معرفی و دانلود کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت

عکس جلد کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت
قیمت:
۴۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت

در کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت ترجمه‌ی مقاله‌ای دوران‌ساز از رونالد هپبرن، همراه با پیش‌گفتار و پی‌گفتاری از مترجم آمده است. این مقاله با نام «زیبایی‌شناسی معاصر و غفلت از زیبایی طبیعی» به آفت‌های نادیده گرفتن طبیعت در مطالعات زیبایی‌شناختی می‌پردازد. بعد از انتشار این مقاله بود که پژوهش در باب زیبایی‌شناسی طبیعت رونق گرفت.

درباره‌ی کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت

در میان پژوهشگرانی که درباره‌ی زیبایی‌شناسی طبیعت نظر داده‌اند، نام رونالد هپبرن (Ronald W. Hepburn) بیش از دیگران برجسته است. او دیدگاهی خلاقانه و منحصربه‌فرد به این موضوع دارد که در کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت، آن را توضیح داده است. رونالد هپبرن مقاله‌ای جریان‌ساز و تاریخی دارد که در مبحث زیبایی‌شناسی طبیعت تحولات شگرفی به وجود آورد. او در مقاله‌ی زیبایی‌شناسی معاصر و غفلت از زیبایی طبیعی (Contemporary Aesthetics and The Neglected of Natural Beauty) درباره‌ی غفلتی تذکر می‌دهد که گریبان‌گیر زیبایی‌شناسی در دوران معاصر شده است. درواقع محققان تا حدود قرن نوزدهم میلادی نگاهی برابر به دو مفهوم زیبایی‌شناسی طبیعت و زیبایی‌شناسی هنر داشته‌اند. اما در قرن نوزدهم به زیبایی‌شناسی طبیعت بی‌توجهی می‌شود و زیبایی‌شناسی هنر آهسته‌آهسته جای این شاخه از زیبایی‌شناسی را می‌گیرد. تیر آخر زمانی بر پیکر زیبایی‌شناسی طبیعت می‌نشیند که هگل، دانش زیبایی‌شناسی را به فلسفه‌ی هنر و به‌ویژه‌ هنرهای زیبا محدود می‌کند. البته افراد مختلفی مانند امرسون، ویتمن و ثورو تلاش کردند که در آثار خود به زیبایی‌شناسی طبیعت بیشتر بپردازند؛ اما غالب آثار به زیبایی‌شناسی هنر و فلسفه‌ی هنر اختصاص می‌یافت.

همین غفلت و کم‌اعتنایی باعث شد که رونالد هپبرن دست به نگارش مقاله‌ای بزند که متن آن در کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت آمده است. او عقیده دارد که با نادیده گرفتن طبیعت در مبحث زیبایی‌شناسی، این شاخه از دانش فلسفی را فقیر کرده‌ایم. او آفت‌های چنین غفلتی را برمی‌شمارد و مخاطبان را تشویق می‌کند که به این شاخه از زیبایی‌شناسی روی بیاورند. او پرسش‌هایی را در مقاله‌ی خود مطرح نمود که بعداً در جهان انگلیسی‌زبان بحث فراوانی بر سر آن‌ها درگرفت. برای مثال نسبت میان تجربه‌ی زیبایی‌شناختی برخاسته از طبیعت و تجربه‌ی زیبایی‌شناختی برآمده از مواجهه با آثار هنری، یکی از همان مباحث است که مترجم (مسعود علیا) در پی‌گفتار کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت بیشتر به آن پرداخته است.

معرفی و دانلود کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت

علیا در پیش‌گفتار مسائل مرتبط با زیبایی‌شناسی طبیعت را توضیح داده و سپس به اهمیت مقاله‌ی «زیبایی‌شناسی معاصر و غفلت از زیبایی طبیعی» پرداخته است. در ادامه‌ی کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت ترجمه‌ی مقاله را مطالعه می‌کنید. بخش پی‌گفتار عنوان «طبیعت در قاب هنر» را بر خود دارد.

