معرفی و دانلود کتاب آموزش تفکر انتقادی به کودکان

عکس جلد کتاب آموزش تفکر انتقادی به کودکان
قیمت:
25000 تومان - 2.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آموزش تفکر انتقادی به کودکان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آموزش تفکر انتقادی به کودکان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آموزش تفکر انتقادی به کودکان

کتاب آموزش تفکر انتقادی به کودکان نوشته‌ی کلیفتون چادویک، راه‌های پرورش خلاقیت و تفکر انتقادی در کودکان و دانش‌آموزان را به صورت جامع و کاربردی آموزش می‌دهد.

آموزش به کودکان برای اینکه متفکران موثری باشند و به یک ثبات اخلاقی و اعتقادی دست پیدا کنند از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مدارس و والدین است. همه‌ی پدر و مادرها آرزو دارند که کودکانشان متفکران باکیفیت و باهوشی باشند.

درباره این موضوع فکر کنید. چرا می‌خواهید فرزندانتان بتوانند در سطح بسیار مؤثری فکر کنند؟ آیا نمی‌شود آن‌ها نیز مثل همه مردم فکر کنند و زندگی ساده‌ای داشته باشند؟ آیا اصلاً چنین چیزی باز هم ممکن است؟ آیا باید نگرانی درباره مشکلات اساسی زندگی را به دیگران واگذار کرده و خود مثل همه مردم عمل کنند؟ آیا باید بنا به موقعیت اخلاق‌ را رعایت کرده و با جریان پیش روند؟

بیایید با یک مشاهده مهم شروع کنیم. اغلب کودکان در مدرسه، فکر کردن را نمی‌آموزند. می‌دانم این ادعای بحث‌انگیزی است، اما واقعیت دارد. مدارس اغلب، اطلاعات دایرةالمعارفی در اختیار کودکان گذاشته و این کار را «آموزش» می‌نامند. در یکی از مشهورترین تحقیقات پژوهشی، محققی دریافت که مهارت‌های تفکر کودکان در پایه دوازدهم اساساً در حد مهارت آنان در پایه چهارم بود. بله باور چنین چیزی سخت است.

محققان در پژوهش‌های خود مدارسی را مورد بررسی قرار داده‌اند که مدعی هستند خود را وقف آموزش تفکر به کودکان کرده‌اند (چیزی که این روزها بسیار رایج است). مدیران، سرپرستان و معلمان، همگی معتقد بودند که آموزش تفکر اهمیت بسیار زیادی برای آنان دارد؛ اما در یک مشاهده کلاسی نظام‌مند برای بررسی عملکرد واقعی آموزگاران، مشاهده شده که آن‌ها تقریباً هیچ کاری برای برانگیختن تفکر انجام نمی‌دهند؛ این بسیار دردآور است، اما حقیقت دارد.

کلیفتون چادویک (Clifton B Chadwick) در کتاب آموزش تفکر انتقادی به کودکان (Teaching kids to think critically) موضوعاتی مانند منطق و ساختار یادگیری، استراتژی‌ها و مهارت‌های پردازش شناختی، مهارت‌های حل مسئله، تفکر انتقادی با کیفیت بالا و ... را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مجموعه‌ای از مفاهیم، رویدادها، دانش، مهارت‌ها، نگرش‌ها، گرایش‌ها و استانداردهای مورد نیاز برای تفکر انتقادی در این کتاب مطرح شده، به ‌طوری ‌که امید است شما آن‌ها را بفهمید و بپذیرید که این پیشنهاد‌ها مسیر همواری را برای توسعه تفکر انتقادی در کودک، پیش پای شما قرار می‌دهند و ارزش دارد برای آن‌ها تلاش کنید و وقت بگذارید.

جملات برگزیده‌ی کتاب آموزش تفکر انتقادی به کودکان:

- شکست تنها علامتی است برای حرکت به جلو. (هلن کلر)

- بزرگ‌ترین نقطه ‌ضعف ما تسلیم شدن است. مطمئن‌ترین راه موفقیت همیشه یک‌بار دیگر تلاش کردن است. (‌توماس آلوا ادیسون)

- پشتکار یک ویژگی فعال و مثبت است. پشتکار انتظار منفعلانه بیهوده و امید برای یک اتفاق خوب نیست. پشتکار به ما امید می‌دهد و کمک می‌کند بفهمیم حق جز در صورت تسلیم و دست برداشتن از تلاش، شکست نخواهد خورد. ما، با وجود همه وسوسه‌ها، خستگی‌ها، ناامیدی‌ها یا دلسردی‌ها، هرگز نباید تسلیم شویم. (جوزف بی. ریتلین)

در بخشی از کتاب آموزش تفکر انتقادی به کودکان می‌خوانیم:

سؤال درباره چگونگی و شکل یادگیری سؤال مهمی در جهت توسعه یادگیری است. چگونه، چه و چرا ما یاد می‌گیریم، موضوعاتی درهم‌تنیده ‌هستند. مردم از طریق فرآیند کند جمع‌آوری اطلاعات، درباره دنیایی که در آن زندگی می‌کنند، یاد می‌گیرند. آن‌ها بین موقعیت‌ها واکنش‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها شروع به ساخت قطعاتی از حافظه‌ای می‌کنند که به ‌شکلی منطقی سازمان‌دهی شده است و در اطراف آن هرچه بیشتر و بیشتر اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند؛ اطلاعاتی را که دارند افزایش می‌دهند و هر «قطعه» را گسترش داده و قطعات جدید را درست می‌کنند.

