معرفی و دانلود کتاب آموزش گام به گام SQL

برای دانلود قانونی کتاب آموزش گام به گام SQL و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آموزش گام به گام SQL و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آموزش گام به گام SQL

کتاب آموزش گام به گام SQL، منبع مناسبی برای دانشجویان علوم رایانه‌ای است تا به صورت عمیق با زبان SQL برای استفاده در بانک‌های اطلاعاتی رابطه‌ای آشنا شوند. عین‌ الله جعفرنژاد قمی و رمضان عباس نژاد در این کتاب کاربردهای این زبان را برای به کارگیری در اوراکل و SQL Server مورد بررسی قرار داده‌اند.

درباره‌ی کتاب آموزش گام به گام SQL

بانک‌های اطلاعاتی یا پایگاه‌های داده به دلیل کاربردی که در ذخیره‌سازی داده‌ها دارند، از مهم‌ترین بخش‌های هر برنامه‌ای به شمار می‌روند. بنابراین به کارگیری سیستم‌هایی برای مدیریت بانک‌های اطلاعاتی‌ که امکان دسترسی همزمان افراد متعدد را فراهم و از دیتابیس‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. اوراکل و SQL Server از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین سیستم‌های مدیریت پایگاه‌های داده هستند که نیاز است برای کار کردن با این دو سیستم بر زبان SQL تسلط کافی داشته باشیم. زبان SQL، زبانی با دامنه‌ی خاص است که به منظور مدیریت اطلاعات نگهداری شده در پایگاه‌های داده رابطه‌ای طراحی شده است که در برنامه‌نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کتاب آموزش گام به گام SQL، به صورت دقیق و کامل به آموزش این زبان استاندارد برای دسترسی به پایگاه‌های داده پرداخته شده است.

معرفی و دانلود کتاب آموزش گام به گام SQL

زبان SQL پرکاربردترین زبان مورد استفاده در پایگاه داده است و به زبان استاندارد این حوزه تبدیل شده است. بازنگری‌هایی نیز در این زبان و استانداردها انجام شده تا ویژگی‌ها و افزونه‌های بیشتری را در خود بگنجاند. این زبان در سیستم‌های مختلف موجود برای مدیریت پایگاه‌های داده از جمله مهم‌ترین نرم‌افزارهای این حوزه یعنی اوراکل و SQL Server کاربرد دارد و لازمه‌ی تسلط بر این نرم‌افزارها به شمار می‌رود. کسب دانش و مهارت کافی برای به کارگیری نرم‌افزارهای مدیریت پایگاه داده برای متخصصان و مهارت‌آموزان این حوزه از چند جهت ضرورت دارد؛ این نرم‌افزارها امکان دسترسی سریع به اطلاعات را فراهم می‌کنند، می‌توان به کمک آن‌ها چندین کاربر را به صورت همزمان به پایگاه داده متصل کرد، از تراکنش‌ها پشتیبانی می‌کنند، در بهینه‌سازی پایگاه‌ها موثرند، انعطاف بالایی دارند و قابل توسعه هستند و همچنین از امنیت بالایی برخوردارند. کتاب آموزش گام به گام SQL دانش مورد نیاز برای تسلط بر زبان SQL که لازمه‌ی استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت پایگاه داده است را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

با مطالعه‌ی کتاب حاضر، بعد از یادگیری دقیق مفهوم بانک اطلاعاتی و انواع آن، با دو سیستم اصلی و پرکاربرد مدیریت بانک‌های اطلاعاتی، یعنی اوراکل و SQL Server آشنا می‌شویم؛ چرا که آزمایشات و خروجی‌های تمام دستورات و جزئیات SQL آموزش‌داده‌شده، در اوراکل و SQL Server بررسی می‌شوند. همچنین در کتاب آموزش گام به گام SQL شیوه‌ی ایجاد جدول‌ها و انجام تغییرات در آن‌ها در بانک‌های اطلاعاتی رابطه‌ای، ورود داده‌ها و ویرایش یا حذف آن‌ها در جدول‌ها، الحاق جداول و بازیابی اطلاعات از یک یا چند جدول و نیز مفهوم تقاضاها و عملگرها به صورت کامل شرح داده می‌شوند. به علاوه بررسی دقیقی از توابع موجود در SQL و توابعی که نیاز است برنامه‌نویس آن‌ها را بنویسد، مرتب‌سازی اطلاعات به دو شیوه‌ی صعودی و نزولی، تراکنش‌ها و دستورات مختلف برای کنترل آن‌ها، دستورات کنترلی در بانک‌های اطلاعاتی و بسیاری از مفاهیم و نکات مهم دیگر که در کار با زبان SQL به آن‌ها احتیاج است نیز در این اثر آورده شده‌اند.

این کتاب توسط عین الله جعفرنژاد قمی و رمضان عباس نژاد تالیف و توسط انتشارات علوم رایانه منتشر شده است.

کتاب آموزش گام به گام SQL برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای دانشجویان علوم رایانه و به صورت ویژه برای دانشجویان برنامه‌نویسی و علوم داده مفید خواهد بود.

در بخشی از کتاب آموزش گام به گام SQL می‌خوانیم

در ایندکس‌های خوشه‌ای، داده‌ها به همان ترتیبی که در جدول ذخیره می‌شوند، در ایندکس مرتب می‌گردند. یعنی داده مجدداً مرتب خواهد شد و نیاز به ساختار ایندکس کاملاً مجازی ندارد. این ایندکس‌ها معمولاً برای مواردی به کار می‌روند که بخواهید مجموعه‌ای از اطلاعات را جست‌وجو کنید.

برای مثال فرض کنید که می‌خواهید لیست دانشجویانی را مشاهده کنید که نام آن‌ها با حرف C و D شروع می‌شود. یک روش انجام کار این است که جدول Student را بر حسب نام مرتب کرده و اولین رکوردی را پیدا کنید که نام آن با حرف C شروع می‌شود. سپس تمام رکوردها را تا رسیدن به اولین رکوردی که نام آن با E شروع می‌شود، پیمایش کنید. این روش، ایندکس خوشه‌ای نام دارد. برای انجام این کار بدون ایندکس خوشه‌ای، SQL Server می‌بایست کل جدول را پیمایش کرده و رکوردهای موردنظر را استخراج کند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: مروری بر بانک‌های اطلاعاتی
فصل دوم: اوراکل و SQL Server
فصل سوم: ایجاد و ویرایش ساختار جدول
فصل چهارم: ورود داده‌ها و ویرایش جدول
فصل پنجم: بازیابی داده‌ها
فصل ششم: توابع
فصل هفتم: مرتب‌سازی و گروه‌بندی اطلاعات
فصل هشتم: الحاق جداول، تقاضاهای فرعی و مرکب
فصل نهم: ایجاد دیدگاه
فصل دهم: تراکنش‌ها
فصل یازدهم: دستورات کنترلی SQL
فصل دوازدهم: رویه‌های ذخیره‌شده و تریگرها
فصل سیزدهم: کرسرها
فصل چهاردهم: ایندکس‌ها
فصل پانزدهم: سطوح امنیت و مجوزها
فصل شانزدهم: بازیابی اطلاعات از کاتالوگ
ایندکس
منابع و مأخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آموزش گام به گام SQL
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات علوم رایانه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات283
زبانفارسی
شابک978-964-6864-79-5
موضوع کتابکتاب‌های آموزش برنامه نویسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آموزش گام به گام SQL

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب آموزش گام به گام SQL

برای دریافت کتاب آموزش گام به گام SQL و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.