معرفی و دانلود کتاب بازشناسی مفهوم دولت

برای دانلود قانونی کتاب بازشناسی مفهوم دولت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بازشناسی مفهوم دولت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بازشناسی مفهوم دولت

کتاب بازشناسی مفهوم دولت نوشته مهرداد بردبار و سجاد کریمی پاشاکی به تعریف و چگونگی تشکیل ملت و حکومت در ایران و به طور کلی در دنیا می‌پردازد و همچنین انواع دولت‌ها و حاکمیت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نهاد دولت همواره نقش و کارکرد اصلی و تعیین کننده‌ای را در شکل‌گیری، پویایی و تداوم کشورها، امپراتوری‌ها، دولت‌ها و ملت‌ها بر عهده داشته است. از سوی دیگر افول، انزوا و سقوط واحدهای سیاسی فوق نیز تا اندازه زیادی به نقش‌ها و کارکردهای نهاد دولت بستگی دارد.

نهاد دولت به طور همزاد با تکوین نخستین اجتماعات سازمان‌یافته بشری به وجود آمده و با تکامل این اجتماعات و رونق شهری‌گری ابعاد و جنبه‌های آن توسعه یافته است؛ به عبارت دیگر، یکی از شاخصه‌های اصلی، گذار جوامع بشری از اجتماعات اولیه و ادوار پیش از تاریخ به دوره تمدن پایه‌گذاری نهاد دولت است.

با پیشرفت مدنیت، نیاز جوامع به استقرار نهادی قدرتمند و مسئول از نخبگان جامعه بیشتر احساس می‌شود. نهادی که انسجام، دوام و امنیت اجتماعی آنان را تأمین کند و پیوندها و مناسبات درونی آحاد و گروه‌های تشکیل دهنده جامعه را تنظیم کند.

بیشتر دولت‌ها برای آنکه از قالب‌های جدید و موجه سیاسی برخوردار شوند از عناوینی همچون جمهوری، دموکراتیک و غیره استفاده نموده‌اند که بیشتر خالی از محتوای واقعی بعضی مفاهیم است. در مقابل، رویکردها و ابزارهای جدید سیاسی، همچون پارلمان، حکومت قانونی و تفکیک قوا بسیاری از دولت‌های کهن‌سال را از درون متحول ساخته است. با این حال بحث چیستی، چرایی، چگونگی سازوکار انواع دولت‌ها در نظام بین‌الملل کنونی که از حدود دویست واحد سیاسی و به اصطلاح دولت - کشور تشکیل شده است، هنوز مناقضات نظری و آکادمیک بسیاری است که مجادلات سیاسی و فلسفی بسیاری را پیش رو خواهد داشت. اثر پیش رو می‌تواند روزنه‌ای برای روشن شدن مفهوم دولت برای فارسی‌زبانان شود.

در بخشی از کتاب بازشناسی مفهوم دولت می‌خوانیم:

مجموعه ظرفیت‌ها یا نیروهای مادی و معنوی یک ملت برای نیل به اهداف و منافع و یا مجموعه‌ای از توانایی‌های مادی و معنوی که در قلمرو یک واحد جغرافیایی - سیاسی به نام دولت - کشور وجود دارد. قدرت ملی هر کشور از عناصر مادی و معنوی تشکیل شده است. در مورد قدرت ملی و عناصر متشکله آن، تقسیم‌بندی‌های متفاوتی وجود دارد. طبق یک تقسیم‌بندی خاص منابع عمده قدرت ملی در دو مقوله «محسوس» و «نامحسوس» تقسیم شده‌اند. بر این اساس قدرت ملی شامل چهار عنصر اساسی، قدرت نظامی، قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی و قدرت فرهنگی و اجتماعی است. شایان درک است که اکثر مراجع علمی کشورها بر سر تقسیم‌بندی قدرت ملی به «اقتصادی»، «نظامی» و «سیاسی» مشترک‌اند اما در بخش «اجتماعی-فرهنگی» اختلاف نظر دارند و برخی آن را «قدرت ایدئولوژی»، بعضی «قدرت روان‌شناختی» و بالاخره گروهی دیگر آن را تحت عنوان «قدرت نرم»، در برابر «قدرت سخت» که شامل مبانی سخت‌افزاری و نظامی قدرت است، دسته‌بندی و نام‌گذاری می‌کنند.

در تقسیم‌بندی انتزاعی دیگری، عناصر تشکیل‌دهنده قدرت ملی عبارت‌اند از: 1-عوامل مادی، مانند وضعیت جغرافیائی، منابع طبیعی، جمعیت، آمادگی نظامی، عوامل اقتصادی و صنعتی 2. عوامل غیرمادی یا اجتماعی، مانند روحیه و خلق‌وخوی ملی، ایدئولوژی تشکیلات سیاسی و اعتبار. «رهبری و اراده ملی عوامل متحده کنند، قدرت ملی هستند.»

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: جمعیت = ملت
فصل دوم: سرزمین
فصل سوم: حکومت
فصل چهارم: حاکمیت
فصل پنجم: دولت
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بازشناسی مفهوم دولت
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی تهران
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات157
زبانفارسی
شابک978-622-6885-88-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک
23000 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بازشناسی مفهوم دولت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بازشناسی مفهوم دولت

برای دریافت کتاب بازشناسی مفهوم دولت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.