‌های نجومی برای کودکان: 52 فعالیت دوستانه و خانوادگی

برای دانلود قانونی کتاب آزمایش‌های نجومی برای کودکان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آزمایش‌های نجومی برای کودکان: 52 فعالیت دوستانه و خانوادگی

کتاب آزمایش‌های نجومی برای کودکان، نوشته‌ی میشل نیکولز، مجموعه‌ای از 52 آزمایش علمی در حوزه‌ی نجوم است که می‌کوشد به کمک این آزمایش‌ها مبانی علم ستاره‌شناسی را به کودکان آموزش داده و آن‌ها را برای ورود به حوزه‌های تخصصی‌تر این علم آماده کند.

درباره‌ی کتاب آزمایش‌های نجومی برای کودکان

کودکان همواره عطش فراوانی برای یادگیری مباحث جدید و ناشناخته‌ها از خود نشان می‌دهند. امری که باید توسط والدین به‌عنوان اتفاقی مثبت در نظر گرفته شده و مقدمات ارضای این کنجکاوی کودک توسط آن‌ها مهیا شود. علم نجوم از آن حوزه‌هایی است که به‌شدت با رمز، راز و تخیل گره خورده. وجود یا عدم وجود موجودات فضایی، رازهای کشف‌نشده‌ی فضا و نامتناهی بودن کیهان، بعضی از دلایلی هستند که کنجکاوی فراوانی را نسبت به علم نجوم ایجاد می‌کنند. اتفاقی که برای بسیاری از کودکان و نوجوانان نیز می‌افتد.

کتاب آزمایش‌های نجومی برای کودکان (Astronomy Lab for Kids)، به قلم میشل نیکولز (Michelle Nichols) یک راهنمای قدم‌به‌قدم برای کودک شماست تا او را با مبانی و اصول نجوم آشنا کند. 52 آزمایش مختلف در این کتاب، پدیده‌هایی از علم نجوم و فضا را مورد بررسی قرار می‌دهند و با آزمایش‌هایی ساده و عملی، اصولی را به فرزندان شما می‌آموزند که شاید ساده به نظر برسند اما مبانی پایه‌ای علم نجوم هستند و راه را برای ورود عمیق‌تر فرزند شما به این حوزه باز می‌کنند.

در ابتدای کتاب از کودکان خواسته می‌شود که دفتری تهیه کنند تا بتوانند روند کاری و آزمایشات نجومی خود را در آن ثبت نمایند. در ادامه، به کمک عناصری ساده، کتاب به اثبات حقایق نجومی می‌پردازد. برای مثال، به کمک یک توپ تنیس درمورد ابعاد سیاره‌ها و نسبت آن با یکدیگر توضیح داده یا با روشی ساده، ساخت یک تلسکوپ آماتوری را به فرزند شما آموزش می‌دهد.

هر آزمایشی مشخصات مخصوص به خود را دارد و در همان ابتدا اطلاعات مفیدی را به مخاطب منتقل می‌کند. برخی از این اطلاعات عبارتند از: زمان لازم برای انجام آزمایش، لیست مواد لازم، نکات انجام آزمایش، بخش تشریحی آزمایش همراه با عکس برای یادگیری بهتر، تشریح مباحث علمی پنهان در این آزمایش جذاب و روش‌های دیگر انجام آزمایش و نکاتی برای ادامه آن در سطحی بالاتر.

آزمایش‌های عملی و ساده‌ی کتاب بدون آنکه نیاز به لوازم پیجیده‌ای داشته باشند، حس کنجکاوی کودک را اقناع کرده و در او حس موفقیت در مباحث علمی را ایجاد می‌کند. اتفاقی که باعث پیدایش احساسات مثبتی در کودک، نظیر رضایت از خود و اعتماد‌به‌نفس می‌شود.

