معرفی و دانلود کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان

عکس جلد کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان
قیمت:
۱۲۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان

بسیاری از کسانی که قصد مطالعه‌ی آثار افلاطون را دارند، با نوعی سرگشتگی مواجه می‌شوند. جرالد ا پرس در کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان، شرحی روشن و کامل از فلسفه‌ی افلاطون، آثار و آرای او به دست می‌دهد. در این کتاب دیالوگ‌های موجود در آثار افلاطون با استفاده از زمینه‌های تاریخی و فرهنگی یونان آن زمان و هم‌چنین مطالعه‌ی کلی و جزئی همه‌ی نوشته‌های این فیلسوف تأثیرگذار یونانی، تفسیر می‌‌شوند.

درباره‌ی کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان

کتاب‌های افلاطون در قالب گفت‌وگوهایی میان اشخاص مختلف (که در اغلب موارد سقراط در میان آن‌ها نقش اصلی را دارد) نوشته‌ شده‌اند. گفت‌وگوهایی که شاید در نگاه اول ساده به نظر برسند؛ اما عمیق‌ترین مفاهیم فلسفی‌ در آن‌ها مطرح می‌گردد. بعضی از افرادی که به تفسیر آرای افلاطون پرداخته‌اند، هیچ‌گونه آشنایی با زبان یونانی ندارند و صرفاً براساس ترجمه‌های رایج از آثار افلاطون، دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند. در این میان افراد کمی هستند که بعد از یادگیری زبان یونانی به‌سراغ آثار این فیلسوف نامدار بروند و با دقت و نکته‌سنجی خاص خود، حقیقت آموزه‌های افلاطون را از خلال آثارش بیرون بکشند. جرالد ا. پرس (Gerald A. Press) یکی از این افراد است. او در کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان (Plato: A Guide for the Perplexed)، تفسیری درخشان و کمابیش مقدماتی از فلسفه‌ی افلاطون به دست می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان

جرالد ا. پرس، استاد فلسفه‌ی کالج هانتر در دانشگاه شهری نیویورک، یکی از پژوهشگرانی است که در حوزه‌ی فلسفه‌ی یونان باستان و علی‌الخصوص فلسفه‌ی افلاطون تحقیق می‌کند. او در کتاب افلاطون، آخرین تحقیقات افلاطون‌پژوهان معاصر را از نظر گذرانده است و آن‌ها را با زبانی ساده، برای خوانندگانی که هیچ آشنایی قبلی‌ای با آثار افلاطون ندارند،‌ توضیح داده است. برای او در درجه‌ی اول، تفسیر و فهم دیالوگ‌های افلاطون اهمیت دارد. بعضی از مفسران آرای افلاطون عقیده دارند که افلاطون در طول دوران زندگی تغییرات فکری مهمی داشته و از این روست که آموزه‌هایش گاهاً با یکدیگر تعارض دارند. در واقع دیالوگ‌های این فیلسوف یونانی را با استفاده از سبک‌شناسی به سه بخش متقدم، میانی و متأخر تقسیم می‌کنند. اما جدیدترین پژوهش‌ها و تحلیل‌های آماری رایانه‌محور این دیدگاه را از درجه‌ی اعتبار ساقط می‌گرداند. پس منشأ این تناقض‌ها را چگونه می‌توان در آثار افلاطون یافت؟ در کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان، به‌طور مفصل به این موضوع پرداخته می‌شود.