فرآیند شناخت جهان و ذخیره ‌کردن آن، به ‌شکل نماد در ذهن، درون‌سازی و برون‌سازی نام دارد. کودک با دریافت عناصری از اطلاعات، آن‌ها را جذب یا درون‌سازی می‌کند. او در حال تجربه و گرفتن قطعاتی از اطلاعات و یافتن جایی برای آن در ساختار دانش موجود خود است. وقتی قطعات موجود خود را شناسایی می‌کند، طوری که اطلاعات جدید در جای خود مستقر می‌شوند، آن قطعات را برون‌سازی کرده و نظم موجود دانش را دوباره تنظیم می‌کند تا اطلاعات جدید در آن ادغام شوند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: مقدمه
منطق و ساختار یادگیری
احساسات و تفکر
تفکر منطقی، تفکر انتقادی
پنج عنصر تفکر کیفی
محتوا و ساختار
استراتژی‌ها و مهارت‌های پردازش شناختی
فصل دوم: یادگیری و ساختار دانش
ساختار: ما درباره چه فکر می‌کنیم؟
دو منبع یا نوع از ساختار
هدف از فکر کردن
مفهوم رشته‌ها
مثال‌های علوم
حساب
انتقال یادگیری
یادگیری: استعداد در مقابل تلاش
فصل سوم: ایجاد مهارت‌هایی برای یادگیری مؤثر
دو نوع از استراتژی‌های پردازش شناختی
استراتژی‌های پردازش اولیه
استراتژی‌های فیزیکی
استراتژی‌های شرح و بسط کلامی
گروه‌بندی و ترکیبات گزینشی
شرح و بسط از طریق اشیا و تصاویر
رویدادهای فرعی
ساختارهای دیداری، نقشه‌های مفهومی و شبکه‌های مفهومی
استراتژی‌های یادگیری پیشرفته
کلامی درباره تمرین
فصل چهارم: فراشناخت؛ هوشیاری در فکر کردن
شناخت آنچه که می‌دانید: فراشناخت
استراتژی‌های یادگیری شناختی و سؤالات فراشناختی مربوط به آن‌ها
فصل پنجم:
گرایش‌ها، انگیزه‌ها، دیدگاه‌ها و میل به فکر کردن
انگیزه بیرونی
علایق
خودشناسی
مدیریت اضطراب و استرس
اسناد کنترل
هوشیاری عاطفی
گرایش‌های نسبت به یادگیری، تفکر و پشتکار
کاوش: کنجکاوی
حقیقت‌جویی
مقاومت یا پشتکار
روشنفکری
فصل ششم: تشکیل و توسعه استانداردهای فکری برای تفکر
استانداردهای فکری
شفافیت
صحت
دقت
منطق
ارتباط
اهمیت
عمق و پهنا
انصاف
خلاصه استانداردهای فکری
فصل هفتم: مهارت‌های حل مسئله
استراتژی‌های تولید پاسخ
حل مسئله شهودی
رویکرد تحلیلی یا نظام‌مند به تفکر انتقادی
شناسایی و درک مسئله
خواندن و حل مسئله
جایگزین‌های کلی برای حل مسئله
چند مثال دیگر از حل مسئله
اشتباه کردن
خلاقیت و شهود
فصل هشتم: تفکر انتقادی با کیفیت بالا
کلام آخر
چند نکته دیگر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آموزش تفکر انتقادی به کودکان
نویسنده
مترجمعلیرضا مرآتی، محمد شفیعی، مریم خمیس آبادی
ناشر چاپیانتشارات پشتیبان
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات276
زبانفارسی
شابک978-622-255315-9
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی، کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک
25000 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آموزش تفکر انتقادی به کودکان

esmat zowghi
۱۴۰۱/۱۰/۳
بر اساس اعلام سازمان یونسکو، تفکر انتقادی، یکی از چند سواد برتر هست که باید حتماً به بچه‌ها آموزش داد و از اونجایی که این سواد مثل خیلی موارد دیگه در نظام آموزش و پرورش نادیده گرفته شده، بهتره ما به عنوان پدر و مادر یاد بگیریم و خودمون به بچه هامون آموزش بدیم، و خب این کتاب در این زمینه یاریگر مفید و ارزشمندی هست و پیشنهاد میکنم حتماً بارها بخونین، نکته برداری کنین و آموزش بدین، ممنونم از کتابراه به خاطر معرفی‌های ارزشمندی که داره 🍀🌺
علی رضایی
۱۳۹۹/۸/۱۹
به موضوع بسیار مهم اشاره شده. تفکر نقاد، مسئله‌ای که باید هر فردی به ان بپردازد. عده‌ای در پی کسب آن به دنبال قوی کردن هوش و‌ای کیو خود هستند بی خبر از انکه درون هرکس هوش بالقوه است و با تفکری نقاد بالفعل میگردد.
M Ta
۱۴۰۰/۱۱/۱
این کتاب به موضوع جالبی پرداخته که چگونه با استفاده از تفکر نقادانه می‌توان نسبت به ثبات فکری و اخلاقی در کودکان پرداخت و انسان‌های مفیدتری برای جامعه تربیت نمود
عادل آتشین
۱۴۰۱/۳/۳۱
تکنولوژی فکر و شناخت ساختاری و شالوده یی از آن سبب میشود تفکر ما بهینه و بهترین بازخورد را بهمراه داشته باشه،،، برای چگونه اندیشیدن کتابی لازم و مفید است،،،
صدیقه افکوسی پاقلعه
۱۴۰۰/۵/۱۶
کتاب خوبی است، علاوه بر نحوه‌ی آموزش تفکر انتقادی به کودکان، بزرگسالان هم با مطالعه‌ی آن متفکرتر می‌شوند.
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب آموزش تفکر انتقادی به کودکان

برای دریافت کتاب آموزش تفکر انتقادی به کودکان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.