آزمایشات موجود در این کتاب با رعایت کامل اصول ایمنی طراحی شده‌اند، به نحوی که انجام آن‌ها کمترین مخاطرات را برای کودکان به همراه دارد؛ یک راهنمای کامل برای فرزند شما در اولین گام‌های خود برای شناخت عجایب و شگفتی‌های فضا، سیارات و نادیده‌های آن.

کتاب آزمایش‌های نجومی برای کودکان با ترجمه‌ی سحر نجات دهکردی، حجت محسنی حقیقی، شهین جعفریان دهکردی، لیلا سمیع، حدیث کیان‌پور توسط انتشارات آزادمهر به چاپ رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب آزمایش‌های نجومی برای کودکان

• این مجموعه با خوش‌فکری خاص خود، تعدادی از آزمایشات محبوب و کلاسیک این حوزه را ارائه می‌دهد. در کنار آن، تعدادی از حیطه‌های پیشرفته‌تر نجوم نیز در این کتاب پوشش داده شده است. کتاب آزمایش‌های نجومی برای کودکان می‌تواند به‌عنوان منبعی علمی، در مدرسه‌ها یا کتابخانه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. (Kirkus Reviews)

• مباحث علمی مطرح‌‌شده در این کتاب علاوه بر استحکام آکادمیک به شیوه‌ای بسیار مفرح ارائه شده است. هر فعالیت اطلاعاتی درمورد مدت‌زمان انجام آزمایش، لیستی از مواد لازم، نکات ایمنی و راهنمای انجام آزمایش به شما ارائه می‌دهد. کتابی عالی که لذت زیادی به مخاطب هدیه می‌دهد. (رالف پترسون، اتحادیه‌ی ملی معلمان علوم)

• ارائه‌ی قدم‌به‌قدم آزمایش‌ها همراه با عکس برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب در این کتاب، آن را تبدیل به یک منبع علمی و مناسب برای خانواده‌ها کرده است. کتاب آزمایش‌های نجومی برای کودکان علاوه‌بر آموزش کودکان می‌تواند مطالب جدیدی را نیز به والدین و همراهان بزرگسال آن‌ها ارائه کند. (ارین اندرسن، بوک‌لیست)

• یک روش خلاقانه برای یادگیری عملی نجوم. (دانین اسکات، دبیرستان Westampton)

کتاب آزمایش‌های نجومی برای کودکان مناسب چه کسانی است؟

کتاب آزمایش‌های نجومی برای کودکان اصولاً با هدف ارائه‌ی یک راهنمای عملی و گام‌به‌گام در مبانی نجوم نوشته شده. کتاب حاضر می‌تواند پایه‌ای‌ترین مباحث نجوم، فضا، سیارات و کیهان را به کودک 6 تا 12ساله‌ی شما با زبانی ساده بیاموزد و او را آماده‌ی شناخت بیشتر و تخصصی‌تر این قبیل مباحث کند.

با میشل نیکولز بیشتر آشنا شویم

میشل نیکولز یک استاد راهنما در مجموعه‌ی سیاره‌شناسی «ادلر» (Adler) در شیکاگوی آمریکاست که سابقه‌ای 20‌ساله در طراحی آزمایشات نجومی سرگرم‌کننده و عملی برای خانواده‌ها دارد. او خود سابقه‌ی فعالیت به‌عنوان یک منجم آماتور را نیز در کارنامه داشته.

در بخشی از کتاب آزمایش‌های نجومی برای کودکان می‌خوانیم

آزمایش 30: کمی نور بتابانید.
یک مارپیچ آینه‌ای بسازید و حتی با همفکری دوستان آن را بهتر کنید!