اولین بار لئو اشتراوس و شاگردانش به وجه دراماتیک دیالوگ‌های افلاطون اشاره کردند و در دو سطح تماتیک و دراماتیک، آثار این فیلسوف یونانی را مورد بررسی قرار دادند. جرالد ا. پرس هم نشان می‌دهد که دیالوگ‌های افلاطون فهم انسان را از جهان، در قالب نوعی درام ارائه می‌دهند. به همین دلیل در مهم‌ترین بخش‌های کتاب پیش رو وجوه متغیر و وجوه ثابت دیالوگ‌های افلاطون، مورد بررسی قرار می‌گیرند. وجه ثابت همه‌ی این دیالوگ‌ها قهرمان اصلی آثار افلاطون یعنی سقراط، از جوانی تا مرگ است. از نظر نویسنده‌ی کتاب، سرگشتگی خوانندگان در مواجهه با افلاطون چندین منبع دارد: تفاسیر گوناگون از فلسفه‌ی افلاطون، قالب آثار او که به صورت دیالوگ هستند، افسانه‌ها و اسطوره‌هایی که در خلال دیالوگ‌ها روایت می‌شوند، آیرونی یا شوخ‌طبعی‌ای که در دیالوگ‌ها به چشم می‌خورد، اصرار افلاطون بر بی‌نتیجه ماندن بسیاری از دیالوگ‌ها.

جرالد ا. پرس برای اینکه سرگشتگی خوانندگان را در مواجهه با افلاطون کم کند، کتاب را به چهار بخش کلی تقسیم کرده است. در بخش اول به زندگی و زمانه‌ی افلاطون پرداخته می‌شود و آثار او در بافت تاریخی آن بازبینی می‌گردد. نویسنده در بخش دوم وجوه متغیر دیالوگ‌های افلاطون را معرفی می‌کند. وجوهی که ثبات را در دیالوگ‌ها نشان می‌دهند، موضوع اصلی بخش سوم کتاب هستند. بخش چهارم به مهم‌ترین قصد کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان اختصاص دارد: ارائه‌ی نکات و توصیه‌هایی در این باب که بهتر است چگونه رساله‌های افلاطون را بخوانیم.

معرفی و دانلود کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان

کتاب افلاطون را ایرج آذرفزا به زبان فارسی ترجمه کرده. انتشارات علمی و فرهنگی این کتاب جرالد ا. پرس را ذیل مجموعه کتاب‌های راهنمای سرگشتگان به انتشار درآورده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های راهنمای سرگشتگان

انتشارات کونتینیوم طی دو دهه، بیش از سی جلد از مجموعه‌ی «راهنمای سرگشتگان» را روانه‌ی بازار کرده که با توجه عنوان کتاب «دلالة‌الحائرین» ابن میمون نام‌گذاری شده است. در این مجموعه آثار و زندگی فیلسوفان بزرگ با روشی ساده و آسان‌فهم برای مخاطبان خاص و عام توضیح داده می‌شود. متفکران، نویسندگان، دانشجویان و افرادی که از فلسفه سررشته‌ای ندارند، می‌توانند از خواندن عناوین مختلف این مجموعه بهره ببرند. انتشارات علمی و فرهنگی چند عنوان از مجموعه راهنمای سرگشتگان را به انتشار رسانده است؛ از جمله: فروید، شوپنهاور، ارسطو، افلاطون، دکارت و لوتر.

نکوداشت‌های کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان

  • جرالد ا. پرس بسیاری از پیش‌فرض‌هایی را که سال‌هاست محققان افلاطون آن را پذیرفته‌اند، در این کتاب به چالش می‌کشد. (Prudentia)

  • در نوشتن هر اثر دانشگاهی غالباً دو مخاطب در نظر گرفته می‌شود: دانشجویان تازه‌کار و متخصصان. در بیشتر موارد آثار تألیفی فقط برای یک گروه مناسب هستند؛ اما جرالد ا. پرس به گونه‌ای کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان را نوشته است که هر دو مخاطب از آن بهره‌ی بسیاری خواهند برد. (CSCP/ انجمن کانادایی فلسفه‌ی قاره‌ای)

کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان را به علاقه‌مندان فلسفه‌ی یونانی و دانشجویان رشته‌ی فلسفه پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان می‌خوانیم

