معرفی و دانلود کتاب آقای نویسنده: نمایشنامه در پنج پرده

عکس جلد کتاب آقای نویسنده: نمایشنامه در پنج پرده
قیمت:
۱۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آقای نویسنده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آقای نویسنده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آقای نویسنده: نمایشنامه در پنج پرده

کتاب آقای نویسنده، نمایشنامه‌ی پنج‌پرده‌ای مهدی رعنایی در مورد نویسنده‌ای آمریکایی است که سعی دارد داستان‌های کوتاهش را در فرانسه به چاپ برساند. الکس استنلی که تاکنون چندین رمان و مجموعه داستان منتشر کرده، با مترجمی فرانسوی قرار می‌گذارد تا آثارش را ترجمه و در انتشارات معتبر گالیمار چاپ کند. در همین حین او زندگی خود را مرور می‌کند و ماجراهایی که پشت‌سر گذاشته را به خاطر می‌آورد.

درباره‌ی کتاب آقای نویسنده

ایران یکی از اولین کشورهای آسیایی است که نمایشنامه‌نویسی را آغاز کرد. تقریباً اواسط دوران قاجار بود که میرزا آقا تبریزی با پنج قطعه‌ی نمایشی این سنت را بنا نهاد. برخی از تاریخ‌نگاران، او و میرزا فتحعلی آخوندزاده را خالق اولین درام‌های مدرن آسیا می‌دانند. گرچه نوشته‌های این دو تا زمان پهلوی مهجور ماند و دیده نشد. در دهه‌ی 1330، ظهور چهره‌هایی مثل عبدالحسین نوشین و ترجمه‌های او باعث شد ژانر نمایشنامه‌نویسی جدی‌تر گرفته شود.

در مورد قابلیت خواندن نمایشنامه نظرات متفاوتی در دنیا وجود دارد؛ نظریه‌پردازانی مثل برتولت برشت، متن اجرانشده را ناتمام می‌دانستند و معتقد بودند متن، تنها زمانی که بر روی صحنه می‌رود، کامل می‌شود و به اوج می‌رسد. در مقابل، نمایشنامه‌نویسان آمریکایی مثل آرتور میلر، درام را یک ‌گونه‌ی ادبی مجزا در نظر می‌گرفتند و با تأکید عامدانه بر جزئیات صحنه و حالات کاراکترها، تلاش می‌کردند بر اهمیت نمایشنامه و استقلال آن تأکید کنند. به خاطر همین هرگز نمایشنامه را کمتر از رمان یا داستان کوتاه نمی‌دانستند. در ایران هم نویسندگان زیادی به نظریه‌ی دوم تمایل دارند و سعی می‌کنند نمایشنامه‌هایی خلق کنند که خواندنی باشد.

نمایشنامه‌ی آقای نویسنده نوشته‌ی مهدی رعنایی، از همین دست آثار خواندنی است. این درام پنج‌پرده‌ای در فرانسه اتفاق می‌افتد و روایت زندگی نویسنده‌ای آمریکایی است که سال‌هاست در فرانسه زندگی می‌کند. الکس که پیش‌تر داستان‌های کوتاه و رمان‌هایی را به زبان انگلیسی چاپ کرده، پس از سال‌ها به موقعیتی استثنایی رسیده؛ قرار است چند داستان کوتاهش به فرانسه ترجمه و در انتشارات معروف و معتبر گالیمار منتشر گردد. قصه از جایی آغاز می‌شود که الکس با مترجم فرانسوی‌اش قرار می‌گذارد تا با هم بر روی ترجمه کار کنند. نمایش هم‌زمان که به‌پیش می‌رود، دائماً به گذشته هم بازمی‌گردد و مسیری که الکس طی کرده و اتفاقاتی که پشت‌سر گذاشته را مرور می‌کند.

مهدی رعنایی در نمایشنامه‌ی آقای نویسنده، صحنه را به سه قسمت تقسیم می‌کند؛ دو کافه‌ی مجزا و متفاوت و دفتر کار نویسنده. این تکنیک کمک کرده او به‌سرعت بین اتفاقات، فلاش‌بک و فلاش‌فوروارد بزند و به‌راحتی زمان و مکان را تغییر دهد. از سوی دیگر یک راوی هم هست که پیش‌درآمد هر صحنه را تعریف و شخصیت‌ها را معرفی می‌کند. این تمهید باعث شده این درام تا حدی به ژانر داستان یا رمان نزدیک شود.

کتاب آقای نویسنده را انتشارات هرمس چاپ کرده است.

کتاب آقای نویسنده برای چه کسانی مناسب است؟

این نمایشنامه به دوستداران ادبیات نمایشی و تئاتر پیشنهاد می‌شود.

با مهدی رعنایی بیشتر آشنا شویم

مهدی رعنایی (متولد 1364) نویسنده و مترجم ایرانی است. او عموماً به حوزه‌ی فلسفه علاقه‌مند بوده و مقالات زیادی را در این زمینه ترجمه کرده و در نشریات به چاپ رسانده. رعنایی مترجم کتاب «فلسفه به ‌وقت سه صبح» و نویسنده‌ی نمایشنامه‌ی «آقای نویسنده» است.

در بخشی از کتاب آقای نویسنده: نمایشنامه در پنج پرده می‌خوانیم

الکس: ایمیل دعوت رو خیلی دیر دیدم. مجبور شدم به آرون بگم سلامم رو برسونه ... ولی ... خوشحالم که دعوتم رو قبول کردی. خیلی وقت بود همو ندیده بودیم ....
ماریندا: آره، حدوداً بیست سال.
الکس: این روزا چیکار می‌کنی؟
ماریندا: دارم روی یه داستان بلند کار می‌کنم که مدت‌هاست دستمه و می‌خوام تمومش کنم.
الکس: و حتماً مثل بقیۀ کارهات بذاری یه گوشه و منتشرش نکنی.
ماریندا: نمی‌دونم. اون موقع که شروع کردم به نوشتن، مطمئن بودم که نمی‌خوام منتشرش کنم، اما الآن مطمئن نیستم. البته، اون داستانی نشده که می‌خواستم، ولی به ‌هر حال ازش خسته شده‌م؛ سی ساله که دارم می‌نویسمش.
الکس: سی سال؟
ماریندا: آره، دقیقاً سی سال.
الکس: فکر می‌کردم نوشتن رو بعد از من شروع کردی.
ماریندا: نه، قبل از تو بود. دقیقاً دو هفته قبل از این بود که تو برای اولین بار شروع کردی به نوشتن داستانت.
الکس: (پوزخند می‌زند) چه حافظه‌ای! (ماریندا شانه بالا می‌اندازد، چیزی نمی‌گوید و کمی قهوه‌اش را مزه‌مزه می‌کند. بعد از کمی سکوت، الکس ادامه می‌دهد) دربارۀ چیه؟

فهرست مطالب کتاب

بر سبیلِ مقدمه
شخصیت‌ها
کارستن آدلر، نویسنده‌ای که در بیست‌وپنج‌سالگی برندۀ نوبل ادبیات شد

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آقای نویسنده: نمایشنامه در پنج پرده
نویسنده
ناشر چاپینشر کتاب هرمس
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات80
زبانفارسی
شابک978-600-456235-5
موضوع کتابنمایشنامه ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آقای نویسنده

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب آقای نویسنده

برای دریافت کتاب آقای نویسنده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.