معرفی و دانلود کتاب خوشه‌های خشم

عکس جلد کتاب خوشه‌های خشم
قیمت:
۳۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خوشه‌های خشم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خوشه‌های خشم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خوشه‌های خشم

کتاب خوشه‌های خشم فیلمنامه‌ای به قلم نانالی جانسون است که بر اساس رمانی به همین نام از جان اشتاین بک نوشته شده. داستان این فیلمنامه در آمریکای دهه‌ی سی می‌گذرد و موضوع آن مهاجرت کارگران و کشاورزان به کالیفرنیا در پی رکود بزرگ اقتصادی است.

درباره‌ی کتاب خوشه‌های خشم

خوشه‌های خشم (The Grapes of Wrath) یکی از پرافتخارترین نام‌ها در عرصه‌ی ادبیات و سینما به شمار می‌رود. اثر حاضر فیلمنامه‌ا‌ی به قلم نانالی جانسون (Nunnally Johnson) است که از رمان خوشه‌های خشمِ جان اشتاین بک اقتباس شده. جان فورد فیلمی از روی این فیلمنامه ساخته و با آن اسکار بهترین کارگردانی را در سال 1940 از آن خود کرده است.

کتابِ پیش رو ترجمه‌ای است از نسخه‌ی اینترنتی فیلمنامه‌ی خوشه‌های خشم که خود از کتاب Twenty Best Film Plays با ویرایش جان گاسنر و دادلی نیکولز برداشته شده است.

تامی شخصیت اصلی فیلمنامه‌ی خوشه‌های خشم است. او پس از گرفتن عفو مشروط و آزادی از زندان به خانه بازمی‌گردد؛ درحالی‌که خانواده‌اش را آماده برای ترک دیار و آغاز سفری به کالیفرنیا می‌بیند. داستان این فیلمنامه به رویدادهای تاریخیِ بحران بزرگ اقتصادی و طوفان‌های داست بول اشاره دارد. وقوع این دو رخداد در دهه‌ی سی تأثیر منفی زیادی بر کشاورزی در آمریکا و کانادا گذاشت. کشاورزانِ ایالت اکلاهما که شرایط را برای کشاورزی نامساعد می‌دیدند و همچنین شاهدِ هجوم زمین‌داران به سرزمین خود و خراب شدن خانه‌هایشان به دست آن‌ها بودند، زمین‌هایشان را رها می‌کنند و به سمت کالیفرنیای رویایی به راه می‌افتند. داستان کتاب خوشه‌های خشم منحصراً به داستان خانواده‌ای آمریکای به نام «جود» اختصاص دارد.

فیلمنامه‌ی خوشه‌های خشم در نیمه‌ی اول به رمان وفادار است، اما در نیمه‌ی دوم فاصله‌ی زیادی از رمان می‌گیرد. خانواده‌ی جود در آغاز سفرْ خوش‌بین به آینده‌ی خود در کالیفرنیا هستند؛ درصورتی‌که اتفاقات ناگواری در انتظار آن‌هاست. پس از مرگ دو تن از اعضای خانواده و تنش‌های پی در پی، آن‌ها به اردوگاه کارگران می‌رسند؛ جایی‌که پناهگاه تعداد زیادی کشاورزان گرسنه با وضعی اسفبار است. اتفاقاتی که پس از رسیدن تام جود و خانواده‌اش به اردوگاه رخ می‌دهد، ماجراهای بعدیِ کتاب خوشه‌های خشم را رقم می‌زند.

خوشه‌های خشم متنی‌ست با یک رویکرد زبانی خاص؛ زبان ساده و محاوره‌ای مردم ایالت اکلاهما در گرماگرم بحران اقتصادی اواخر دهه‌ی 1920. علی زارع در ترجمه‌ی اثر حاضر، ویژگی‌های زبانی را حفظ کرده است. او برای حفظ یکدستی بیشتر، متن فیلمنامه را به‌عنوان الگو مورد توجه قرار داده. میان گفت‌وگوهای فیلم و فیلمنامه‌ی اصلی (که منبع ترجمه است)، جابه‌جایی‌ها و تفاوت‌های مختصری وجود دارد که در تبدیل فیلمنامه به فیلم، امری طبیعی است. به‌رغم این تفاوت‌ها، فیلم در شکل کلی خود به همان مسیری می‌رود که متن برایش طراحی کرده. انتشارات افکار این کتاب را چاپ و روانه‌ی بازار کرده است.

کتاب خوشه‌های خشم برای چه کسانی مناسب است؟

اگر فیلم خوشه‌های خشم یا رمان آن از آثار مورد علاقه‌ی شماست، مطالعه‌ی فیلمنامه‌ی خوشه‌های خشم را از دست ندهید. همچنین دانشجویان سینما و فیلمنامه‌نویسان تازه‌کار با خواندن این کتاب، نکات زیادی در باب فیلمنامه‌نویسی خواهند آموخت.

در بخشی از کتاب خوشه‌های خشم می‌خوانیم

نفر اول: شما خیلی دل و جرئت دارین.
تام: منظورت چیه؟
نفر اول: رد شدن از بیابون با این ماشین قراضه.
تام: تا حالا از اون‌جا رد شدی؟
نفر اول: آره، زیاد، نه با ماشین درب و داغونی مثل این.
تام: اگه تو راه ماشین خراب بشه کسی پیدا می‌شه کمکمون کنه؟
نفر اول: (با تردید) خب، ممکنه. ولی من از این کار خوشم نمی‌آد، به دردسرش نمی‌ارزه.
تام: (می‌خندد.) وقتی چاره‌ی دیگه‌ای نداشته باشی، جای نگرانی نیست. (از پله‌های سمت راننده بالا می‌رود.)
مادر و مادربزرگ در حالی که روی تشکی در کامیون دراز کشیده‌اند دیده می‌شوند. چشمان مادربزرگ بسته است. انگار دارد می‌میرد. مادر به آرامی نوازشش می‌کند.
مادر: (به آرامی) مادربزرگ، شما نگران نباش همه چیز داره خوب پیش می‌ره.
مادربزرگ: (با ناله) بابابزرگ... بابابزرگ... من بابابزرگ رو می‌خوام...

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فیلمنامه
شناسنامه‌ی فیلم
واقع‌گرایی زودهنگام
تصاویر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خوشه‌های خشم
نویسنده
مترجمعلی زارع
ناشر چاپینشر افکار
سال انتشار۱۳۸۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات173
زبانفارسی
شابک978-964-228-027-8
موضوع کتابفیلمنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خوشه‌های خشم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب خوشه‌های خشم

برای دریافت کتاب خوشه‌های خشم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.