دیالوگ‌های افلاطون عموماً غنی‌ترین و هنرمندانه‌ترین نوشته‌های یونانی [با گویشِ] آتیک به شمار می‌آیند. افلاطون از گنجینه‌ی واژگانیِ بی‌همتا و صرف و نحوی بی‌عیب و متکثر بهره می‌برد. دانشجویانِ زبانِ یونانی از مهارتِ وی در یکی از وجوه زبانِ یونانی، ادات، به ستوه می‌آیند. ادات واژگانِ کوچکی هستند که اثراتِ خفیف اما مهمِ معنایی یا تأکیدی به دیگر واژگان یا جمله‌واره‌ها یا جمله‌ها می‌بخشند، درست به همان صورتی که لحنِ صدا یا حرکات بدن [در گفت‌وگوهای شفاهی] می‌تواند معنای تحت‌اللفظی واژگان را تغییر دهد.

استادیِ افلاطون در زبانِ یونانی محدود به گویشِ آتیک نمی‌شود؛ شخصیت‌های نمایشی‌اش دارای تنوعی از گویش‌های محلی و منطقه‌ایِ زبانِ یونانی هستند. او از روی عاداتِ سخنورانه‌ی متفاوتِ سوفیست‌ها (لوسیاس در فایدروس، پرودیکوس و هیپّیاس در پروتاگوراس) و شعرِ شاعران (آریستوفانس در ضیافت، سیمونیدِس در پروتاگوراس) چنان بی‌کم‌وکاست محاکات می‌کند که متخصصانِ مدرن درباره‌ی اینکه آیا افلاطون از فقراتِ ناشناخته‌ای واگویه می‌کند یا فقط از آن نویسندگان بی‌کم‌وکاست محاکات کرده با یکدیگر اختلافِ نظر دارند. سبک‌های متنوعِ بسیاری در نوشته‌های افلاطون قابل تشخیص است، از سبکِ عامیانه‌ی گفت‌وگوهای غیررسمی تا سبکِ شبه ادبی، سبکِ سخنورانه و سبکِ عاطفی. سبکِ سقراط معمولاً متفکرانه است؛ هرچند او و دیگر راویان به هنگامِ بازگو کردنِ امور گاه سبکِ تاریخی و گاه سبکِ اسطوره‌ای، قانونی یا تشریفاتی را نیز به کار می‌برند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
سپاسگزاری
درآمد: سرگشتگی، تردید و جست‌و‌جوی حکمت و نیکبختی
بخش اول: پس‌زمینه
فصل اول: زندگی افلاطون و آثارش
فصل دوم: همامتن‌های لازم برای تفسیر دیالوگ‌های افلاطون
بخش دوم: منابع سرگشتگی: تغییر
فصل سوم: تاریخ مختصری از افلاطون‌گرایی و تفسیر افلاطون
فصل چهارم: قالب دیالوگ
فصل پنجم: استدلال‌ها و ایده‌ها، بینش و آموزه‌ها
فصل ششم: افسانه‌ی تمثیلی، اسطوره‌ و داستان‌
فصل هفتم: آیرونی و دیگر صورت‌های مطایبت
فصل هشتم: بازی و جدیت
فصل نهم: پارادوکس
بخش سوم: فلسفه‌ی افلاطون: ثبات
درآمد
فصل دهم: ناشناختگی افلاطون و طبیعت فلسفه‌ی وی
فصل یازدهم: درون‌مایه‌های دیرپا و بینش افلاطون
فصل دوازدهم: راه افلاطونی به سوی حکمت
بخش چهارم: کمک به خوانش و فهم دیالوگ‌های افلاطون
فصل سیزدهم: دیالوگ افلاطونی را چگونه باید بخوانیم؟
فصل چهاردهم: خلاصه‌ای از دیالوگ‌ها
واژه‌نامه‌ی اصطلاحات یونانی
کتاب‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان
نویسنده
مترجمایرج آذرفزا
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات383
زبانفارسی
شابک978-600-436-559-8
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان

برای دریافت کتاب افلاطون: راهنمای سرگشتگان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.