معرفی و دانلود کتاب اخلاق به روایت استاد مطهری

عکس جلد کتاب اخلاق به روایت استاد مطهری
قیمت:
21000 تومان - 2.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اخلاق به روایت استاد مطهری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اخلاق به روایت استاد مطهری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اخلاق به روایت استاد مطهری

اخلاق از جمله آموزه‌های مهم در جوامع بشری و میان ادیان گوناگون است. محمد کوکب در کتاب اخلاق به روایت استاد مطهری بیانات،‌ سخنرانی‌ها و آرای این اندیشمند را درباره اخلاق اسلامی و فلسفه وجود اخلاق در زندگی انسان گردآوری و ارائه کرده‌ است.

درباره‌ی کتاب اخلاق به روایت استاد مطهری

اخلاق یکی از مهم‌ترین اصول انسانی در جوامع و ادیان گوناگون است که به‌عنوان شاکله‌ی انسان شناخته می‌شود و پایبندی به موارد آن می‌تواند نجات‌بخش بشر باشد. ادیان و مذاهب و یا جوامع و کشورها، تعلیمات اخلاقی متفاوتی دارند که هر کدام براساس پیشینه و تاریخ خاص و یا فرهنگ موجود هر جامعه و ملتی شکل گرفته‌اند. به‌همین‌دلیل اگر به قوانین حاکمیت‌ها و یا شیوه‌ی تعلیم و تربیت ملل گوناگون نگاه کنید،‌ تفاوت‌های زیادی را خواهید یافت. البته نباید از این نکته غافل شوید که شباهت‌هایی هم در زمینه اخلاقیات و پایبندی به اصول آن وجود دارد که همگی نشان‌دهنده‌ی زمینه مشترک انسانی است.

یکی از متفکرانی که در زمینه اخلاق،‌ به‌ویژه اخلاق اسلامی فعالیت کرده و سخنرانی‌ها،‌ یادداشت‌ها و پژوهش‌های ارزشمندی را از خود برجای گذاشته است، شهید استاد مرتضی مطهری است. از آنجایی که او معتقد بود اخلاق در جامعه نقش محوری دارد،‌ بارها به تبیین اهمیت و کارکرد این بعد انسانی پرداخته ارتباط آن را با مفاهیمی چون عدالت و آزادی تشریح کرده‌ بود.

کتاب اخلاق به روایت استاد مطهری نوشته‌ی محمد کوکب مباحث اخلاقی مطرح‌شده در سخنرانی‌ها و یادداشت‌های استاد مطهری را در دو بخش «فلسفه اخلاق» و «علم اخلاق» به شما ارائه می‌کند. بخش اول کتاب شامل شش فصل و بخش دوم آن شامل پنج فصل است که در هر فصل به مسائل مختلف و ابعاد گوناگون موجود در آن می‌پردازد. با مطالعه این کتاب می‌توانید دانش مناسبی را درباره‌ی فلسفه اخلاق،‌ اهمیت وجود و نقش آن در زندگی انسان‌ها را،‌ به دست آورید.

کتاب اخلاق به روایت استاد مطهری برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای همه کسانی که به آموزه‌های شهید استاد مطهری علاقه‌مندند و یا دوست دارند اطلاعات خود را در زمینه اخلاق اسلامی افزایش دهند، بسیار مناسب است.

با مرتضی مطهری بیشتر آشنا شویم

آیت‌الله مرتضی مطهری (Morteza Motahhari) یکی از اندیشمندان اسلامی ایرانی است که در سال 1298 در فریمان مشهد به دنیا آمدند. ایشان در سن 12 سالگی وارد حوزه علمیه شدند و مقدمات علوم اسلامی را در آنجا آموختند. سپس به حوزه علمیه قم راه یافتند و از حضور استادانی همچون آیت‌الله صدوقی، آیت‌الله مرعشی نجفی، علامه طباطبایی و امام خمینی بهره بردند. از دکتر مطهری آثار برجسته زیادی در زمینه‌های گوناگون برجای مانده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «اسلام و مسئله ملیت» و «انحطاط و ترقی تمدن‌ها از نظر قرآن و منطق دیالکتیک» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب اخلاق به روایت استاد مطهری می‌خوانیم