مسعود علیا اذعان دارد که می‌توانست ترجمه‌ی این مقاله را در یک نشریه منتشر کرد؛ اما اهمیت تاریخی و علمی این مقاله باعث شد که آن را همراه با پیش‌گفتار و پی‌گفتار، به همت نشر ققنوس در قالب یک کتاب چاپ کند. او عقیده دارد که زیبایی‌شناسی طبیعت بعد از انتشار مقاله‌ی رونالد هپبرن فراتر رفته است و شاید مطالبی که در کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت آمده‌اند، چندان نو به نظر نرسند. اما خواننده‌ای که می‌خواهد مطالعات خود را در زمینه‌ی زیبایی‌شناسی در طبیعت شروع کند، بهتر است این مقاله را در اولویت خواندن قرار دهد.

نکوداشت‌های کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت

  • رونالد هپبرن پدر زیبایی‌شناسی طبیعت است که اکثر مسائل و مشکلات این شاخه از زیبایی‌شناسی را با نوشتن آثار متعدد برطرف کرده است. (متیو رِیْز، روزنامه‌نگار برنده‌ی جایزه)
  • مقاله‌ی «زیبایی‌شناسی معاصر و غفلت از زیبایی طبیعی» که در کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت ترجمه شده است، یکی از بهترین مقالاتی است که تاکنون در این زمینه نوشته شده. (الیزابت اسکاربرو، استاد فلسفه‌ی دانشگاه فلوریدا)

کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به فلسفه و مبحث زیبایی‌شناسی علاقه دارید، کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت را بخوانید.

در بخشی از کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت می‌خوانیم

فروپژمردن این احساس که طبیعت «آموزگار» انسان است، این احساس که زیبایی‌های طبیعت پیام‌های کم‌وبیش خاصی را که مایه‌ی شرافت اخلاقی می‌شوند [به آدمی] ابلاغ می‌کنند، تنها یک جنبه از جوانب محو شدن ایمان عقل‌گرایانه به معقولیت تمام‌عیار طبیعت و پشتیبانی نهایی آن از بینش‌ها و رؤیاها و آمال آدمی است، محو شدنی که دامنه‌ای فراگیر دارد (و بسیار هم کالبدشکافی شده است). تصویر سرشت‌نمای انسان معاصر، چنان‌که همه می‌دانیم، تصویر «بیگانه»‌ای است محاط در طبیعتی که بی‌تفاوت، بی‌معنا و «پوچ» [یا «نامعقول»] است.

کار علوم نیز به این سمت‌وسو گرایش داشته است که بر سردرگمی و فقدان جسارت در خصوص تفسیر زیبایی‌شناختی طبیعت دامن بزند. میکروسکوپ و تلسکوپ داده‌های ادراکی ما را به حد چشمگیری افزایش داده‌اند؛ [از طریق آن‌ها] نشان داده می‌شود که صور منظره‌ی متعارف, در چارچوب تفسیر متعارفی که از آن می‌شود، تنها گزینشی هستند از میان بی‌شمار مقیاس متفاوت. تعجبی ندارد که (صرف‌نظر از چند استثنا) هنرمندان خود از تقلید و بازنمایی رویگردان شده‌اند و به آفرینش محض اعیان جدید روی آورده‌اند، اعیانی که به‌خودی‌خود سیر و تماشای آن‌ها ارزشمند و ارضاکننده است. اگر این اعیان بیانگرِ چیزی بیش از روابطِ صرفاً فرمی باشند، آن‌گاه این «بیش» معمولاً منظره‌ی بیرونیِ بیگانه نیست، بلکه منظره‌ی درونی نفس آدمی است.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
زیبایی‌شناسی معاصر و غفلت از زیبایی طبیعی
پی‌گفتار: طبیعت در قاب هنر
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت
نویسنده
مترجممسعود علیا
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات95
زبانفارسی
شابک978-622-04-0418-7
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت

برای دریافت کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.