معرفی و دانلود کتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود

عکس جلد کتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود
قیمت:
۶۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود

گریس بلاکلی در کتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود از بحران مالی جهان امروز که سبب توقف رشد اقتصادی شده سخن می‌گوید. در این اثر دورنمایی از اقتصاد امروز ارائه شده، به این امید که راه فراری از چنگال سرمایه‌داریِ افسارگسیخته یافته شود.

درباره‌ی کتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود

امروزه الگوهای خاص حاکم بر نظام سرمایه‌داری سبب افزایش قیمت مسکن، رکود دستمزدها و نابرابری اقتصادی شده و به دلیل سیاست‌های نادرست جهانی بسیاری از سیستم‌های زیست‌محیطی از بین رفته یا در معرض خطر جدی قرار گرفته‌ است.

گریس بلاکلی (Grace Blakeley) در کتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود (Stolen: how to save the world from financialisation)، ضمن بیان تاریخچه‌ای از روند رشد اقتصادی در جهان، شما را با جریان مالی‌سازی در دهه‌های اخیر و پیامدهای غالباً منفیِ آن آشنا می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود

در این کتاب خواهید دید که مالکان سرمایه چطور برای به دست آوردن سود بیشتر کالاهای فاقد ارزش خود را به جهان تحمیل می‌کنند و با وام دادن سرمایه‌های خود و مالک شدن درآمدهای آینده‌ی وام‌گیرندگان، رشد اقتصادی را متوقف می‌سازند. این جریان سال‌هاست سبب رشد بدهی بخش خصوصی کشور و مصرف زودهنگام منابع شده که به ضرر نسل‌های آینده است. در واقع منطق سرمایه‌داری بر به تملک درآوردن منابع و تخریب محیط زیست استوار است، روندی که شکل حادّ آن از سال‌های 1980 از بریتانیا آغاز شده و تاریخ اقتصاد ما را وارد مرحله‌ای بحرانی کرده است. البته روند مالی‌سازی کشورها در برهه‌های مختلف زمانی دیده می‌شود، اما امروزه پس از گذر از بحران‌های اقتصادی مختلف و نفوذ افراد قدرتمند، این روند شکل کاملی به خود گرفته و تبدیل به الگوی اقتصادی دوران ما شده است. گریس بلاکلی عقیده دارد این نظام مالی‌شده پس از جنگ جهانی دوم به مرور شکل گرفته است.

فرایند مالی‌سازی در حقیقت به افزایش حداکثری انگیزه‌های مالی، بازارها، نهادهای مالی و فعالان آن، و افزایش قدرت تأثیرگذاری هریک از این عوامل بر عملکرد اقتصاد داخلی و جهانی گفته می‌شود. این روند استانداردهای زندگی در یک جهان ثروتمند را برای ما طراحی کرده، اما در عمل به شکنندگی اقتصاد و رو به فزونی رفتن بدهی‌های بخش خصوصی و بسیاری پیامدهای منفی دیگر منتهی شده است. امروزه ما نظاره‌گر اتفاقی هستیم که عملاً محیط زندگی و حتی آینده‌مان را از ما ربوده است. بنابراین لازم است نسبت به آن آگاهی پیدا کنیم و با آسیب‌شناسی این وضعیت به سهم خود نسبت به آن واکنش نشان دهیم.

گفتنی‌ست ترجمه‌ی کتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود حاصل همکاری گروهی از مترجمان به سرپرستی احمد سیف است که از سوی نشر چشمه در دسترس علاقه‌مندان به حوزه‌ی اقتصاد قرار گرفته.

نکوداشت‌های کتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود

  • کتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود بهترین کتابی‌ست که به ما می‌گوید چگونه وارد این شرایط آشفته شده‌ایم. (فرانکی بویل)
  • کتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود راهنمایی واضح، در دسترس و آموزنده برای علاقه‌مندان به اقتصاد چپ‌‌گرا محسوب می‌شود. (بهاسکار سونکارا)
  • گریس بلاکلی یکی از تیزبین‌ترین متفکران اقتصادی و سیاسی نسل جدید است. (سارا جافه)

کتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود مناسب چه کسانی است؟

اقتصاددانان و دانشجویان رشته‌ی اقتصاد از مخاطبان اصلی این اثر هستند.