تربیت اسلامى اولاً بر اساس فطرت است، یعنى بر اصل وجود یک سلسله استعدادها که باید پرورش یابند بنا شده است و آن استعدادها برخى انسانى محض است و برخى از مشترکات انسان و حیوان است و به علاوه بر اساس هماهنگى استعدادهاست؛ یعنى از نظر اسلام، انسان طورى ساخته نشده که تضادى میان استعدادها و سعادت وى وجود داشته باشد که مجبور باشیم برخى را فداى بعضى بکنیم، مثلاً جسم را فداى روح، فرد را فداى اجتماع، دنیا را فداى آخرت یا بالعکس بکنیم.

و این دو نکته یعنى اصالت فطرت در تربیت و دیگر نظام هماهنگ استعدادها مهم‏ترین اصل تربیتى اسلامى است. البته خود هماهنگى [استعدادها] نیز تحمیلى نیست، بلکه فطرى است. از نظر اسلامى این امکان هست که استعدادهاى فردى و اجتماعى، جسمى و روحى، همه هماهنگ و متعادل رشد کنند و عدالت اخلاقى و اجتماعى همین است .

براى کسى که بخواهد یک طریقه اخلاقى پیش بگیرد و یا کسى که بخواهد عهده‌‏دار تربیت و اصلاحات معنوى جامعه بشود، لازم است که تنها به ظواهر اعمال قناعت نکند بلکه ریشه‌‏ها و پایه‏‌هاى آنها را جست‌وجو نماید. قرآن کریم این اصل را تأیید مى‏‌کند، مى‌‏فرماید: قل کلّ یعمل على شاکلته. یعنى هرکسى هر عملى را انجام مى‏‌دهد بر طبق حالات و صفات درونى خود اوست . [از طرف دیگر] طرز اعمال و رفتار انسان در زندگى، مستقیما بر قلب تأثیر مى‏‌کند. اعمال خیر اخلاقى از قبیل راستى و امانت و عفت و ایثار و یاد خدا قلب را نورانى و فطرت را بیدارتر و زنده‌تر مى‏‌کند [و برعکس،] گناهان و معاصى از قبیل دروغ و خیانت و غیبت و تجاوز به حقوق مردم و بى‏عفتى و بالاخره غفلت از خدا به روى فطرت پرده مى‏‌کشد و آن را خفه مى‏‌سازد. خداوند درباره اهل معصیت مى‏‌فرماید: کلاّ بل ران على قلوبهم ما کانوا یکسبون. یعنى درباره آنان سخن مگو که اعمال زشت و ناشایست و پلیدشان بر روى آینه دل‌هایشان زنگار ایجاد نموده است. فایده تربیت این است که آن پایه‌‏ها و اساس‌ها را طورى در روح افراد تکوین مى‏‌کند که هیچ‏گاه اراده انسان متوجه کارهاى زشت و پست نمى‌‏شود، همیشه کارهاى خیر و شایسته و به تعبیر قرآن «عمل صالح» غایت و هدف انسان قرار مى‏‌گیرد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
بخش اول: فلسفه اخلاق
فصل اول: ارزش و جایگاه انسان
مقام انسان در جهان آفرینش
تفاوت ماهوى انسان با سایر موجودات
شأن انسان در قرآن
مسئولیت انسان در ساختن خویش
نقش علم و ایمان در ساختن انسان
فصل دوم: خودشناسى و خودباختگى
خودشناسى
خودشناسى و خداشناسى
 «خود» و «ناخود»
از خودبیگانگى یا مسخ
مکانیسم خودباختگى
چرا وابستگى به خدا موجب خودباختگى نمى‌شود؟
نقش عبادت در بازیابى خود
فصل سوم: گرایش‌هاى مقدس انسان
عادت یا سرشت ثانوى (ملکه)
گرایش‌هاى مقدس انسان یا فطریات
تکامل در انسانیت
کلام امیرالمؤمنین علیه‌السلام
تربیت و فطرت
فصل چهارم: تعریف اخلاق
لزوم طرح مسائل اخلاقى
اختلاف در تعریف اخلاق
