معرفی و دانلود کتاب انقلاب در سیاست صنعتی: نقش دولت در فراسوی ایدئولوژی

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب در سیاست صنعتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب در سیاست صنعتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انقلاب در سیاست صنعتی: نقش دولت در فراسوی ایدئولوژی

جوزف استیگلیتز (برنده جایزۀ نوبل اقتصاد در سال 2001) و جاستین ییفو لین در کتاب انقلاب در سیاست صنعتی به علت پیشرفت اقتصادی روزافزون کشورهایی چون ژاپن و چین و عدم پیشرفت کشورهایی مثل ایران و کشورهای آفریقایی پرداخته‌اند.

درباره‌ی کتاب انقلاب در سیاست صنعتی

کشورهای آفریقایی و یا سایر کشورهای جهان سوم با وجود دارا بودن ظرفیت‌های تولیدی؛ مانند نیروی انسانی، منابع بزرگ انرژی مانند زغال سنگ و نفت و... در زمینه‌ی رشد تولیدات کارخانه‌ای جایگاهی در جهان ندارند و رشد اقتصادی آن‌ها تنها حاصل صدور مواد خام به مراکز اصلی تولید در جهان یعنی اروپا و آمریکای لاتین و کشورهای توسعه‌یافته‌ی آسیایی است. جوزف استیگلیتز (Joseph E Stiglitz) با همکاری جاستین ییفو لین (Justin Yifu Lin) در کتاب انقلاب در سیاست صنعتی (The industrial policy revolution) به گردآوری طیف وسیعی از مقالات صاحب‌نظران در حوزه‌ی اقتصاد و سیاست اقتصادی پرداخته‌اند تا اهمیت سیاست اقتصادی را یادآور شوند و نشان دهند که فقدان سیاست صنعتی مانع اساسی در راه رشد اقتصادی کشورها است. این دو اقتصاددان با ارائه‌ی نمونه‌های موفق در تولیدات کارخانه‌ای و نوآوری محصولات به بازگشت سیاست صنعتی به مرکز توجه در سیاست‌های عمومی اشاره دارند.

کتاب انقلاب در سیاست صنعتی توسط موسی موسوی زنوز ترجمه شده است و شرکت چاپ ونشر بازرگانی به چاپ و انتشار آن پرداخته است.

کتاب انقلاب در سیاست صنعتی مناسب چه کسانی است؟

مدیران صنعتی و اقتصادی و همچنین سیاست‌گذاران در این حوزه مخاطبان اصلی این کتاب هستند.

با جوزف استیگلیتز و جاستین ییفو لین بیشتر آشنا شویم

جوزف استیگلیتز (Joseph E Stiglitz) اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه کلمبیا است. وی در سال 2001 موفق به کسب جایزه‌ی نوبل اقتصاد شد. استیگلیتز بعد از انتقادهای شدیدش از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به شهرت ویژه‌ای رسید. او همچنین رئیس انجمن بین‌المللی اقتصاد است. کتاب‌هایی که در ادامه ذکر می‌شود از آثار ترجمه‌شده‌ی استیگلیتز به زبان فارسی است: کتاب جهانی‌سازی و مسائل آن، کتاب تحقق جهانی‌سازی، کتاب نگاهی نو به جهانی شدن، کتاب چرا اقتصاد فرو می‌ریزد، کتاب سقوط آزاد و کتاب بهای نابرابری.

جاستین ییفو لین (Justin Yifu Lin) از سال 2008 تا سال 2012 معاون ارشد رئیس بانک جهانی و مدیر اقتصاددانان بود. وی همچنین رئیس افتخاری دانشکده توسعه ملی در دانشگاه پکن و یکی از استادان به‌نام این دانشگاه می‌باشد. جاستین لین عضو آکادمی جهانی علوم برای جهان درحال توسعه و نیز عضو مکاتب‌ فرهنگستان علوم بریتانیا است. وی کتاب‌های متعددی تألیف کرده است که عبارت‌اند از: جست‌وجوی خوشبختی، اقتصاد ساختاری نوین و رمزگشایی از اقتصاد چین.

در بخشی از کتاب انقلاب در سیاست صنعتی می‌خوانیم

کارنامه دولت‌ها در به‌کارگیری نسل‌های اولیه سیاست صنعتی شبیه هم نیست. در حالی که برخی کشورها، آن هم بیشتر در کشورهای آمریکای لاتین توانستند با استفاده از سیاست صنعتی به نرخ رشد بالایی دست یابند؛ (Ocampo and Ros, 2011) نتیجه به‌کارگیری اولین نسل سیاست‌های صنعتی غالبا ناامیدکننده بود: بیشتر کشورهای درحال‌توسعه‌ای که سیاست‌های صنعتی را به‌کار بستند، به‌ جای رسیدن به سطح درآمد کشورهای توسعه‌یافته، دچار رکود اقتصادی شدند یا حتی فاصله درآمدیشان با کشورهای توسعه‌یافته افزایش یافت. هرچند سیاست‌های صنعتی اغلب مسبب این نتایج ناامیدکننده محسوب می‌شدند، شکست سیاست‌های کلان اقتصادی و حکمرانی غالبا در این نتایج نامطلوب نقش داشت – و حتی در بیشتر موارد، خود ریشه اصلی مشکل بود.

در عین حال، منتقدان معتقد بودند سیاست‌های صنعتی اتخاذشده در بیشتر کشورها موجب اختلالات اساسی می‌شد، زیرا در این سیاست‌ها منابع عمومی محدودی برای پیشبرد سیاست‌های ناپایدار جایگزینی واردات به‌کار گرفته می‌شد. برای نمونه، دولت‌ها به منظور کاهش فشار ناشی از اعطای یارانه‌های عمومی، بعضا به تدابیر دستوری متوسل می‌شدند – و به بنگاه‌های ناکارآمد در صنایع اولویت‌دار انحصار بازار می‌دادند، نرخ‌های بهره را کاهش می‌دادند، پول ملی را بیش‌ارزشگذاری می‌کردند و قیمت مواد خام را کنترل می‌کردند. این‌گونه مداخلات، خود به اختلالات بیشتری می‌انجامید، به طوری که بعضی اوقات موجب کمبود ارز و مواد خام می‌شد. دسترسی ترجیح‌آمیز برخی بنگاه‌ها به اعتبارات، دیگران را از دسترسی به منابع محروم می‌کرد، و این به معنی افزایش هزینه فرصت برای آن‌ها بود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه: احیای مجدد سیاست صنعتی
فصل اول: مبانی نظری و اصول سیاست صنعتی
فصل دوم: موضوعات خاص برای کشورهای درحال‌توسعه
فصل سوم: ابزارهای سیاست صنعتی
فصل چهارم: موردکاوی سیاست‌های صنعتی موفق و ناموفق در مناطق مختلف
فصل پنجم: موردکاوی سیاست‌های صنعتی موفق و ناموفق در کشورهای مختلف

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انقلاب در سیاست صنعتی: نقش دولت در فراسوی ایدئولوژی
نویسنده،
مترجمموسی موسوی زنوز
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات609
زبانفارسی
شابک978-964-468879-9
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک
208000 ت - 21.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب انقلاب در سیاست صنعتی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب انقلاب در سیاست صنعتی

برای دریافت کتاب انقلاب در سیاست صنعتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.