زمان: 30 دقیقه

مواد و وسایل لازم:

• آینه‌های کوچک (حداقل 6 عدد، اما اگر تعداد بیشتر باشد بهتر است)
• یک شیء کوچک
• چراغ قوه

نکات ایمنی و راهنمایی‌ها:

• اگر شما نیاز به خرید آینه دارید، بهتر است به دنبال آینه‌های کوچک تخت پلاستیکی بگردید. آینه‌های به اندازه‌ی 7 در 10 سانتی متر مناسب هستند.
• از چراغ قوه‌ای استفاده کنید که پرتوی نور آن بتواند کوچکتر شود (معمولا با چرخاندن حلقه‌ای دور سر چراغ قوه می‌شود پرتو را متمرکزتر و کوچکتر کرد).
• اگر شما آزمایش "مارپیچ لیزری" در قسمت خلاقیت بیشتر را انجام دهید، شما به یک لیزر نیاز خواهید داشت. لیزر را به چشم کسی نشانه نگیرید!

مقدمه نویسنده
آزمایش 12: رنگ درهم و برهم
آزمایش 13: یک تلسکوپ ساده بسازید
آزمایش 14: با یک روزنه پروژکتور بسازید
فصل سوم: اندازه و مقیاس
آزمایش 15: ماه چقدر دور است؟
آزمایش 16: چطور ماه می‌تواند خورشید را بپوشاند؟
آزمایش 17: سکه‌ها و سیارات
آزمایش 18: راه رفتن روی سیارات سنگی
آزمایش 19: راه رفتن تا لبه‌ی منظومه‌ی شمسی
آزمایش 20: راه رفتن در میان سایر منظومه‌های خورشیدی
آزمایش 21: به سوی آندرومدا
آزمایش 22: همه چیز در حال دور شدن است!
فصل چهارم: نور، حرکت، جاذبه
آزمایش 23: رنگ‌ها در نور
آزمایش 24: چرا آسمان آبی دیده می‌شود؟
آزمایش 25: با آمیختن نور، رنگ درست کنید
آزمایش 26: نور را منعکس کنید تا رنگ‌ها را ببینید
آزمایش 27: آشکارسازی نور فروسرخ
آزمایش 28: آیا می‌توانید نو را ببینید؟
آزمایش 29: بسازید و بپزید
آزمایش 30: کمی نور بتابانید.
آزمایش 31: آب درخشان
آزمایش 32: اندازه‌گیری سرعت نور
آزمایش 33: بیانداز، بیانداز، بیانداز!
آزمایش 34: بگرد و بگرد
آزمایش 35: سقوط آزاد
فصل پنجم: کشف منظومه شمسی
آزمایش 36: دسته‌بندی منظومه شمسی
آزمایش 37: آیا می‌توان در فضا صدایی شنید؟
آزمایش 38: چگونه یک سطح نادیدنی را می‌توان مشاهده کرد؟
آزمایش 39: سطوح حفره‌ای!
آزمایش 40: آیا سیاره زهره قابل سکونت است؟
آزمایش 41: آیا سیاره مریخ واقعا سرخ است؟
آزمایش 42: جستجوی نشانه‌های حیات در مریخ
آزمایش 43: کریستال‌های سرد
آزمایش 44: لکه‌های خورشیدی
آزمایش 45: خورشید چرخان ما
فصل ششم: رصد ستارگان
آزمایش 46: ملاقه و قطب را در آسمان بهار پیدا کنید
آزمایش 47: مثلث را در تابستان پیدا کنید
آزمایش 48: در آسمان پاییز یک اسب بالدار پیدا کنید
آزمایش 49: شکارچی را در آسمان زمستان بیابید
آزمایش 50: به اطراف آسمان زمستان سر بخورید.
آزمایش 51: شیر و ملکه را در آسمان بهار ببینید
آزمایش 52: انفجار ابرنواختر

نام کتابکتاب آزمایش‌های نجومی برای کودکان: 52 فعالیت دوستانه و خانوادگی
مترجمسحر نجات دهکردی، حجت محسنی حقیقی، شهین جعفریان دهکردی، لیلا سمیع، حدیث کیان پور
ناشر چاپیانتشارات آزادمهر
شابک978-622-7883-02-2
موضوع کتابکتاب علمی و آموزشی کودک

راهنمای مطالعه کتاب آزمایش‌های نجومی برای کودکان

برای دریافت کتاب آزمایش‌های نجومی برای کودکان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.