تفاوت بینش‌ها منشأ تفاوت در تعریف اخلاق
تعریف اخلاق
ملاحظات در تعریف اخلاق
اخلاق از مشترکات انسان‌ها
فصل پنجم: فعل طبیعى و فعل اخلاقى
فعل طبیعى
فعل اخلاقى
معیار فعل اخلاقى
فایده بحث
نظریه‌هاى اخلاقى
الف. نظریه عاطفى (نظریه محبت)
ب. نظریه فلاسفه اسلامى-اراده
فرق میل و اراده
عدالت، اساس اخلاق
ج. نظریه وجدانى
وجدان در مکتب کانت
د. نظریه زیبایى
1. حسن و قبح ذاتى افعال
2. زیبایى روح
نظریه افلاطون
مقایسه دو نظریه
ه. نظریه عقل دوراندیش
جمع‌بندى نظریات
اخلاق از مقوله عبادت و پرستش است
تفکیک دو مطلب
پرستش ناآگاهانه
پرستش چیست؟
دین و اخلاق
اخلاق فقط در مکتب خداپرستى قابل توجیه است
رفع یک شبهه
فصل ششم: آیا اخلاق نسبى است یا مطلق؟
تفاوت اخلاق با فعل اخلاقى (رفتار)
تفاوت اخلاق و آداب
بررسى مکاتب اخلاقى از حیث نسبیت و اطلاق اخلاق
توجیه و تفسیر اخلاق جاودان
بخش دوم: علم اخلاق
فصل اول: اصول و مبانى اخلاق اسلامى
الف. توجه به حدود و حقوق
ب. خیرخواهى مطلق یا وجدان عمومى
ج. کرامت و عزت نفس
کرامت نفس، آزادى از حقارت و پستى
رفع یک شبهه: ناسازگارى کرامت نفس با تواضع و فروتنى
کرامت نفس در قرآن و کلام معصومین
الف. کرامت نفس در قرآن
ب. کرامت نفس در کلام معصومین
انواع اخلاق در جوامع اسلامى
اخلاق مسیحى
فصل دوم: علل و اسباب مفاسد اخلاقى
1. محیط فاسد
2. افراط و تفریط در «کار»
3. فقدان عدالت اجتماعى
4. عدم صحت و سلامت بدن
5. جهل و نادانى
تمدن و فساد اخلاق
تأثیر متقابل مادیت اعتقادى و مادیت اخلاقى
فصل سوم: تزکیه نفس
بدبینى به نفس
علل بدبینى به نفس
روش مقابله با نفس امّاره
دو نحو اخلاق
فصل چهارم: اخلاق و جنسیت
طرح یک اشکال و پاسخ آن
فصل پنجم: اخلاق جنسى
اخلاق نوین جنسى
دیدگاه قرآن
تلاش استعمار براى تخریب بال اراده
آزاى زن چیست؟
نه پرده‌نشینى و نه اختلاط، بلکه حریم
منابع
فهرست‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اخلاق به روایت استاد مطهری
نویسنده
ناشر چاپی موسسه انتشارات صدرا
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-622-95583-8-6
موضوع کتابکتاب‌های اخلاق و معارف، کتاب‌های کلام و عقاید
قیمت نسخه الکترونیک
21000 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اخلاق به روایت استاد مطهری

سید حسین علوی
۱۴۰۲/۴/۲۶
کتاب تقریبا کامل و جامعی بود و دید جدیدی نسبت به رسانه‌ها و جامعه‌ی غرب و آزادی زن برای مخاطب باز میکنه که خیلی میتونه مفید باشه و همچنین راجب عزت نفس و جایگاه و احترام روح انسان و از طرفی شکستن حب نفس ایشون خیلی واضع توضیح دادند که‌ای کاش تعداد صفحات و مطالب بیشتر می‌بود
چون کتاب در اوج قدرت ناگهان به اتمام رسید
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب اخلاق به روایت استاد مطهری

برای دریافت کتاب اخلاق به روایت استاد مطهری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.