معرفی و دانلود کتاب امید

عکس جلد کتاب امید
قیمت:
29500 تومان - 3.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب امید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب امید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب امید

امید را در کجا می‌توان یافت؟ کتاب امید فیلمنامه جذاب و اثر ماندگاری از ییلماز گونی نویسنده کرد اهل ترکیه و از چهره‌های سرشناس مبارز در این کشور است. امید روایتی تکان‌دهنده از تلاش قهرمان داستان برای بیرون آمدن از وضع سیاسی و اقتصادی موجود است که هر خواننده‌ای را به فکر وا می‌دارد.

درباره کتاب امید:

امید، به ریسمانی می‌ماند که در پوسیده‌ترین حالت خودش، همچنان نجات‌دهنده است! شبیه به آخرین جرعه آب برای یک تشنه در بیابان مانده، یا کورسوی نور از دهانه چاهی که عمق آن مشخص نیست! اصلا مگر می‌شود آدم‌ها بدون وجود امید و بارش‌های اندک و کوچک نور، زنده بمانند؟!

کتاب امید (Umit) فیلمنامه جذاب و تکان‌دهنده‌ای است که ییلماز گونی (Yılmaz Güney)، آن را در سال 1970 به تحریر درآورد. فیلمنامه امید روایتی پرتکرار از زندگی روزانه بشر را به نمایش می‌گذارد که زیر چرخ‌دنده‌های خشن و کشنده اقتصادی در حال جان دادن است. قهرمان کتاب، در شرایط اقتصادی خاصی به‌دنبال امید بیهوده می‌‎گردد و در این مسیر، به هر چیزی برای امیدواری چنگ می‌زند! نکته جذاب این قصه،‌ عدم آگاهی سیاسی قهرمان داستان است که نه‌تنها هیچ فهم درستی از شرایط سیاسی ندارد، بلکه در لحظات خاصی، به جای همراهی با جنبش‌های کارگری، به‌دنبال امید خیالی به راه می‌افتد. امیدی که یک دعانویس مسلمان به او وعده داده و در نهایت او را به یک قربانی تنها و مبهوت‌مانده تبدیل می‌کند.

داستان کتاب امید به برجسته‌سازی و نقد تلاش‌های قهرمان داستان می‌پردازد و فعالیت‌های او را در یک بستر سیاسی و اقتصادی مهم بررسی می‌کند. با خواندن این کتاب در مقابل حجمی از انتخاب‌گری قرار می‌گیرید که می‌بایست مسیر درست خودتان را از میان دو راهی امید واقعی و امید واهی برگزینید.

اقتباس سینمایی از کتاب امید:

ییلماز گونی در سال 1970 فیلم «امید» را از روی همین فیلمنامه ساخت و امروزه آن را به‌عنوان نمونه یکی از موفق‌ترین آثار سینمایی ترکیه می‌شناسند.

جالب است بدانید که این فیلم جوایز زیر را از آن خودش کرده است:

- برنده جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین سناریو، بهترین بازیگر مرد و بهترین عکاسی (کایا اررز) دومین جشنواره فیلم Golden Boll آدانا، 1970
- برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم پرتقال طلایی آنتالیا
- برنده جایزه ویژه کمیسیون برگزیدگان جشنواره فیلم گرنوبل

کتاب امید مناسب چه کسانی است؟

کتاب امید برای همه کسانی که به فیلمنامه، سینمای ترکیه و خواندن داستان‌های مبارزاتی علاقه‌مندند، مناسب است.

با ییلماز گونی بیشتر آشنا شویم:

چه کسی فکرش را می‌کرد، پوتون، پسری که در یک خانواده دهقانی به دنیا آمد، روزی به یکی از موثرترین و شاخص‌ترین چهره‌‎های کتاب، سینما و مبارز ترکیه تبدیل شود؟

ییلماز گونی (Yılmaz Güney) که نام اصلی او پوتون است، در 1937 به دنیا آمد و در آدنا بزرگ شد. اگر آثار این نویسنده و کارگردان مشهور را بررسی کنید، خواهید دید که آدنا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌ها در آثار او معرفی می‌شود.

گونی تحصیلات خودش را در دانشگاه استانبول ادامه داد و بعدها با حمایت عطیف یلماز به عرصه فیلم‌سازی و سینما وارد شد. او در کارنامه فعالیت‌های خود، سابقه نویسندگی، کارگردانی، فیلم‌نامه‌نویسی و تجربیات مبارزاتی را ثبت کرده است.

از مهم‌ترین آثار سینمایی گونی می‌توان به فیلم دیوار (1983) اشاره کرد که نمایش آن به مدت 17 سال در ترکیه ممنوع بود. رمه (Sürü) 1978، رفیق (Arkadaş) 1974، بیچاره‌ها/بدبخت‌ها (Zavallılar) 1974، بابا (Baba) 1973 و... از دیگر آثار سینمای موفق ییلماز گونی هستند. او سرانجام در سال 1984 بر اثر سرطان معده درگذشت.

در بخشی از کتاب امید می‌خوانیم:

گفت‏وگو در درشکه، راه./ خارجی/ روز.

درشکه در حال حرکت است و حسن سیگارش را می‌پیچد.

حسن: چطوری بابا، داداش جبار؟

جبار: می‏‌گیم خوبیم که بد نباشیم وگرنه حال‏ و روزمون که معلومه.

حسن: راسته که می‏گن شهرداری می‌‏خواد درشکه‌‏ها رو جمع کنه؟

جبار: درشکه‌‏های قدیمی مثل مارو شاید ولی جدیدها رو نمی‌‏تونن جمع کنن. آخ! اگه آدم اسب خوب و درشکه‏ خوب داشته باشه...

حسن: اسب خوب و درشکه‏ خوب، پول خوب هم می‌خواد. اگه پول داشته باشی، همه چی داری. اگه پول داشته باشی، می‌‏تونی کباب بخوری، دسر بخوری، شراب بخوری، تو رختخواب‌‏های خوب بخوابی. اگه آدم پول داشته باشه، قوی می‏شه. اگه آدم پول داشته باشه، می‌‏تونه خونه داشته باشه و زن بگیره. اجاقش روشن باشه. بچه داشته باشه. اگه پول نداشته باشی، تو دنیا هیچی از تو بدتر و کثیف‌‏تر نیست.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
امید
ییلماز گونی: سینمای انقلابی ترکیه
چشم‌اندازی از زندانی در ترکیه
ییلماز گونی، خودزندگی‌نامه‌ای کوتاه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب امید
نویسنده
مترجمپئریکا گلیاری، پدرام رمضانی
ناشر چاپینشر چتر فیروزه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات115
زبانفارسی
شابک978-622-6803-17-5
موضوع کتابفیلمنامه
قیمت نسخه الکترونیک
29500 ت - 3.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب امید

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب امید

برای دریافت کتاب امید و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.