با گریس بلاکلی بیشتر آشنا شویم

گریس بلاکلی پژوهشگر و تحلیل‌گر اقتصادی است. او در موسسه‌ی تحقیقات سیاست عمومی (IPPR) کار می‌کند و در مورد مسائل اقتصادی برای رسانه‌های مختلف می‌نویسد.

در بخشی از کتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود می‌خوانیم

بهترین تعریفی که از «مالی‌سازی» می‌توان به دست داد عبارت است از «هر چه بیش‌تر شدن نقش انگیزه‌های مالی، بازارهای مالی، فعالان بازارهای مالی و نهاد‌های مالی در عملکرد اقتصاد داخلی و بین‌المللی.» به سخن دیگر، مالی‌سازی یعنی نهادهای مالی بیش‌تر و بزرگ‌تر (بانک‌ها و صندوق‌های تأمین سرمایه‌گذاری و صندوق‌های بازنشستگی) که بر بازیگران اقتصادی (مصرف‌کنندگان، بنگاه‌ها و حتی دولت) نفوذِ به‌مراتب بیش‌تری دارند. رشد بخش مالی به ظهور الگوی تازه‌ی اقتصادی منجر شده و در واقع بیانگر تغییرات عمیق و ساختاری در شیوه‌ی عملکرد نظام اقتصادی است.

وقتی اقتصاددانان درباره‌ی مالی‌سازی سخن می‌گویند، عمدتاً به ایالات متحد اشاره می‌کنند که بی‌هیچ رقیبی میزبان بزرگ‌ترین بخش مالی در کره‌ی زمین است. البته، این کتاب بر تاریخ الگوی رشد مالی‌سالار از دیدگاه اقتصاد بریتانیا تمرکز می‌کند، اگرچه بخش عمده‌ای از آموزه‌ها را می‌توان درباره‌ی ابرقدرت کنونی اقتصاد جهان [امریکا] هم به‌ کار گرفت. در سال‌های منجر به بحران بزرگ، هر کدام از این موارد (مالی‌سازی بنگاه‌های بزرگ، خانوارها و دولت) به گونه‌ای دیگر در اقتصاد امریکا نیز اتفاق افتاد. در واقع، ما می‌توانیم از خاص‌بودگی الگوی رشد انگلستانی - امریکایی هم صحبت کنیم که در آن شاهد رشد بخش مالی، سهم کاهنده‌ی مزد در درآمد ملی، روند افزایشی بدهی خانوارها و بنگاه‌ها و کسری روزافزون حساب‌های جاری هستیم. از دیگر اقتصادهایی که پیش از 2007 این الگوی اقتصادی را در پیش گرفته بودند می‌توان به ایسلند و اسپانیا اشاره کرد و درحال‌حاضر هم استرالیا و کانادا پُرشورترین دنباله‌روهای این الگوی اقتصادی هستند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجمان
مقدمه
فصل اول: دوران طلایی سرمایه‌داری
فصل دوم: سرمایه‌داری لاشخور: مالی‌سازی شرکت‌ها
فصل سوم: بگذارید خانه‌ها را ببلعند: مالی‌سازی خانوار
فصل چهارم:بزرگ‌ترین دستاورد تاچر: مالی‌سازی دولت
فصل پنجم: سقوط
فصل ششم: دنیای پس از سقوط اقتصادی
فصل هفتم: راه پیشِ رو
نتیجه‌گیری
یادداشت‌ها
نمایه‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود
نویسنده
مترجمگروه مترجمان
ناشر چاپیانتشارات چرخ
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات290
زبانفارسی
شابک978-600-7405-74-1
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود

برای دریافت کتاب آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.