معرفی و دانلود کتاب افسانه‌های شب چره

عکس جلد کتاب افسانه‌های شب چره
قیمت:
15000 تومان - 1.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب افسانه‌های شب چره و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب افسانه‌های شب چره و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب افسانه‌های شب چره

مصطفی عباسی در کتاب افسانه‌های شب چره، داستان‌های بومی استان فارس را که نشان‌دهنده ویژگی‌های اخلاقی، ارزش‌ها و رفتارهای موردپسند و ناپسند در فرهنگ ایران است، به زبان عامیانه و با اندکی تغییر بازنویسی کرده است.

درباره‌ی کتاب افسانه‌های شب چره:

کتاب حاضر شامل تعدادی داستان است که به زبان بومی منطقه خشت و کنار تخته در استان فارس به آن‌ها متیل (در زبان فارسی متل و به معنی داستان‌های افسانه‌ای) گفته می‌شود. این داستان‌ها با مقداری تغییر و برگردان شده به زبان عامیانه بازگو شده است تا همه اقوام و اقشار عزیز کشورمان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

متیل‌ها از سال‌ها پیش تا به امروز دهان به دهان نقل شده و به نسل بعد منتقل شده‌اند. هر فردی این داستان‌ها را برای راحتی خود هنگام تعریف کردن به دیگران تغییراتی می‌داد یا به خاطر عدم مکتوب شدن و استفاده نقال‌ها تنها از حافظه خود تغییرات فراوانی نسبت به نسخه‌ی اولیه‌ی آن به وجود می‌آمد. به دلیل اینکه نقال‌ها با وجود مهارتی که در حفظ کردن جزییات داشتند اما با هر بار تعریف کردن داستان‌ها مقداری از آن‌ها فراموش و یا کم و زیاد می‌شدند.

اما این داستان‌ها همچنان همانند همه داستان‌های افسانه‌ای نشان‌دهنده‌ی ارزش‌های فرهنگ ایران مانند پرهیز از نژادپرستی، زندگی صلح‌آمیز کنار یکدیگر، نیکی کردن به دیگران و جایگاه زنان در ایران کهن بودند، که مورد آخر را با نگاهی کوتاه به داستان‌ها به‌ راحتی می‌توان دید چرا که در برخی داستان‌ها زنان و دختران نقش کلیدی و بسیار مؤثری را ایفا می‌کنند و برخی داستان‌ها در کل بر محوریت زندگی یک زن بنا شده و ...) است.

داستان‌های کوتاه این کتاب در شکل اولیه به زبان محلی، با جزییات کم و مستقل از هم بودند که مصطفی عباسی به جهت درک بهتر اهداف داستان‌ها و جذابیت بیشتر تغییراتی را در آن‌ها ایجاد کرده است. برای مثال استفاده از زبان عامیانه، یکپارچه کردن قصه‌ها، انتخاب نام‌های اصیل ایرانی برای شخصیت‌های بدون اسم، اضافه کردن به جزییات و تلاش برای نزدیک کردن داستان‌ها به دوران باستانی ایران، سمت و سو دادن داستان‌ها در جهت صلح با یکدیگر، طبیعت و ...

کتاب افسانه‌های شب چره مناسب چه کسانی است؟

این کتاب برای علاقه‌مندان به داستان‌ها و متل‌های بومی ایران اثری خواندنی و جذاب است.

در بخشی از کتاب افسانه‌های شب چره می‌خوانیم:

سال‌ها بعد در سرزمین‌های جنوبی ایران‌زمین در میان درختان بلند و خشک با هوای خاکستری و سرد و مه‌آلود و شب‌های پر از زوزه‌ی گرگ‌ها و پچ‌پچ غول‌ها و دیوها، روستایی کوچک وجود داشت. دیوهایی پلید که آن‌قدر در دل مردم ترس افکنده بودند که اهالی روستا مجبور بودند خانه‌هایشان را زیرزمین بسازند تا از آزار و غارت این موجودات وحشی در امان بمانند. سال‌ها بود که با هجوم دیوی وحشتناک به نام اوژن و طلسم‌هایش سبزی و خرمی و شادی از این روستا رخت بربسته بود.

منیژه عطار روستا و هفت‌دخترش هرروز برای جمع‌آوری گیاهان دارویی که آن روزها بسیار نایاب شده بودند به کوه می‌رفتند و اگر بخت با آن‌ها یار بود و غذای حیوانات درنده نمی‌شدند باید تا قبل از غروب به خانه برمی‌گشتند تا آن‌ها هم مانند اهالی ده از گزند دیو بی‌رحم در امان باشند. خانه منیژه هفت در داشت و هر شب نوبت یکی از دختران بود که درها را ببندد. ازقضا شبی دوباره نوبت به دختر کوچک و شیرین خانواده یعنی شهربانو که او را نمکی صدا می‌کردند رسید تا درها را ببندد. نمکی شروع به بستن درها کرد، شش در را بست ولی به خاطر فشار کاری زیادی که در طول روز تحمل کرده بود در هفتم را فراموش کرد ببندد. پس با خیال آسوده به رخت خواب رفت و بی‌خبر از عواقب باز بودن در خوابید.

فهرست مطالب کتاب

سخنی با خوانندگان
بخش اول
بخش دوم: توضیحات
بخش سوم: پیدایش ایران‌زمین
بخش چهارم: نمکی
بخش پنجم: سبزقبای بی دل هوا
بخش ششم: آرشام یل
بخش هفتم: یافتن خنگ (اسب سفید) چهل کره
بخش هشتم: کره ابروباد و شهداد
بخش نهم: یافتن دختر شاه‌پریان
بخش دهم: ماهرو و انار گریان
بخش یازدهم: جمشید و خورشید
بخش دوازدهم: ماه تی تی
فرهنگ نام‌های افسانه‌های شب‌چره
دل‌نوشته
کلامی از زبان جنگل
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب افسانه‌های شب چره
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نارون دانش
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات121
زبانفارسی
شابک978-622-276-285-8
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک
15000 ت - 1.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب افسانه‌های شب چره

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب افسانه‌های شب چره

برای دریافت کتاب افسانه‌های شب چره و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.